AndroidHealthClinic

wanneer verlies je je vet

basverstappen

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
80kg
Vetpercentage
14%
hallo,

ik heb misschien een domme vraag, ik vraag me af wanneer je je vet kwijt raakt.
ik bedoel dat je met bulken je spier massa aankomt in je rust.
maar met cutten en cardio verbrand je vet, dus als je bijvoorbeeld 200kcal verbrand met cardio en met de 500 kcal onder je onderhoud eten ben je al 700kcal kwijt,
is die er dan al meteen af? of gaat het dan ook in je rust eraf.

nu zie je dat niet meteen die 700kcal maar als je bijvoorbeeld 10uur cardio doet, dan heb je mega veel kcal verband, dat zal je dan wel meteen zien? (begrijp me niet verkeerd, ik ga dit NIET doen!!)
maar ben gewoon heel erg benieuwd.

Groeten

Je antwoord: Bij een negatieve energiebalans. Als je op een dag 4000kcal nodig hebt en je eet er 3000. Gaat je slimme systeem, jouw lichaam, opzoek naar energie. Dat ligt vooral in vet opgeslagen. Je lichaam verbrandt dan vet, dus je valt af. Het draait dus allemaal om je energie balans. Kcal in vs kcal out. Als jij 4000 eet, je hebt er 4000 nodig en je gaat daarbij extra energie verbruiken zoals bijv. een uur cardio (-750kcal). Dan heb je dus een negatieve energiebalans en val je af.

Om precies te zijn, een energietekort van 7777kcal, val je een kilo vet af :) (bron: http://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/588/Calorieën tellen versus opvoeden?)

Met een beetje googlen en kijken op dit fora, had je veel treaths met info kunnen vinden.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/startersguide-voor-beginnende-sporters-378470/

Leuk onderwerp, zeker de moeite waard om even te lezen:
[Link niet meer beschikbaar]

• Topic Starter Topic Starter
oke bedankt, zal het eens lezen. op google kreeg ik het niet gevonden, alleen maar hoe je vet afvalt.

groeten

oke bedankt, zal het eens lezen. op google kreeg ik het niet gevonden, alleen maar hoe je vet afvalt.

groeten
Yep, veel succes Bas. Het gaat natuurlijk op langer termijn. Als jij in een week een tekort creëert van bijv. 3500kcal. Dan val je een halve kilo vet af (theoretisch gezien, in de praktijk is dat ook vaak zo. Je hebt altijd uitzonderingen). Dus vooral constant dat tekort houden, dan val je zeker af. GL mate

Het probleem is dat je het heel moeilijk precies kan meten, omdat je gewicht door waterbewegingen, voedsel en ontlasting met kilo's tegelijk op en neer jojo't.

Daarnaast hebben de meeste weegschalen ook nog een hele lage precisie. Ja, ze geven je gewicht in grammen zodat het heel precies lijkt, maar ze kunnen er zomaar een halve kilo naast zitten, zowel naar de boven- als naar de onderkant.

Het enige wat je daaraan kan doen is altijd op hetzelfde moment van de dag meten, namelijk 's ochtends uit bed als je naar de wc bent geweest, met altijd evenveel of even weinig kleding aan, altijd een aantal malen wegen en het gemiddelde opschrijven, en dan kijken naar de trend in de loop van weken.

De oorspronkelijke vraag, wanneer val je precies af? Je valt af als alle energietoevoer samengenomen, minder is dan alle energieverbruik samengenomen. Nou kan je redelijk precies sturen wanneer je veel energie verbruikt, maar de toevoer is nogal lastig in de tijd uit te zetten. Bijvoorbeeld, als je een flinke maaltijd eet plenst het eerst in je maag zonder dat je er iets aan hebt. Dus je gewicht is omhoog, maar je komt er niet van aan. Na een tijdje gaat het eten in kleine porties energie en voedingsstoffen leveren. Het duurt rustig 5 uur voordat alles opgenomen is, en dan is het nog niet eens allemaal in bruikbare vorm. Ondertussen jojo't het verbruik lekker op en neer.

Dus je kan niet precies zeggen wanneer je precies afvalt: op een dag zijn er allerlei momenten waarop je minder energie binnen krijgt dan je gebruikt en omgekeerd. Daarom moet je het over langere tijd bekijken.

Wanneer je simpel gezegd meer verbrand dan dat je binnen krijgt. Voeding is echter wel van cruciaal belang

Terug
Naar boven