MuscleMeat

Vroeger was alles beter?

Vroegah was alles beter. Geen internet, leuke dos games die op een floppy pasten. Waar graphics brak waren dus moesten ze strategisch moeilijk zijn om het interessant te maken. En natuurlijk de ruige 8-bit muziek niet te vergeten.

Films scenes hadden die wèl langer duurde dan 1sec.

Oh wacht, daar ging het helemaal niet over :grinny:

Ben zelf niet een persoon die leeft in het verleden maar voor de lol eens opgesomd welke regelingen zijn verdwenen en waarvan vooral de groep 50'ers en ouder ruim gebruik van gemaakt (kunnen) hebben.

- Aftrek onderhoudskosten woning
- Pc priveregeling
- Soepele aftrek studiekosten
- Aftrek consumptief krediet
- Lijfrente polissen per jaar aftrekbaar
- Nominale premie van enkele tientjes voor de ziektekostenverzekering

Pc Prive heb ik zelf nog aaan meegedaan en de relatief lage premie voor een ziektekostenverzekering heb ik ook nog meegemaakt natuurlijk. Daarvoor had je overigens niet eens een nominale premie en waren je totale kosten om te verzekeren dus nog lager.

Welke regelingen en voordeeltjes heb je nog meegemaakt en zijn er nu verdwenen?
De PC privé komt weer terug dit jaar, dan wel onder een andere naam en het geeft wat meer mogelijkheden. Tot vorig jaar had je nog persoonsgebonden budget, dat is nu ook in die nieuwe regeling gestopt. Ik zat te hopen dat ik tijdens het typen van deze post wel weer op de naam zou komen, maar ik ben hem nog steeds even kwijt.

---------- Toegevoegd om 15:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:25 ----------

Vroegah was alles beter. Geen internet, leuke dos games die op een floppy pasten. Waar graphics brak waren dus moesten ze strategisch moeilijk zijn om het interessant te maken. En natuurlijk de ruige 8-bit muziek niet te vergeten.

Wolfenstein 3D! :D

Heeft dat niet meer te maken met het feit dat de doelgroep gewoon kleiner en hardcore was?

Heeft dat niet meer te maken met het feit dat de doelgroep gewoon kleiner en hardcore was?

Ik denk van niet. Aangezien de graphics in de tijd van pong gewoon echt helemaal knudde waren, moesten ze het wel hebben van tactiek. Dit gold ook nog wel voor de games eind jaren 80 en begin 90. Op den duur evolueerde de spellen en langzaamaan zag je dat met betere graphics, de games ook simpeler werden. Of dat ligt gewoon aan mijn ervaring, dat kan ook nog. Nu speel ik nog amper games, en zeker geen first person shooters meer, aangezien die meestal toch veel te makkelijk uit te spelen zijn.

Spellen waren over het algemeen genomen een stuk moeilijker mede doordat ze zo klein waren. Ik zit nu weleens oude 8 en 16 bit games te spelen en merk nu pas hoe klein de meeste spellen zijn. Ze zijn binnen een paar uur uit te spelen als je eenmaal goed bent (of een cheatcode gebruikt) en vaak nog sneller.

Tegenwoordig zijn spellen ontiegelijk groot en inderdaad grafisch enorm fraai waardoor pure gameplay van secundair belang is geworden voor vele ontwikkelaars. Het is ook big business geworden. More is better, en dat verkoopt ook beter. Eigenlijk zijn hedendaagse games en doelgroep volledig veranderd ten opzichte van toen. Ik ben een nostalgist, en al gauw geneigd om te zeggen dat alles vroeger beter was maar ik denk dat een objectieve kijk naar de ontwikkeling van videogames laat zien dat dit klopt. Gelukkig is er een 'indie' scene waar hobbyisten en andre kleine ontwikkelaars nog dingen produceren die puur gericht zijn op gameplay, of in ieder geval originaliteit. En je hebt natuurlijk hier en daar nog een uitzondering, of een 'middle of the road' product die ondanks nog genoeg te bieden heeft..

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
De PC privé komt weer terug dit jaar, dan wel onder een andere naam en het geeft wat meer mogelijkheden. Tot vorig jaar had je nog persoonsgebonden budget, dat is nu ook in die nieuwe regeling gestopt. Ik zat te hopen dat ik tijdens het typen van deze post wel weer op de naam zou komen, maar ik ben hem nog steeds even kwijt.

Heb je daar meer informatie over? Volgens mij zijn PC's een linkse hobby en heb nog niks gehoord over een PC-prive regeling die in welke vorm ook zou terugkomen.

PGB is alleen als je hulpbehoevend bent, daar heb je denk ik weinig aan als je een pc wilt kopen.

