Fitness Seller

Vraag over wisseling oefeningen

Bezoekers in dit topic

MikeAKA

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
11 dec 2019
Berichten
5.167
Waardering
9.763
Lengte
1m87
Massa
104kg
Vetpercentage
14%
Beste mensen.

Ik train nu ongeveer 6 maanden waarvan de laatste 4 maanden echt serieus.
Nu rouleer ik met oefeningen maar vraag me af of dit de oke manier is.

Bijvoorbeeld upper body.
Week 1

In trainingsvolgorde

Barbell bench press
Barbell row
Incline dumbell flyes
Barbell raise, dat je die barbell vanuit onderen naar je borst omhoog trekt, naam ff kwijt
Side lateral weights

Dit dus op maandag en donderdag.

Week 2

Military press
Barbell row
Dumbell bench press
Tricep dips
Barbell raise

Dit dus ook maandag en donderdag.
Week erna de dumbell bench press erin
Week daarna weer bench press.

Ik rouleer dus vooral de grote compoundoefeningen, ook om het leuk en uitdagend te houden, het voelt wel oke maar is dat het ook ? Of moet je langer dezelfde oefening trainen.
Uiteraard train ik met progressieve overload, op alle oefeningen.
Ook doe ik sommige oefeningen in sets van 3x12 en sommige op 4x 8 in dezelfde trainingssessie , soms gooi ik er de laatste sets gewicht bij of extra reps.


Kortom ik wissel nogal af met gewicht en oefeningen en set/reps.dat rouleren van oefeningen doe ik wel bedacht , zodat ik alle onderdelen meepak.
Ik groei als kool, maar dat wil niks zeggen in het begin.
Ik houdt alles bij in een schrift wat ik doe, zo kan ik steeds terugkijken en daarop mijn volgende trainingsweek plannen.

Nadelig of juist goed wat ik doe?

Ik hoor het

Groet
 
Laatst bewerkt:
Ik rouleer dus vooral de grote compoundoefeningen, ook om het leuk en uitdagend te houden, het voelt wel oke maar is dat het ook ? Of moet je langer dezelfde oefening trainen.

Ik groei als kool, maar dat wil niks zeggen in het begin.

Hangt met name ook van specifieke doelstellingen af.

Als het je puur om spiergroei te doen is, dan is er -voorlopig- niets mis met deze aanpak, integendeel.

De mentale/motivatie-factor zoals je hem voor jezelf omschrijft, is ook van onschatbaar belang.
Trainen moet leuk zijn en blijven, dat is een waarborg t.b.v. motivatie en consistentie.
Wat namelijk nogal eens vergeten wordt, is dat resultaat puur het gevolg is van consequent zijn met je trainingen.

Op het moment dat het een doel op zich wordt om specifiek sterker te worden op een bepaalde groep oefeningen, dan wordt het wel belangrijker dat je deze frequent doet. Met frequent bedoel ik minimaal 2x per week of eventueel vaker.
In dat geval zou jouw aanpak niet optimaal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie.

Het gaat me in beginsel om spiergroei,
Ik hang ook weleens 2 weken achter elkaar aan een oefening als ik wat moeite heb met de verhoging van het gewicht.

Verder voelt het ook zoals je het omschrijft,
Zo blijft het uitdagend. Ik heb persoonlijk vaak een prikkel nodig om het spannend te houden, zo lukt mij dit .

Ik let uiteraard op dat ik alle spiergroepen meepak. Ik isoleer weinig spieren. Hooguit shrugs of barbell curl of calf raises. verder zit ik altijd op de compound oefeningen omdat deze mij lekker afbeulen en ik daarna voel dat ik werkelijk getraind heb.

Maar ik neem aan dat als ik afwissel met bijvoorbeeld barbell bench press en daarna dumbell bench press, ik uiteindelijk toch gewoon sterker word op de borst omdat de oefeningen dezelfde spiergroepen aanspreken, en ik toch frequent "dezelfde" bewegingen uitvoer, of zit daar toch een wezelijk verschil.

Ik ga namelijk vlot vooruit kwa gewicht op alle onderdelen. Bijvoorbeeld bench press begon ik met , niet lachen, sets van 3x 12 op 20 kilo, nu 6 maanden later zit op sets 4x 8 70 kg,
Als ik nu een maand dumbell press ipv barbell bench press . Dan kan ik na een maand ook meer dan 70 kg pakken, omdat dat een gevolg is van vooruitgang op de db press, het ene sluit het andere niet uit in deze of klinkt dit als onzin?

Gr
 
Maar ik neem aan dat als ik afwissel met bijvoorbeeld barbell bench press en daarna dumbell bench press, ik uiteindelijk toch gewoon sterker word op de borst omdat de oefeningen dezelfde spiergroepen aanspreken, en ik toch frequent "dezelfde" bewegingen uitvoer, of zit daar toch een wezelijk verschil.

Ik ga namelijk vlot vooruit kwa gewicht op alle onderdelen. Bijvoorbeeld bench press begon ik met , niet lachen, sets van 3x 12 op 20 kilo, nu 6 maanden later zit op sets 4x 8 70 kg,
Als ik nu een maand dumbell press ipv barbell bench press . Dan kan ik na een maand ook meer dan 70 kg pakken, omdat dat een gevolg is van vooruitgang op de db press, het ene sluit het andere niet uit in deze of klinkt dit als onzin?

Gr

Zoals je zelf al aan gaf ga je in begin sowieso wel vooruit. Dat noem ik altijd de beginners wittebroodsperiode, geniet er van.
En inderdaad, het een sluit het ander niet uit, maar dit gaat maar op tot een zeker punt.

Op het moment dat je een meer geavanceerd trainingsstadium bereikt, zul je steeds meer gaan merken dat "The Law of Specifity" gaat spelen.
M.a.w. om specifiek sterker te worden op de bench press, zul je ook echt frequent moeten bankdrukken.
Anders gezegd, om sterker te worden in een specifiek bewegingspatroon, zul je ook met regelmaat dat exacte bewegingspatroon moeten uitvoeren.
De dumbell bench press heeft dan wel nog een aanvullende, maar géén vervangende waarde meer, als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar voor jou zijn de 'verschillen' die je nu benoemt, tot zover (nog) niet significant genoeg om progressie te beperken.
Dit gaat meestal pas op z'n vroegst spelen na 2 a 3 jaar consequent trainen, dus maak je geen zorgen.

Helemaal als spiermassa het hoofddoel is, maakt het allemaal niet zo veel uit, zo lang je de doelspiergroep maar goed belast.
Ga daarom vooral lekker zo door alsof ik niets gezegd heb. :)
 
Duidelijk
Dank voor je uitleg.
Het bevestigd dat het geen vooruitgang in spiergroei belemmerd .
Kan ik gerust zo verder .
 
Back
Naar boven