XXL Nutrition

Waarom ben jij geen vegetariër?

Peiling Peiling waarom ben jij geen vegetariër?

• Totaal stemmers
    51
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben het niet helemaal met jouw stelling eens, Angelus. Het doelgroep die jij probeert te bereiken, wordt vrijwel nooit met morele waarden met betrekking tot ''geen vegetariër zijn'' geconfronteerd. Wij kopen namelijk vlees in de supermarkt, we zien het verpakt, waardoor wij niet gelijk de associatie leggen bij het dier, maar meer bij het product zelf.

Associatief is vlees vaak vlees en geen koe, waardoor je niet direct met je eigen morele waarden wordt geconfronteerd. Pas als je het dier (van te voren) afgeslacht ziet worden en in stukken gesneden ziet, dan ben je een hypocriet als je het koopt, omdat je dan pas met je morele waarden wordt geconfronteerd.

Mijn punt is dus: Zolang je niet met je eigen morele waarden geconfronteerd wordt (al kunnen die morele waarden er uiteraard wel zijn), ben je géén hypocriet.

http://www.nieuws.nl/algemeen/20130...hamburger-uit-stamcellen-Nederlandse-mijlpaal

Opgelost (binnen 10 jaar dan)

Los daarvan heeft Angelus een punt. Het is niet omdat we het dier niet zelf doden en zien dat het niet gebeurd.

Moreel gezien (als het lot van dieren je dan interesseerd) is vlees eten een hypocriete keuze.

Zoals ik al mooi aangaf, je bent pas hypocriet als je met je eigen morele waarden geconfronteerd wordt. Het ''hebben'' van die waarden maakt je niet hypocriet, de ''confrontatie'' wel. Vaak is verpakt vlees niet associatief genoeg (tenminste bij mijn niet), om me k*t te voelen voor het dier. Terwijl ik wel van mezelf weet dat ik die morele waarden hanteer.

Laatst bewerkt:
Zoals ik al mooi aangaf, je bent pas hypocriet als je met je eigen morele waarden geconfronteerd wordt. Het ''hebben'' van die waarden maakt je niet hypocriet, de ''confrontatie'' wel.

Zoals ik aangeef, als het lot van dieren je interesseerd wel. We zijn intelligent genoeg om te weten hoe het zit in de vleesindustrie.

Je kan er voor kiezen dit niet onder ogen te komen, maar komt op zelfde neer.

Dus alleen als het je geen zak interesseerd (en dus geen morele complicaties ondervind) dan kan je vlees eten zonder een hypocriet te zijn.

studeer jij, angelus?

Zoals ik aangeef, als het lot van dieren je interesseerd wel. We zijn intelligent genoeg om te weten hoe het zit in de vleesindustrie.

Je kan er voor kiezen dit niet onder ogen te komen, maar komt op zelfde neer.

Dus alleen als het je geen zak interesseerd (en dus geen morele complicaties ondervind) dan kan je vlees eten zonder een hypocriet te zijn.

Mee eens, maar staat iedereen hier dagelijks bij stil? Ik in ieder geval niet, en dat is juist het punt wat ik probeer aan te halen, van alles gaat moreel gezien verkeerd in het huidige maatschappij, maar wij mensen ontwijken die confrontatie en staan er niet bij stil. Of is iedereen die auto rijdt straks ook hypocriet? Zo zijn er nog oneindig voorbeelden.

Mee eens, maar staat iedereen hier dagelijks bij stil? Ik in ieder geval niet, en dat is het punt wat ik probeer aan te halen, van alles gaat moreel gezien verkeerd in het huidige maatschappij, maar wij mensen ontwijken die confrontatie en staan er niet bij stil. Of is iedereen die auto rijdt straks ook hypocriet? Zo zijn er nog oneindig voorbeelden.

Meeste mensen staan hier inderdaad niet regelmatig bij stil (bewuste en/of onbewuste keuze ook). Het is maar wat je interesseerd, belangrijk vind en wat voor keuze je maakt.

Ik kies er bv. voor om met de auto te rijden (diesel) omdat het verbuik, kosten (los van dieseltaks) en tijd (tov openbaar vervoer) bespaard. Deze dingen zijn voor mij momenteel belangrijker dan de impact op milieu.

