AndroidHealthClinic

Waarom geen brood?

Je hoeft het niet te vermijden , alleen in dit cut moet je de inname wel beperken.

Ik ben nu een boterham met kipfilet en ik eet het elke dag. Gewoon omdat het handig is en goede voedingswaarde bevat . Heb het aan me progressie niet gemerkt. Gewoon vreten als het binnen je schema past!

Het gaat vooral om het zout dat erin zit en het vocht dat het kan ophouden.

Ik heb niet zo veel verstand van brood. Het is natuurlijk wel gezond. Maar het enigste wat ik wel weet over brood is dat het enorm opblaast. Dus voor wedstrijden kan ik me voorstellen dat dit niet gewenst is. Je kan dus al zoon 2 cm omvang verliezen alleen door geen brood te eten. (opgeblazen niet vet natuurlijk)

broodje bakpao zit standaard in mijn dieet jonge.

verwerkte producten zijn altijd ongezonder dan onverwerkte producten. Bovendien zitten aan brood toevoegingen en is het kankerverwekkend. Ook zijn brood geen hele KH meer. Waar het oorspronkelijk complexe KH waren zijn het nu veel meer eenvoudige KH geworden door de verwerking, Juist in de kh wil je complexe voedingsstoffen omdat je daar langer op kunt teren en je minder zorgen hoeft te maken dat je lichaam verhongerd en spier afbreekt of dat je vetter word. vetter worden doe je namelijk vooral door overmaat of door voedingsbronnen te nemen die heel snel worden opgenomen en dan in een aardig grootte mate die niet direct gebruikt word. Vermageren kan gebeuren door kleine hoeveelheden snelle energiebronnen te nemen en dan 3 uur er tussen te laten ook de bron die je neemt is dus erg belangrijk naast de hoeveelheid en de hoeveelheid kcal.

Laatst bewerkt:
Normaal gesproken word er geen zout toegevoegd aan brood. Wat vet betreft laat ik even een voorbeeld nemen van bakkerij 't stoepje:

Volkorenbrood per 100 gram:
  • Energie (kcal) 196.71
  • Eiwitten 8.33 gram
  • Koolhydraten 37.90 gram
  • Waarvan suikers 0.84 gram
  • Vetten 1.32 gram
  • Vezels 4.28
  • Natrium (mg) 417.80

Zoals je ziet; weinig vet, weinig natrium en veel vezels, niks mis mee dus.

---------- Toegevoegd om 16:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:49 ----------

Niet bij elke supermarkt.

Er wordt altijd zout toegevoegd aan brood, of je moet al speciaal zoutarm brood kopen.

---------- Toegevoegd om 23:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:42 ----------

Daarbij komt ook nog eens de vraag: Wat doe je op je brood?
Vleeswaren voor op brood zijn ook bijna altijd t*ring zout + duur.

• Topic Starter Topic Starter
verwerkte producten zijn altijd ongezonder dan onverwerkte producten. Bovendien zitten aan brood toevoegingen en is het kankerverwekkend. Ook zijn brood geen hele KH meer. Waar het oorspronkelijk complexe KH waren zijn het nu veel meer eenvoudige KH geworden door de verwerking, Juist in de kh wil je complexe voedingsstoffen omdat je daar langer op kunt teren en je minder zorgen hoeft te maken dat je lichaam verhongerd en spier afbreekt of dat je vetter word. vetter worden doe je namelijk vooral door overmaat of door voedingsbronnen te nemen die heel snel worden opgenomen en dan in een aardig grootte mate die niet direct gebruikt word. Vermageren kan gebeuren door kleine hoeveelheden snelle energiebronnen te nemen en dan 3 uur er tussen te laten ook de bron die je neemt is dus erg belangrijk naast de hoeveelheid en de hoeveelheid kcal.

Je zegt hier een hoop 'schokkende' dingen maar heb je ook bronnen waaruit blijkt dat het waar is wat je zegt? Volgens mij zijn de koolhydraten in volkoren brood gewoon complexe koolhydraten.
En kanker krijgen van brood? Ik heb even gegoogled en er zijn inderdaad studies die linken naar een verhoogd risico op bepaalde vormen van kanker door brood, maar dat soort studies bestaan voor bijna elk product tegenwoordig.

Het lijkt er meer op dat je gewoon dingen zegt die je wel eens gezien of gelezen hebt. Ik zeg niet dat je per se ongelijk hebt ;). Maar ik zou wel graag bronnen zien waaruit blijkt dat je gelijk hebt.

---------- Toegevoegd om 06:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:52 ----------

Er wordt altijd zout toegevoegd aan brood, of je moet al speciaal zoutarm brood kopen.

---------- Toegevoegd om 23:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:42 ----------

Daarbij komt ook nog eens de vraag: Wat doe je op je brood?
Vleeswaren voor op brood zijn ook bijna altijd t*ring zout + duur.