Okay. Neemt niet weg dat games online vaak wel een uitdaging kunnen zijn (singeplayer is bijna altijd makkelijk, behalve een game als civilization 5). Sterker nog: multiplayer is vaak de enige overweging die ik maak als ik een nieuwe game koop, dus ik denk dat er ook voor jullie wel uitdaging in zou zitten. Helaas heb ik gezien mijn leeftijd die echte oldschool game periode niet mee kunnen maken, toch een beetje het gevoel wat gemist te hebben. Ik kan het ook niet alsnog gaan uitproberen, omdat ik moderne graphics gewend ben en me (slecht van mezelf, ik weet het) snel ga vervelen wanneer het allemaal niet zo optimaal oogt..

Okay. Neemt niet weg dat games online vaak wel een uitdaging kunnen zijn (singeplayer is bijna altijd makkelijk, behalve een game als civilization 5). Sterker nog: multiplayer is vaak de enige overweging die ik maak als ik een nieuwe game koop, dus ik denk dat er ook voor jullie wel uitdaging in zou zitten. Helaas heb ik gezien mijn leeftijd die echte oldschool game periode niet mee kunnen maken, toch een beetje het gevoel wat gemist te hebben. Ik kan het ook niet alsnog gaan uitproberen, omdat ik moderne graphics gewend ben en me (slecht van mezelf, ik weet het) snel ga vervelen wanneer het allemaal niet zo optimaal oogt..

Civ 5 is al helemaal geen uitdaging ook al heb ik sinds de laatste update niet meer gespeeld. Maar ik was Immortal terwijl ik in oudere Civ-versies dat toch echt niet haalde.

Games gaat tegenwoordig meer om de totale experience en niet alleen om de gameplay. Op zich best jammer maar eye-candy verkoopt nou eenmaal beter.

Civ 5 is al helemaal geen uitdaging ook al heb ik sinds de laatste update niet meer gespeeld. Maar ik was Immortal terwijl ik in oudere Civ-versies dat toch echt niet haalde.

Games gaat tegenwoordig meer om de totale experience en niet alleen om de gameplay. Op zich best jammer maar eye-candy verkoopt nou eenmaal beter.

Dat jij zo goed bent in Civ 5 is geen maatstaf! Nee, serieus, mij lukt het echt niet op immortal.

Edit: vergissing, immortal lukt me ook, alleen diety ging niet.

Laatst bewerkt:
Ik heb civ5 nog steeds niet gespeeld (wel alle voorgaande delen tot treurens toe) maar het is algemeen bekend dat civ5 makkelijker en simpeler in elkaar zit dan 3 en 4.

Dat jij zo goed bent in Civ 5 is geen maatstaf! Nee, serieus, mij lukt het echt niet op immortal.

Edit: vergissing, immortal lukt me ook, alleen diety ging niet.

Dus Civ 5 slaat de plank ook mis, ook al hebben ze het wel aangepast bij de updates.

Gaming wordt steeds meer gericht op de grootste gemene deler, als je games te lastig maakt verkopen ze niet. In de grootste entertainmentbranche zou dat gelijk staan aan zelfmoord.

Ik speel nu zelf Dirt 2 redelijk veel (5 euro was toch wel een koopje op Steam). In vergelijking met de voorganger (Colin Mcrae-reeks) is het makkelijker maar tegelijkertijd is het ook een spel waar je langer mee blijfft spelen omdat je zoveel mogelijkheden hebt en omdat je niet gelijk een tuninggod hoeft te zijn om resultaten te boeken.

Wat is Civ voor game?

Zelf altijd Tekken

Wat is Civ voor game?

Zelf altijd Tekken

Een nerd-game, ook al zijn er wel lastigere turnbased strategy games. Het vereist echter een grondige kennis van bepaalde principes in het spel om hogere moeilijkheidsgraden aan te kunnen. Het doel is om als beschaving of te overleven in een tijdsbestek van zo'n 6000 jaar of te domineren.

euro 95 in de brommer voor 1 gulden 80...nu zijn we omgerekend al tegen de 4 gulden geweest

Een nerd-game, ook al zijn er wel lastigere turnbased strategy games. Het vereist echter een grondige kennis van bepaalde principes in het spel om hogere moeilijkheidsgraden aan te kunnen. Het doel is om als beschaving of te overleven in een tijdsbestek van zo'n 6000 jaar of te domineren.

Age of empires achtig?

Niet echt. Age of Empires loopt in real-time. Civilization gaat in beurten, is dus turn-based. Age of Empires is tactische gameplay, Civilization vooral strategisch.

Oke.
Strategie dus gewoon.
Van die spellen die nooit klaar zijn.
Niemand hier vroeger doom/duke nukem gespeeld?

Ja, Doom vrij veel. Duke Nukem was ik nooit zo kapot van maar was wel geinig over een netwerk met wat maten :)

Oke.
Strategie dus gewoon.
Van die spellen die nooit klaar zijn.
Niemand hier vroeger doom/duke nukem gespeeld?

MrJ, die was zelfs Duke Nukem :D

Maar ik denk iedere gamer wel, Duke Nukem zelfs multiplayer. Bioscoop level was echt epic om elkaar af te knallen en op te blazen. Ipx/spx, het was wel een aardige klus om aan de praat te krijgen over het netwerk.

Terug
Naar boven