Maar als ik de keuze en mogelijkheid heb dit te veranderen zonder de dingen in te leveren die ik belangrijker vind is mijn keuze snel gemaakt.

Het zou dan pas hypocriet van mij zijn om anderen hierop te beoordelen.

Zelfde geld voor het eten van vlees. Meeste mensen eten dit omdat het een goede bron is van verschillende stoffen met een positief effect op het lichaam (dit zal onbewust en/of weer bewust de drang naar vlees verhogen). Tot er meer complete vervangingen zijn zal dit zo blijven voor de meerderheid.

Het zou dan weer hypocriet van mij zijn anderen hierop te beoordelen. Is het hypocriet van mij om dan zelf vlees te eten als dit tegen eigen morele waarden ingaat? Niet als je keuze volledig bewust en met reden is denk ik.

Als ik het toch zou eten omdat het gewoon lekker is dan zou het hypocriet zijn. Gezien de vele verschillende smaken beschikbaar kan je hier met gemak op inleveren. Wij als bodybuilders hebben dit al veel extremer gedaan met andere voeding. Wij zijn daarom ook bewuster in keuze van voeding dan meeste andere mensen.

En het is niet omdat je vlees eet je niets kan meer zou kunnen ondernemen. Bv. het steunen van organisaties zoals wakker dier kan helpen. Het kiezen van geen plofkip te eten helpt. Het een sluit het andere niet uit. Je kan meehelpen de zorg van dieren te verbeteren als dit je interesseerd zonder hypokriet te zijn als je vlees eet.

Dit ook omdat de zorg van een dier tegen de kwestie aan ligt, maar niet de volledige kwestie is waarom het voor iemand immoreel zou zijn vlees te eten. Het andere deel zou zijn, dat het verkeerd is een dier te doden (of laten doden) voor jezelf te voeden terwijl er voldoende andere voeding beschikbaar is om te leven.

Gezien tekorten in voeding in het verleden is het pas een kwestie van deze tijd geworden. Want als je moet eten om te overleven en vlees zou de kans geven om gewoon te leven dan is de keuze weer snel gemaakt. Die keuze hebben ze in het verleden gemaakt. Maar is die keuze nu nog nodig?

En daarbij komt nog of het mogelijk is om tot volledige gezondheid te leven zonder vlees? Als bodybuilder willen we het meeste uit ons lichaam halen en voor anderen is dit meestal zo lang mogelijk leven in best mogelijke gezondheid. Misschien is het mogelijk maar te duur voor sommigen? En voor anderen moeilijk gezien ze niet weten hoe dit te vervangen.

Ik heb dit in het verleden geprobeerd. Al mijn bloedwaarden, vitamines en mineralen ook, waren gewoon goed. En ik voegde iets meer whey toe aan mijn voeding ;). En om een of andere reden at ik meer kaas :p.

Vis is ook te vervangen door walnoten bv. (hoogste in omega 3). En een vis is ook een dier gewoon. Het is dus in principe te doen.

Dat we omnivoren zijn is een uitvlucht. Wij hebben de keuze om te leven zonder vlees te eten in deze tijd. Of en wat we hieroor inleveren is de vraag.

Laatst bewerkt:
Vlees komt al zelden mijn lichaam binnen. Maar een stuk vlees weiger ik niet zomaar. Al vind ik alle huidige slachtmethodes nergens op slaan. Je kan beter de dieren in een minder stressvolle omgeving zetten (Temple Grandin), en ze verrassen met bijv. heliumgas. Dan sterven ze het soort dood dat al vele piloten zijn ondergaan; zuurstof verdwijnt langzaam uit de hersens, en de roes is dan euforisch van aard. En het gas wat ik bedoel schijnt ook nog eens niet duur te zijn. Dus waar zijn wij mee bezig? En waar ben ik mee bezig? Het is dat ik een "ruim" geweten heb, anders weigerde ik alles met bewust-zijn op te eten.....(hebben planten ook een bewust-zijn?:p:nanner: )

Waarom ben je een f**got als je geen vlees eet? Je moet juist sterk in je schoenen staan om dagelijks met idioten om te gaan die het maar niet in hun hoofd krijgen. Net als de rest op het board hier met hun voedingschemas altijd onzin te verduren krijgen trouwens. Iedereen die dit zegt zou automatisch optie 1 moeten kiezen.

