MuscleMeat

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #167.103
Elke zichzelf respecterende burger valt dan toch ruim buiten deze tabel?

Als je 30 bent en een normale baan hebt val je toch pittig midden in deze groep hoor :roflol:

Het deel wat daadwerkelijk voor hun 30ste boven de 40k zit is kleiner dan jij waarschijnlijk denkt.

Natuurlijk door de extreme inflatie wel flink aan het goeien, maar dan nog.

• Like
Waarderingen: BB_
  • #167.104
ze mogen mij voortaan Hans noemen

• #167.105
Als je 30 bent en een normale baan hebt val je toch pittig midden in deze groep hoor :roflol:

Het deel wat daadwerkelijk voor hun 30ste boven de 40k zit is kleiner dan jij waarschijnlijk denkt.

Natuurlijk door de extreme inflatie wel flink aan het goeien, maar dan nog.
Ik had er weer een emoticon bij moeten zetten.

• #167.106
Vrijdag echt een hele slechte dag met trainen. Wel gegaan maar het lukte niet. Vandaag gelukkig wel weer lekker.

Toch wat te weinig gegeten denk ik. Slappe hap meteen.

• #167.109
Jawel. En toch apart dat je zulke slechte dagen hebt soms ineens.
Joh, iedereen heeft wel eens een mindere dag.

De ene geeft er aan toe en blijft thuis. De ander probeert er toch wat van te maken. Prima toch?

Beter dan jezelf nooit uitdagen.

• #167.110
weer eens een mooie route gefietst (72 km) wel met pauze voor banaan+rijstwafels met shit load pindakaas :D

• #167.111
Joh, iedereen heeft wel eens een mindere dag.

De ene geeft er aan toe en blijft thuis. De ander probeert er toch wat van te maken. Prima toch?

Beter dan jezelf nooit uitdagen.
Ik weet het en toch vind ik het altijd weer verrassend/schokkend hoe dat kan verschillen.

• #167.113
Tijdje terug een lastig gesprek gehad met mijn zusje waaruit bleek dat ze op 25 jarige leeftijd nogsteeds letterlijk 0 euro spaardgeld heeft en ondanks lage vaste lasten niet met haar geld om kan gaan. Ze heeft ADHD en kan geen ritme of regelmaat vinden, ook niet met uitgaven. Ze heeft geen echte schulden maar moet bijvoorbeeld geld lenen van onze ouders als ze een tandartsrekening krijgt of de auto stuk gaat.

Normaal als we het over dit soort dingen hebben wordt ze heel erg boos en dwars maar dat veel toen enigsinds mee. Na een paar glazen wijn met mijn vriendin voorgesteld om haar te gaan helpen met sparen en de uitgaven.

Vandaag een goed gesprek gehad en de eerste stappen gezet en samen de basis voor de overeenkomst gelegd. Ze was echt veel meewerkender en realistischer dan we hadden verwacht, ik heb er stiekem een goed gevoel over.

Ze begint nu toch zelf ook in te zien dat ze hulp nodig heeft en lijkt er nu echt voor open te staan.

• #167.115
Jij zag de erfenis al in rook opgaan🤡 Ik snap de noodzaak

Zeker niet, sowieso op dat gebied geen verwachtingen. Haar woning wordt ook al deels betaald door mijn moeder, dus 'eerlijk' is het toch al niet :roflol:

Maar ze zit gewoon in een hele nare positie als je nieteens 500 euro hebt voor een tandartsrekening, dan loop je heel veel risico financieel in de shit te komen.

• #167.116
Zeker niet, sowieso op dat gebied geen verwachtingen. Haar woning wordt ook al deels betaald door mijn moeder, dus 'eerlijk' is het toch al niet :roflol:

Maar ze zit gewoon in een hele nare positie als je nieteens 500 euro hebt voor een tandartsrekening, dan loop je heel veel risico financieel in de shit te komen.
Was een flauwe grap
Goed dat je jezelf om haar bekommert. Hopelijk leert ze de les maar mijn ervaring is dat mensen met zulke problematiek het vaak alleen op de harde manier leren, inclusief mijzelf.

• #167.117
Tijdje terug een lastig gesprek gehad met mijn zusje waaruit bleek dat ze op 25 jarige leeftijd 0 euro spaardgeld heeft en ondanks lage vaste lasten gewoon nogsteeds niet met haar geld om kan gaan. Ze heeft ADHD en kan geen ritme of regelmaat vinden, ook niet met uitgaven. Ze heeft geen echte schulden maar moet bijvoorbeeld geld lenen van onze ouders als ze een tandartsrekening krijgt of de auto stuk gaat.

Normaal als we het over dit soort dingen hebben wordt ze heel erg boos en dwars maar dat veel toen enigsinds mee. Na een paar glazen wijn met mijn vriendin voorgesteld om haar te gaan helpen met sparen en de uitgaven.

