MuscleMeat

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #166.361
2,5 uur bezig geweest met de juiste formules vinden en invullen, maar ik heb alles om wijn te brouwen geautomatiseerd voor zowel gewone wijnen als mede. :D Zal toekomstige ik dankbaar voor zijn. Nieuwe 10L vat gekocht, van de week beginnen met 10L aardbeien-kiwi (2:1) wijn brouwen en bedenken wat ik over een paar weken in m'n twee 5L vaten ga doen..
Wijnformules.png

Laatst bewerkt:
  • #166.362
2,5 uur bezig geweest met de juiste formules vinden en invullen, maar ik heb alles om wijn te brouwen geautomatiseerd voor zowel gewone wijnen als mede. :D Zal toekomstige ik dankbaar voor zijn. Nieuwe 10L vat gekocht, van de week beginnen met 10L aardbeien-kiwi (2:1) wijn brouwen en bedenken wat ik over een paar weken in m'n twee 5L vaten ga doen..
Bekijk bijlage 575113
Kan je niet ook ontzuren met food grade NaOH?
Wel nice trouwens, wij moesten dit in mn 1e jaar doen. Ik had het met bramen gedaan. Helaas niet steriel gewerkt dus beschimmelde het product.

Welke stappen neem je voor je fruitsap bereiding? Verhit je het sap alvorens je de gist toevoegd (nadat je het afkoelt natuurlijk).

Kben wel benieuwd, ik wil ook m'n eigen wijn gaan maken. Blijkbaar maakte mijn overgrootopa elk jaar vlierbloesemwijn.

• #166.363
Die bloesems zijn over een paar maandjes alweer te verkrijgen in de natuur.
Bramen wijn leek mij wel nice. Misschien is iets zoals rozenbottel ook wel nice.

• #166.364
Kan je niet ook ontzuren met food grade NaOH?
Wel nice trouwens, wij moesten dit in mn 1e jaar doen. Ik had het met bramen gedaan. Helaas niet steriel gewerkt dus beschimmelde het product.

Welke stappen neem je voor je fruitsap bereiding? Verhit je het sap alvorens je de gist toevoegd (nadat je het afkoelt natuurlijk).

Kben wel benieuwd, ik wil ook m'n eigen wijn gaan maken. Blijkbaar maakte mijn overgrootopa elk jaar vlierbloesemwijn.
Die bloesems zijn over een paar maandjes alweer te verkrijgen in de natuur.
Bramen wijn leek mij wel nice. Misschien is iets zoals rozenbottel ook wel nice.
NaOH zou moeten lukken, maar ik vraag me af of het verstandig is zo veel te ontzuren qua smaak etc. Zelf ook een bramenwijn gemaakt, tot zover mijn favoriet geweest. Helaas op. Appelzuur is de dominante zuur in bramen, dus die had ik ontzuurd via malolactische fermentatie omdat de TA 9 was. Ik weet dat aardbeien amper zuur bevatten, dus met een 2:1 blend met kiwi verwacht ik voldoende smaak van beide en zuur met de kiwi.

Ik dump alles in een enorme emmer en mostzak > absolute "must" (pun intended) als je met heel fruit werkt, scheelt een hoop klotewerk. Ik laat het 24 uur liggen met +-10mg/L sulfiet en roer wat door om wilde gisten dood te maken. Ik maak wel voordat ik begin een giststarter, zo weet je zeker dat je goede gist hebt en start je met een flinke hoeveelheid. En alle materialen spoel ik voor gebruik nog even met een sulfietoplossing. Elke keer overhevelen voeg ik nog sulfiet toe op 35mg/5L. Als je kijkt wat ze met druiven doen dan is steriel werken best overbodig, denk dat ik het nog schoner doe dan daadwerkelijk nodig is.

M'n recept voor de bramenwijn. Groene theebladeren voor extra tannines gebruikt. Waren met behoorlijk zoete bramen uit een warme zomer. Een TA van 9 is best laag voor pure bramen, ik voeg absoluut geen water toe aan wijn.
1673197850953.png

• #166.367
Ik lig op de bank. De kleine ligt op m'n borst te slapen. Helemaal KO. Lekker Banshee seizoen 2 kijken, en ontspannen. Kleine voelt zich helaas ook niet zo lekker, dats wel jammer. Wij voelen ons gelukkig weer een stuk beter.

• #166.368
  • #166.369
NaOH, moet prima kunnen, de sterkte van de base is niet van belang. Wel krijg je een andere zuur-basekoppel wat misschien invloed kan hebben op de smaak.
Ahzo, ik dacht de optie voor NaOH te kiezen gezien het limiet van CaCO3 op 2g/L zit voordat de smaak negatief beïnvloedt wordt. Zodat je met minder meer kunt ontzuren.

• #166.379
Trollen op Nu.nl weer gelukt 😁

• #166.380
IMG_2023-01-03-08-40-59-684.jpg

Terug
Naar boven