Fitness Seller

Vragen over gezond aan te komen

• Topic Starter Topic Starter
Post eens wat je veel eten vind, dat wat je nu eet op een dag?

Dat is het hem juist, omdat ik dit totaal niet bijhou, en ik ook zeker ongeregeld eet, weet ik dit gewoon echt niet. Het is niet zo dat ik me nou helemaal vol zit te stampen, maar het is wel zo dat als ik heb gegeten dat ik 'vol' zit. Het is een beetje lastig om uit te leggen, maar snap je me ongeveer?

Ik dacht jarenlang dat ik ecto was, van nature dun, snelle stofwisseling, bla bla..
Toen eens fatsoenlijk gaan eten en BAM gainz.
Je overschat snel hoeveel je eet, dus idd, houd het eens bij en ga daar minimaal eens 500 kcal boven zitten. Je zult zien dat de gainz vanzelf komen.

Nou, precies dit. Daarom ga ik nou juist dat 'fatsoenlijk' eten op pakken. Maar hoe kan je het nou echt 'allemaal' bijhouden, als er voor je gekookt word, ga je niet op de verpakkingen lopen kijken wat er allemaal in zit toch?

Je maakt het veel te moeilijk. Track je voeding met een app als fatsecret of myfitnespal en zorg dat je in de buurt komt van je te behalen kcal en macros. Op deze manier kan je eten wat je wilt en krijg je automatisch inzicht in de voedingswaarde van producten.

Uit de losse pols zou ik zeggen, begin met 2800-3000 kcal per dag. 130gr eiwit, 65gr vet en de rest koolhydraten.

Bedankt, ik gebruik al een variant van dit, maar vergeet (of ben gewoon te lui) om hier al mijn maaltijden in te zetten. Ik zal dit inderdaad snel weer moeten gaan oppakken, maar met vaste maaltijden zal dit wat makkelijker worden.

Liefst houd je inderdaad een beetjes vaste tijden/pauzes aan voor je voeding, maar hou rekening met wat variatie in je tijden om het leuk te houden.
Een nieuw schema zou ik alleen doen als het nodig is of alleen aanpassen waar nodig.
Inderdaad rekening houden met budget.

Bedankt, maar ik maak geen nieuw schema, de schema's zijn nog steeds op mijn specs aangepast, maar het is iedere keer wat anders, en dat word 'gereset' na 8 weken. Dit leek mij wel een goede manier om het niet beu te raken

Zodra ik een schema heb gemaakt en dit soort dingen heb uitgezocht, zal ik deze hier posten. Maar hartelijk bedankt iedereen.

Je kookt niet zelf, maar er wordt wel aan de hand van je schema's voor je gekookt? Top ma/pa die dat speciaal doet :D

Toegegeven heb ik goed eten zelf ook pas op kunnen pakken toen ik eenmaal uit huis ging. Zoek even tussen de stickies naar een site waar je je onderhoud kunt bepalen en ga hier dan gewoon 500-700kcal boven zitten. Op jouw huidige gewicht (dit is geen verwijt) maakt het niet uit hoe, als je maar aankomt. Ik ga er natuurlijk vanuit dat je dan aankomt met goed eten, niet op vetten en suikers. Wat ik bedoel is, dat vetpercentage irrelevant is. Gewoon bulken als een gek en kijk over een (half-)jaar maar eens of er een cut moet komen.

Als je moeite hebt met al dat eten naar binnen kiepen, overweeg dan mass gainers om aan te vullen.

Je kookt niet zelf, maar er wordt wel aan de hand van je schema's voor je gekookt? Top ma/pa die dat speciaal doet :D

Toegegeven heb ik goed eten zelf ook pas op kunnen pakken toen ik eenmaal uit huis ging. Zoek even tussen de stickies naar een site waar je je onderhoud kunt bepalen en ga hier dan gewoon 500-700kcal boven zitten. Op jouw huidige gewicht (dit is geen verwijt) maakt het niet uit hoe, als je maar aankomt. Ik ga er natuurlijk vanuit dat je dan aankomt met goed eten, niet op vetten en suikers. Wat ik bedoel is, dat vetpercentage irrelevant is. Gewoon bulken als een gek en kijk over een (half-)jaar maar eens of er een cut moet komen.

Als je moeite hebt met al dat eten naar binnen kiepen, overweeg dan mass gainers om aan te vullen.

Nee, ik kook zelf (vaak) niet. Maar m'n ouders passen zich ook niet aan op mijn schema's, daar ligt dus al het eerste probleem.

