Hoi afcaa, je wilt graag je lichaam beter in vorm krijgen. Je lichaam is zo gemaakt dat het zich aanpast (zo goed mogelijk) aan de omstandigheden. Als je dus veel eet (denk aan kerst) en weinig arbeid verricht, dan past je lichaam zich daar aan aan. In dit voorbeeld snap je wel hoe je er dan uit komt te zien.
Als je weinig tot nooit sport en in je dagelijkse leven ook weinig beweging hebt, dan zal iedere vorm van 'extra' beweging er voor zorgen dat je lichaam zich in positieve zin zal aanpassen. En dat is precies wat je met 'trainen' wilt bereiken: je gaat oefeningen doen waar je lichaam zich aan gaat aanpassen.
Omdat ik niet weet hoe je situatie nu is kan ik lastig zeggen wat voor jou goede oefeningen zijn. Bijvoorbeeld optrekken is een goede oefening. Maar als je nooit hebt gesport en je bent misschien ook zwaar dan is je hele lichaam optrekken misschien wel een oefening die je in het begin nog even niet moet doen.
Voor optrekken had ik ooit een stang op de overloop schuin over het trapgat gelegd: kon ik optrekken. Je kan ook optrekken met je benen die ergens op rusten, dat maakt het minder zwaar. Verder kan je in verschillende grepen optrekken. Je traint met optrekken rug en biceps (en onderarmspieren).
Opdrukken kan ook op heel veel manieren. voeten hoger of lager dan je handen. Of op je knieën. Armen breed of smal. Met opdrukken doe je borst en triceps (en buikspieren).
Schouders kan je trainen met je dumbels, maar ook met een boodschappentas/boodschappentassen: als je het maar kan tillen.
Voor triceps kan je bijvoorbeeld dippen: handen op de rand van je bed? en je voeten op de grond of hoger...
Biceps kan ook met halters of met tassen....
Benen kan met kniebuigingen, uitvalstappen.
Soms is er ook een klimrek in de buurt (maar daar heb je wel lef voor nodig om daar gebruik van te maken).
Verder kan je buiten bewegen zoveel je wilt: denk aan wandelen/fietsen/hardlopen/skaten etc... als je kilo's kwijt wilt is het wel handig om dit te gaan doen. Zelf hou ik hier niet van, maar het nadeel van spieren trainen terwijl je misschien nog veel vet hebt (zoals ik nu) zorgt dat je er soms nog dikker uitziet...
Dus als ik je hoor zeggen "starten in januari", dan zou ik je in ieder geval adviseren: start nu direct met het verwezenlijken van je ideale lijf: als je je met kerst niet te buiten gaat (je mag best genieten, maar niet eten om het eten), en nu al start met 30 minuten per dag (of minder) een vorm van beweging dan kan je langzaam gaan wennen aan het 'nieuwe leven'. Want dat moet het wel worden.
Anderen kunnen vast veel meer en beter tips geven + ik weet natuurlijk heel weinig van je huidige situatie.
Ik vind het in ieder geval leuk dat je aan de slag wil en als je vragen hebt kan je ze hier goed stellen. Dat is dus al een goede start.
groetjes Wouter
(NB Ik ben geen ervaren bodybuilder.)