Ik eet geen vlees (ik ga hier geen discussie over aan verder ;):D), dus dat eet ik sowieso niet op brood. Ik eet wel vis op brood (tonijn, gerookte zalm) of gekookt/gebakken ei. Ook regelmatig 20+ kaas met wat gemengde sla.
Ik eet ook niet veel brood. Nu ik aan het cutten ben meestal 2 sneetjes per dag. Verder eet ik andere producten. Als ik niet vetverlagend bezig ben eet ik iets meer brood, maar ook niet heel veel.

Verder is brood een belangrijke bron van jodium. Jodium is belangrijk voor je schildklier.

Als je geen pro BB-er bent die < 8% vet wil hebben en super ripped moet staan is dat toegevoegde zout toch ook niet zo'n probleem? Je moet natuurlijk om gezondheidsredenen ook niet te veel zout binnenkrijgen, dat snap ik.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Laatst bewerkt:
Toegevoegd zout doet in het gunstigste geval niks met je, maar als je er gevoelig voor bent zorgt het voor een hogere bloeddruk. Misschien merk je er nu nog niks van, meestal is dat pas merkbaar als je ouder wordt.

In een normaal 2000-2500 kcal dieet zal het wel meevallen met brood, maar als brood je belangrijkste bulkvoedsel is tikt het wel aan, tel daarbij op kaas en gerookte vis (ook veel zout). En als je zo nu en dan vis eet krijg je genoeg jodium binnen, dus daar hoef je het niet voor te doen.

in volkorenbrood zitten vele malen meer vezels per 100g carbs dan in zilvervliesrijst. Ik zou juist volkorenbrood aan willen raden. In de cut kun je relatief gemakkelijk een deel van je koolhydraten weglaten, helemaal geen koolhydraten eten is niet per definitie nodig/beter.
Net zoals in volkorenbrood, zitten in aardappelen veel meer vezels per 100g carbs dan in zilvervliesrijst. Naar mijn mening is zilvervliesrijst overgewaardeerd.

+ 1

Dus volgens deze redenatie is meer vezels altijd beter?

Je zegt hier een hoop 'schokkende' dingen maar heb je ook bronnen waaruit blijkt dat het waar is wat je zegt? Volgens mij zijn de koolhydraten in volkoren brood gewoon complexe koolhydraten.
En kanker krijgen van brood? Ik heb even gegoogled en er zijn inderdaad studies die linken naar een verhoogd risico op bepaalde vormen van kanker door brood, maar dat soort studies bestaan voor bijna elk product tegenwoordig.

Het lijkt er meer op dat je gewoon dingen zegt die je wel eens gezien of gelezen hebt. Ik zeg niet dat je per se ongelijk hebt ;). Maar ik zou wel graag bronnen zien waaruit blijkt dat je gelijk hebt.

---------- Toegevoegd om 06:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 06:52 ----------

De meeste informatie heb ik uit het BFFM. Burn the Fat Feed the muscle. Staat hier ergens tussen op de site aangeprezen door de admins. Een boekwerk door tom venuto. Veel gedachtegangen zijn op zijn ideeen gebaseerd hier op de site. Ik hou van voedingsstoffen die rauw en puur zijn. Onbewerkt dus. Ook iets wat in zijn boek word aanbevolen. Brood is een B of C product.

Laatst bewerkt:
verwerkte producten zijn altijd ongezonder dan onverwerkte producten.

Klinklare onzin. Juist door het verder bewerken van producten zijn veel producten beter. Ga maar eens rauw vlees eten, of onverhitte rijst. Is allemaal niet eetbaar. Ga je rauwe tarwe eten? Je wordt doodziek. Dat bewerken van voedsel ook slecht kan uitpakken, daar is iedereen het over eens. Maar menselijke invloed per definitie als slecht bestempelen, en 'natuurlijk' als goed, slaat als een lul op een drumstel. De natuur brengt ons ook heel veel ziektes en ellende.

Bovendien [...] is het kankerverwekkend.

Dat is inderdaad een issue. Echter, nog niet is aangetoond hoe groot die invloed is. Een goede kans dat het van slechts een zeer beperkte invloed is. Overigens geldt hierbij hetzelfde voor andere sterk verhitte graanproducten, zoals Havermoutpap, Muesli en Brinta.

Ook zijn brood geen hele KH meer. Waar het oorspronkelijk complexe KH waren zijn het nu veel meer eenvoudige KH geworden door de verwerking

Waar heb jij het nu invredesnaam over? ??? Volkorenbrood heeft rond de 8 gr vezels per 100 gr, aanzienlijk meer dan de 2 tot 3 gr van zilvervliesrijst, waarbij nog moet worden bedacht dat 100 gr zilvervliesrijst 360 kcals bevat en brood per 100 gr slechts 220 kcals. Zeker relatief gezien bevat volkoren brood dus vele malem meer vezels dan zilvervliesrijst. Zilvervliesrijst is nu juist een KH-bron met een hogere GI.

vetter worden doe je namelijk vooral door overmaat of door voedingsbronnen te nemen die heel snel worden opgenomen en dan in een aardig grootte mate die niet direct gebruikt word. Vermageren kan gebeuren door kleine hoeveelheden snelle energiebronnen te nemen en dan 3 uur er tussen te laten ook de bron die je neemt is dus erg belangrijk naast de hoeveelheid en de hoeveelheid kcal.

