MuscleMeat

Wat gespierder worden met een handicap

• Topic Starter Topic Starter
Je hebt dezelfde lengte als ik en ik denk dat die Katch-McArdle formule meer in de buurt komt voor je als ik even moet gokken. Ik zou vooralsnog niet al te hoog beginnen en dan nog even meten hoe je gewicht zich ontwikkelt. Je kan sowieso ook nog wel even spiermassa gainen als je nog praktisch moet beginnen.

Ik zou ook eens kijken naar bodyweight squats met een gymbal tegen de muur, die zijn toch al best intens al komt het wel neer op veel herhalingen, maar waarschijnlijk zijn ze niet zó zwaar dat je ze niet kan doen. Squatten is toch wel een goeie oefening om erin te hebben.

Edit: ff filmpje gezocht, ik heb 'm niet helemaal bekeken maar de uitvoering ziet er wel goed uit. http://www.youtube.com/watch?v=nLfdHYJIfoQ

Anders deze ook wel: http://www.youtube.com/watch?v=xqMZr8_flaw

Aparte manier. Zou er zelf niet op gekomen zijn.
Maar is squatten in een smith machine niet beter / effectiever?

Aparte manier. Zou er zelf niet op gekomen zijn.
Maar is squatten in een smith machine niet beter / effectiever?

Squatten in een smith machine is niet ideaal omdat de beweging statisch is, aangezien je bij 'normaal' squatten ook je evenwicht moet houden.

Dit is iets wat je wel komt kijken bij de oefening met de bal+muur.

Ik ben geen kenner en je moet mijn 'advies' dan ook met een korrel zout nemen. Maar ik zou ze indien mogelijk beide verwerken in je schema. Zo kom je lijkt mij het beste in de buurt van normaal squatten.

succes met het behalen van je doelen in ieder geval:cool:

Heb er niet veel kennis over, maar het is mooi om te zien hoe je instelling is.
Niks is onmogelijk!

Squatten in het smith machine kan prima. Sommige oefeningen zijn beter dan anderen, hetzelfde als dat een super gevarieerd voedingsschema beter is.
Iedereen praat iedereen na van "squat bp dl" maar zonder die oef kun je ook gespierd worden.

Als jou beperking deze oefeningen niet mogelijk maakt dan zoek je gewoon andere opties/alternatieven zoals dus squatten & benchpress in een smith rek.

Verder raad ik je (net zoals anderen) aan om niet met een splitschema te gaan trainen, het is jammer dat elke sportschool dit schema standaard geeft
als 2e schema ofzo, terwijl beginners/en niet beginners/naturals vaak veel meer progressie boeken met fullbody/2daagse split schema's zoals boven-onder lichaam.

@je voeding, wellicht is havermout of brinta een optie als ontbijt? het is simpel en dan heb je in ieder geval 1x minder brood.

@sportarts of personal trainer zou ik je ook aanraden, extra begeleiding in dit geval zou niet slecht zijn.

En er loopt in mijn sportschool ook iemand rond met een afwijking aan zijn linker arm, wellicht dat iemand
op DBB dit ook heeft en tips voor je heeft uit ervaring. Zou ik je wel gunnen

PS: dat gedoe met die bal is meer een stabilisatie oefening. Jij wilt spiermassa en dan gaat het erom dat jij progressief traint en langzamerhand steeds meer gewicht aankan.
Dat met die bal is met eigen lichaams gewicht en zal dus enkel zwaarder worden als je gewicht extreem toeneemt :P

Succes.

PS: dat gedoe met die bal is meer een stabilisatie oefening. Jij wilt spiermassa en dan gaat het erom dat jij progressief traint en langzamerhand steeds meer gewicht aankan.
Dat met die bal is met eigen lichaams gewicht en zal dus enkel zwaarder worden als je gewicht extreem toeneemt :P

Het is niet alleen een stabilisatieoefening, je hebt in het begin nog genoeg te winnen aan kracht daarmee. Vergeet niet dat lichaamsgewicht relatief al een behoorlijk groot aandeel is bij squats.

Natuurlijk is het zo dat het gewicht niet toeneemt maar dat is weer een stuk later pas aan de orde. In het begin gaat iemand zeker wel groeien bij een goede uitvoering. En hij kan er altijd nog dumbells bij in z'n handen pakken als dat wel lukt, of een lichte stang in z'n nek. Is in ieder geval een veilige manier als je geen volledige controle over je linkerarm hebt.

Het is niet alleen een stabilisatieoefening, je hebt in het begin nog genoeg te winnen aan kracht daarmee. Vergeet niet dat lichaamsgewicht relatief al een behoorlijk groot aandeel is bij squats.

Natuurlijk is het zo dat het gewicht niet toeneemt maar dat is weer een stuk later pas aan de orde. In het begin gaat iemand zeker wel groeien bij een goede uitvoering. En hij kan er altijd nog dumbells bij in z'n handen pakken als dat wel lukt, of een lichte stang in z'n nek. Is in ieder geval een veilige manier als je geen volledige controle over je linkerarm hebt.

Dus jij denkt dat dit een betere oefening is dan oefeningen als squat in smith rek,(incline)legpress en dergelijke? Voor zover ik uit zijn verhaal opmerk zegt hij deze oefeningen prima uit te kunnen voeren.
Maar als TS deze oefening leuker lijkt, en het niet met tegenzin gaat doen omdat hij het een "p*ssy oefening" vind (zeg niet dat ik deze mening deel) zou hij het kunnen gaan doen om te beginnen..

Ik zou hem dus de oefeningen hierboven aanraden. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :p

Dus jij denkt dat dit een betere oefening is dan oefeningen als squat in smith rek,(incline)legpress en dergelijke? Voor zover ik uit zijn verhaal opmerk zegt hij deze oefeningen prima uit te kunnen voeren.
Maar als TS deze oefening leuker lijkt, en het niet met tegenzin gaat doen omdat hij het een "p*ssy oefening" vind (zeg niet dat ik deze mening deel) zou hij het kunnen gaan doen om te beginnen..

Ik zou hem dus de oefeningen hierboven aanraden. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :p

Dat een Smith machine wel kan heb ik 'm niet zien zeggen en een smith is toch nog wel net iets 'gevaarlijker' dan zo tegen een muur. Maar als dat wel lukt dan zou ik me qua kracht focussen op de Smith inderdaad, maar dan nog is dit zeker geen verkeerde oefening om wel even die stabilisatie bij te trainen.

Dat een Smith machine wel kan heb ik 'm niet zien zeggen en een smith is toch nog wel net iets 'gevaarlijker' dan zo tegen een muur. Maar als dat wel lukt dan zou ik me qua kracht focussen op de Smith inderdaad, maar dan nog is dit zeker geen verkeerde oefening om wel even die stabilisatie bij te trainen.

Het gaat toch om zijn linkerarm, in een smith gaat die stang nergens heen dus hoef je niet perse vast te houden met beide armen. Meen ook gelezen te hebben dat hij met benen minder problemen had (kan het fout hebben). Die bal squat is zeker geen verkeerde oefening om de stabilisatie te trainen, maar ik zie nergens staan dat hij vraagt van: "welke oef zal ik doen om mijn stabiliteit te verbeteren?"

@ Helium

Dit topic is inmiddels wat verouderd he? Klopt niets meer van.

Dit is mijn FB-schema(A en B-versie):

A:

Bench press smith machine 8 -6 - 6 - 4 (telkens hoger dus qua gewicht)
Upright row smith machine 8 - 8 - 8
Dumbell shrugs 8 - 8 - 8
Preacher curls 8 - 8 - 8
Wrist curls 8 - 8 - 8
One-armed dumbell ext. 8 - 8 - 6
Deathlift 6 - 6 - 6 en evt. nog een 4.
Pull up 6 - 6 - 6
Squatten smith machine 10 - 8 - 8
Seated leg curls 8 - 8 - 8

B:
Bench press smith machine(close grip) 8 - 6 - 6 - 4
upright row smith machine 8 - 8 -8
Dumbell shrugs 8 - 8 - 8
Inc. dumbell curl 8 - 8 - 8
reversed wrist curls 8 - 8 - 8
One-armed dumbell ext 8 - 8 - 6
Deathlift 6 - 6 - 6 en evt. nog een 4.
Pull up 6 - 6 - 6
Squatten smith machine 10 - 8 - 8
Leg extensions 8 - 8 - 8

Gewoon eerlijk: mijn schema gammelt nogal. Ik ben op zoek naar een andere schouder oefening en tricep oefening voor schema B, maar ik kan echt niks verzinnen. Links doet dan gewoon niet mee en een oefening waarbij je 2 armen moet gebruiken moet rechts vrijwel alles doen.. zo is het nogal eentonig. Niet dat het verveelt, maar niet echt optimaal.

