XXL Nutrition

Waarom geen brood?

Mijn kh haal ik voornamelijk uit brintha, haver en groenten.

Brinta en Havermout zijn net zo goed bewerkt. Als je het over acrylamide en kanker hebt kun je net zo goed brood nemen. Brinta en Havermout zijn geroosterd en geplet, alvorens jij het bereidt.

Dat was ook mijn eerste punt: de meeste geheel onbewerkte koolhydraatbronnen zijn sowieso niet eetbaar, waarbij Havermout en Brinta (maar bij nader inzien toch ook rijst als ik het goed heb, de rijst uit een pak is ook al bewerkt/verhit) gewoon zijn voorbewerkt. Rauwe granen maar ook rauwe rijst zijn totaal oneetbaar.

---------- Toegevoegd om 12:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:18 ----------

EDIT: vermoed trouwens ook dat brood door zijn sponsige natuur ook de opname van andere stoffen in de darmen wat verminderd en dat daarom het GI van brood ook wat lager ligt.

Geloof je dat nu echt?! Luchtig of niet, spuug het eens uit en zie: een vaste klomp die totaal niet meer sponzig is...

---------- Toegevoegd om 12:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:18 ----------

Geloof je dat nu echt?! Luchtig of niet, spuug het eens uit en zie: een vaste klomp die totaal niet meer sponzig is...

ja dat bedoel ik ook. Het trekt dingen aan zuigt het op en word 1 grote klodder. waardoor het totaal oppervlakte kleiner word en dus minder goed word opgenomen samen met de stoffen die tegelijk in de darm komen. Zal ook wel de reden zijn waarom het minder goed word opgenomen. Dat is een sponsachtige natuur.

maar haver is ook niet perfect heeft ongeveer dezelfde natuur. Maar daar zitten geen additieven bij.

---------- Toegevoegd om 12:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:35 ----------

Heilig geloven in een boek, daar zijn al veel meer mensen aan gestorven dan aan het eten van brood. ;)

haha mee eens

Laatst bewerkt:
Brinta en Havermout zijn net zo goed bewerkt. Als je het over acrylamide en kanker hebt kun je net zo goed brood nemen. Brinta en Havermout zijn geroosterd en geplet, alvorens jij het bereidt.

Even opgezocht. Bron (FAO/WHO Consultation on the Health Implications of Acrylamide in Food Geneva, 25-27 June 2002):
[Link niet meer beschikbaar]

Hieruit blijkt dat je pas risico loopt als je dagelijks 1000 kg brood eet of 100 kg chips. Ik geloof dus niet dat er hier iemand op DBB meteen tot de risico groep behoort.

Zoiets vermoedde ik al.

Dat is inderdaad een issue. Echter, nog niet is aangetoond hoe groot die invloed is. Een goede kans dat het van slechts een zeer beperkte invloed is. Overigens geldt hierbij hetzelfde voor andere sterk verhitte graanproducten, zoals Havermoutpap, Muesli en Brinta.

Klinklare onzin. Juist door het verder bewerken van producten zijn veel producten beter. Ga maar eens rauw vlees eten, of onverhitte rijst. Is allemaal niet eetbaar. Ga je rauwe tarwe eten? Je wordt doodziek. Dat bewerken van voedsel ook slecht kan uitpakken, daar is iedereen het over eens. Maar menselijke invloed per definitie als slecht bestempelen, en 'natuurlijk' als goed, slaat als een lul op een drumstel. De natuur brengt ons ook heel veel ziektes en ellende.

Rijst er tarwe hóren mensen oorspronkelijk ook niet te eten. We zijn niet gemaakt voor het eten van grassen. Wij bewerken dat voedsel dan ook om het eetbaar te maken. Het voedsel dat we wel horen te eten (vlees, vis eieren, groente, fruit, noten) kunnen we allemaal rauw eten. De reden dat je nu geen vlees rauw kan eten is door de industrie. Daarom is inderdaad onbewerkt eten het gezondst: dat is het eten waar wij als mensen voor gemaakt zijn om te eten.

Rijst er tarwe hóren mensen oorspronkelijk ook niet te eten. We zijn niet gemaakt voor het eten van grassen. Wij bewerken dat voedsel dan ook om het eetbaar te maken. Het voedsel dat we wel horen te eten (vlees, vis eieren, groente, fruit, noten) kunnen we allemaal rauw eten. De reden dat je nu geen vlees rauw kan eten is door de industrie. Daarom is inderdaad onbewerkt eten het gezondst: dat is het eten waar wij als mensen voor gemaakt zijn om te eten.

