XXL Nutrition

Wat is een betere combinatie van spiergroepen per dag?

Lucass

Cool Novice
Waardering
1
Welke schemavariant is beter en waarom?

1e

Ma: Borst/Triceps
Wo: Rug/Biceps
Za: Benen/Schouders

OF:

2e

Ma: Bo/Tri
Wo: Rug/Schouders
Za: Benen/Biceps

De reden waarom ik schouders en biceps zou willen omdraaien is dat ik best wel gesloopt ben na een benentraining en om daarna nog schouders te moeten doen (wat ik een belangrijke spiergroep vind), is een beetje te veel voor me.

Daarom zou ik benen/biceps willen combineren (biceps minder belangrijk, groeien makkelijker).

En rug/schouders, is dat een goede combinatie?

3 dagen KT blijft, dus benen apart is geen optie.

Alvast bedankt!

Kan volgens mij prima :) Probeer het gewoon uit en kijk hoe het aanvoelt.

lijkt me ok.

Als ik jou was zou ik doen:

Borst/biceps
rug/tricepps
benen/schouders

zo kun je bij alle trainingen beide spiergroepen voluit trainen

Mijn huidige schema:

Di: Rug/Biceps
Do: Benen/Buik
Vrijdag: Schouders/Trapezius

Welke schemavariant is beter en waarom?

1e

Wo: Rug/Biceps
Za: Benen/Schouders

OF:

2e

Za: Benen/Biceps

De reden waarom ik schouders en biceps zou willen omdraaien is dat ik best wel gesloopt ben na een benentraining en om daarna nog schouders te moeten doen (wat ik een belangrijke spiergroep vind), is een beetje te veel voor me.

Daarom zou ik benen/biceps willen combineren (biceps minder belangrijk, groeien makkelijker).

En rug/schouders, is dat een goede combinatie?

3 dagen KT blijft, dus benen apart is geen optie.

Alvast bedankt!

Je 1ste schema vind ik goed, alleen ik zou als je kan voor vrijdag gaan i.p.v zaterdag. En geef je al je spieren evenveel aandacht. Biceps zouden met rug beter gaan omdat je die al een btje belast met de rugoefeningen en dus opwarmt. Dus:

Ma. borst+triceps
Wo. rug+biceps
Vr. benen+schouders

Kan allemaal prima, zit voldoende rust tussen.

• Topic Starter Topic Starter
Je 1ste schema vind ik goed, alleen ik zou als je kan voor vrijdag gaan i.p.v zaterdag. En geef je al je spieren evenveel aandacht. Biceps zouden met rug beter gaan omdat je die al een btje belast met de rugoefeningen en dus opwarmt. Dus:

Ma. borst+triceps
Wo. rug+biceps
Vr. benen+schouders

1ste schema is idd wel ok op zich, en die doe ik op dit moment ook. Maarja, ik ben dus echt kaput als ik benen heb gedaan. Dus biceps zou ik dan liever achter benen willen plakken dan schouders.

En vrijdag ipv zaterdag heb ik over nagedacht. Maar ik denk dat als je op woensdag rug doet en vrijdag benen, dat je dan je onderrug te snel achter elkaar belast. Want woensdag pak ik de Deadlift bij rug, en zaterdag pak ik Squats en SL Deadlift (o.a.). Dus bij al deze oefeningen belast ik mijn onderrug. Om dan woensdag en gelijk vrijdag weer die "onderrugoefeningen" te doen vind ik iets te snel achter elkaar. Liever laat ik die onderrug wat langer rusten.

Lang verhaal, maar wat vinden jullie van bovenstaande?

Ik zou:

Borst/Biceps
Rust
Rug/Triceps
Rust
Schouders/Buik
Rust
Benen/Kuiten
Rust

Doen als schema. Bij borst gebruik je ook deels triceps, bij rug juist weer biceps. Omdat je aangeeft dat je kapot bent na een benentraining, kun je deze juist wel het beste op één dag doen. Sowiezo moet je na elke dag trainen en dag rust nemen.

