AndroidHealthClinic

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #168.201
Van mijn 15 tot 40 constant Cannabis gerookt. Houdt je naar schijnt geestelijk jong. Nu die ik het niet meer voor longen.
Wetenschappelijk bewezen dat Cannabis niet schadelijk is voor volledig gerijpte hersenen, dus van 28 of zo. Wie jonger start kan ernstige problemen krijgen. Ik denk dat het in jouw geval toch wat negatieve gevolgen heeft gehad.

• #168.202
Mijn middelste is 6 jaar. Enigste wat die kan lezen is zijn naam en papa en mama. Mijn oudste is 8 en kan uitstekend lezen. ver boven gemiddeld zelfs. (Waarschijnlijk zijn autisme wat dan in werking komt).
Misschien moet mijn 6 jarige maar naar Jasmine zijn school. Daar kunnen ze hele verhalen voorlezen met hun 6 jaar en al in de 6e klas zitten.

Maar wel van de chocomel afblijven want daar kunnen wel eens stukjes muizen in drijven.
waw, volgens mij moet je wat aandachtiger lezen....want je haalt alles door mekaar.

• #168.203
waw, volgens mij moet je wat aandachtiger lezen....want je haalt alles door mekaar.

Wat staat hier dan?
Vandaag leestesten afgenomen in het 6de leerjaar. Daar zitten een paar echt opmerkelijke kinderen in.
"De ring lijkt groen"..
Het kind kijkt op en zegt:" lijkt groen? Ofwel is die groen ofwel niet hé. Als die groen lijkt, dan is die groen. En als die niet groen lijkt dan is hij niet groen". 6 jaar is dat kind.

• #168.204
Gaan kinderen in België direct vanaf de geboorte naar school?

6 jaar in 't 6e leerjaar, een gemiddelde van een 3 kunnen opwerken naar een 8.3 in 2 toetsen. Ik vind dat Yasmine een bijzondere leraar is.
Misschien terug naar school... begrijpend lezen blijkt nog een groot probleem.

update: "6de" moest "1ste" zijn.
Met een beetje goede wil had je dat kunnen weten toen je las " 6 jaar en zo gevat". Maar ja, het is leuker om te zeiken.

Laatst bewerkt:
  • #168.205
IMG_3361.jpeg

• #168.206

6 jaar in 't 6e leerjaar, een gemiddelde van een 3 kunnen opwerken naar een 8.3 in 2 toetsen. Ik vind dat Yasmine een bijzondere leraar is.
Zal ik het even uitleggen?

Kinderen maakten bijvoorbeeld 8 toetsen wiskunde. Je telt het totaal op en deelt door 8. Je krijgt een gemiddelde. Dat was dan bijvoorbeeld bij de meesten rond de drie.
Ze krijgen daarna les van mij. Ik keer terug naar de leerstof die ze wel beheersen. Dat is vaak 4 "blokken" terugkeren. Je maakt dan een foutenanalyse en daar baseer je een viersporenbeleid op. Op twee weken lukt het de achterstand in te halen. Daarna doen we twee summatieve toetsen. Die beslaan samen 6 maand leerstof. Ze behalen nu gemiddeld een 8,3.

Ja, ik ben vandaag de dag een bijzondere leraar. Uitzonderlijk eerder.... ik werk gewoon hard aan differentiatie....dat doen de meesten niet.
2 weken lijkt snel....maar ik heb een extra hulpmiddel voor de kinderen en de ouders. Ik maak filmpjes van hoe je iedere oefening maakt. Voor de kinderen maak ik verschillende bundels. Hun huiswerk is op maat van hun kennis en mer behulp van de filmpjes kunnen de kinderen de leerstof herbekijken. En de ouders zien hoe het moet en kunnen hun kinderen beter helpen.

Het werkt.

• #168.207
Zal ik het even uitleggen?

Kinderen maakten bijvoorbeeld 8 toetsen wiskunde. Je telt het totaal op en deelt door 8. Je krijgt een gemiddelde. Dat was dan bijvoorbeeld bij de meesten rond de drie.
Ze krijgen daarna les van mij. Ik keer terug naar de leerstof die ze wel beheersen. Dat is vaak 4 "blokken" terugkeren. Je maakt dan een foutenanalyse en daar baseer je een vuersporenbeleid op. Op twee weken lukt het de achterstand in te halen. Daarna doen we twee summatieve toetsen. Die beslaan samen 6 maand leerstof. Ze behalen nu gemiddeld een 8,3.

Ja, ik ben vandaag de dag een bijzondere leraar. Uitzonderlijk eerder.... ik werk gewoon hard aan differentiatie....dat doen de meesten niet.
Leg die leestesten bij zesjarigen in het zesde leerjaar eens uit dan, ben namelijk erg benieuwd!

• #168.208
ps: ik heb zelf filmpjes gemaakt voor 4 kinderen van mijn vorige school omdat hun huidige leerkracht haar job niet kent en hen eigenlijk opgegeven heeft. Uit het oog is niet uit het hart.

• #168.209
Leg die leestesten bij zesjarigen in het zesde leerjaar eens uit dan, ben namelijk erg benieuwd!
zesde leerjaar? Toon me eens over welke post het gaat?
Ik heb leestesten afgenomen in het 1ste leerjaar (zonder normering en zonder tijd, gewoon een informele test om de ouders wat info te kunnen geven), en de officiële avi-testen, in het derde en vierde leerjaar (wel genormeerd en gestandaardiseerd) .

Heb ik ergens "6de" geschreven? Dan is dat een vergissing.

• #168.210

waar haal.je dat? Ofwel maak je een vergissing of heb ik een fout getypt.
Kan je me tonen waar je dit vandaan haalt?

• #168.211
@yasmine reactie van tallAndSmall was quoot op Kathlinoo

• #168.212
zesde leerjaar? Toon me eens over welke post het gaat?
Ik heb leestesten afgenomen in het 1ste leerjaar (zonder normering en zonder tijd, gewoon een informele test om de ouders wat info te kunnen geven), en de officiële avi-testen, in het derde en vierde leerjaar (wel genormeerd en gestandaardiseerd) .

Heb ik ergens "6de" geschreven? Dan is dat een vergissing.
Je bent alleen maar drie of vier keer gequote waar je zesde leerjaar schreef.
Had je misschien gezien als je niet weer meteen in de verdediging schoot en anderen beschuldigde van niet begrijpend/aandachtig te kunnen lezen toen ze daarop reageerden.

Vandaag leestesten afgenomen in het 6de leerjaar.
6 jaar zijn ze, en zo gevat...

• #168.213
Vraag ik me toch af waar het mis gaat daar dan
Terechte vraag.
Het is fout beginnen lopen met hey M-decreet. I

Iedereen moest naar het regulier onderwijs. De leerkrachten kregen plots enorm veel extra werk en moesten in plaats van een 4sporenbeleid een 15-sporenbeleid gaan voeren.
Er kwam enorm veel administratie bij. Enorm veel extra vergaderingen want ieder kind ging naar de logo....of had wel iets aan de hand.

De job werd steeds minder en minder kwalitatief lesgeven maar meer "zorgen dat je administratief in orde was"....
De leraars raakten opgebrand en stopten. Ze werden vervangen door slechtopgeleide mensen zonder levenservaring. Zonder kennis van differentiatie.
Ze ontdekten plots dat de job veel zwaarder was dan ze dachten. Het was geen roeping dus ze raken gefrustreerd.
Ze staan niet meer graag voor de klas en willen niet meer die " extra mile " doen....
Kinderen voelen dan aan dat de leerkracht er eigenlijk niet wil zijn. Het kind krijgt constant op z'n donder... het kind durft geen vragen meer te stellen. De toetsen zijn dan slecht. De leerkracht raakt verder gedemotiveerd.

Ik gaf vandaag les aan een grote groep IHP'ers... dat zijn kinderen die al vier jaar meegesleurd worden naar het volgende jaar met een aangepast traject. Ik slaag er in op 4 maand tijd deze kinderen bijna op hetzelfde niveau te krijgen als de betere leerlingen van de klas.
Je moet die kinderen zien oplichten, hun ogen beginnen te lachen....als ze merken dat ze zonet alle oefeningen hebben gemaakt die de sterkere leerlingen normaal maken....en ze zelf minder fouten hebben gemaakt.

Met geduld, hard werk van de leerkracht en differentiatie is bijna ieder kind in staat een gemiddelde van 8 te halen in het Belgisch lager onderwijs.
Een kind zei: maar dat kan niet...ik hen nog nooit meer dan 4 gehad....want ik ben slecht in wiskunde.
Ik zei:" ah zo? hoe kom jij dan aan 41 op 45 op je summatieve toets?

Ze zijn zo lang bestempeld als zwakke leerlingen dat ze op den duur ook zo gaan presteren.

• #168.214
Je bent alleen maar drie of vier keer gequote waar je zesde leerjaar schreef.
Had je misschien gezien als je niet weer meteen in de verdediging schoot en anderen beschuldigde van niet begrijpend/aandachtig te kunnen lezen toen ze daarop reageerden.
toon.

• #168.216
Hmmm, dacht dat dit een positive vibes topic zou zijn...
My bad

• #168.219
Vandaag leestesten afgenomen in het 6de leerjaar. Daar zitten een paar echt opmerkelijke kinderen in.
"De ring lijkt groen"..
Het kind kijkt op en zegt:" lijkt groen? Ofwel is die groen ofwel niet hé. Als die groen lijkt, dan is die groen. En als die niet groen lijkt dan is hij niet groen". 6 jaar is dat kind.

Een ander kind leest de titel: " Een ring van goud".
Ze bloeit helemaal op van anticipatie:" oooooo het gaat over een trouwring en trouwen en prinsesjes....mijn papa zegt ook dat ik een prinsesje ben....gaat het over trouwen?"
ik zeg haar:" geen idee...aan jou om het te ontdekken. Lees dat verhaal maar eens voor. Ik ben benieuwd."

"Meester, niet doen alsof je de tekst niet kent he...
ik ben nummer 22 van de klas... ik denk dat je de tekst al kan meezingen"....
Ik ben hard beginnen lachen.

@yasmine

• #168.220
"De ring lijkt groen"..

Een ander kind leest de titel: " Een ring van goud".
Ze bloeit helemaal op van anticipatie:" oooooo het gaat over een trouwring en trouwen en prinsesjes....mijn papa zegt ook dat ik een prinsesje ben....gaat het over trouwen?"
ik zeg haar:" geen idee...aan jou om het te ontdekken. Lees dat verhaal maar eens voor. Ik ben benieuwd."

"Meester, niet doen alsof je de tekst niet kent he...
ik ben nummer 22 van de klas... ik denk dat je de tekst al kan meezingen"....
Ik ben hard beginnen lachen.

Dat moet inderdaad het "1ste" zijn.
Met een beetje gezond verstand en goede wil hadden jullie bij het lezen van "6-jarige" dat wel geweten.
Maar jammer genoeg ontbreekt het op dit forum aan goede wil en gezond verstand. Waar jullie wel goed in zijn is kritiek uiten en als een bende laffe honden op een prooi springen. Triest hoe dit forum opnieuw verziekt wordt door een stelletje pubers.

Terug
Naar boven