Mijn grootste aanrader en tip is echter: ga zelf aan de slag met sous vide garen.
Het is super simpel en maakt o.a. vlees preppen veel makkelijker, smaakvoller EN goedkoper. In het begin kan het wat lastig en ingewikkeld lijken, maar dat is het zeker niet.
Jullie hebben echter de mazzel dat ik (en missch
@Steks die ook al een tijd sous vide kookt) jullie alles kan uitleggen en op weg kan helpen. Met elke vraag kan je bij mij terecht. Zowel voor de apparatuur en benodigdheden, het principe van sous vide koken en kerntemperatuur, de kooktijden en temperaturen (tabellen) per product en gaarheid (rund rare is bij 49,5 °C, kip 63°C, etc).
T mooie met sous vide is tevens dat alles veel langer houdbaar is in je koelkast (zolang je de zak dichtlaat na het garen), dus langer vers blijft en dat alles beter blijft bij invriezen.
Je kan bijv 15 kipfilets kopen. Die per 3 stuks vacumeren (dus 5 zakken), garen op 63°C, en dan al die zakken in de gootsteen onder koud water trugkoelen en dan je koelkast in smijten.
Dan heb je gegaarde kipfilet die super mals is en alle smaak heeft behouden. Dan kan je elke dag een zak openmaken en 3 van die filets eten. Ff tikkie in de pan en klaar. Nooit meer droge kip.. en in de gesloten zak in de koelkast blijft het makkelijk 5 a 7 dagen goed.
Gaar je vlees op een hogere temp, zeg sucade 6 a 12 uur op 80+°C, dan blijft het wekenlang goed in je koelkast totdat je de zak openmaakt. Logisch, aangezien je de inhoud pasteuriseert door de lange gaartijd op die temp. Alle bacteriën zijn dood. Je hoeft je vlees dan niet eens meer in te vriezen en.
Zeer handig dus voor prep, top voor het altijd behalen van de ideale garing. Maar vooral een must voor de echte vleesliefhebber (en foodie) die zijn kwaliteit naar een hoger niveau wilt brengen met een consistent resultaat. Altijd je steak perfect gegaard. Keer op keer hetzelfde perfecte resultaat.