MuscleMeat

Vraag over liggen na deadliften en squats

Het kan dus toch :D

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en wil graag reageren .
Heb zelf zo n 20 jaar ervaring met krachtsport(vallen en opstaan) Nu weer 3 maanden bezig na een pauze van 3 jaar. Ik heb geleerd dat je heel goed kan stretchen tijdens de rusttussen deadliften.
Men gaat dan op de buik liggen en drukt zeer langzaam het bovenlichaam omhoog, zoals bij de push-up. Maar nu met de heup en bovenbenen op de grond. Even 4 tellen vasthouden met de armen gestrekt en daarna langzaan zakken, nu 4 tellen plat lijven liggen. Dit 8 x herhalen en de zachte delen van het ruggewervel zijn weer op de plaats geduwd zodat eventuele zenuw-knelling kan voorkomen. Ook zijn de rugspieren lekker kort en strak opgepompt zodat er extra steun is voor het zware werk. De buikspieren zijn een beetje opgrekt en moeten extra aangespannen worden tijdens het vastzetten van de romp(core) tijdens de deadlift. Mischien iets om te proberen. Ik heb het van een deadliftende fysiotherapeut. Kan geen kwaad lijkt mij.
dan strek je je buikspieren en druk je je wervels samen?

terwijl je wervels tijdens de deadlift al samengedrukt zitten?
lijkt me niet echt aan te raden imo

Bedankt voor jullie welkom..ik zal mijn best doen om zo nu en dan een bijdrage te leveren. (over het algemeen ben ik een freak die gek is en alles probeert om weer big te worden)

citaat:dan strek je je buikspieren en druk je je wervels samen?

klopt! daarom is het ook belangrijk om plat op de grond te liggen voor zo n 4 sec om de wervelkolom te laten ontspannen. Probeer het maar eens dan zul je voelen dat bij het neerkomen er ruimte tussen de wervels vormt (zoals bij het hangen aan een rekstok) en alles komt goed.Door de zwaarte- kracht gaan de ligamenten en weke delen zich positioneren in hun natuurlijke stand. Iets wat bij het uithangen niet kan (de zachte delen tussen de wervels zullen natuurlijk niet naar voren komen) dit is nodig omdat ze juist bij het liften naar achteren worden geduwd door de schuine druk op de wervelschijven.

Ieder mens is anders..toch het proberen waard. Er zal vast wel een mooie naam zijn voor deze oefening. haha

---------- Toegevoegd om 08:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:43 ----------

dus nu druk je ze in de andere richting zodat het geheel weer recht komt te zitten..

Stretchen tussen de sets of voor de sets verminderd toch juist de spanning die je nodig hebt om zwaar te kunnen trainen. Ik heb laatst nog een onderzoek gezien dat stretchen voor de training nadelig is omdat je spieren minder strak staan. Dit geldt dan ook voor tussen de sets lijkt mij.

Ik zal het es opzoeken.

Stretchen tussen de sets of voor de sets verminderd toch juist de spanning die je nodig hebt om zwaar te kunnen trainen. Ik heb laatst nog een onderzoek gezien dat stretchen voor de training nadelig is omdat je spieren minder strak staan. Dit geldt dan ook voor tussen de sets lijkt mij.

Ik zal het es opzoeken.

Statisch rekken verminderd inderdaad de maximaalkracht.

True

Maar je stretched in wezen alleen de buik he, de onderrug doe je juist het tegenovergestelde mee zo'n beetje.

Hij zegt ook 'De buikspieren zijn een beetje opgrekt en moeten extra aangespannen worden tijdens het vastzetten van de romp(core) tijdens de deadlift.'

Dynamisch stretchen verbetert de spiertonus juist trouwens :)

Terug
Naar boven