Het tweede schema wat jij aangaf kan opzich ook wel, alleen ik zou zeker Borst/Biceps aanhouden. Zaterdag kun je beter door vrijdag vervagen, dan krijgen de spieren evenveel rust. Dus dan wordt het:

Vr: Benen/Biceps

Wat je in het weekend doet, moet je maar ff kijken. Je kunt het hele weekend rust nemen, of cardio gaan doen als je dat liever hebt. Maar je kunt ook je schema gewoon elke dag door laten lopen. Dus training,rust,training,rust ongeacht op welke dag het valt.

Ik zou:

Borst/Biceps
Rust
Rug/Triceps
Rust
Schouders/Buik
Rust
Benen/Kuiten
Rust

Doen als schema. Bij borst gebruik je ook deels triceps, bij rug juist weer biceps. Omdat je aangeeft dat je kapot bent na een benentraining, kun je deze juist wel het beste op één dag doen. Sowiezo moet je na elke dag trainen en dag rust nemen.

Het tweede schema wat jij aangaf kan opzich ook wel, alleen ik zou zeker Borst/Biceps aanhouden. Zaterdag kun je beter door vrijdag vervagen, dan krijgen de spieren evenveel rust. Dus dan wordt het:

Vr: Benen/Biceps

Wat je in het weekend doet, moet je maar ff kijken. Je kunt het hele weekend rust nemen, of cardio gaan doen als je dat liever hebt. Maar je kunt ook je schema gewoon elke dag door laten lopen. Dus training,rust,training,rust ongeacht op welke dag het valt.

Borst biceps in één training, ik weet het niet zo hoor..
Kijk, als je biceps op maandag traint en dan op woensdag rug, dan kan het toch
zijn dat je rugtraining niet optimaal is? Omdat bij je rugraining ook je biceps meedoen.

Op zich vind ik ma-wo-za prettig. Kijk, woensdag doe je rug, dan heb ik 2 volle rustdagen
waarin ik me kan voorbereiden op de benentraining van zaterdag.
Benen zijn echt by far het belangrijkste voor me.
Ik hoop dat mijn redenatie wel een beetje logisch is??

Beetje off-topic dit maar..
Cardio doe ik op aparte dagen.

KT: ma-wo-za
Cardio: zo-di-do
Buik: zo-do (na cardio)

Cardio voor mij is 35 minuten hometrainer op 65 tot 70% max.hartslag.

Dat kan makkelijk
Je spieren hebben minimaal 24 uur rust nodig
Als je dus één rustdag ertussen hebt waarin je de biceps dus niet (intensief) gebruikt. Dan zijn ze al weer herstelt op woensdag.

In ieder geval moet je niet borst en triceps op één dag trainen, omdat je dan de triceps niet volledig traint. Die train je al mee met een flink aantal borstoefeningen, bijv: bankdrukken, chest press enz.

Bij rug en biceps geld hetzelfde, alleen dan met de biceps. Aangezien je bij rugoefeningen vaak trekbewegingen maakt, belast je hier automatisch ook de biceps. Bij borstoefeningen maak je juist stootbewegingen, waar je dus de triceps bij gebruikt.

Ook uit eigen ervaring vind ik borst/biceps beter te combineren met elkaar
Voor de rest vind ik het wel een goed schema

Dat kan makkelijk
Je spieren hebben minimaal 24 uur rust nodig
Als je dus één rustdag ertussen hebt waarin je de biceps dus niet (intensief) gebruikt. Dan zijn ze al weer herstelt op woensdag.

In ieder geval moet je niet borst en triceps op één dag trainen, omdat je dan de triceps niet volledig traint. Die train je al mee met een flink aantal borstoefeningen, bijv: bankdrukken, chest press enz.

Bij rug en biceps geld hetzelfde, alleen dan met de biceps. Aangezien je bij rugoefeningen vaak trekbewegingen maakt, belast je hier automatisch ook de biceps. Bij borstoefeningen maak je juist stootbewegingen, waar je dus de triceps bij gebruikt.

Ook uit eigen ervaring vind ik borst/biceps beter te combineren met elkaar
Voor de rest vind ik het wel een goed schema

Ik kan dat ma-wo-vr schema wel een keer proberen natuurlijk, kan geen kwaard denk ik.

Wat je zegt over triceps niet volledig trainen, dat gevoel heb ik inderdaad als ik ze na borst doe. Maar ze groeien wel goed moet ik zeggen..

Pff, het zal gewoon een beetje uitproberen worden wat het beste voelt voor me..

We shall see:cool:

Ik kan dat ma-wo-vr schema wel een keer proberen natuurlijk, kan geen kwaard denk ik.

Wat je zegt over triceps niet volledig trainen, dat gevoel heb ik inderdaad als ik ze na borst doe. Maar ze groeien wel goed moet ik zeggen..

Pff, het zal gewoon een beetje uitproberen worden wat het beste voelt voor me..

We shall see:cool:

Je kunt inderdaad het beste gewoon uitproberen wat het beste voelt voor jezelf. Triceps groeien inderdaad wel hard jah, heb ik ook. Komt omdat je ze best wel vaak meetraint, bij schouders train je ze ook mee.

je zegt dat benen zo belangrijk zijn en je wilt een optimaal herstel.
waarom dan niet een aparte benendag???

ma-wo-za

is dus bijvoorbeeld:
Ma: benen
Wo: sch/armen
za: borst/ rug

je zegt dat benen zo belangrijk zijn en je wilt een optimaal herstel.
waarom dan niet een aparte benendag???

ma-wo-za

is dus bijvoorbeeld:
Ma: benen
Wo: sch/armen
za: borst/ rug

Nope, zoals ik in mijn openingspost al aangaf, ik blijf bij 3 dagen KT (en 3 aparte dagen cardio). Anders wordt het een beetje teveel van het goede en ik wil ook een beetje leven:rolleyes:

Verder is het schema die je hierboven neerzet niet zo goed vind ik..

Schouders/triceps/biceps is teveel als je alles zwaar pakt.

En borst/rug op 1 dag knallen is niet te doen (2 grote spiergroepen).

Nope, zoals ik in mijn openingspost al aangaf, ik blijf bij 3 dagen KT (en 3 aparte dagen cardio). Anders wordt het een beetje teveel van het goede en ik wil ook een beetje leven:rolleyes:

Verder is het schema die je hierboven neerzet niet zo goed vind ik..

Schouders/triceps/biceps is teveel als je alles zwaar pakt.

En borst/rug op 1 dag knallen is niet te doen (2 grote spiergroepen).

Ik zou gewoon ff uitproberen wat ik zei, kijken hoe het voelt. En als het goed voelt ga je door, zo niet dan pas je het aan ;-)

Ik zou gewoon ff uitproberen wat ik zei, kijken hoe het voelt. En als het goed voelt ga je door, zo niet dan pas je het aan ;-)

Ja dat ga ik wel doen. Maar er zijn natuurlijk grenzen in het uitproberen he;)

Wat Gose zegt (met alle respect) vind ik iets te ver gaan, 3 spiergroepen op 1 dag, en borst/rug op 1 dag. Kijk dat benen helemaal apart trainen heeft ie wel gelijk in, maar dan moet je 4 dagen trainen (iets wat ik niet kan en wil).

ieder zijn ding en ik kraak ook zeker de andere schema's niet af. doe ik zelf ook wel eens.
Maar bedenk wel dat je benen nu 1 spiergroep noemt en biceps en triceps (armen) nietPersoonlijk ben ik na een gruwelijke beentraining meer kapot dan na schou/bi/tri.

Ook kun je als je je bovenlichaam in 2en split na een paar weken afwisselen
borst+rug
schou+armen

of

borst+armen
Rug +schou

Terug
Naar boven