Vetter worden doe je vooral door meer kcals binnen te krijgen dan je verbruikt. De snelheid waarmee je voeding wordt opgenomen en de frequentie hebben echt niet veel invloed, als deze al uberhaupt invloed hebben. En ja het nemen van weinig snelle suikers is een belangrijk aspect voor als je wilt afvallen, maar dan vooral vanwege het hongeropwekkende aspect ervan. Suikerrijke producten zijn dikwijls ook vetrijk, waardoor deze juist niet erg snel worden opgenomen. Wel geeft het in je hersens een signaal van ' meer vreten' af.

Wat een hoop onzin bij elkaar zeg.

---------- Toegevoegd om 11:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:39 ----------

Dus volgens deze redenatie is meer vezels altijd beter?

Nee. Als ik snel energie wil of als ik voor een of andere weging (of stel als ik BB'er was vlak voor een wedstrijd) niet teveel vocht wil vasthouden heb ik liever minder vezels.

Meer vezels is vooral ook beter voor de darmen. Als je niet wilt dat de boel snel wordt opgenomen kun je er ook voldoende eiwitten of nog effectiever: vet bij eten.

Overdreven, als dit waar was dan was 95% van de Nederlandse bevolking al uitgestorven aan kanker en spierafbraak e.d.

joep dat jij voedsel nou zo simpel bekijkt als calorie in \ calorie out is niet mijn probleem. Voedingsbronnen zijn wel wat ingewikkelder dan dat. Maar van mij mag je alles onzin vinden. Ik zet het er neer ter hulp van mensen die het willen aannemen. En mijn inzicht delen. Jij bekijkt alles graag eenvoudig maar het is niet eenvoudig. Ik hou graag rekening met alle factors. Dus ook hoe snel het voeding opgenomen word. Van de insuline piek en dal snap ik dat je het daarover hebt.

---------- Toegevoegd om 11:51 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:49 ----------

Overdreven, als dit waar was dan was 95% van de Nederlandse bevolking al uitgestorven aan kanker en spierafbraak e.d.

ik heb het er toch niet over hoe groot de factoren zijn? Het zijn factoren die niet direct zichtbaar zijn. En even ter verduidelijking er zijn ook veel mensen die dood gaan aan kanker. Vooral iets wat de laatste eeuw alarmerend is toegenomen. Samen met de industralisering. Dat van die spierafbraak is ook niet waar je weet toch dat het menselijk lichaam zich aanpast aan de situaties waar het zich in verkeerd? Het metabolisme past zich aan om het lichaam te beschermen. Wat het in grote mate ook wel doet. Maar hoeveel mensen zijn er ook wel niet ongezond.

Laatst bewerkt:
ik heb het er toch niet over hoe groot de factoren zijn? Het zijn factoren die niet direct zichtbaar zijn. En even ter verduidelijking er zijn ook veel mensen die dood gaan aan kanker. Vooral iets wat de laatste eeuw alarmerend is toegenomen. Samen met de industralisering.

Er word al langer brood gegeten dan de laatste eeuw natuurlijk. Zoals je zelf aangeeft zijn er inderdaad veel meer factoren naast de calorie in / calorie uit verhouding. Volkoren of meergranenbrood met meer dan 3,5gr vezels per 100 gram heeft zelfs een lagere GI dan zilvervliesrijst, namelijk 40-45 tegenover zilvervliesrijst met een GI van 50. Wat opname snelheid betreft staan brood en rijst volgens mij gelijk (mits je je eten goed kauwt).

ja oke. maar brood is ook niet de enige boosdoener. Ik heb zelf geen idee hoelang er al brood gegeten word. GI is natuurlijk een belangrijke factor om mee te nemen. De vezels zullen dan inderdaad zorgen voor een minder snelle opname waardoor het GI lager ligt. Ik ben ook niet echt voorstander van rijst. Mijn kh haal ik voornamelijk uit brintha, haver en groenten. Maar die zullen ongetwijfeld ook een GI hebben die daar bij in de buurt liggen. Ik denk dat ik in dit geval de vezels misschien over het hoofd heb gezien wat betreft de opname. In het BFFM stond brood wel als een B of C product aangestipt. Geloof toch wel heilig in dat boek en probeer zoveel mogelijk natuurlijke producten te eten.

als het GI van rijst hoger ligt dan brood word de rijst wel sneller opgenomen natuurlijk daar staat het hele GI voor. Maar ja heb ook geen zin in ruzies of iets. Hou me meeste ideeen wel een beetje voor me. Kan ook niet altijd gelijk hebben.

EDIT: vermoed trouwens ook dat brood door zijn sponsige natuur ook de opname van andere stoffen in de darmen wat verminderd en dat daarom het GI van brood ook wat lager ligt.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven