XXL Nutrition

Wat is een veilige maximumsnelheid?

Peiling Peiling Wat zou de maximumsnelheid moeten zijn?

• Minder dan 80

Stemmen: 7 5,3%
  • 80

Stemmen: 0 0,0%
  • 90

Stemmen: 1 0,8%
  • 100

Stemmen: 4 3,0%
  • 120

Stemmen: 13 9,8%
  • 130

Stemmen: 9 6,8%
  • 140

Stemmen: 38 28,6%
  • 150

Stemmen: 14 10,5%
  • 160

Stemmen: 10 7,5%
  • Hoger dan 160

Stemmen: 7 5,3%
  • Geen maximumsnelheid

Stemmen: 26 19,5%
  • Anders

Stemmen: 4 3,0%

• Totaal stemmers
    133
Ik zeg 140, vind dit de meest aardige snelheid om als maximumsnelheid te fungeren.

Bestaat die negeer knop eigenlijk nog?

Ontopic: Je kan denk ik best veilig 180-200 op de snelweg rijden echter niet direct langs langzaam verkeer. Of er moet een lege rijstrook tussen zitten. En ondanks de ridiculiserende post van Klaaswitz is het ook wel waar dat je met de ene auto veiliger 180 rijdt dan met de ander. Uiteraard zijn de dure Duitsers er beter op toegerust dan een Ford Fiësta of Fiat Panda. De techniek is ten opzichte van 30 jaar geleden nu zo ver gevorderd dat je met een moderne auto nu net zo veilig en zuinig 150 rijdt als vroeger met een vergelijkbaar model 100. Er is dus wel iets voor te zeggen om de vmax daarop aan te passen.

Je rijdt wel veiliger in de zin dat je stabieler op de weg ligt, dat de kreukelzone beter/langer is, dat de kooi waar je in zit steviger is etc. Daar heb je gelijk in. Maar naar mijn beste weten is de reactiesnelheid van de mens de afgelopen decennia niet of nauwelijks verbeterd. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Mwah, gevoelsmatig zou ik persoonlijk zeggen 90 a 100 kilometer verschil. Gevoelsmatig he?

Hangt er ook vanaf hoeveel Klaaswitzen er op de snelweg lopen. Aangezien die meestal aan het keybord-warriën zijn is het waarschijnlijk iemand anders en moet je voorzichtig zijn.

---------- Toegevoegd om 16:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:06 ----------

Je rijdt wel veiliger in de zin dat je stabieler op de weg ligt, dat de kreukelzone beter/langer is, dat de kooi waar je in zit steviger is etc. Daar heb je gelijk in. Maar naar mijn beste weten is de reactiesnelheid van de mens de afgelopen decennia niet of nauwelijks verbeterd. ;)

Klopt maar betere remmen, esp, abs enzovoort compenseren dat gedeeltelijk. Het blijft natuurlijk wel zo dat het vreselijk mis kan gaan, maar dat is ook zo met 100. De provinciale weg is in ieder geval nog steeds gevaarlijker.

Iedereen zit hier om de hete brij heen te draaien met allerlei slap gelul, omdat we allemaal zo graag coureurtje willen spelen. Echter lijkt het me vooral van belang wat voor een positieve al dan niet negatieve invloed een hogere maxiumsnelheid heeft op het dodental. Wat zijn de cijfers van landen waar de maxiumsnelheid hoger ligt dan in ons schone Nederland en komt dat door de hogere maximumsnelheid ja of nee? Dat zijn de vragen die beantwoord dienen te worden en verder niets.

Goed, maar dat heeft volgens mij meer te maken met het gebrek aan vangrails, de tegengestelde richtingen die tegen elkaar aan liggen en de zijwegen dan met de max. snelheid.

Misschien al eens stil gestaan bij de tijd die je wint door x-aantal km/h sneller te rijden over een bepaalde afstand. Weegt zoiets op tegen de verhoogde risico's die hieraan vasthangen?

Een auto kan misschien wel erg veilig zijn tegenwoordig; maar liever geen klapband aan 140km/h :).

• Topic Starter Topic Starter
Iedereen zit hier om de hete brij heen te draaien met allerlei slap gelul, omdat we allemaal zo graag coureurtje willen spelen. Echter lijkt het me vooral van belang wat voor een positieve al dan niet negatieve invloed een hogere maxiumsnelheid heeft op het dodental. Wat zijn de cijfers van landen waar de maxiumsnelheid hoger ligt dan in ons schone Nederland en komt dat door de hogere maximumsnelheid ja of nee? Dat zijn de vragen die beantwoord dienen te worden en verder niets.

Zoals al eerder gemeld ligt het aantal verkeersdoden in Duitsland, waar geen maximum snelheid is, lager dan het Europees gemiddelde.

