Vraag ik me toch af waar het mis gaat daar dan
Terechte vraag.
Het is fout beginnen lopen met hey M-decreet. I
Iedereen moest naar het regulier onderwijs. De leerkrachten kregen plots enorm veel extra werk en moesten in plaats van een 4sporenbeleid een 15-sporenbeleid gaan voeren.
Er kwam enorm veel administratie bij. Enorm veel extra vergaderingen want ieder kind ging naar de logo....of had wel iets aan de hand.
De job werd steeds minder en minder kwalitatief lesgeven maar meer "zorgen dat je administratief in orde was"....
De leraars raakten opgebrand en stopten. Ze werden vervangen door slechtopgeleide mensen zonder levenservaring. Zonder kennis van differentiatie.
Ze ontdekten plots dat de job veel zwaarder was dan ze dachten. Het was geen roeping dus ze raken gefrustreerd.
Ze staan niet meer graag voor de klas en willen niet meer die " extra mile " doen....
Kinderen voelen dan aan dat de leerkracht er eigenlijk niet wil zijn. Het kind krijgt constant op z'n donder... het kind durft geen vragen meer te stellen. De toetsen zijn dan slecht. De leerkracht raakt verder gedemotiveerd.
Ik gaf vandaag les aan een grote groep IHP'ers... dat zijn kinderen die al vier jaar meegesleurd worden naar het volgende jaar met een aangepast traject. Ik slaag er in op 4 maand tijd deze kinderen bijna op hetzelfde niveau te krijgen als de betere leerlingen van de klas.
Je moet die kinderen zien oplichten, hun ogen beginnen te lachen....als ze merken dat ze zonet alle oefeningen hebben gemaakt die de sterkere leerlingen normaal maken....en ze zelf minder fouten hebben gemaakt.
Met geduld, hard werk van de leerkracht en differentiatie is bijna ieder kind in staat een gemiddelde van 8 te halen in het Belgisch lager onderwijs.
Een kind zei: maar dat kan niet...ik hen nog nooit meer dan 4 gehad....want ik ben slecht in wiskunde.
Ik zei:" ah zo? hoe kom jij dan aan 41 op 45 op je summatieve toets?
Ze zijn zo lang bestempeld als zwakke leerlingen dat ze op den duur ook zo gaan presteren.