En inderdaad, dat gaan we zeker proberen, ik ken mezelf wel een beetje, en weet dat ik niet in 1x zoveel eten naar binnen kan kieperen, maar dat zien we dan wel weer. M'n plan nu is voor 2016 een compleet plan om te stellen hoe en wat ik ga doen in 2016.

En inderdaad, dat gaan we zeker proberen, ik ken mezelf wel een beetje, en weet dat ik niet in 1x zoveel eten naar binnen kan kieperen, maar dat zien we dan wel weer.
Veel water drinken, dan went je lichaam aan het volle gevoel en kun je op den duur ook meer eten in één keer.

Houd je van pindakaas? Mooi!
Misschien is het pindakaas-dieet iets voor jou. De meeste pindakaas varianten bevatten zo tussen de 500-600kcal per 100g. Gezien je nu vakantie hebt zul je waarschijnlijk veel thuis zijn. Drink 3 liter water per dag, en neem iedere keer als je je glas gaat bijvullen (kraan of mineraalwater, wat jij wilt) een ROYALE theelepel, gewoon in de pot stoppen en omhoog brengen, pindakaas. Spoel het gelijk weg met water. Zo kom je in een dag makkelijk aan 100g pindakaas, toch zo'n 15-20g eiwitten, 15-20g carbs en 50-60g vet. Zal niet veel invloed hebben op je verdere eetlust.
M'n plan nu is voor 2016 een compleet plan om te stellen hoe en wat ik ga doen in 2016.
Waarom niet met ingang van morgen? ;)

Veel water drinken, dan went je lichaam aan het volle gevoel en kun je op den duur ook meer eten in één keer.

Houd je van pindakaas? Mooi!
Misschien is het pindakaas-dieet iets voor jou. De meeste pindakaas varianten bevatten zo tussen de 500-600kcal per 100g. Gezien je nu vakantie hebt zul je waarschijnlijk veel thuis zijn. Drink 3 liter water per dag, en neem iedere keer als je je glas gaat bijvullen (kraan of mineraalwater, wat jij wilt) een ROYALE theelepel, gewoon in de pot stoppen en omhoog brengen, pindakaas. Spoel het gelijk weg met water. Zo kom je in een dag makkelijk aan 100g pindakaas, toch zo'n 15-20g eiwitten, 15-20g carbs en 50-60g vet. Zal niet veel invloed hebben op je verdere eetlust.

Waarom niet met ingang van morgen? ;)

Mensen die realistische doelen willen stellen mbt voeding, starten (als eerste keer) niet tijdens de feestdagen.

Mensen die realistische doelen willen stellen mbt voeding, starten (als eerste keer) niet tijdens de feestdagen.
Mensen die stelselmatig onder hun onderhoud eten kunnen mijns inziens niet vroeg genoeg beginnen, de feestdagen zijn in dat geval dus eerder een uitgelezen kans, me dunkt!

Nee, ik kook zelf (vaak) niet. Maar m'n ouders passen zich ook niet aan op mijn schema's, daar ligt dus al het eerste probleem.

En inderdaad, dat gaan we zeker proberen, ik ken mezelf wel een beetje, en weet dat ik niet in 1x zoveel eten naar binnen kan kieperen, maar dat zien we dan wel weer. M'n plan nu is voor 2016 een compleet plan om te stellen hoe en wat ik ga doen in 2016.

Als je meer moet eten dan je in enkele maaltijden op kan, dan kan je gewoon meer spreiden over de dag, geen probleem.
@marina1975 heeft een sheet waarin je heel makkelijk kan invoeren wat je wilt eten en wat de macro's zijn (en er zwerven meer sheets rond op het forum).
Heel erg eenvoudig allemaal met een goede excel sheet.
Met een sheet of via een (online) voedingwaarde tabel kan je ongeveer uitrekenen wat de maaltijden ongeveer inhouden die je thuis krijgt bij avond eten.
Een enkele keer even wat wegen eventueel voor of na het koken en je weet hoeveel je elke keer ongeveer eet.
Daarna is alles echt easy.

Mensen die chronisch onder hun onderhoud eten kunnen mijns inziens niet vroeg genoeg beginnen, de feestdagen zijn in dat geval dus eerder een uitgelezen kans, me dunkt!