Misschien al eens stil gestaan bij de tijd die je wint door x-aantal km/h sneller te rijden over een bepaalde afstand. Weegt zoiets op tegen de verhoogde risico's die hieraan vasthangen?

Een auto kan misschien wel erg veilig zijn tegenwoordig; maar liever geen klapband aan 140km/h :).
Ik heb wel al belangrijke afspraken gehaald door 140 ipv 120 te rijden. Bij vertrek duid de GPS bijv. aan dat ik een half uur te laat ga komen, en over een reistijd van 3 uur kwam ik dan toch mooi op tijd. Voor korte afstanden is het inderdaad meestal nutteloos, dan win je een halve tot hele minuut of zo.

Ik heb wel al belangrijke afspraken gehaald door 140 ipv 120 te rijden. Bij vertrek duid de GPS bijv. aan dat ik een half uur te laat ga komen, en over een reistijd van 3 uur kwam ik dan toch mooi op tijd. Voor korte afstanden is het inderdaad meestal nutteloos, dan win je een halve tot hele minuut of zo.

Daar kleven wel risico's aan als je de maximumsnelheid zou verhogen

Zoals al eerder gemeld ligt het aantal verkeersdoden in Duitsland, waar geen maximum snelheid is, lager dan het Europees gemiddelde.

Oke, prima.
Twee vragen: Ligt het aantal verkeersdoden dan ook onder het Nederlands gemiddelde en is dit lagere aantal verkeersdoden te danken aan de hogere maximumsnelheid? (Zo zou ik me kunnen voorstellen dat het aantal verkeersdoden lager ligt door de fantastische wegen en dat het hierdoor in, ik noem maar wat, Belgie met zijn verschrikkelijke wegen een stuk hoger ligt.

Daar kleven wel risico's aan als je de maximumsnelheid zou verhogen
De meeste ongevallen gebeuren als gevolg van onvoorzichtig rijden, de snelheid bepaald alleen de ernst van de gevolgen van het ongeval. Zo zie je bijvoorbeeld dat in bepaalde landen met hogere snelheidslimieten er toch minder ongevallen gebeuren, simpelweg omdat de infrastructuur en het rijgedrag er beter is.

De meeste ongevallen gebeuren als gevolg van onvoorzichtig rijden, de snelheid bepaald alleen de ernst van de gevolgen van het ongeval. Zo zie je bijvoorbeeld dat in bepaalde landen met hogere snelheidslimieten er toch minder ongevallen gebeuren, simpelweg omdat de infrastructuur en het rijgedrag er beter is.

Ja maar de overtreding wordt tov van het oude een stuk erger en een stuk aannemelijker.

In een groot gedeelte van Duitsland is wel een snelheidsbeperking, ook al is het wel zo dat op de wegen zonder snelheidsbeperking het percentage niet hoger ligt dan op de andere wegen. Of je er conclusies aan kan verbinden is de vraag, in de USA zie je toch ook een wisselend beeld als de snelheden worden verhoogd. Niet alle infrastructuur is gelijk in de Europese landen bijvoorbeeld, zie ook niet in waarom je dan snelheden gelijk wil trekken.

In een groot gedeelte van Duitsland is wel een snelheidsbeperking, ook al is het wel zo dat op de wegen zonder snelheidsbeperking het percentage niet hoger ligt dan op de andere wegen. Of je er conclusies aan kan verbinden is de vraag, in de USA zie je toch ook een wisselend beeld als de snelheden worden verhoogd. Niet alle infrastructuur is gelijk in de Europese landen bijvoorbeeld, zie ook niet in waarom je dan snelheden gelijk wil trekken.

The new world order zou dat wel doen, misschien wel iets voor jou

Stel je zou de max snelheid verhogen, dan wordt de overgangsfase een ramp. Mensen zijn dat totaal niet gewend. Nu al moet je vaak op de rem voor een of andere debiel die na 2 km achter een vrachtwagen aan te hebben gesukkeld opeens besluit te gaan inhalen net als jij eraan komt.

The new world order zou dat wel doen, misschien wel iets voor jou

Ik ben de Old DBB order, is al genoeg. Laat landen verder maar gewoon zelf bepalen wat de maximumsnelheid moet zijn, die vraag naar een hoger maximum is gewoon een vorm van eigenbelang van de meesten die er voor zijn. Als je lekker wilt blazen, ga een uurtje op de Nurburgring razen of zo.

Stel je zou de max snelheid verhogen, dan wordt de overgangsfase een ramp. Mensen zijn dat totaal niet gewend. Nu al moet je vaak op de rem voor een of andere debiel die na 2 km achter een vrachtwagen aan te hebben gesukkeld opeens besluit te gaan inhalen net als jij eraan komt.
Klopt, dat is eigenlijk ook het beste argument tegen die verhoging, teveel debielen op de weg die onvoorspelbaar en niet defensief rijden.

Terug
Naar boven