Dan nu voeding:

Ontbijt:
Whey shake met 250 ml melk
2 sneeen brood met pindakaas
5 gram creatine
= 600 kcal, 50 gram eiwit

10:00
Banaan
Mandarijn
Maaltijdreep
= 340 kcal, 15 gram eiwit

12:00
2 sneeen brood met mager beleg
= 200 kcal, 11 gram eiwit

14:30
2 sneeen brood met mager beleg
Mandarijn
= 225 kcal, 11 gram eiwit

16:30
1 snee brood met mager beleg
= 120 kcal, 8 gram eiwit

17:30
Eten wat de pot schaft
400 ml optimel vla
= 800-1000 kcal, 50-65 gram eiwit

21:30
500 gram kwark
= 275 kcal, 44 gram eiwit

Totaal 2560 - 2760 kcal, 189-204 gram eiwit

ik weeg nu 62 kg met een lengte van 1.68. Ben ruim 5 kg aangekomen in laten we zeggen 2,5 maand, al merk ik wel dat er vet bij zit.. Ik mag toch hopen dat het niet alleen maar vet is:p

Mijn verbranding is in de 2100 kcal, op niet-trainingsdagen.

Hopelijk zit hier weer wat nuttige info tussen!:)

Snap dat je openingspost situatie nu wellicht is veranderd, maar als ik iets heb gezegd wat volgens jou niet meer klopt dan hoor ik dat graag.

Als ik puur naar je schema kijk kwa opbouw dan vind ik de indeling niet goed. Je kan beter beginnen met de grootste spiergroepen (ipv op het eind).
Ook is de volume erg veel. Je hebt dan nog geen eens buikspieren getraind en warming up/cooling down komt er ook nog is bij. Progressie is de sleutel!

Dan zou je beter dit kunnen doen(3x p week):

Squats
Deathlift
Pullups (evt chinups)
Benchpress
Upright row
bicep oef naar keuze
tricep oef naar keuze

En dan nog 2 buik oefeningen zoals bijf op zon schuin bankje:

crunches
twisting crunches

Oefeningen in smith machine afhankelijk van wat voor jou mogelijk is. Maar geloof me begin hiermee, ga goed eten en watch them gains!
Je kan het in het begin ook beter eentonig houden om zo de oefeningen juist uit te voeren (oefening baart kunst)

Laatst bewerkt:
99% van dbb is gehandicapt.

@voeding: Je eet erg veel eiwitten, 2gr per kg lichaams gewicht is meer dan voldoende (zou je op 124gr uitkomen)
Bereken ook even je koolhydraten en vetten, die zijn net zo belangrijk! Ook even bijzetten op welk tijdstip je traint.

Snap dat je openingspost situatie nu wellicht is veranderd, maar als ik iets heb gezegd wat volgens jou niet meer klopt dan hoor ik dat graag.

Als ik puur naar je schema kijk kwa opbouw dan vind ik de indeling niet goed. Je kan beter beginnen met de grootste spiergroepen (ipv op het eind).
Ook is de volume erg veel. Je hebt dan nog geen eens buikspieren getraind en warming up/cooling down komt er ook nog is bij. Progressie is de sleutel!

Dan zou je beter dit kunnen doen(3x p week):

Squats
Deathlift
Pullups (evt chinups)
Benchpress
Upright row
bicep oef naar keuze
tricep oef naar keuze

En dan nog 2 buik oefeningen zoals bijf op zon schuin bankje:

crunches
twisting crunches

Oefeningen in smith machine afhankelijk van wat voor jou mogelijk is. Maar geloof me begin hiermee, ga goed eten en watch them gains!
Je kan het in het begin ook beter eentonig houden om zo de oefeningen juist uit te voeren (oefening baart kunst)

Thanks! Ja over volume heb ik al vaker gehoord, dus ga het toch inperken(ben nu 1 uur 45 min bezig). Maar is het dan echt beter om wat minder te doen? Die instructeur had echt mijn schema volgepropt, voller dan nu!

