Nederlandse markt is het bedrag vrij gangbaar. Er zitten er gerust een paar bij die zelfs zo laag als 20 eu p/u oid. gaan, maar dat zijn dan ook echt amateurs. Die krijgen nooit opdrachten van serieuze bedrijven. Zodra je wat meer bij de mkb's aanboort is dit eigenlijk een heel 'gewoon' bedrag. Sommige klanten hechten overigens wel degelijk waarde aan een relevante opleiding, een intermediair heeft daarom mij verkozen boven anderen voor een opkomend project in de zorg en een ander wat groter bedrijf wou graag dat ik keek naar hun software development procedure, omdat ie vermoedens had dat het beter kon (geen van allen universitair opgeleid), en dat ik daarin kon adviseren. Maar inderdaad, wat kleinere bedrijven zal het aan hun reet roesten. Ik heb inmiddels ook nu drie jaar professionele ervaring in de web dev (weliswaar niet voltijd), naast m'n master.
Heb wat offertes de revu zien passeren voor web development klussen voor de flinke bedrijven, en daar zweeft het standaard rond de 80 a 100 eu p/u. Maar die klussen kom je echt onmogelijk aan zonder de juiste mensen te kennen helaas.