XXL Nutrition

Waarom geen brood?

Precies. Ook door verbetering van hygiëne (dat had je toen HELEMAAL niet) en medicatie in zijn algemeenheid werd de levensduur verlengt. Verder probeer ik het al lang uit, ik ben een tijdje geleden volledig paleolithisch gaan eten (nog wel mijn vlees gebakken uiteraard) en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld. Hier nog een artikel erover:

[Link niet meer beschikbaar]

goed artikel/blog man. Voor geinteresseerde ik zou het zeker even lezen. Met een beetje logisch nadenken kom je er wel

Het heeft toch ook te maken hoe 'te heet' en voor hoelang? Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik kan me voorstellen dat sommige bereidingsmethodes minder gezond zijn vanwege de hitte/tijd, maar aangezien de omzetting van giftige stoffen een proces is lijkt het me niet waarschijnlijk dat zodra je over een bepaalde temperatuur gaat dat je dan gewoon cyanide zit weg te kanen.

Ik geloof wel dat je dingen beter op een lagere temperatuur voor een langere tijd kan bereiden, aan de andere kant zodra jij je pannetje op een laag vuurtje kwakt is het ook echt alleen maar een kwestie van tijd voordat je alsnog een te hoge temperatuur behaalt. Dit valt enigszins tegen te gaan door een grote pan te gebruiken waardoor het afkoelings oppervlak (zijkant+bovenkant) groter is, maar in 99.99% van de gevallen zal water net zo hard koken bij een laag vuurtje als bij een hoog vuurtje.

Ik denk dat het pas echt zorgwekkend wordt wanneer je iedere dag verbrand voedsel naar binnenschuift, (zoals vaak bij BBQ's).

En daarbij heeft joep ook nog een goed punt, met een heel simpel voorbeeld als eieren. Gekookt vs rauw geeft bijna 2x zoveel ei-wit opname, en dan laat ik eventuele salmonella kansen nog weg.

Het heeft toch ook te maken hoe 'te heet' en voor hoelang? Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik kan me voorstellen dat sommige bereidingsmethodes minder gezond zijn vanwege de hitte/tijd, maar aangezien de omzetting van giftige stoffen een proces is lijkt het me niet waarschijnlijk dat zodra je over een bepaalde temperatuur gaat dat je dan gewoon cyanide zit weg te kanen.

Ik geloof wel dat je dingen beter op een lagere temperatuur voor een langere tijd kan bereiden, aan de andere kant zodra jij je pannetje op een laag vuurtje kwakt is het ook echt alleen maar een kwestie van tijd voordat je alsnog een te hoge temperatuur behaalt. Dit valt enigszins tegen te gaan door een grote pan te gebruiken waardoor het afkoelings oppervlak (zijkant+bovenkant) groter is, maar in 99.99% van de gevallen zal water net zo hard koken bij een laag vuurtje als bij een hoog vuurtje.

Ik denk dat het pas echt zorgwekkend wordt wanneer je iedere dag verbrand voedsel naar binnenschuift, (zoals vaak bij BBQ's).

En daarbij heeft joep ook nog een goed punt, met een heel simpel voorbeeld als eieren. Gekookt vs rauw geeft bijna 2x zoveel ei-wit opname, en dan laat ik eventuele salmonella kansen nog weg.

zodra je voorbij de temperatuur gaat komt het proces in gang. De stoffen die omgezet worden bepalen uiteraard de variabelen.

Ik zie hier regelmatig mensen zeggen dat je (vooral in de cut) geen brood zou moeten eten.

Kan iemand me wetenschappelijk onderbouwd uitleggen waarom dit zo is? Waarom wel zilvervliesrijst als KH-bron en geen volkoren brood bijvoorbeeld?

Die mensen sporen niet en nemen zichzelf veel te serieus (vaak wegen ze nog geen 80kg).

Zilvervliesrijst/havermout schijnen inderdaad beter te zijn. Mijn mening: Het maakt geen zak uit. Ik eet beide, maar laten we eerlijk zijn. Een boterham ontdooien is makkelijker dan rijst koken, ook al kook je de rijst in bulkpartijen. Wellicht dat het voor wedstrijdbodybuilders uitmaakt, maar voor 99.9% van de DBBers zal het niet uitmaken;) Wat hierboven gezegd wordt klopt inderdaad. Vaak zijn het gasten die letten op elk detail, terwijl er van de rest van het voedingsschema en het trainingsschema geen hout klopt:P

Laatst bewerkt:
Natuurlijk weet ik dat er veel meer factoren een rol spelen. Ik zei het ook met een knipoog.

Toch heb ik meerdere keren stukken gelezen die naar wetenschappelijke onderzoeken verwezen waaruit dan bleek dat naast vlees ook groenten in verhitte vorm belangrijke voordelen biedt te opzichte van rauw. Bepaalde voor het menselijk lichaam giftige stoffen (denk bij vlees dan ook aan natuurlijke ziekteverwekkers, wormeitjes zijn daarvan een voorbeeld) worden vernietigd en bovendien worden bepaalde voor het menselijk lichaam goede stoffen beter opneembaar.