Hij eet niet chronisch onder onderhoud, dat ten eerste, anders zou hij wel melden dan hij constant af valt. Ten tweede, mensen die gewend zijn weinig te eten, kunnen niet ineens tijdens de feestdagen én dat eten naar binnen werken én allerlei extra's van hun schema (voor tot en met oud en nieuw). Als het zijn hele leven al zo is, maken die 2 weken ook weinig uit. Van chronisch weinig eten naar (veel) meer eten, moet je vaak opbouwen. Simpelweg in de ochtend jezelf vol stampen en in de avond niks meer kunnen eten daardoor, is tijdens de feestdagen een ramp.

Hij eet niet chronisch onder onderhoud, dat ten eerste, anders zou hij wel melden dan hij constant af valt. Ten tweede, mensen die gewend zijn weinig te eten, kunnen niet ineens tijdens de feestdagen én dat eten naar binnen werken én allerlei extra's van hun schema (voor tot en met oud en nieuw). Als het zijn hele leven al zo is, maken die 2 weken ook weinig uit. Van chronisch weinig eten naar (veel) meer eten, moet je vaak opbouwen. Simpelweg in de ochtend jezelf vol stampen en in de avond niks meer kunnen eten daardoor, is tijdens de feestdagen een ramp.
Nee, want zijn lichaam zit voor de lol op 5% bf met een gewicht van 65kg en een lengte van 1m86? Geen verwijt zoals gezegd, maar een constatering. Je geraakt niet op dat punt niet als je genoeg eet. TS betwist overigens ook niet dat er iets mis is met zijn huidige eetpatroon; daarom heeft hij om hulp gevraagd.
Hij gaf ook aan niet veel ineens te kunnen eten, vandaar mijn pindakaas-tip. Dat werkte voor mij magisch.

Wat jij zegt is overigens hetzelfde als 'ik rook mijn hele leven al, dus ik kan ook nog wel twee weken wachten met stoppen.'
Zoals je hoort ben ik niet van de halve maatregelen, maar goed, dat ben ik. Als je iets graag genoeg wilt, is er altijd wel een manier. Een paar lepels pindakaas weg stouwen lijkt me hier geen uitzondering op. Bovendien heeft hij de schema's naar verluidt al klaarliggen, dus buiten het avondeten kan hij ze al gaan naleven als hij het zou willen.

Nee, want zijn lichaam zit voor de lol op 5% bf met een gewicht van 65kg en een lengte van 1m86? Geen verwijt zoals gezegd, maar een constatering. Je geraakt niet op dat punt niet als je genoeg eet. TS betwist overigens ook niet dat er iets mis is met zijn huidige eetpatroon; daarom heeft hij om hulp gevraagd.
Hij gaf ook aan niet veel ineens te kunnen eten, vandaar mijn pindakaas-tip. Dat werkte voor mij magisch.

Wat jij zegt is overigens hetzelfde als 'ik rook mijn hele leven al, dus ik kan ook nog wel twee weken wachten met stoppen.'
Zoals je hoort ben ik niet van de halve maatregelen, maar goed, dat ben ik. Als je iets graag genoeg wilt, is er altijd wel een manier. Een paar lepels pindakaas weg stouwen lijkt me hier geen uitzondering op. Bovendien heeft hij de schema's naar verluidt al klaarliggen, dus buiten het avondeten kan hij ze al gaan naleven als hij het zou willen.

Als je ooit af valt tot dat gewicht en dat vetpercentage en je gaat dan jarenlang op onderhoud eten zodat je jarenlang op 5% blijft met 65kg, dan zit je jarenlang OP onderhoud en niet eronder.
Antwoord van TS is de enige oplossing om het te weten te komen.

Ik weet niet of jij ooit van weinig eten naar veel meer eten bent gegaan terwijl je zelf al snel vol zit na een normale maaltijd?
Ik wel en ik zeg je, met de feestdagen een hele planning aanhouden met veel eten, is extreem lastig.
Je maag gaat zeer doen, je darmen krijgen het te verduren en je hormonen gaan schommelen.

Is dat wat TS zou willen tijdens de feestdagen? Ik denk het niet..

Als je ooit af valt tot dat gewicht en dat vetpercentage en je gaat dan jarenlang op onderhoud eten zodat je jarenlang op 5% blijft met 65kg, dan zit je jarenlang OP onderhoud en niet eronder.
TS woont thuis en heeft een halfjaar getraind. Mijn deductie daaruit was dat hij tussen de 15-19 jaar oud zal zijn, en dus altijd al een dergelijk eetpatroon gehad zou hebben, waardoor hij niet ooit afgevallen zou zijn, maar zijn lichaam alle voedingsstoffen heeft gebruikt om te groeien (lengte) en er verder echt 0,0 over was om op te slaan. Van jarenlang op onderhoud zal hoogstwaarschijnlijk geen sprake zijn. Ik meen dat de gemiddelde persoon rond de 15% bf zit, in 'gezonde' toestand, give or take a few %.
Om een lang verhaal kort te maken: mijn inschatting was aan de hand van wat ik uit de context haalde, ik kan er natuurlijk naast zitten, dat kan TS ons vertellen als hij dat wil.

Verder ben ik overtuigd, beter na kerst of pas in 2016 starten.

TS woont thuis en heeft een halfjaar getraind. Mijn deductie daaruit was dat hij tussen de 15-19 jaar oud zal zijn, en dus altijd al een dergelijk eetpatroon gehad zou hebben, waardoor hij niet ooit afgevallen zou zijn, maar zijn lichaam alle voedingsstoffen heeft gebruikt om te groeien (lengte) en er verder echt 0,0 over was om op te slaan. Van jarenlang op onderhoud zal hoogstwaarschijnlijk geen sprake zijn. Ik meen dat de gemiddelde persoon rond de 15% bf zit, in 'gezonde' toestand, give or take a few %.
Om een lang verhaal kort te maken: mijn inschatting was aan de hand van wat ik uit de context haalde, ik kan er natuurlijk naast zitten, dat kan TS ons vertellen als hij dat wil.

Verder ben ik overtuigd, beter na kerst of pas in 2016 starten.

Vandaar dat ik zei, na afgevallen te zijn :)
Ik denk overigens ook dat je geen een slechte gewoonte moet afleren of een goede gewoonte moet aanleren, tijdens de feestdagen, maar dit moet doen tijdens je normale wekelijkse dingen. Dat houdt het beste aan.
:thumbs:

Ik denk dat niet starten tijdens feestdagen niet als absoluut gezien moet worden.
Het is alleen vaak gewoon lastig om een dieet te starten tijdens dagen zoals kerst vol lekkernijen, veel eten, snoepen en (alcoholische) dranken.

Mooiste is meestal om 1 maand of 2 maanden voorafgaande aan dergelijke feestdagen te beginnen aan een dieet en dantijdens de feestdagen lekker los gaan of lekker chill modus pakken.

Ik denk dat niet starten tijdens feestdagen niet als absoluut gezien moet worden.
Het is alleen vaak gewoon lastig om een dieet te starten tijdens dagen zoals kerst vol lekkernijen, veel eten, snoepen en (alcoholische) dranken.

Mooiste is meestal om 1 maand of 2 maanden voorafgaande aan dergelijke feestdagen te beginnen aan een dieet en dantijdens de feestdagen lekker los gaan of lekker chill modus pakken.

Dat het lastiger is kan ik inkomen maar ik ben van mening dat als je iets wil veranderen in je leven je er direct mee moet beginnen.

En niet omdat er feestdagen zijn al beginnen met excuses :)

Ik wil bv vermageren maar eerst ga ik lekker nog wat extra % vet pakken tijdens de feestdagen ::)

Zelfde met goede nieuwjaarsvoornemens.Wil je stoppen met roken of meer sporten of gezonder gaan leven begin er dan direct aan en niet na een commercieel opgeblazen feestperiode.

Maar iedereen doet ermee wat hij wil.

Omdat het een gewoonte moet worden en een gewoonte aanleren doe je niet tijdens ongewone dagen.
Dat zei ik al.

Met gewoontes aanleren kan je al beginnen net voor de feestdagen.

Waarom nog tijd verkwisten als je iets echt wil?

Ik snap er geen ruk meer van, maar goeie tip van die pindakaas. Denk wel dat het op een geven moment kotsen word ofzo :P Maar goed, over jullie "waarom zou je 2 weken wachten discussie", het heeft op beide kanten wel wat. Maar ik heb het liefst eerst een goed uitgewerkt schema waar ik me kan houden, zodat ik niet met van die 'halve' regeltjes zit.

EDIT: Zoals ik al eerder zij, het lijkt mij beter om verschillende maaltjiden op een dag te verdelen, zodat ik het niet beu raak. Want ik weet bijna zeker dat dat pindakaas gedoe me neus uit gaat komen :P Een paar boterhammen moet wel lukken I guess, maar niet dageljiks ofzo

Terug
Naar boven