Is het trouwens 'erg' dat ik deathlift met ez bar? Is wat makkelijker te stabiliseren.

Thanks! Ja over volume heb ik al vaker gehoord, dus ga het toch inperken(ben nu 1 uur 45 min bezig). Maar is het dan echt beter om wat minder te doen? Die instructeur had echt mijn schema volgepropt, voller dan nu!

Is het trouwens 'erg' dat ik deathlift met ez bar? Is wat makkelijker te stabiliseren.

Nog meer oefeningen dan wat je gepost had ? 7 oefeningen is zeker niet weinig! Als jij elke oefening alles geeft dan is het nog best pittig.. en dan nog 2 buik oefeningen (totaal 9 oef) Dat is niet een korte maar een lange training! 1u en 45min bezig zijn zonder langdurige cardio is echt niet nodig. Zeker niet met jou stats.

@Ez-bar, zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

Deathlift,pullups en squat als laatste oefeningen van een totaal 10 oef schema (zonder buik oef erbij ingerekend)
Ik hoop dat je hem er niet voor hebt betaald. Niet elke fitness instructeur heeft even veel kennis, sommigen hebben niet eens een diploma/zijn stagaires.
Niet dat ik neerkijk op fitness instructeurs (heb zelf fitvak A diploma (fitness instructeur) maar werk niet in een gym ofzo. Wil meer de voeding kant op.)

Laatst bewerkt:
Nog meer oefeningen dan wat je gepost had ? 7 oefeningen is zeker niet weinig! Als jij elke oefening alles geeft dan is het nog best pittig.. en dan nog 2 buik oefeningen (totaal 9 oef) Dat is niet een korte maar een lange training! 1u en 45min bezig zijn zonder langdurige cardio is echt niet nodig. Zeker niet met jou stats.

@Ez-bar, zie niet in waarom dat niet zou kunnen.

Deathlift,pullups en squat als laatste oefeningen van een totaal 10 oef schema (zonder buik oef erbij ingerekend)
Ik hoop dat je hem er niet voor hebt betaald. Niet elke fitness instructeur heeft even veel kennis, sommigen hebben niet eens een diploma/zijn stagaires.
Niet dat ik neerkijk op fitness instructeurs (heb zelf fitvak A diploma (fitness instructeur) maar werk niet in een gym ofzo. Wil meer de voeding kant op.)

Tja, ik denk altijd dat ze geen idee hebben wat ze nou écht met me aan moeten. Aan de ene kant logisch, maar volume staat volledig los van een beperking. Mijn vorige schema had 12 oefeningen.
En nee, gewoon medewerker met goede wil!:p

Hopelijk kan ik het nu beperken tot bijv. 75 minuten o.id.
Merk wel dat ik lang blijf steken op eenzelfde gewicht met bijv. Preacher curls. Soms echt zwaar demotiverend.

Tja, ik denk altijd dat ze geen idee hebben wat ze nou écht met me aan moeten. Aan de ene kant logisch, maar volume staat volledig los van een beperking. Mijn vorige schema had 12 oefeningen.
En nee, gewoon medewerker met goede wil!:p

Hopelijk kan ik het nu beperken tot bijv. 75 minuten o.id.
Merk wel dat ik lang blijf steken op eenzelfde gewicht met bijv. Preacher curls. Soms echt zwaar demotiverend.

Ja precies, volume staat los van de beperking, indeling van oefeningen ook (een bicep isolatie oefening voor pullups bijvoorbeeld) en grote spiergroepen eerst ipv kleine spiergroepen
met isolatie oefeningen te doen. Degene die jou schema heeft gemaakt zal het wel goed bedoeld hebben maar ja daar houd het dan ook bij op want dat zijn basis dingen en als je daar al de fout mee in gaat..

Als je het schema aanhoud wat ik opgeschreven heb en je focust op deze oefeningen, en echt progressie probeert te boeken. Dus of meer kilo's,
meer reps of kortere rust pauze's. Zolang er maar progressie in zit. Dit samen met juiste uitvoering en goede voeding en jij zal je doel bereiken.

Als je dat schema zou willen doen kan ik e.v.t nog een .pdf bestandje opsturen zodat je het uit kan printen en zodat je dus ook makkelijk je progressie kunt opschrijven/bijhouden.
Heb er nog wel een layout van is 2min werk.

Terug
Naar boven