XXL Nutrition

Vraag over voeding

Jeroen96

Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
82kg
Hey!

Ik heb een paar vragen over mijn voeding en wat ik het beste kan doen. Vorig jaar oktober ben ik begonnen met een ketogeen dieet (praktisch geen koolhydraten en de energie uit eiwitten en vet halen). Hierdoor ben ik afgevallen van 100kg naar 82kg. Toen ik begon heb ik geen BF gemeten, dus weet niet precies hoeveel vet ik nou echt kwijt ben. Ik zit nu ongeveer rond de 20% (heb calipers besteld), ben 1m82 en 17 jaar.

Het probleem waar ik 3 maanden geleden tegen aanliep was dat ik niet meer afviel, toen wist ik niet waardoor dit kwam, nu heb ik het boek BFFM gelezen en is het duidelijk geworden dat ik veel te weinig eet (nog steeds low carb), ongeveer 1500kcal, en mijn lichaam in "starvation mode" zit, dit denk ik althans.

Nu wil ik mijn voeding weer helemaal aanpassen en weer carbs gaan eten, gecombineerd met cardio en krachttraining, 4 dagen in de week.

Ik heb uitgerekend dat mijn onderhoudsniveau ongeveer 2500kcal is. Voor de cut ga ik ~2000 kcal eten met een verhouden van 40% carb, 30% eiwit, 30% vet. Dit is ongeveer 210g carbs, 160g eiwit en 70g vet. Deze verhouding heb ik gekozen omdat ik een endomorph ben en gevoelig ben voor koolhydraten, is deze verhouding dan ongeveer okee?

Nu is mijn vraag, hoe kan ik het beste koolhydraten weer introduceren in mijn voedingspatroon? Ik heb al lang geen carbs meer gegeten en weet niet zeker hoe ik dit het beste kan doen.

Alvast bedankt!

Goed bezig met die eerste 18kg!

Het is maar de vraag of starvation mode bestaat, er waren aardig wat onderzoeken die dit onderuit hebben gehaald.

Ik zou je aanraden om 2 weken op onderhoud te gaan eten of zelfs 4 als je al heel lang afvalt.
Dan schroef je gedurende die weken elke dag je koolhydraten een beetje op, of gewoon per week.
als je eerst maar 20gr carbs at zou ik die week erop klimmen naar 50 -75 -100.. week erop langzaam naar 150 ofzo.

• Topic Starter Topic Starter
Goed bezig met die eerste 18kg!

Het is maar de vraag of starvation mode bestaat, er waren aardig wat onderzoeken die dit onderuit hebben gehaald.

Ik zou je aanraden om 2 weken op onderhoud te gaan eten of zelfs 4 als je al heel lang afvalt.
Dan schroef je gedurende die weken elke dag je koolhydraten een beetje op, of gewoon per week.
als je eerst maar 20gr carbs at zou ik die week erop klimmen naar 50 -75 -100.. week erop langzaam naar 150 ofzo.

Dankjewel voor je reactie!

Maar hoe kan het dan komen dat ik niets meer afviel maar wel heel erg onder mijn onderhoud at?

ik heb geen lijstje bronnen naast me liggen, maar al zoek je op dit forum met de zoekfunctie moet er wel een thread boven komen met een bron.
Bovendien zeg ik ook: "het is maar de vraag of.." , ofwel dat er innegeval ook mensen zijn die er niet in geloven net zoals er nog steeds heel veel mensen zijn die er wel in geloven.

---------- Toegevoegd om 11:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:59 ----------

Dankjewel voor je reactie!

Maar hoe kan het dan komen dat ik niets meer afviel maar wel heel erg onder mijn onderhoud at?

ja defineer "starvation mode" eigenlijk eens..

Je lichaam is heel veel afgevallen en heeft een nieuw onderhoud niveau gekregen. precies wat jij at.
Door te refeeden geef je je metabolisme een boost waardoor je je onderhoud weer omhoog slingert.
zodra je lichaam dan weer settelt op een hoger onderhoud, kan je er weer onder gaan eten.

Ga niet TE laag in kcal. 1500kcal is al heel heel erg weinig er zeker onder je BMR. Je zou moeten kunnen afvallen met meer eten! maar bouw het rustig op zoals ik gezegd.

Dit is geschreven in bro science, ik heb geen zin om bronnentjes te zoeken ;)

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens.

ps: ik zou als je jouw was niet zo heel veel meer afvallen nu. misschien een 5kg en dan weer een tijdje focussen op spiergroei, dan trekken verhoudingen ook wel goed en je kan je mind even van het afvallen zetten.

Terug
Naar boven