XXL Nutrition

wat doet hardlopen precies voor je spieren?

(lichte kick, topic is 19 dagen oud).

Nu ik een blessure heb, en dus niet meer kan hardlopen vraag ik me af of squatten wel zo fantastisch is. Ik heb 2 jaar serieus hardgelopen. Met name de 10 kilometer was altijd mijn favoriete afstand. Maar sindskort ben ik ook redelijk aan het squatten. En nu valt het me op dat ik dit niet goed meer kan combineren.

Tijdens het hardlopen, ongeveer rond de 25-30 minuut ontstaat er een vervelende pijn rondom mijn knie. Het is zwaar irritant, en ik moet echt stoppen met lopen om het niet te forceren. Ik heb hier echt nooit last van gehad, totdat ik 160-180 kg op de leg-press deed. Nu heb ik iets kapot gemaakt en het herstelt niet vanzelf 1,2,3.

Hebben jullie ook deze ervaring? En, is het correct om aan te nemen dat je een keuze moet maken tussen squatten en hardlopen?

Pijn in je knie kan door heel veel dingen komen, zoals bijvoorbeeld je houding of schoenen.
Goed squatten zou ook de kleinere spieren rondom je knie moeten versterken, wat weer een voordeel kan zijn bij hardlopen. Zeker als je wat korter zou lopen. Maar als jij iets kapot hebt gemaakt (lekker vaag) dan is het logisch dat je daar last van krijgt.

Ik heb het idee dat Wazzup ook wel eens wat langere afstanden loopt, right? In het ideale geval wil ik EN hardlopen EN squatten. Maar als ik daardoor steeds blessures blijf houden ga ik toch maar een keuze maken....

Ik heb het idee dat Wazzup ook wel eens wat langere afstanden loopt, right? In het ideale geval wil ik EN hardlopen EN squatten. Maar als ik daardoor steeds blessures blijf houden ga ik toch maar een keuze maken....

Je kan prima hardlopen en squatten. Alleen flinke massa pakken op je benen wordt een stuk lastiger als je elke week een paar keer lange afstanden gaat afleggen met de benenwagen.

Hardlopen is op zich wel gaaf. Als je wat langere afstanden doet, in mijn ervaring 30+ minuten of 5km+ en meer, krijg je ook zo'n endorphine high.

Lekker gevoel. Waarschijnlijk ook de reden waarom veel mensen blijven hardlopen.. voor de runners high.

het vrijkomen van endorfine oftewel runner's high ontstaat pas op z'n vroegst na 60 min. hardlopen

Voor Douglas Wakiihuri, de voormalig wereldkampioen marathon uit Kenia, is runner's high maar al te echt. "Het is iets dat iedereen kan ervaren. Maar als je als normaal persoon runner's high wil voelen, dan moet je eerst je fysieke conditie op een niveau krijgen waarop je minstens een uur of meer kunt hardlopen. Met andere woorden, je traint tot je comfortabel kunt hardlopen terwijl je lichaam eigenlijk al uitgeput is. Je zou het kunnen omschrijven als het abnormale gevoel dat je mentale verlangen je lichaam dwingt om te rennen".

bron: [Link niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven