MuscleMeat

Waar gaat het heen met Nederland.. *zucht*

Bezoekers in dit topic

welvaartsziekten zijn 'ontstaan' omdat wij westerse mensen aan steeds minder zaken gewend zijn, we hebben overal een oplossing voor, als we honger hebben als we het koud hebben als dit als dat, onze lichamen leren iedere generatie minder om op overl;eving ingesteld te zijn, welvaartsziektes zullen dus ook toenemen, hoewel we ook betere medicijnen ervoor krijgen. Je ziet ook dat in Afrika bijna niemand kanker heeft, Azië ook niet veel, z\ij hebben natuurlijk wel andere dingen aan hun hoofd!

Voor ons bestaat het leven uit vele keuzes, eigenlijk teveel; willen we een rode of blauwe MP3-speler is een vraag die ons kan bezighouden. Hun enige keuze/vraag is: wil ik overleven of niet?

En vanuit dat oogpunt is het zeer wenselijk om die mensen te steunen waar we maar kunnen. Echter, we zitten met het probleem van overbevolking, en ik ben er totaal niet van overtuigd dat dat opgelost raakt als Afrika aan de condooms gaat of als de welvaart beter verdeeld is. Heb laatst ergens gelezen dat we binnen een paar jaar eigenlijk al 2 Aardes nodig zouden hebben om in al onze behoeften te voorzien, dat is toch ridicuul!? Het dierenrijk kent zijn eigen methodes om de dierenstand in evenwicht te houden, catastrofes uitgezonderd, en wij mensen hebben daar ook mee te maken gehad in de tijd van de Pest enzo...alleen nu heeft de evolutie naar mijn idee niet veel vat meer op ons...

en verder zou ik het erg betreuren als mn kinderen later naar de aankomst van witte piet en jonge sint op bruine schimmel gingen kijken, ieder land/volk heeft zijn tradities, laat die in ere, ik kstoor me niet aan een moslimfeest dat zij in hun kring vieren, laten zij zich dan ook niet storen aan ons feest, en laten wij vooral niet op voorhand nederig en onderdanig blaten dat we een kinderfeest onder de loep nemen omdat er iets fout aan zou kunnen zijn, waar hebben we het dan nog over!
 
Een gezonde welvaart misschien wel.
Mijn mening is echter dat we hier in het westen volkomen zijn doorgeslagen wat welvaart betreft.
Het is allang niet meer gezond meer, kijk maar naar al die welvaartsziekten.

Daarnaast: waar iedereen denk ik overheen (wil) lezen. Wij houden andere kunstmatig arm, alleen voor onze welvaart.
Ik bedoel: niet helpen is 1 ding, maar ze bewust arm houden is natuurlijk een tweede.
Wat bedoel je met bewust arm houden? Het zijn de armen die zichzelf bewust arm houden. Iedereen heeft zijn eigen lot in handen. Tenzij je in een problematisch Afrikaans land woont en totaal kansloos bent zolang je daar woont.
 
Wat bedoel je met bewust arm houden? Het zijn de armen die zichzelf bewust arm houden. Iedereen heeft zijn eigen lot in handen. Tenzij je in een problematisch Afrikaans land woont en totaal kansloos bent zolang je daar woont.

Ik doel op de grondstoffen die in een arm land als bv Oeganda worden gevonden. De grondstoffen die hier in het westen noodzakelijk zijn om onze welvaartsbehoefte in stand te houden.
Ik doel op grondstoffen die door de grote corporate stores hier in het westen voor een schijntje worden ingekocht, via via van criminele organisaties in bv Oeganda. Met andere woorden zijn we die grondstoffen aan het helen. Met andere woorden: niet fair trade. Als jouw telefoon fair trade zou zijn zou je er 10000 euro voor moeten betalen.
Zo ook houden wij bijvoorbeeld kinderarbeid in China in stand, omdat wij zo nodig goedkope apparatuur moeten hebben.

Waarschijnlijk voel je je hier niet verantwoordelijk voor, want jij handelt niet rechtstreeks met criminelen. Maar de consument is natuurlijk net zo verantwoordelijk als de grote corporate stores. Het is naïev om te denken dat je electronica echt zo weinig kost om te produceren. Het is logisch dat er bloed aan kleeft.

Het is in ieder geval iets om over na te denken. En je liberalistische gedachtengoed gaat op tot op een bepaalde hoogte. En zeker als je praat over de 3e wereld is deze zeker niet meer toepasbaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik doel op de grondstoffen die in een arm land als bv Oeganda worden gevonden. De grondstoffen die hier in het westen noodzakelijk zijn om onze welvaartsbehoefte in stand te houden.
Ik doel op grondstoffen die door de grote corporate stores hier in het westen voor een schijntje worden ingekocht, via via van criminele organisaties in bv Oeganda. Met andere woorden zijn we die grondstoffen aan het helen. Met andere woorden: niet fair trade. Als jouw telefoon fair trade zou zijn zou je er 10000 euro voor moeten betalen.
Zo ook houden wij bijvoorbeeld kinderarbeid in China in stand, omdat wij zo nodig goedkope apparatuur moeten hebben.

Waarschijnlijk voel je je hier niet verantwoordelijk voor, want jij handelt niet rechtstreeks met criminelen. Maar de consument is natuurlijk net zo verantwoordelijk als de grote corporate stores. Het is naïev om te denken dat je electronica echt zo weinig kost om te produceren. Het is logisch dat er bloed aan kleeft.

Het is in ieder geval iets om over na te denken. En je liberalistische gedachtengoed gaat op tot op een bepaalde hoogte. En zeker als je praat over de 3e wereld is deze zeker niet meer toepasbaar.

Gaap gaap :kots:
 
Ik doel op de grondstoffen die in een arm land als bv Oeganda worden gevonden. De grondstoffen die hier in het westen noodzakelijk zijn om onze welvaartsbehoefte in stand te houden.
Dus grondstoffen uit Oeganda houden onze welvaart in stand? Dan vraag ik me toch wel af over welke grondstoffen je het hebt. Ik denk dat dat al lang niet meer zo is. Granen kweken we zelf, olie komt van Midden-Oosten... Dan heb je de twee belangrijkste grondstoffen wel gehad.

Ik doel op grondstoffen die door de grote corporate stores hier in het westen voor een schijntje worden ingekocht, via via van criminele organisaties in bv Oeganda. Met andere woorden zijn we die grondstoffen aan het helen. Met andere woorden: niet fair trade. Als jouw telefoon fair trade zou zijn zou je er 10000 euro voor moeten betalen.
Hmm, beetje onzinnig he. Dat is zeker zoiets dat rondzwerft en dan door iedereen maar overgenomen wordt. Zal allemaal wel sterk overdreven worden.

Zo ook houden wij bijvoorbeeld kinderarbeid in China in stand, omdat wij zo nodig goedkope apparatuur moeten hebben.
Voor zover ik weet zijn er in China gewoon lagere lonen voor volwassenen, kinderarbeid word daar echt wel aangepakt nu hoor.

Waarschijnlijk voel je je hier niet verantwoordelijk voor, want jij handelt niet rechtstreeks met criminelen. Maar de consument is natuurlijk net zo verantwoordelijk als de grote corporate stores. Het is naïev om te denken dat je electronica echt zo weinig kost om te produceren. Het is logisch dat er bloed aan kleeft.
Elektronica van de bekende merken komt echt wel uit legale en gecontroleerde fabrieken hoor, denk dat je mensen nu een onterecht schuldgevoel probeert aan te praten :rolleyes:

Het is in ieder geval iets om over na te denken. En je liberalistische gedachtengoed gaat op tot op een bepaalde hoogte. En zeker als je praat over de 3e wereld is deze zeker niet meer toepasbaar.
Ach elk land heeft toch het eigen lot in handen. Afrika heeft inderdaad alles wat er nodig is om rijk te worden, maar toch verknoeien ze het keer op keer. Wie is dan de schuldige? China was ook arm maar heeft zich er met hard werk uitgewerkt.
 
Dus grondstoffen uit Oeganda houden onze welvaart in stand? Dan vraag ik me toch wel af over welke grondstoffen je het hebt. Ik denk dat dat al lang niet meer zo is. Granen kweken we zelf, olie komt van Midden-Oosten... Dan heb je de twee belangrijkste grondstoffen wel gehad.
Zag laatst een documentaire op Nederland2 geloof ik, ging over ontwikkelingshulp. Daar hadden ze het over een bepaalde stof die in een paar arme landen werd gevonden. Deze werd gebruikt om de batterijen in bv telefoons en laptops klein te houden.

Hmm, beetje onzinnig he. Dat is zeker zoiets dat rondzwerft en dan door iedereen maar overgenomen wordt. Zal allemaal wel sterk overdreven worden.
Zie hierboven.

Voor zover ik weet zijn er in China gewoon lagere lonen voor volwassenen, kinderarbeid word daar echt wel aangepakt nu hoor.
Wordt aangepakt, maar zitten altijd mazen in de wet, waar deze opkomende grootmachten gebruik van maken. Desnoods zetten ze de fabrieken in Tailand o.i.d.
Daarnaast, als de lonen daar zo laag blijven dan is het toch nog steeds niet echt vrije markt. Daar kunnen wij niet tegen concureren, en de mensen blijven daar arm. Als wij er meer voor zouden betalen, zouden de mensen daar meer betaalt kunnen krjigen.

Elektronica van de bekende merken komt echt wel uit legale en gecontroleerde fabrieken hoor, denk dat je mensen nu een onterecht schuldgevoel probeert aan te praten :rolleyes:
Misschien wel. Maar het klinkt mij altijd nog logischer dat de productie meer kost als dat er nu in Nederland voor betaald wordt.


Ach elk land heeft toch het eigen lot in handen. Afrika heeft inderdaad alles wat er nodig is om rijk te worden, maar toch verknoeien ze het keer op keer. Wie is dan de schuldige? China was ook arm maar heeft zich er met hard werk uitgewerkt.

China is misschien het land waar het verschil tussen arm en rijk het grootst is, om nou te zeggen dat zij er uit zijn slaat natuurlijk nergens op.

Wij zijn mede debet aan de malaise in die arme landen. Dat je dit niet wilt inzien laat wel zien hoe jij in de wereld staat.

Alles wat in mijn laatste twee posts staan is algemeen bekend hoor (zowel in de politiek als bji de welzijnswerkers). Dan kan je wel gaan lopen gapen "robocop", maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden.
Het word tijd dat we onze kop uit het zand halen.
 
Wat doe jij op internet achter je PC dan beginnerbb? Ik neem aan dat deze niet via 'fair trade' is geproduceerd?
 
Wat doe jij op internet achter je PC dan beginnerbb? Ik neem aan dat deze niet via 'fair trade' is geproduceerd?

Vergeet de olie niet die je verbruikt.

Big-t: ook uit Nigeria komt veel olie, Shell is daar druk bezig.
 
Wat doe jij op internet achter je PC dan beginnerbb? Ik neem aan dat deze niet via 'fair trade' is geproduceerd?

Dus?
Ik kan toch niet zonder pc. Ik leg alleen uit hoe het werkt.
Er zijn mensen hier die het ontkennen.

Omdat wij profiteren van de arm landen zijn we het in mijn ogen verplicht ze op weg te helpen.
 
Back
Naar boven