MuscleMeat

waarom eerst bulken, daarna cutten?

lange jan

Novice
Waardering
0
misschien voor velen hier een hele domme vraag, maar ik snap het hele bulk/cut idee niet echt.

eerst ga je boven je onderhoud zitten, zodat je vetpercentage omhoog gaat.
vervolgens ga je onder je onderhoud zitten, of op onderhoud en veel cardio, om het vetpercentage weer omlaag te brengen.

waarom niet altijd op onderhoud gaan zitten, zodat je spieren precies genoeg krijgen om optimaal te groeien en je vetpercentage niet stijgt?

alvast bedankt voor serieuze reacties.

je hebt gelijk:)

omdat je ook gewoon patat en dikke taarten en heel vele cakes enzo wil vreten.
en dat word lastig als je dan na je patatje nog 3 appels op de dag mag eten

misschien voor velen hier een hele domme vraag, maar ik snap het hele bulk/cut idee niet echt.

eerst ga je boven je onderhoud zitten, zodat je vetpercentage omhoog gaat.
vervolgens ga je onder je onderhoud zitten, of op onderhoud en veel cardio, om het vetpercentage weer omlaag te brengen.

waarom niet altijd op onderhoud gaan zitten, zodat je spieren precies genoeg krijgen om optimaal te groeien en je vetpercentage niet stijgt?

alvast bedankt voor serieuze reacties.

onderhoud = niet groeien.
net iets boven = clean bulk.

maar het is onvermijdelijk om geen vet aan te zetten, je probeerd te min mogelijk vet aan te zetten maar het is onvermijdelijk, vervolgens als je genoeg gegroeid bent in je eigen mening, wil het laten zien op het strand en wil je zoveel mogelijk vet verbranden

het heet clean bulken en eist t*ring veel discipline

Onder welke steen heb jij gelegen????

Tuurlijk heeftie geen gelijk.
Op je onderhoud eten betekent dat je niet groeit.
Alleen BOVEN je onderhoud groei je, dus nu net de reden dat je eerst je onderhoud moet uitrekenen.
Je zit bovendien niet boven je onderhoud om vet aan te komen, maar om spiermassa aan te komen. Snappie?

Als je clean bulkt is het vet% dat je aankomt bovendien echt heel klein, zeker als je het combineert met wat cardio.
Maar dat vergt wel veel discipline.

Maar goed, je kan het ook gewoon proberen en kijken wat er gebeurt.
Hou je dan wel een logje bij....ben wel benieuwd.

Tja ben ook aan het bulken en ben benieuwd wat ik overhou als ik straks weer ga cutten.
Zie mijn log

Laatst bewerkt:
bulken = aanmaken van spiermassa + vet (hangt er van af hoe snel je vet aanzet en hoe hard je traint)

hierin heb je 2 categorien
-cleanbulken => net iets boven onderhoud zitten ~400kcal waarbij je het minste vet aankomt, maar ook minder snelle spiergroei dan normale bulk
- (normale) bulk => doel : zo veel mogelijk eten ~1000 of meer kcal boven je onderhoud zitten, hiermee maak je het meeste spiermassa aan maar ook het meeste vet

net op je onderhoud eten zal normaal gezien resulteren in geen gains (spier+vet), maar ook geen verlies
dit is wel mooi in theorie, maar in werkelijk heid is het allemaal wat complexer.

cutten => vet verbranden, en spiermassa behouden, dit is althans het doel maar er zal bijna altijd een beetje spiermassa verloren gaan wegens onder je onderhoud te eten.

snappie ?

• Topic Starter Topic Starter
bulken = aanmaken van spiermassa + vet (hangt er van af hoe snel je vet aanzet en hoe hard je traint)

-cleanbulken => net iets boven onderhoud zitten ~400kcal waarbij je het minste vet aankomt, maar ook minder snelle spiergroei dan normale bulk
- (normale) bulk => doel : zo veel mogelijk eten ~1000 of meer kcal boven je onderhoud zitten, hiermee maak je het meeste spiermassa aan maar ook het meeste vet

net op je onderhoud eten zal normaal gezien resulteren in geen gains (spier+vet), maar ook geen verlies
dit is wel mooi in theorie, maar in werkelijk heid is het allemaal wat complexer.

cutten => vet verbranden, en spiermassa behouden, dit is althans het doel maar er zal bijna altijd een beetje spiermassa verloren gaan wegens onder je onderhoud te eten.

snappie ?

ok mensen bedankt. ik meende dat je op onderhoud kon gaan eten en vervolgens door training spiermassa op te bouwen.

snappie ?
Cleanbulk slaapt op de producten die je eet, niet de hoeveelheid. Je hebt 2 discussies:
- clean vs dirty
- onderhoud + beetje vs onderhoud + veel

zeker als je een hardgainer bent en niet of nauwelijks aankomt door op onderhoud te eten (of cleanbulk) zal ik aanraden om een serieuze bulkschema te volgen ver boven onderhoud. Eerst maar eens flink massa aanzetten en dan pas shapen

als je vanzelf al voldoende groeit is cleanbulken voldoende:)

• Topic Starter Topic Starter
ben idd een hardgainer.
maar 77 kg terwijl ik 1.99 lang ben..
moet ook erg wennen aan het vele eten, heb altijd redelijk weinig gegeten, maar gaat snel de goeie kant op nu.

vetpercentage 12%
onderhoud 2900 kcal
bulkschema op ongeveer 3700 gezet. (eet niet elke dag precies hetzelfde, dat trek ik niet, de groente bij de 1e maaltijd en de complete 2e warme maaltijd zijn elke dag verschillend)

HIER MIJN SCHEMA, GRAAG REACTIES!

maaltijd 1. 100 gram havermout
500 ml halfvolle melk
banaan
multivitamine tablet

2. 2 volkoren boterhammen met jam
banaan

3. 75 gram rijst (droog)
75 gram kipfilet
75 gram groente
50 gram woksaus (2%vet)

4. 100 gram havermout
500 ml halfvolle melk

5. 2 volkoren boterhammen hartig belegd (geen vette troep)

6. 100 gram pasta of 200 gr aardappel (klein beetje jus)
100 gamr groente
100 gram vlees (geen vette troep)

7. 500 gram magere kwark
2 eetlepels lijnzaadolie

na trainen 30 gram whey

Denk niet dat ik het zover laat komen
Vind nu al dat ik na 5 weken al te dik ben.
Ik wil geen michelinpoppetje worden

Volgens mij hoef je nog geen hardgainer te zijn als je gewoon ondergewicht hebt.
Misschien ben je wel een ondervoedde meso/endo.

Dat merk je pas als je echt gaat eten en trainen

HIER MIJN SCHEMA zei:
nette schema, zelf zou ik bij het ontbijt nog 20 tot 40gr whey bijpakken:)
en ikzelf zou voor een 20-60-20 (e-k-v) verhouding gaan met minimaal 3 gram eiwit per kg lichaamsgewicht, maar jouw schema komt hier aardig in de buurt denk ik:)

Terug
Naar boven