AndroidHealthClinic

vraag over ADH en onderhoud/aankomen

Johnboesh

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
70kg
Beste sporters

Ik heb een vraag over mijn voeding en hoopte dat jullie die wellicht kunnen beantwoorden

Momenteel wil ik in gewicht aankomen door clean te eten. Heb o.b.v mijn activiteitenniveau berekent dat mijn ADH aanbevolen dagelijkse hoeveelheid uitkomt op 3100 calorieën perdag. Nu is het zo dat mijn dagelijkse activiteiten weleens verschillen. Ik train bijv 4x in de week en de rest voer ik weinig uit...zie:rust.

Mijn vraag is als volgt. Is het verstandiger om mijn ADH, dagelijks aan te houden? Dus elke dag (trainings + rustdagen) 3100 calorieën eten? Op rustdagen verbrand je toch minder? Dus ik neem dat je dan ook wat minder moet eten? Of moet ik niet kijken naar mijn ADH en alleen zorgen dat ik o.b.v mijn activiteiten op n dag ongeveer 500 altijd boven mn onderhoud zit?

Voorbeeld: rustdag verbrand ik 1600 calorieën, terwijl ik 3100 eet. Ik zit 1500 calorieën boven mn onderhoud die dag. Is het in dit geval beter om ongeveer 500 erboven te zitten? Om niet moddervet te worden?

Alvast bedankt voor een reactie

Gr john

Dat is verschillend, sommige mensen eten elke dag 500 kcals er boven, anderen eten minder op rustdagen.
Zelf eet ik ook gewoon elke dag 500 kcals boven onderhoud. Op rustdagen is het belangrijk dat je genoeg binnen krijgt, je spieren moeten volledig hersteld worden. Bovendien groeien je spieren in de rust, niet tijdens te training.
Het is maar net wat je zelf wilt. Ligt ook een beetje aan je vetpercentage, met 10 kan je elke dag 500 kcals erboven makkelijk hebben, maar met 16% zou ik wat rustiger aan doen.

Kloppen je stats van 1.83m en 70kg? En wat is je vetpercentage.
Want 3100 kcals als onderhoud voor 70kg lijkt me wat hoog.
Ik zelf ben 80kg op 1.86m met 11% vet en train 4 x per week en me onderhoud ligt op ong 3000 kcals.

Als je onderhoud 3100 is, berekend op 4 keer trainen in de week, is dit het gemiddelde aantal kcal dat je per dag nodig hebt om je gewicht te behouden.
Op de dagen dat je traint zal het dus wat hoger liggen, en op de dagen dat je niet traint zal het dus wat lager liggen.

Je kan evt op niet trainingsdagen je (gemiddelde) onderhoud eten, 3100. Op dagen dat je traint 500 er bovenop, 3600.
Dan heb je in principe elke dag iets meer dan wat je nodig hebt.

Terug
Naar boven