:trollface:

Omdat je er mee opgroeit door mammie en pappie.
De mens is officieel geen vleeseter en/of jager.

Raar voorbeeld.
Geef een kind een appel en een konijn, kijk waar hij mee speelt en wat hij opeet..

Ben overig wel een vleeseter.
Gewoon omdat het lekker is.
Haal wel al me vlees bij de slager en als ik zeker weet dat het biologisch is.

Eating meat is the meaning of life :cool:

Zou het ook wel zelf willen slachten. Wordt alleen zo'n zooitje...

---------- Post toegevoegd 2 September 2013 om 09:10 ----------

Eet trouwens wel alleen scharrelvlees.

ik eet vlees, omdat ik die beesten een leven gun...

because bacon!

afwisseld 2 en 4. soms is het vlees nu eenmaal zwak :o

Ik eet vlees omdat ik het lekker vind en omdat het goed voor me is . Ik geloof niet in een vegetarisch dieet. Dieren zijn onderdeel van ons voedingspatroon en ik leef, dus ik eet.
Daarbij ben ik ook een groot dierenliefhebber. Is dat dan tegenstrijdig? Vind ik niet,
nodeloos lijden is in mijn optiek iets anders dan slachten voor een doel, wie dat onderscheid niet kan maken is hypocriet/phaggy/dom.
Ik heb zelf regelmatig mijn eigen eten geslacht, dus blijkbaar bezit ik ergens een vorm van ratio die mij in staat stelt enig onderscheid te maken.

Overigens ben ik van mening dat mensen die niet in staat zijn om zelf een dier te slachten, geen vlees zouden mogen eten. Ik ga over mijn nek van de 'nee tegen bont'-roepers die schaamteloos hun winkelwagens volproppen met kiloknallers.
Wel mijd ik cosmetica getest op dieren, om de simpele reden dat het testen op dieren niet hoeft. Als het bijvoorbeeld van levensbelang zou zijn ( ik noem maar wat, voor een medicijn tegen een levensbedreigende ziekte ) dan zou ik er al minder moeite mee hebben.

De rode draad voor mij is denk ik : is het nodeloos lijden? Indien ja, dan ben ik tegen. Indien nee, dan niet ^_^

Heb ook altijd proefdiervrije cosmetica gekocht, maar hoeft tegenwoordig niet meer he, is een europees verbod op.

• Topic Starter Topic Starter
ja, waarom?

Ik ben het niet helemaal met jouw stelling eens, Angelus. Het doelgroep die jij probeert te bereiken, wordt vrijwel nooit met morele waarden met betrekking tot ''geen vegetariër zijn'' geconfronteerd. Wij kopen namelijk vlees in de supermarkt, we zien het verpakt, waardoor wij niet gelijk de associatie leggen bij het dier, maar meer bij het product zelf.

Associatief is vlees vaak vlees en geen koe, waardoor je niet direct met je eigen morele waarden wordt geconfronteerd. Pas als je het dier (van te voren) afgeslacht ziet worden en in stukken gesneden ziet, dan ben je een hypocriet als je het koopt, omdat je dan pas met je morele waarden wordt geconfronteerd.

Mijn punt is dus: Zolang je niet met je eigen morele waarden geconfronteerd wordt (al kunnen die morele waarden er uiteraard wel zijn), ben je géén hypocriet.
90% is er op een punt in zijn leven wel eens mee geconfronteerd geweest en koos ervoor om het te negeren -> hypocriet.

Ik eet vlees omdat ik het lekker vind en omdat het goed voor me is . Ik geloof niet in een vegetarisch dieet. Dieren zijn onderdeel van ons voedingspatroon en ik leef, dus ik eet.
Daarbij ben ik ook een groot dierenliefhebber. Is dat dan tegenstrijdig? Vind ik niet,
nodeloos lijden is in mijn optiek iets anders dan slachten voor een doel
, wie dat onderscheid niet kan maken is hypocriet/phaggy/dom.
Ik heb zelf regelmatig mijn eigen eten geslacht, dus blijkbaar bezit ik ergens een vorm van ratio die mij in staat stelt enig onderscheid te maken.

