AndroidHealthClinic

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #168.806
  • #168.807
  • Like
Waarderingen: Boca
  • #168.809
Acrapolis

In de zomerse hitte wil je dat soort shit helemaal niet bezoeken. Te warm.

Maar in september/oktober is perfect. Ben benieuwd hoe de drukte zal zijn. Half september neemt het tourisme dacht ik flink af. En dat is top. Verblijf wordt dan ook stukker goedkoper.

• #168.810

Maar in september/oktober is perfect. Ben benieuwd hoe de drukte zal zijn. Half september neemt het tourisme dacht ik flink af. En dat is top. Verblijf wordt dan ook stukker goedkoper.
Ik ben ook blij dat je groen reist, in ieder geval groener dan met een cruiseschip!
:D

• #168.811
Heb je nog tips welke plekjes, dorpjes, stranden, culturele dingen, etc echt de moeite waard zijn?

*edit*
Ja graag!:heart:

Zeker. Er is veel oudheid te zien, maar het grote van nadeel van Griekenland is dat het meeste met de grond is gelijk gemaakt en in Italië is bijv. (Rome) veel meer bewaard gebleven.

In Athene is de Akropolis wel een must see; houdt wel rekening met de drukte. Toen ik er was (8-10 jaar geleden) waren ze nog bezig de Akropolis geheel te restaureren en op te bouwen naar zoals deze ooit was. Aan de ene kant jammer (want het is niet echt origineel meer), maar zal wel imposant zijn als het af is. Waarschijnlijk zijn ze er nog steeds mee bezig, want in Griekeland is iets niet binnen 10 jaar klaar. De stad is leuk; qua cultuur is Rome leuker, maar als je door de steegjes wandelt kun je eind van de middag / begin avond overal heerlijk borrelen (mezes) en avondeten is daar pas rond 21-22 uur. Je moet niet gek opkijken als er mensen nog om 23 uur nog het restaurant binnen komen.

De Peleponnesos rondgaan is zeker de moeite. Een auto is wel een bus, tenzij je graag in een bus vol Chinezen zit. Als je rondgaat kom je allereest automatisch bij Kortinthe, aangezien de brug over het kanaal de Peleponnesos met de rest van het vasteland verindt. Zeker even uitstappen en op de brug kijken:
Ik ben daar enkel even gestopt, verder niet verbleven. Wat de moeite is op de Peleponnesos:
  • Kanaal van Kortinthe (zie hierboven)
  • Vanaf Korthine is Mycene een klein stukje: als je van archeologie/opgravingen houdt; zeker doen.
  • Vanaf daar kun je mooi door naar Nauplion/Nafplio: leuke kustplaats, veel te zien, hier kun je wel even verblijven.
  • Sparta: leuk om geweest te zijn, maar houd er rekening mee dat het oude Sparta echt geheel met de grond is gelijk gemaakt. Niets meer dan brokstukken, maarja, je kunt zeggen dat je er geweest bent. Het moderne Sparta is een klein plaatsje in het dal. Ik zat in een appartementje op de heuvel met mooi uitzicht. Als je helemaal omhoog rijdt zit een restaurant met een adembenemend gezicht over de plaats. Zeker tof om in het donker buiten te dineren. Eten was top en goedkoop. Moet even opzoeken hoe het ook alweer heette, aangezien ik daar een jaar of 8 jaar geleden geweest ben.
  • Mystras: verlaten middeleeuwse stad. 5 km van Sparta, dus goed te combineren. Boven op de heuvel volgens mij een verlaten kasteel.
  • Olympia: leuk om te bezoeken. Dé plek waar ooit olympische spelen werden gehouden meer dan 2000 jaar geleden. Je kunt nog een rondje renen door het vervallen stadion van > 2000 jaar geleden. Hier wordt elk jaar nog de fakkel ontstoken. Zeker leuk als het op de route ligt.
  • Epidaurus: een van de bekendste theaters uit de Griekse-Oudheid, mooi bewaard gebleven.
  • Monemvasia (je spreekt uit Monembasia): een middeleeuws stadje op het water, met een brug heen te gaan. Leuk, toeristisch, beetje winkelen, aan de kust. 90 km van Sparta vandaan, dus als je rondreist, kun je hier zeker heen.
  • Wat meer uit de richting: de Meteora Kloosters. Ik heb deze geskipt, want lag uit de richting. Beetje spijt van, want dit toch wel een van de mooiste dingen om te zien. Fascinerend dat mensen dat een paar duizend jaar geleden konden bouwen tegen de rotsen.

• Chaldikiki (de 3 schiereilanden ten zuidoosten van Thessaloniki, daar kun je ontspannen, strandjes bezoeken en op de boulevard lekker eten. Zie hieronder.
Thessaloniki kun je mooi langs de boulevard wandelen en bij de haven kom je dan bij de Witte Toren. Een soort museum en uitkijkpost, zeker even omhoog gaan. Mocht je echt van archeologische musea houden zijn er 2 grote in de stad. Verder loopt de stad schuin een heuvel op, dus een sportieve wandeling omhoog kan zeker.

Correct. Ik ga altijd in september of oktober op vakantie. In Chalkidiki zat ik in oktober. Niet alle horeca was meer open, want het seizoen liep af, maar het was heerlijk rustig overal. Ik had een van de mooiste stranden voor mezelf. Ik zat op het middelste schiereiland en zie dat jij naar de linker gaat, daar ben ik verder niet geweest.

Eten:
- Veel vis
- Choriatiki salade (mag niet ontbreken, met feta en olijven)
- Halloumi: gegrilde kaas; zie je niet in alle delen van Griekenland; dit is echt teringlekker :grinny:
- Moussaka of pastizio (dat laatste zag je op Chalkidiki veel)
- Tzatziki
- Gevulde paprika's/tomaten
- Bifteki; gehakt gevuld met kaas drool:
- Even souvlaki halen is daar wat bij ons de fastfood/streetfood is, maar dan zoveel beter. Opgerold in een soort wrap. :)
- Köfte: gehaktballetjes
- Dessert/lekkernij: Baklava

Drinken:
- Retsina (gele harswijn, je moet er van houden, ik vind het super)
- Ouzo (anijsdrank)
- Metaxa (indien je er van houdt)
- Pils: Alfa/Mythos/Amstel

• #168.812
  • #168.813
Na een maand Griekenland kan @apfelstrudel weer opnieuw beginnen als ik dit lees.
Je gaat dus op het vaste land blijven in het Noorden?
Ik ken alleen wat verschillende eilanden. Athene is wel een plek waar ik nog heen wil.

• #168.814
Thnx voor de tips. Ik ben opzich al wel wat bekend met Griekenkand. Meest oostelijke eiland (Rhodos) 2x, meest zuidelijke eiland (Kreta) en meest Westelijke eiland (Corfu) geweest.

Ik kreeg van een Griek op werk de tip om naar Chalkidiki te gaan. Leuk dat jij er ook bent geweest. Heb er mega zin in.

Moet naast de slaapplekken ook nog naar gyms zoeken. Kwil wel blijven trainen. Zal wel 2x per week full body worden.
Dat gaat nog een hele uitdaging worden.

• Like
Waarderingen: BB_
  • #168.815
  • #168.816

Goed voor hem
Hij wachte hier al 20 jaar op ???
20 jaar geleden was hij sneller geweest.

• #168.817
Goeie week achter de rug :heart:
506E2529-1E87-426C-AC7E-D7AA84D68F34.jpeg

Terug
Naar boven