Is het niet altijd zo geweest dat de wereld is overgelaten aan de 'marketings-experts'? Heeft ideologie wel zo'n grote impact gehad, zijn deze niet slechts ontsproten uit de flow van de markt, uitwisseling van productie, en heeft deze zich niet laten vormen naar de lokale omstandigheden? Is ideologie niet simpelweg een product van omgevingsfactoren en ligt het oorzakelijk verband dan niet omgekeerd? Ik zeg niet dat ik hier een antwoord op heb en dat dit de juiste waarneming is maar je lijkt nogal gevangen in ideologisch denken. Voor iemand die implicitiet regelmatig met Marx schermt lijk je een nogal naieve gedachte te hebben bij het concept ideologie. Wat voor nieuwe input bedoel je dan? Daar heb ik je nog nooit op betrapt hoor. Enkel ingewikkelde afkeuring, zonder alternatief. Je kan nog zo graag willen dat de zon stopt met branden, dat er een samenleving mogelijk is zonder die brandende zon, maar wellicht wordt het tijd deze als gegeven te nemen en daarvanuit verder te gaan.
Is het niet altijd zo geweest dat de wereld is overgelaten aan de 'marketings-experts'?
toch niet met dezelfde impact als met het verschijnen van het massa-consumerisme, waarmee een heel nieuw waardenkader is ontwikkeld op wat een zinvol en goed leven is. Zelfs mijn grootouders hielden er nog heel andere idealen op na, al wat het maar door hun religieuze/traditiebepaalde achtergrond.
Heeft ideologie wel zo'n grote impact gehad, zijn deze niet slechts ontsproten uit de flow van de markt, uitwisseling van productie, en heeft deze zich niet laten vormen naar de lokale omstandigheden? Is ideologie niet simpelweg een product van omgevingsfactoren en ligt het oorzakelijk verband dan niet omgekeerd?
indien de hele wereld van het ene moment stopt om waarde toe te kennen aan goud dan stort de wereldeconomie in elkaar, op zich al een reden om aan te nemen dat causaliteit ook de andere kant op gaat.
Wat voor nieuwe input bedoel je dan? Daar heb ik je nog nooit op betrapt hoor
Ik heb de laatste tijd veel respect gekregen voor bepaalde grassroots-denktanks en initatieven. Maatschappelijke verandering dus door een mentaliteitswissel die van onder komt. Ik kan me vb vinden in hun principe van global justice, waarin je een geglobaliseerde economie en een vrije markt niet afwijst, maar waarin zowel bedrijven, burgers als overheden met een zekere morele verantwoordelijkheid worden opgezadeld en daar dus ook op kunnen worden afgerekend (liefst door een institutioneel en internationaal orgaan, en dat mis je nu toch wel). Ver weg dus van het ik doe wat ik wil, want het is mijn eigendom-principe.