Ik snap heel goed je punt. Ik weet nog dat ik een jaar geleden moest lachen om China, waar iedereen met een mondkapje op straat loopt (en dan bedoel ik niet vanwege de luchtvervuiling, want dat vind ik een goed argument indien het helpt) en waar je vies wordt aangekeken als je dat niet doet. Treurig dat er hier ook bijna op dat punt zijn aanbeland. De politiek en media zijn hier m.i. debet aan.
Als je er nuchter over nadenkt is het toch treurig dat wanneer jij buiten op het terrein van de BSO loopt zonder mondkapje als 'lompe hork' wordt beschouwd. Als je dit een jaar geleden de bevolking zou hebben gevraagd zou iedereen lachend hebben gereageerd met 'dat gaat hier toch niet gebeuren, wij zijn niet zo'n dictatuur als China en die mondkapjes hebben geen significant effect' (dat laatste is volgens mij nog steeds het standpunt van het OMT). Dan vraag ik mij af wat er gebeurd is dat we zo zijn gemanipuleerd. Enkel doordat het nu wettelijk verplicht is? Als die plicht wordt opgeheven moet je eens zien hoe veel mensen afscheid nemen van dat ding. Regels zijn voor veel mensen een doel geworden, niet meer een middel. Veel mensen doen het maar omdat het moet, wat in feite een slecht argument is. Niet dat we allemaal maar eigen rechter moeten gaan spelen, maar als de politiek besluiten neemt op basis van gebakken lucht, ga ik toch wel op rationeel gronden zelf beslissingen nemen .