Ik denk betwijfel dan ook te zeerste dat 'natuurlijk voedsel altijd beter is. Maar goed, zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

Hier ben ik het overigens wel mee eens, Joep. Het grootste probleem heb ik met eten dat vóór bereiding helemaal niet eetbaar is. Als voedsel dat eerst ook al eetbaar is voordelen heeft als het is verwarmd of gekookt is, is dat natuurlijk juist goed!

zodra je voorbij de temperatuur gaat komt het proces in gang. De stoffen die omgezet worden bepalen uiteraard de variabelen.
Ja, dat zeg ik. Alleen als die temperatuur maar 2s overschreden is dan is niet meteen je hele bord toxicwaste. Uiteraard als je goed roert en het zo doende een uur te heet laat staan heb je veel meer giftige stoffen.

Maar sowieso, dan is er GEEN uitweg naast rauw eten. Of je moet een super oven hebben die echt zo goed ventileert en straalt dat je in 90% van de oven de zelfde (ingestelde) temperatuur hebt, maar dan begin ik me af te vragen of het niet eens tijd wordt om een baan te gaan zoeken ipv je uitkering te gebruiken voor een ****ass oven, althans, IMO ben je op dat moment lichtelijk no-life bezig.

Dus buiten die oven, ben je gewoon kansloos. Want in je pannetje heb je geen zeggenschap wat temperatuur betreft en of elk stukje eten wel lang genoeg, maar niet te kort op de heetste plekken van de pan zitten. En onder het roeren ervoor zorgen dat de goede stukjes altijd zover mogelijk boven blijven...:rolleyes: Ovens precies het zelfde in de meeste gevallen, alhoewel wel accurater. Magnetron weet ik eigenlijk nog niet zo, maar als we dan toch aan het mierennken zijn, was een magnetron niet zo'n 'no way' apparaat voor gezonde bereiding van voeding? Eigenlijk heb je helemaal geen magnetron nodig, want eten in je diepvries gooien vernield bepaalde structuren waardoor de voedingswaarde naar beneden gaat, en wie weet wat voor toxic waste daar weer uitkomt als je dat dan eens opwarmt:eek:

Nee, serieus... zo kan je door blijven gaan maar als ik daar echt allemaal om moet gaan denken... Volgens mij is zorgen dat je eten niet aanbrandt, je kippetje wel gaar genoeg is en je spinazie niet al 3 uur staat te koken meer dan genoeg in de huis-tuin-en-keuken gezondheid.

PS hele overdrijven niet als flame bedoeld, meer als hoever je dan wel niet moet gaan... of mss wel een flame, weet ik het:p

lol ja ik geef je ook gelijk wat dat betreft. Je word er ook gestoord van als je ziet waar je allemaal rekening mee moet houden en wat eigenlijk ongezond is. Ik zeg ook niet dat je in 1 keer je hele leven moet veranderen. Dat is gewoon perfectionisme dan. Het ongezonde is inderdaad langzaam in onze samenleving geslopen. wellicht dat in de toekomst meer oplossing komen om de problemen te verhelpen als dingen meer uit de hand gaan lopen dan ze nu al doen. maar laten we ons niet te druk maken de wereld is tenslotte al overbevolkt :D dus een paar minder hier en daar kan geen kwaad

ik let op de dingen waar ik kan en voor de rest neem ik het ook maar zoals het komt. Maar dat neemt nog niet weg dat ik het graag wil weten. En als je dingen weet ga je er automatisch al iets meer op letten en waarschijnlijk dat het dan cumulatief gezien wel degelijk significant verschil uit gaat maken. Kortom maak je er niet te druk over maar hou dat soort dingen gewoon in je achterhoofd.

het zijn tevens ook bewijsstukken van waarom als je iets te veel nuttigt het schadelijk kan zijn. Omdat de threshold van bepaalde toxineniveau's die in het lichaam acceptabel zijn worden overschreden. En om het dan nog lastiger te maken, die threshold is vaak nog persoonsgebonden ook per toxine.

Laatst bewerkt:
ja en tarwekiem brood is een gezond alternatief

Van nature zijn wij mensen geen KH eters. Onze voorouders leefde van vlees,groente en peulvruchten, noten, zaden etc.

Wat betreft het brood/rijst verhaal is het zo dat brood veel stabilisatoren bevat, E-nummers en zouten. Rijst is puur natuur.

Je lichaam maakt verder geen onderscheid tussen ''wat een betere KH bron is'' Het wordt immers allemaal omgezet in glucose en komt zo in je bloedbaan terecht. Het enige verschil per KH bron is de tijd waarin het lichaam de KH omzet naar glucose. Oftewel de GI-index. Suiker is ook KH, maar heeft een GI van 100, zilvervliesrijst is ook KH, maar heeft een GI van 50, en voorkomt dus minder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel en de knas op vetopslag wordt gereduceerd.

In de cut zou ik persoonlijk brood mijden puur voor het zout en de E-nummer, maar niet omdat het per definitie een slechtere KH bron is dan rijst of havermout.

Toen ik net trainde at ik veel brood, nu relatief weinig.
-Grootste merkbare verschil in MIJN geval: een stuk minder bloat

Brood is natuurlijk een vrij algemene term, zit nogal wat verschil in ingredienten en de hoeveelheid daarvan, zo zit er vaak ook dextrose in brood, in principe pak je brood niet voor snelle suikers (aanname) dus dan zou ik in een goede cut (naar een noemenswaardig laag vet% ten opzichte van huidige vet%) niet te veel brood eten

Eindelijk eens een normale discussie zonder geflame en haantjesgedrag hier op dbb

niemand die het verhaal van GI bovenhaalt?

Dit is een goeie site voor GI
2577 producten GL staat ook meteen aangegeven.Gewoon even kijken in de database. Zeer handig siteje
http://www.glycemicindex.com/

Terug
Naar boven