Vandaag een goed gesprek gehad en de eerste stappen gezet en samen de basis voor de overeenkomst gelegd. Ze was echt veel meewerkender en realistischer dan we hadden verwacht, ik heb er stiekem een goed gevoel over.

Ze begint nu toch zelf ook in te zien dat ze hulp nodig heeft en lijkt er nu echt voor open te staan.
Fijn! Geld blijft een van de moeilijkste onderwerpen om over te praten. Hopelijk neemt ze er ook daadwerkelijk wat van aan.
Waar hoop je naar toe te gaan? Voor mensen met ADHD/ADD vind ik structuur het beste werken. Dus losse rekeningen, een voor de vaste lasten, een voor het sparen, een voor het vrije budget.
Elke maand het bedrag voor de vaste lasten op die rekening, een bepaald percentage naar de spaarrekening en wat overblijft op de vrij budget rekening. Daar zou je d’r de eerste maanden ook mee kunnen helpen.
Beetje ongevraagd advies, maar denk met je mee ;)

Laatst bewerkt:
  • #167.118
Was een flauwe grap
Goed dat je jezelf om haar bekommert. Hopelijk leert ze de les maar mijn ervaring is dat mensen met zulke problematiek het vaak alleen op de harde manier leren, inclusief mijzelf.

Ik hoop het op deze manier te kunnen voorkomen. Als ze het op de harde manier zou moeten leren zou het ook ten koste gaan van mijn moeder en de familieband, want die zal altijd helpen, ook ten koste van haarzelf.

Ja het blijft je zusje. We hebben nooit de beste band gehad, maar ik zou het heel naar vinden als ze echt in de financiele problemen zou komen.

• #167.119
Fijn! Geld blijft een van de moeilijkste onderwerpen om over te praten. Hopelijk neemt ze er ook daadwerkelijk wat van aan.

Waar hoop je naar toe te gaan? Voor mensen met ADHD/ADD vind ik structuur altijd het beste werken. Dus losse rekeningen, een voor de vaste lasten, een voor het sparen, een voor het vrije budget.

Elke maand het bedrag voor de vaste lasten op die rekening, een bepaald percentage naar de spaarrekening en wat overblijft op de vrij budget rekening. Daar zou je d’r de eerste maanden ook mee kunnen helpen.

Wij kwamen tot de zelfde conclusies als jij. Dit is wat we nu besproken hebben en wat per haar volgende salaris uitgewerkt gaat worden.

Wij gaan een deel van de structuur zijn voor haar, een hulp om bepaalde vaste lasten lager te maken en een extra barriere/overleg/nadenken voor bepaalde uitgaven.

We gaan een spaarrekening openen, waar zij 100% eigenaar is maar wij alleen bij kunnen. Daar gaat ze een x bedrag op storten en die rekening wordt alleen gebruikt voor 'noodgevallen' in overleg met ons. Zelf boekt ze namelijk steeds terug van haar spaarreking als het geld op is, eindstand elke maand een lege spaarrekening.

Het eerste maandelijkse spaarbedrag is +-10% van haar inkomen, wat na overleg met ons echt prima haalbaar moet zijn, en ze het zelf ook mee eens was. Na 3 maanden gaan we kijken of dat verhoogd kan worden. We hebben ook een spaardoel gezet waarvan ze over een jaar ongeveer een leuk autotje zou kunnen kopen en dan nogsteeds een reserve over zou hebben, haar auto zal niet heel lang meer mee kunnen namelijk.

We hebben ook al direct twee abbonomenten opgezegd en na overleg heeft ze ook besloten toch geen nieuwe telefoon te nemen als ze volgende maand een 'nieuwe mag'. Het idee is dat als ze een abbonoment wilt nemen ze eerst even met ons overlegd voor ze het afsluit.

Mijn vriendin gaat haar helpen om via marktplaats kleding en andere spullen die ze niet gebruikt te verkopen, waar dan 50% naar de spaarrekening gaat en 50% naar haar zelf voor leuke dingen.

Ze komt halverwege elke maand 1x bij ons eten om te kijken hoe ze er voor staat, of ze het einde van de maand gaat halen, ect ect. Ik stel ook mijn scooter beschikbaar, die mag ze de komende maanden gebruiken om te besparen op benzine. In ruil voor de abbonomenten die ze direct stopgezet heeft en het niet nemen van een nieuwe telefoon hoeft ze ook de verzekering niet aan mij te betalen, die blijf ik voor mijn rekening nemen.

En heel belangrijk alles blijft geheel vrijwillig en ze mag de overeenkomst te alle tijden verbreken. Wij worden nergens eigenaar of houder van, maar geven puur advies.

Laatst bewerkt:
  • #167.120

Waar hoop je naar toe te gaan? Voor mensen met ADHD/ADD vind ik structuur altijd het beste werken. Dus losse rekeningen, een voor de vaste lasten, een voor het sparen, een voor het vrije budget.

altijd...

Terug
Naar boven