En zoals onze voorouders 30 jaar worden zeker. ;)

Ik zou zeggen: probeer het uit. Overigens ga je echt wel een probleem krijgen als je rauw vlees eet, zelfs zonder invloed van de vleesindustrie. Neem dan echt wild ipv vlees van de slager, leef een jaar of 3 zo en kom terug. Ben erg benieuwd.

Leuk stukje. Ik lees vrij vaak dat de opname van bepaalde mineralen en vitaminen geremd worden door granen. Maar ik vraag mij af welke dat precies zijn, weet iemand dat?

Laatst bewerkt:
Sommige mensen slaan ook echt door in bepaalde zaken, je mag niks meer eten tegenwoordig.

En zoals onze voorouders 30 jaar worden zeker. ;)

Ik zou zeggen: probeer het uit. Overigens ga je echt wel een probleem krijgen als je rauw vlees eet, zelfs zonder invloed van de vleesindustrie. Neem dan echt wild ipv vlees van de slager, leef een jaar of 3 zo en kom terug. Ben erg benieuwd.

haha en jij denkt dat dat door de voeding kwam? man als we niet allerlei vaccinaties hadden gekregen waren we allemaal allang de pijp uit

En zoals onze voorouders 30 jaar worden zeker.

haha en jij denkt dat dat door de voeding kwam? man als we niet allerlei vaccinaties hadden gekregen waren we allemaal allang de pijp uit
Precies. Ook door verbetering van hygiëne (dat had je toen HELEMAAL niet) en medicatie in zijn algemeenheid werd de levensduur verlengt. Verder probeer ik het al lang uit, ik ben een tijdje geleden volledig paleolithisch gaan eten (nog wel mijn vlees gebakken uiteraard) en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Hier nog een artikel erover:

[Link niet meer beschikbaar]

Natuurlijk weet ik dat er veel meer factoren een rol spelen. Ik zei het ook met een knipoog.

Toch heb ik meerdere keren stukken gelezen die naar wetenschappelijke onderzoeken verwezen waaruit dan bleek dat naast vlees ook groenten in verhitte vorm belangrijke voordelen biedt te opzichte van rauw. Bepaalde voor het menselijk lichaam giftige stoffen (denk bij vlees dan ook aan natuurlijke ziekteverwekkers, wormeitjes zijn daarvan een voorbeeld) worden vernietigd en bovendien worden bepaalde voor het menselijk lichaam goede stoffen beter opneembaar.

Ik denk betwijfel dan ook te zeerste dat 'natuurlijk voedsel altijd beter is. Maar goed, zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Natuurlijk weet ik dat er veel meer factoren een rol spelen. Ik zei het ook met een knipoog.

Toch heb ik meerdere keren stukken gelezen die naar wetenschappelijke onderzoeken verwezen waaruit dan bleek dat naast vlees ook groenten in verhitte vorm belangrijke voordelen biedt te opzichte van rauw. Bepaalde voor het menselijk lichaam giftige stoffen (denk bij vlees dan ook aan natuurlijke ziekteverwekkers, wormeitjes zijn daarvan een voorbeeld) worden vernietigd en bovendien worden bepaalde voor het menselijk lichaam goede stoffen beter opneembaar.

Ik denk betwijfel dan ook te zeerste dat 'natuurlijk voedsel altijd beter is. Maar goed, zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

ik bedoelde gewoon puur voedsel eigenlijk. Natuurlijk voedsel is ALTIJD beter :D
bij natuurproducten is het zo dat als je het tot een bepaalde temperatuur opwarmt er bepaalde goede stoffen vrijkomen maar de meeste doen dit veel te warm. Zo word voor brocolli bijv. 60 graden aangeraden. producten zoals brood zijn veel te warm verhit en bevatten daarom carcinogene stoffen. Ook groenten die te warm verhit worden bevatten carcinogene stoffen. Alles rauw is dus niet beter maar de bereidingswijze bepaalt wel heel erg of iets gezond of ongezond is. je moet gewoon terugdenken aan de oertijd. Wat konden mensen toen eten? daar is je hele genetica op gebouwd.

Laatst bewerkt:
Er doen veel verhaaltjes de ronde in het BB die helemaal geen wetenschappelijke onderbouw hebben. Volkoren brood is gewoon heel gezond en voedzaam, zolang er niet te veel vet, zout en additieven aan toegevoegd zijn.

De voornaamste reden waarom brood niet erg populair is bij bodybuilders (in de cut) is waarschijnlijk omdat je bij een brood dat je koopt bij de bakker nooit exact weet wat er in zit en hoeveel. Het verschilt ook weer van broodsoort tot broodsoort.

gist=gif

Terug
Naar boven