AndroidHealthClinic

Vroeger was alles beter?

zo blauw geworden BB, je ontgoochelt me.

Ideologie is een seculiere religie, dat blijkt wel weer of niet Silentio.

---------- Toegevoegd om 13:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:06 ----------

Jup en jou bijdrage is hier idd de beste toevoeging !
Ik moet al huilen bij de gedachte waar de rest van je 10k berichten overgaan :D

Je bent een prietpratertje Practicus. Een zichzelf overschattend prietpratertje. Maar kom, je bent nog jong. Je hebt kennelijk niet in de gaten dat jij degene bent die het kleine beetje peil van discussie in dit topic volledig ondermijnt met je slappe geraaskal.

Laatst bewerkt:
Ideologie is een seculiere religie, dat blijkt wel weer of niet Silentio.

---------- Toegevoegd om 13:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:06 ----------

Je bent een prietpratertje Practicus. Een zichzelf overschattend prietpratertje. Maar kom, je bent nog jong.

Dank u...
Doet me goed om dit van jou te moeten horen!

• Topic Starter Topic Starter
Armoede alleen is natuurlijk geen goede graadmeter om een vergelijk te maken met het verleden. De grootste groep betreft de middenklasse en als voor die middenklasse tig regelingen worden uitgekleed of zelfs gestopt dan is er ondanks de toegename welvaartsgroei op papier weinig echt voordeel te halen. Zoiets zie je ook wel terug in de koopkrachtplaatjes :

art_inflatie_vs_koopkracht005.jpg

De daadwerkelijke koopkracht is dus in veel jaren afgenomen in plaats van toegenomen.

laten we dan ons heil dan maar zoeken in gecastreerde wetenschap icm morele onverschilligheid, of niet Klaaswitz.

Misschien moeten we stoppen met ons heil zoeken in abstracte prietpraat, is leuk als hobby en nabeschouwing maar er is nog nooit iets opgebouwd of omvergegooid op basis van beschouwelijke zever.

Misschien moeten we stoppen met ons heil zoeken in abstracte prietpraat, is leuk als hobby en nabeschouwing maar er is nog nooit iets opgebouwd of omvergegooid op basis van beschouwelijke zever.

Dan word het tijd om op te houden met jou hier toestaan!

Waar slaat dit nu op. het hele reilen en zeilen van de huidige wereldeconomie is gefundeerd op "beschouwelijke zever". (post)Ford, Keynes, .... .Mag jij mij eens zeggen waar het verschil ligt met andere ideologische modellen en enkel deze laatste ideologieen genoemd moeten worden.
Allen vertrekken ze van een specifiek ent betwistbaar mensbeeld, beetje hypocriet dus om het in de eerste gevallen niet eens te expliciteren en te problematiseren. Wat eigenlijk een beetje het probleem is binnen de huidige politiek: werken binnen een bepaald discours dat zelf een verleden van betwisting en inevidentie heeft, naar het idee dat je met een objectief instrument te maken hebt waar je alle problemen mee kunt aanpakken en het "einde van de geschiedenis" markeert.
Het liberalisme van een Bentham en een Smith zijn ook maar kinderen van en antwoorden om specifieke problemen van een welbepaalde periode aan te pakken. "abstracte, levensbeschouwelijke onzin" heeft ons dus deels gebracht waar we nu zijn. (geldt evengoed voor de idealen van de franse revolutie en de Romeinse civieke idealen die gebaseerd op dieperliggende filosofieen, mens en wereldbeelden en de moderniteit maximaal bepaald hebben).
De wereld is echter fel veranderd, dus mag er gerust wat nieuwe input qua ideologieen, of ga je het allemaal overlaten aan de marketing-experts, de eigenlijke staatslieden van deze eeuw.

Sapere Aude, Klaas, voor een historicus in spe vind ik dat je je er soms wat te makkelijk van af maakt.

De wereld is echter fel veranderd, dus mag er gerust wat nieuwe input qua ideologieen, of ga je het allemaal overlaten aan de marketing-experts, de eigenlijke staatslieden van deze eeuw.

Is het niet altijd zo geweest dat de wereld is overgelaten aan de 'marketings-experts'? Heeft ideologie wel zo'n grote impact gehad, zijn deze niet slechts ontsproten uit de flow van de markt, uitwisseling van productie, en heeft deze zich niet laten vormen naar de lokale omstandigheden? Is ideologie niet simpelweg een product van omgevingsfactoren en ligt het oorzakelijk verband dan niet omgekeerd? Ik zeg niet dat ik hier een antwoord op heb en dat dit de juiste waarneming is maar je lijkt nogal gevangen in ideologisch denken. Voor iemand die implicitiet regelmatig met Marx schermt lijk je een nogal naieve gedachte te hebben bij het concept ideologie. Wat voor nieuwe input bedoel je dan? Daar heb ik je nog nooit op betrapt hoor. Enkel ingewikkelde afkeuring, zonder alternatief. Je kan nog zo graag willen dat de zon stopt met branden, dat er een samenleving mogelijk is zonder die brandende zon, maar wellicht wordt het tijd deze als gegeven te nemen en daarvanuit verder te gaan.

Sapere Aude, Klaas, voor een historicus in spe vind ik dat je je er soms wat te makkelijk van af maakt.

Daar kan ik mee leven dude, no problemo.

vroeger toen ik nog voor 150 belgische frank naar de cinema kon en popcorn kon lopen

nu ben ik minstens 12 euro kwijt

Is het niet altijd zo geweest dat de wereld is overgelaten aan de 'marketings-experts'? Heeft ideologie wel zo'n grote impact gehad, zijn deze niet slechts ontsproten uit de flow van de markt, uitwisseling van productie, en heeft deze zich niet laten vormen naar de lokale omstandigheden? Is ideologie niet simpelweg een product van omgevingsfactoren en ligt het oorzakelijk verband dan niet omgekeerd? Ik zeg niet dat ik hier een antwoord op heb en dat dit de juiste waarneming is maar je lijkt nogal gevangen in ideologisch denken. Voor iemand die implicitiet regelmatig met Marx schermt lijk je een nogal naieve gedachte te hebben bij het concept ideologie. Wat voor nieuwe input bedoel je dan? Daar heb ik je nog nooit op betrapt hoor. Enkel ingewikkelde afkeuring, zonder alternatief. Je kan nog zo graag willen dat de zon stopt met branden, dat er een samenleving mogelijk is zonder die brandende zon, maar wellicht wordt het tijd deze als gegeven te nemen en daarvanuit verder te gaan.

Is het niet altijd zo geweest dat de wereld is overgelaten aan de 'marketings-experts'?
toch niet met dezelfde impact als met het verschijnen van het massa-consumerisme, waarmee een heel nieuw waardenkader is ontwikkeld op wat een zinvol en goed leven is. Zelfs mijn grootouders hielden er nog heel andere idealen op na, al wat het maar door hun religieuze/traditiebepaalde achtergrond.

Heeft ideologie wel zo'n grote impact gehad, zijn deze niet slechts ontsproten uit de flow van de markt, uitwisseling van productie, en heeft deze zich niet laten vormen naar de lokale omstandigheden? Is ideologie niet simpelweg een product van omgevingsfactoren en ligt het oorzakelijk verband dan niet omgekeerd?

indien de hele wereld van het ene moment stopt om waarde toe te kennen aan goud dan stort de wereldeconomie in elkaar, op zich al een reden om aan te nemen dat causaliteit ook de andere kant op gaat.

Wat voor nieuwe input bedoel je dan? Daar heb ik je nog nooit op betrapt hoor

Ik heb de laatste tijd veel respect gekregen voor bepaalde grassroots-denktanks en initatieven. Maatschappelijke verandering dus door een mentaliteitswissel die van onder komt. Ik kan me vb vinden in hun principe van global justice, waarin je een geglobaliseerde economie en een vrije markt niet afwijst, maar waarin zowel bedrijven, burgers als overheden met een zekere morele verantwoordelijkheid worden opgezadeld en daar dus ook op kunnen worden afgerekend (liefst door een institutioneel en internationaal orgaan, en dat mis je nu toch wel). Ver weg dus van het ik doe wat ik wil, want het is mijn eigendom-principe.

Jup en jou bijdrage is hier idd de beste toevoeging !
Ik moet al huilen bij de gedachte waar de rest van je 10k berichten overgaan :D

Hij is al 5jaar lid. Jij een maand en hebt al 379 berichten. 379*12*5=22740 berichten.

En als ik dan lees over brah dit en brah dat, moet je niet andermans post gaan beoordelen op kwaliteit. (helemaal niet van iemand die behalve elitaire trekjes ook soms inhoudelijke trekjes bevatten)

U mad?

Edit: Fixed

Laatst bewerkt:
Vroeger was alles beter en in de toekomst wordt alles beter.

Terug
Naar boven