Overigens ben ik van mening dat mensen die niet in staat zijn om zelf een dier te slachten, geen vlees zouden mogen eten. Ik ga over mijn nek van de 'nee tegen bont'-roepers die schaamteloos hun winkelwagens volproppen met kiloknallers.
Wel mijd ik cosmetica getest op dieren, om de simpele reden dat het testen op dieren niet hoeft. Als het bijvoorbeeld van levensbelang zou zijn ( ik noem maar wat, voor een medicijn tegen een levensbedreigende ziekte ) dan zou ik er al minder moeite mee hebben.

De rode draad voor mij is denk ik : is het nodeloos lijden? Indien ja, dan ben ik tegen. Indien nee, dan niet ^_^
wat als ik graag babyvlees eet en ik ga langs bij het lokale weeshuis om daar een paar baby's op te pikken voor de slacht? Doe ik dan moreel iets verkeerd volgens jouw morele waarden, en waarom? (stel even dat de wettelijke gevolgen me niets kunnen schelen)

daarnaast is natuurlijk de vraag waar jij al jouw vlees haalt, meeste dierlijke producten die in de supermarkt liggen zijn daar verre van op een diervriendelijke manier terecht gekomen.

ja, waarom?

90% is er op een punt in zijn leven wel eens mee geconfronteerd geweest en koos ervoor om het te negeren -> hypocriet.

wat als ik graag babyvlees eet en ik ga langs bij het lokale weeshuis om daar een paar baby's op te pikken voor de slacht? Doe ik dan moreel iets verkeerd volgens jouw morele waarden, en waarom? (stel even dat de wettelijke gevolgen me niets kunnen schelen)

daarnaast is natuurlijk de vraag waar jij al jouw vlees haalt, meeste dierlijke producten die in de supermarkt liggen zijn daar verre van op een diervriendelijke manier terecht gekomen.

Is volgens mij alom bekend, maar ik haal mijn vlees op 2 plekken : een olijke halal slager en een boer in Kamerik.
Die kunnen me vertellen waar de beesten vandaan komen en hoe ze worden geslacht. Doe ik overigens niet meteen uit morele overwegingen hoor, tenzij je kunt stellen dat het eten van dat smerige supermarktvlees immoreel is.

Baby's eten lijkt me onzinnig ( zijn veel te klein ) en kanibalisme is mijns inziens ook vrij zinloos in deze tijden. Of jij dan iets verkeerd doet weet ik niet, hangt er vanaf hoe je ze slacht denk ik ^_^
Ik denk dat elk wezen wat in staat is tot kanibalisme dat ook zal doen wanneer er sprake is van overlevingsdrang. Ik zie daar niet bepaald iets verkeerds in.

• Topic Starter Topic Starter
Is volgens mij alom bekend, maar ik haal mijn vlees op 2 plekken : een olijke halal slager en een boer in Kamerik.
Die kunnen me vertellen waar de beesten vandaan komen en hoe ze worden geslacht. Doe ik overigens niet meteen uit morele overwegingen hoor, tenzij je kunt stellen dat het eten van dat smerige supermarktvlees immoreel is.
dat soort vlees kopen is steunen van/medeverantwoordelijke zijn voor het lijden van die dieren:)

Baby's eten lijkt me onzinnig ( zijn veel te klein ) en kanibalisme is mijns inziens ook vrij zinloos in deze tijden. Of jij dan iets verkeerd doet weet ik niet, hangt er vanaf hoe je ze slacht denk ik ^_^
Ik denk dat elk wezen wat in staat is tot kanibalisme dat ook zal doen wanneer er sprake is van overlevingsdrang. Ik zie daar niet bepaald iets verkeerds in.
fair enough, dan stel ik voor dat je optie 3 kiest, dat sluit het dichtst aan bij jou:)

De hele vleesindustrie heeft bestaansrecht omdat er te veel monden zijn op deze wereld om te voeden.
Om een goede daad te stellen adviseer ik je om een eind te maken aan je leven Anus.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven