Mee eens, maar staat iedereen hier dagelijks bij stil? Ik in ieder geval niet, en dat is het punt wat ik probeer aan te halen, van alles gaat moreel gezien verkeerd in het huidige maatschappij, maar wij mensen ontwijken die confrontatie en staan er niet bij stil. Of is iedereen die auto rijdt straks ook hypocriet? Zo zijn er nog oneindig voorbeelden.
Meeste mensen staan hier inderdaad niet regelmatig bij stil (bewuste en/of onbewuste keuze ook). Het is maar wat je interesseerd, belangrijk vind en wat voor keuze je maakt.
Ik kies er bv. voor om met de auto te rijden (diesel) omdat het verbuik, kosten (los van dieseltaks) en tijd (tov openbaar vervoer) bespaard. Deze dingen zijn voor mij momenteel belangrijker dan de impact op milieu.
Maar als ik de keuze en mogelijkheid heb dit te veranderen zonder de dingen in te leveren die ik belangrijker vind is mijn keuze snel gemaakt.
Het zou dan pas hypocriet van mij zijn om anderen hierop te beoordelen.
Zelfde geld voor het eten van vlees. Meeste mensen eten dit omdat het een goede bron is van verschillende stoffen met een positief effect op het lichaam (dit zal onbewust en/of weer bewust de drang naar vlees verhogen). Tot er meer complete vervangingen zijn zal dit zo blijven voor de meerderheid.
Het zou dan weer hypocriet van mij zijn anderen hierop te beoordelen. Is het hypocriet van mij om dan zelf vlees te eten als dit tegen eigen morele waarden ingaat? Niet als je keuze volledig bewust en met reden is denk ik.
Als ik het toch zou eten omdat het gewoon lekker is dan zou het hypocriet zijn. Gezien de vele verschillende smaken beschikbaar kan je hier met gemak op inleveren. Wij als bodybuilders hebben dit al veel extremer gedaan met andere voeding. Wij zijn daarom ook bewuster in keuze van voeding dan meeste andere mensen.
En het is niet omdat je vlees eet je niets kan meer zou kunnen ondernemen. Bv. het steunen van organisaties zoals wakker dier kan helpen. Het kiezen van geen plofkip te eten helpt. Het een sluit het andere niet uit. Je kan meehelpen de zorg van dieren te verbeteren als dit je interesseerd zonder hypokriet te zijn als je vlees eet.
Dit ook omdat de zorg van een dier tegen de kwestie aan ligt, maar niet de volledige kwestie is waarom het voor iemand immoreel zou zijn vlees te eten. Het andere deel zou zijn, dat het verkeerd is een dier te doden (of laten doden) voor jezelf te voeden terwijl er voldoende andere voeding beschikbaar is om te leven.
Gezien tekorten in voeding in het verleden is het pas een kwestie van deze tijd geworden. Want als je moet eten om te overleven en vlees zou de kans geven om gewoon te leven dan is de keuze weer snel gemaakt. Die keuze hebben ze in het verleden gemaakt. Maar is die keuze nu nog nodig?
En daarbij komt nog of het mogelijk is om tot volledige gezondheid te leven zonder vlees? Als bodybuilder willen we het meeste uit ons lichaam halen en voor anderen is dit meestal zo lang mogelijk leven in best mogelijke gezondheid. Misschien is het mogelijk maar te duur voor sommigen? En voor anderen moeilijk gezien ze niet weten hoe dit te vervangen.
Ik heb dit in het verleden geprobeerd. Al mijn bloedwaarden, vitamines en mineralen ook, waren gewoon goed. En ik voegde iets meer whey toe aan mijn voeding

. En om een of andere reden at ik meer kaas

.
Vis is ook te vervangen door walnoten bv. (hoogste in omega 3). En een vis is ook een dier gewoon. Het is dus in principe te doen.
Dat we omnivoren zijn is een uitvlucht. Wij hebben de keuze om te leven zonder vlees te eten in deze tijd. Of en wat we hieroor inleveren is de vraag.