AndroidHealthClinic

Vroeger nierstenen gehad

sjobba

Novice
Waardering
0
Beste mensen,

Zoals de titel waarschijnlijk al doet vermoeden: ik heb vroeger nierstenen gehad op een vroege leeftijd ( toen ik 8 was ). Nu moet ik sindsdien dagelijks een half pilletje slikken, en gaat het prima. Nu heb ik iets niet zo slim aangepakt: ik heb voordat ik uitvoerig onderzoek had gedaan al een bestelling gedaan bij powersupplements.nl (whey & creatine). Uit mijn "uitvoerig onderzoek" bleek dat het gevolgen kan hebben voor de nieren, namelijk dat het nierstenen kan veroorzaken. Nu lees ik ook, dat als je na 4 weken het gebruik van creatine stopt voor 2 weken en daarna weer doorgaat, en het met suikerhoudende drank (lees: limonade, dextrose-water, etc.) inneemt, het amper effect heeft op de werking / vorming van stenen in de nieren. Pas op het moment dat je langdurig de creatine gebruikt, dat het dan schadelijk voor je nieren kan zijn. Ik heb het nog niet gebruikt, maar wil er eigenlijk as. maandag mee beginnen.

Nu is dus mijn vraag: gebruiken of niet gebruiken? En hoe zit het met de whey, is dit net zo schadelijk als mij doet vermoeden voor de nieren, net als creatine?

Alvast bedankt!

als er ni in overdrijft kan het geen kwaad...

• Topic Starter Topic Starter
dat zal ik niet doen, aangezien mijn doel niet is om binnen een zeer korte tijd een zeer breed iemand te worden. ik wil sterker worden, dat sowieso, en even (toch wel: heel wat) meer bodymass dan wat ik nu heb (1.82 bij 71kg). ik wil over wat (6) maandjes toch wel m.b.v. een rippetoe schema +, als het kan whey + proteine, 80 kg wegen. het liefst meer uiteraard..

Ik las in de laatste Muscle & Fitness dat eiwit (shakes) zelfs een goede invloed had op de nieren.

dat zal ik niet doen, aangezien mijn doel niet is om binnen een zeer korte tijd een zeer breed iemand te worden. ik wil sterker worden, dat sowieso, en even (toch wel: heel wat) meer bodymass dan wat ik nu heb (1.82 bij 71kg). ik wil over wat (6) maandjes toch wel m.b.v. een rippetoe schema +, als het kan whey + proteine, 80 kg wegen. het liefst meer uiteraard..

veel beginners denken dat je breed kan worden door veel shakes te drinken, een shake heeft enkel nut na het opstaan en voor of na de training, en miss een caseinshake voor het slapen gaan...

ikzelf neem er 2, 1 na het opstaan en 1 na mijn training. al de rest moet je uit je voeding halen...

veel beginners denken dat je breed kan worden door veel shakes te drinken, een shake heeft enkel nut na het opstaan en voor of na de training, en miss een caseinshake voor het slapen gaan...

ikzelf neem er 2, 1 na het opstaan en 1 na mijn training. al de rest moet je uit je voeding halen...

ho, wacht even hoor, dit is niet mijn gedachten gang. ik snap zelf wel dat je door shakes drinken niet breed word :p. plus mijn grootste doel is toch sterker worden dan dat ik ben, breed worden is ook wel zeer leuk meegenomen zegmaar. dus dat staat op nummer 2.

Ik las in de laatste Muscle & Fitness dat eiwit (shakes) zelfs een goede invloed had op de nieren.

ik dacht altijd dat poeder en pillen in grote hoeveelheid slecht was voor de nieren, de stof lost op in vloeistof, maar als het vloeistof terug gescheiden wordt, dan blijft er terug enkel poeder over wat kan samenklonteren in de nieren...

ik dacht altijd dat poeder en pillen slecht was voor de nieren, de stof lost op in vloeistof, maar als het vloeistof terug gescheiden wordt, dan blijft er terug enkel poeder over wat kan samenklonteren in de nieren...

Dit lijkt mij inderdaad ook vrij sterk wat tick gelezen heeft in muscle & fitness, als ik overal lees dat het juist slecht voor de nieren is..

Dit lijkt mij inderdaad ook vrij sterk wat tick gelezen heeft in muscle & fitness, als ik overal lees dat het juist slecht voor de nieren is..

olijfolie schijnt goed tezijn tegen niersteentjes, kan het niet onderbouwen want heb het gewoon van horen zeggen...

olijfolie schijnt goed tezijn tegen niersteentjes, kan het niet onderbouwen want heb het gewoon van horen zeggen...

zou kunnen, maar even ontopic please; aangezien ik al een oplossing heb tegen mijn nierstenen die ik had :p [namelijk dagelijks een half pilletje slikken wat de dokter mij heeft voorgeschreven]. mijn vraag weer even naar voren brengen: wel of geen crea/whey producten gebruiken? of adviseren jullie mij dit aan m'n (huis)arts te vragen?

Beste mensen,

Zoals de titel waarschijnlijk al doet vermoeden: ik heb vroeger nierstenen gehad op een vroege leeftijd ( toen ik 8 was ). Nu moet ik sindsdien dagelijks een half pilletje slikken, en gaat het prima. Nu heb ik iets niet zo slim aangepakt: ik heb voordat ik uitvoerig onderzoek had gedaan al een bestelling gedaan bij powersupplements.nl (whey & creatine). Uit mijn "uitvoerig onderzoek" bleek dat het gevolgen kan hebben voor de nieren, namelijk dat het nierstenen kan veroorzaken. Nu lees ik ook, dat als je na 4 weken het gebruik van creatine stopt voor 2 weken en daarna weer doorgaat, en het met suikerhoudende drank (lees: limonade, dextrose-water, etc.) inneemt, het amper effect heeft op de werking / vorming van stenen in de nieren. Pas op het moment dat je langdurig de creatine gebruikt, dat het dan schadelijk voor je nieren kan zijn. Ik heb het nog niet gebruikt, maar wil er eigenlijk as. maandag mee beginnen.

Nu is dus mijn vraag: gebruiken of niet gebruiken? En hoe zit het met de whey, is dit net zo schadelijk als mij doet vermoeden voor de nieren, net als creatine?

Alvast bedankt!

Kunnen ze er niets aan doen?
Ik had dat ook op vroege leeftijd ook met het risico op terugkomen! Bleek dat mijn slagader van mijn nier over mijn ureter liep en die deels afsloot waardoor er bezinksel en nierstenen kwamen. Door een opperatieve ingreep (en drie maand niet sporten :() is dit probleem van de baan geholpen ... ik heb nu een beetje nierschade door al die jaren van onwetendheid dat er iets mis was ...

Zeker dat jij ook niet zulk probleem hebt?

zou kunnen, maar even ontopic please; aangezien ik al een oplossing heb tegen mijn nierstenen die ik had :p [namelijk dagelijks een half pilletje slikken wat de dokter mij heeft voorgeschreven]. mijn vraag weer even naar voren brengen: wel of geen crea/whey producten gebruiken? of adviseren jullie mij dit aan m'n (huis)arts te vragen?

gewoon gebruiken, zijn de belangrijkste suplementen voor een bodybuilder. die 40g poeder uit whey en 30g uit creatine lijkt mij te verwaarlozen. en met af entoe een rustpauze erbij kan het zeker geen kwaad

Kunnen ze er niets aan doen?
Ik had dat ook op vroege leeftijd ook met het risico op terugkomen! Bleek dat mijn slagader van mijn nier over mijn ureter liep en die deels afsloot waardoor er bezinksel en nierstenen kwamen. Door een opperatieve ingreep (en drie maand niet sporten :() is dit probleem van de baan geholpen ... ik heb nu een beetje nierschade door al die jaren van onwetendheid dat er iets mis was ...

Zeker dat jij ook niet zulk probleem hebt?

Nouja, bij mij was er dus ook een kans op terugkomen nadat de stenen bij mij vergruisd waren (er is dus wel al wat aan gedaan). En die kans is er nog steeds. Om deze kans te beperken krijg ik dus die pilletjes waar ik het over had, die ik van de dokter krijg en elke ochtend inneem. Maar nee, ik heb (nog) niet zo'n probleem als jij heb, maar ik denk dat ik de kans op terugkomen van de nierstenen vergroot door het nemen van crea/whey.

Ik heb het originele stuk eens opgezocht, er staat namelijk een reverentie bij.

Question: Is Eating a High Protein Diet Damaging To Your Kidney Health?

Very often I am asked if eating the amount of protein required of a bodybuilding diet will lead to kidney damage. This FAQ will answer this question and hopefully put all of your fears to rest.

Answer: Fact is that there are no studies that have ever shown a high protein diet causing kidney damage in persons with normal kidney function. Only people who already have a pre-existing kidney condition need to be concerned with keeping their protein in check.

In a study(1) that was performed this year designed to study the effects of a high protein diet in young men, the blood markers for kidney function of 77 men who participated in an average of 6 hours of weight training per week (average age of 26), and ate a diet consisting of 19% protein were analyzed. Their protein intake came out to be about 0.76 grams of protein per pound bodyweight, which is very close to the 1 gram per pound minimum that is typically recommended for bodybuilders. Primary blood tests for kidney function were ran in which blood urea nitrogen, uric acid and creatinine levels were monitored. The measurements showed that all of these items were within normal parameters in all participating men. Therefore, one can conclude that a high protein diet does not apply stress on healthy kidneys.

http://bodybuilding.about.com/od/bodybuildingfaq/f/kidneydamage.htm

Dit eerste stukje hebben ze dus mooi weggelaten he in M&F, ze pasten alleen het laatste stuk dat zien ik nu pas.

Zelfde geld ook voor creatine.

Subjects in the creatine group averaged 14 grams of creatine a day for three years. However, the researchers could find no detrimental effects on either kidney or liver function.

The bottom line

Carefully controlled studies over the short- (five days), medium- (nine weeks) and long-term (up to five years) have yet to demonstrate that creatine supplementation has any adverse effects on blood pressure, kidney or liver function in healthy individuals [3, 5, 6, 7, 8].

Of course, an absence of evidence is not evidence of absence. The fact that large trials have yet to find any serious creatine side effects doesn't mean that none exist. There are isolated case reports of individuals suffering from kidney problems after using creatine [4]. Anyone with existing liver or kidney problems, or those predisposed to such ailments, should seek medical advice before using creatine.

[Link niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven