XXL Nutrition

Waar te beginnen??

newby2017

Novice
Waardering
3
Lengte
1m91
Massa
93kg
Hallo,

Na een periode van inlezen en informatie verzamelen heb ik besloten om me aan te melden op het forum.

Door alle (overigens zeer interessante en nuttige) info raak ik echter ook een beetje de weg kwijt. Hoe meer antwoorden hoe meer vragen zal ik maar zeggen.
Ik hoop daarbij dat er hier leden zijn die me op weg willen helpen.

Mijn doel is om mijn vetpercentage te verlagen en me hierdoor fitter en gezonder te gaan voelen. Het "strak in mn vel" idee :)

Heb een verleden met een zeer schommelend gewicht en dus waarschijnlijk ook vetpercentage. (van 109 naar 82 naar 97 naar 93 enzovoorts)
Dit komt met name door inactiviteit in de wintermaanden en veel fietsen/racefiets in de zomermaanden.

Na het leze van alle info hier gaat er wel een lichtje (zeg maar gerust bouwlamp) bij me branden. In de zomermaanden veel calorien verbranden en minder eten en in de winter juist andersom.
Als ik dit is nader bekijken krijg ik de indruk dat het ook een soort sneeuwbal is in de winter omdat ik in de zomermaanden op de spaarstand kom te staan en dit dus ook doorwerkt in de wintermaanden.

Nou is dit niet echt een fijn en goed patroon, dus vandaar mijn voornemen om het nu eens helemaal anders te gaand oen.

Voornemen is om 3 x per week aan krachttraining te gaan doen en een voedingsschema ga maken. Mijn eetgewoonte is op dit moment verre van goed. Sochtends weinig tot niets en smiddags + savonds de rest.
Ik heb dit beide nog nooit gedaan dus ben een totale beginner.

Ik worstel nu een beetje met de vraag waar ik mee moet beginnen.

Volgens de harris/benedict formule zou mijn onderhoud uitkomen op 2850kcal. Dit is volgens mij veel meer dan ik nu eet, heb het een aantal dagen bijgehouden en kom niet eens aan de 2000 p/dag. (ik dacht dan dat ik goed bezig was i.c.m. fietsen en op mn eten letten). Ben overigens wel weer afgevallen afgelopen maanden van 98 naar 93, maar de vraag is natuurlijk of dit ook vet is.....

Waar kan ik het voedingsplan nou het beste op baseren? 2850-500 = 2350? en dan een verdeling van 45%kh 35proteine en 20%vet?
Ook hierover kom ik namelijk veel tegenstrijdige info tegen.

Of is het nou raadzaam om eerst ergens een vetmeting e.d. te laten doen om e.e.a. op een correctere manier vast te stellen?

Ik hoop dat jullie mij hiermee opweg kunnen helpen, alvast bedankt.

Waar kan ik het voedingsplan nou het beste op baseren? 2850-500 = 2350? en dan een verdeling van 45%kh 35proteine en 20%vet?
Ook hierover kom ik namelijk veel tegenstrijdige info tegen.

Of is het nou raadzaam om eerst ergens een vetmeting e.d. te laten doen om e.e.a. op een correctere manier vast te stellen?

Aangeraden wordt:

1 gram vet per kg lichaamsgewicht
2 tot 2,5 gram proteine per kg lichaamsgewicht
De rest opvullen met carbs.

Hier hoef je ook weer niet te autistisch mee om te gaan, het is een richtlijn.

Vetmeting is niet nodig. Heeft geen meerwaarde, het gaat erom hoe jij jezelf in de spiegel beoordeelt / waar jij je goed bij voelt.

• Topic Starter Topic Starter
Aangeraden wordt:

1 gram vet per kg lichaamsgewicht
2 tot 2,5 gram proteine per kg lichaamsgewicht
De rest opvullen met carbs.

Hier hoef je ook weer niet te autistisch mee om te gaan, het is een richtlijn.

Vetmeting is niet nodig. Heeft geen meerwaarde, het gaat erom hoe jij jezelf in de spiegel beoordeelt / waar jij je goed bij voelt.
Als eerste bedankt voor jouw reactie,

Of ik op gewicht blijf? Ja als ik een week niet fiets wel, anders val ik af. Ben van 98 naar 93 gegaan afgelopen maanden.

Was ook niet van plan om er autistisch mee om te gaan, maar een voedingsplan is voor mij mij wel fijn omdat ik anders zeer onregelmatig eet uit ervaring. En dan met de verhoudingen een beetje op de juiste manier is alleen maar goed lijkt me.

Al is het alleen maar om de stofwisseling te bevorderen en daardoor de ververbranding te stimuleren.

En de spiegel en eigen gevoel zijn het belangrijkste inderdaad, goede tip! Maar als uitgangspunt moet ik kwa voeding toch ergens vanuit gaan lijkt me?

Heb m'n best gedaan om weer wat kilo's kwijt te raken en wil niet dat deze er op een verkeerde manier weer aankomen (lees vet)

Na wat dingen te hebben gezien en gelezen schat ik m'n vet% op zon 25 (natte vingerwerk)

Dan kun je dus stellen dat je met 2.000 Kcal's (met fietsen) je onderhoud weet.
Dan zou ik de 2.000 als uitgangspunt nemen. Beetje afhankelijk van de activiteitenfactor dan.

Mbt voeding is de App "My Fitnesspal" een reuzehandige hulp (lengte / gewicht / leeftijd en doel invoeren)

Je kunt al je voedingsproducten scannen danwel handmatig invoeren / tevens heb je dan meteen inzichtelijk hoe je met je macro's (en Kcal's ) zit.
Het is wel handig (zeker in het begin) om de eerste tijd alles even accuraat af te wegen, zodat je weet hoe en wat.
Later is het redelijk gemakkelijk om te schatten (bijv. een glas is 250 ml en daarvoor gebruik je 70 gram brinta / ik noem maar een zijstraat).

Dan kun je dus stellen dat je met 2.000 Kcal's (met fietsen) je onderhoud weet.
Dan zou ik de 2.000 als uitgangspunt nemen. Beetje afhankelijk van de activiteitenfactor dan.

Mbt voeding is de App "My Fitnesspal" een reuzehandige hulp (lengte / gewicht / leeftijd en doel invoeren)

Je kunt al je voedingsproducten scannen danwel handmatig invoeren / tevens heb je dan meteen inzichtelijk hoe je met je macro's (en Kcal's ) zit.
Het is wel handig (zeker in het begin) om de eerste tijd alles even accuraat af te wegen, zodat je weet hoe en wat.
Later is het redelijk gemakkelijk om te schatten (bijv. een glas is 250 ml en daarvoor gebruik je 70 gram brinta / ik noem maar een zijstraat).

Maar dat lijkt me dan toch wel aan de lage kant voor iemand van 190cm en 93kg
Zeker als ik kijk naar die berekeningen.
Ben me er wel van bewust dag het geen exacte wetenschap is en dat ieder lichaam anders is maar toch.... het lijkt me zo weinig.

Als ik dan fietsen er nog af zou halen, en dan nog de -500 kcal voor vetverbranding blijft er niets over.
Fietsen stop ik overigens weer mee, omdat ik krachttraining ga doen.
Heb ook t idee dat t herstel niet zo lekker gaat op dit moment met fietsen (misschien ook oorzaak van onjuist eetpatroon?) wellicht ook soierverlied met mijn huidige voedingspatroon?)

De app lijkt me inderdaad handig! Ga ik zeker proberen! Voegt de betaalde variant nog iets toe? Of volstaat de gratis versie?
En wegen van alles in het begin is ook echt noodzakelijk. Ga er vanuit dat ik daar vanzelf wel handigheid in krijg. Op een gegeven moment weet je t wel inderdaad.

Nogmaals bedankt!

• Like
Waarderingen: Inb4
Maar dat lijkt me dan toch wel aan de lage kant voor iemand van 190cm en 93kg
Zeker als ik kijk naar die berekeningen.
Ben me er wel van bewust dag het geen exacte wetenschap is en dat ieder lichaam anders is maar toch.... het lijkt me zo weinig.

Als ik dan fietsen er nog af zou halen, en dan nog de -500 kcal voor vetverbranding blijft er niets over.
Fietsen stop ik overigens weer mee, omdat ik krachttraining ga doen.
Heb ook t idee dat t herstel niet zo lekker gaat op dit moment met fietsen (misschien ook oorzaak van onjuist eetpatroon?) wellicht ook soierverlied met mijn huidige voedingspatroon?)

De app lijkt me inderdaad handig! Ga ik zeker proberen! Voegt de betaalde variant nog iets toe? Of volstaat de gratis versie?
En wegen van alles in het begin is ook echt noodzakelijk. Ga er vanuit dat ik daar vanzelf wel handigheid in krijg. Op een gegeven moment weet je t wel inderdaad.

Nogmaals bedankt!

Tja, het lijkt mij ook laag voor iemand van jou postuur.
Maar als je echt zeker weet dat je op 2.000 Kcal's (als je niet fietst) op gewicht blijft is dit toch echt om en nabij je onderhoud.
Misschien begrijp ik iets verkeerd of zie jij zelf iets over het hoofd ?

Betaalde variant voegt mijns inziens niet veel toe. Gratis variant volstaat en is dus functioneel.

Tja als ik jou was zou ik gewoon starten op 2.000 doe dan 3x pw KT.
Heb je een goed schema, dat zichzelf bewezen heeft ?

Je kunt je het beste 1x per week wegen (bijv. telkens op vrijdag als je uit bed komt, nog niets gegeten hebt en na het ontlasten).
Dan moet je toch wel een vrij betrouwbaar beeld krijgen, zodoende kun je dan anticiperen.

Als je gewicht in een week lijkt te zakken of stijgen, dan zou ik altijd nog een weekje wachten alvorens je Kcal's op te hogen of te verlagen.
Het kan wat fluctueren nl.

Ben je een vrouw? Neem aan dat je veel vetmassa bij je draagt. Niet veel spiermassa..................................... Dus laag onderhoud wellicht.

Tja, het lijkt mij ook laag voor iemand van jou postuur.
Maar als je echt zeker weet dat je op 2.000 Kcal's (als je niet fietst) op gewicht blijft is dit toch echt om en nabij je onderhoud.
Misschien begrijp ik iets verkeerd of zie jij zelf iets over het hoofd ?

Betaalde variant voegt mijns inziens niet veel toe. Gratis variant volstaat en is dus functioneel.

Tja als ik jou was zou ik gewoon starten op 2.000 doe dan 3x pw KT.
Heb je een goed schema, dat zichzelf bewezen heeft ?

Je kunt je het beste 1x per week wegen (bijv. telkens op vrijdag als je uit bed komt, nog niets gegeten hebt en na het ontlasten).
Dan moet je toch wel een vrij betrouwbaar beeld krijgen, zodoende kun je dan anticiperen.

Nee dat weet ik inderdaad niet zeker. Zoals ik aangaf ben ik afgelopen periode afgevallen, met name in de weken dat ik km's heb gemaakt op de racefiets.

Als ik je goed begrijp zou je dan op 2000 kcal beginnen en dan twee weken aankijken om te zien wat t doet?
Of dan die 2000 minus 500?

Ik blijf het toch laag vinden, kan er nix aan doen.
Wellicht te maken met mijn huidige voedingspatroon waardoor stofwisseling slecht is?

Schema heb ik nog niet, dat word de volgende stap. Heb hier op t forum wel wat dingen voor de beginner gevonden.

Nee dat weet ik inderdaad niet zeker. Zoals ik aangaf ben ik afgelopen periode afgevallen, met name in de weken dat ik km's heb gemaakt op de racefiets.

O okay dat verklaart wel het eea. Maakte je in die weken veel km's op je fiets ?

Als ik je goed begrijp zou je dan op 2000 kcal beginnen en dan twee weken aankijken om te zien wat t doet?
Of dan die 2000 minus 500?

Ik zou zeggen gewoon uitgaan van die 2.000 (niets ervan aftrekken dus). Maar ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op voorgaande vraag.

Ik blijf het toch laag vinden, kan er nix aan doen.
Wellicht te maken met mijn huidige voedingspatroon waardoor stofwisseling slecht is?

Ik zal eens vlug kijken, maar het lijkt me ook laag / stofwisseling kan idd een oorzaak zijn.
Ben je bekend met een traag metabolisme ?

Schema heb ik nog niet, dat word de volgende stap. Heb hier op t forum wel wat dingen voor de beginner gevonden.

Qua schema zou 5 x 5 goed zijn voor je. Je bent nog een beginner in KT, hiermee kun je snel kracht en spiermassa opbouwen.
Hoe meer spiermassa hoe meer je ook weer verbrand (ook in de rust / als je slaapt bijv.)

Volgens mij zou de 2.000 toch wel kunnen hoor. Ik kom uit op 2200 bij lichte activiteit en 2350 bij gemiddelde activiteit.
dan wijk je met 2.000 Kcal's helemaal niet zoveel af.

Ik zit met mijn onderhoud ook onder de rictlijn.

Bereken de dagelijkse energiebehoefte in kcal

Ben jij dan een vram? een een mouw?

Ben niet bekend met traag metabolisme.

Ja 4/6 uur in de week (afhankelijk van t weer helaas) op flink tempo zeg 28km per uur.

En heb dan ook wel echt honger op de dagen zelf en dagen erna.
Ik probeerde dan echter niet meer te gaan eten, iets wat dus niet echt goed is.

Zoals aangegeven weeg ik eind maart rond de 98 en aan het eind september. Weer rond de 89.

En zoals t er nu uit ziet als ik zo doorga komt dat dit jaar weer uit.

Gevoelsmatig is dit een slecht cirkeltje, vandaar ook dat ik t nu wil veranderen op deze manier.

Hmmmh das confusing

Terug
Naar boven