jorasho
Ripped Bodybuilder
- Waardering
- 4
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

bikerbabe zei:k merk dat er hier mensen zijn die niet weten waarover ze praten, een shirt levert niet sowieso 35kg meer benchen op hoor, k heb bewijs genoeg: raw bench ik 50, met shirt 65. Als je in een federatie zit waarin iedereen een shirt gebruikt benadeel je alleen maar jezelf door het zonder shirt te willen doen. Schouderblessure van me is ook minder door het dragen van een shirt, dus waarom in godsnaam geen shirt?? Is voor ieder zijn keus punt uit. En laat iedereen het nu maar bij zijn sport houden, ok?
Samu zei:Grootste gezeik komt dan nog van mensen die niks met pl-ing te maken hebben. Zijn ook bonds waar ze enkel RAW liften, ga daar dan.
Dat is grote onzin, een deadliftsuit, houdt je rug recht zodat je correcter tilt. En alle eventuele spanning die je er in opbouwt maak je zelf door diep te zakken. En dat zware kan je ook wel weghalen want ze nemen juist vaak losse suits omdat ze anders geen lucht krijgen en dan hebben ze geen spanning meer => trekken ze nog minder dan RAW.D. zei:Ik vind van wel. Zo'n shirt is gewoon een soort katapult ofzo. Een hulpstuk dat ook een deel kracht levert omhoog. Dit is gewoon te meten en mag je imo van je bp aftrekken.
Dat is net zoiets als je barbell op een stel zware springveren leggen en dan gaan deadliften.
Tsja een cable pull van 80 eraan, dat mocht je willen. Jij moet eens Naar het gezicht van Mark Neele kijken als hij uitloopt met zijn 385 kg squat, dan mocht je willen dat het maar 305 woog. Hier zie je dat Mark Neele geen kleintje is:D. zei:Of gaan squatten terwijl je je stang aan een cable pull machine van 80kilo vastknoopt![]()
Wielrenners is een slechte vergelijking, de enige overeenkomt is dat men beter materiaal zoekt om meer te presteren. Bij het zwemmen hebben ze Speedo pakken, de atleten zwemmer sneller met dezelfde moeite, puur door hun outfit. Maar niemand hoor je zeggen dat het pak zwemt i.p.v. Inge de Bruin. En je hoort al helemaal niemand zeggen: ja als ik door een speedboot wordt voortgetrokken win ik 10 gouden plakken op de spelen.D. zei:Das natuurlijk gelul. Die wielrenner moet ook gewoon een afstand afleggen. Een lichtere fiets legt niet een deel van die afstand af, terwijl een shirt wel gewoon een bepaald gewicht wegdrukt.
Een straalmotor bij de fietser acherop of een F16 die de man de champs elysée optrekt, dát zou te vergelijken zijn met een bench-shirt.
Tientallen procenten, bij 20% houdt het heel snel op. En vergeet niet dat wat Dries bijv. doet in Nederland gewoon verboden is: een denim shirt (veel stugger en sterker), voeten alleen met tenen op de grond, en vanaf de buik drukken i.p.v. de borst. Velen halen amper de 10%, zo ook Yzord.EricR zei:Een shirt dragen bij benchen maakt tientallen procenten verschil uit, terwijl je bij een lichte fiets misschien een paar procent wint.
En wie moet dat gewicht dan naar beneden trekken, juist de lifter, die moet dus ook nog eens sterk in zijn lats worden. De oefening wordt veel completer.D. zei:je begrijpt hem.
Als je het shirt goed vast zou zetten, is er kracht voor nodig de bb naar beneden te drukken en dan gaat die door het shirt idd vanzelf omhoog. Mits het gewicht lager is dan de weerstand vh shirt natuurlijk, je snapt dat ik daarmee de eerder genoemde +/- 35kg mee bedoel.
Dit is onwaar. Jij stelt dat het benchshirt energie levert. Dat kan helemaal niet! Aan het begin en aan het eind van je lift heb je het halter met gestrekte armen is rust vast, bij beide situaties is de totale energie (potentiele energie van het halter plus veerenergie van het shirt) gelijk. Stel nu dat het shirt energie zou hebben geleverd tijdens het drukken dan had het shirt aan het eind van de lift een andere toestand dan aan het begin, dus als een batterij. Met andere woorden, het shirt zou stuk gaan aan de energie die het moet leveren, en dat doet het niet, je kunt er makkelijk een jaar in liften....D. zei:Ik snap niet waarom jullie nog steeds die vergelijking maken met lichte fietsen en klapschaatsen. Een lichte fiets LEVERT GEEN ENERGIE. Een Bench-shirt Wél!! Hij neemt gewoon 35kilo over, zowel positief als negatief.
De lifters willen ook in een shirt drukken. Een paar jaar geleden waren shirts verboden wegens een conflict met een sponsor, nu zijn ze weer toegestaan en iedereen wil er in drukken. Als jij nu gaat zeggen dat ze dat niet willen ben je een paria.Dat er voor verschillende takken van PL sport ofzo andere regels zijn mbt het gebruiken van een shirt, dat terzijde. Als je een shirt mág gebruiken, moet je dat zeker doen omdat je jezelf dan inderdaad op het zelfde uitgangspunt plaatst als je concurrentie.
Weer onzin. Als jij ooit zou hebben gezien hoe een shirt wordt aangetrokken zou je niet zeggen dat je je armen niet kunt bewegen. Bij het aantrekken gaan je armen werkelijk OVERAL heen om dat shirt goed strak te trekken. En als hij zijn armen door de spotters laat plaatsen is dat om te zorgen dat zijn open back shirt goed blijft zitten.D. zei:Goed, even een serieuze noot: Dat filmpje van die 'Big gene' laatst. Belachelijk, dat shirt. Dat was zo stijf, hij kon zijn armen niet eens uit elkaar trekken om de barbell te pakken. Sorry hoor, maar zo lift je dus gewoon 80kilo meer. met mijn vorkheftruck scheelt het ook 1500kilo, dan kan ik ook records breken!
Ik had het niet over een deadliftsuit, ik maakte die vergelijking net als ik dat bij wielrennen deed.Joopie zei:Dat is grote onzin, een deadliftsuit, houdt je rug recht zodat je correcter tilt. En alle eventuele spanning die je er in opbouwt maak je zelf door diep te zakken. En dat zware kan je ook wel weghalen want ze nemen juist vaak losse suits omdat ze anders geen lucht krijgen en dan hebben ze geen spanning meer => trekken ze nog minder dan RAW.
Euh ja, knappe vent ook, maar het gaat ook niet om de 80k gewicht, om het idee (zeg ik in meer posts)Joopie zei:Tsja een cable pull van 80 eraan, dat mocht je willen. Jij moet eens Naar het gezicht van Mark Neele kijken als hij uitloopt met zijn 385 kg squat, dan mocht je willen dat het maar 305 woog. Hier zie je dat Mark Neele geen kleintje is:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Omdat de zwempakken geen energie meeleveren, tijdens geen enkel moment van de bewegingsbaan. Benchshirts wel. Dat is het enige verschil dat ik (nu al voor de derde keer?) aangeef. 20%, dat zijn tientallen procenten bij mijn weten... Ik maak die vergelijking met het zwemmen ook niet. En inderdaad, shirts zijn er ook tegen blessures. Even een kanttekening: Geweldig dat je op me ingaat, maar ik bevestig hier dingen, die ook ik niet heb gezegd...!Joopie zei:Wielrenners is een slechte vergelijking, de enige overeenkomt is dat men beter materiaal zoekt om meer te presteren. Bij het zwemmen hebben ze Speedo pakken, de atleten zwemmer sneller met dezelfde moeite, puur door hun outfit. Maar niemand hoor je zeggen dat het pak zwemt i.p.v. Inge de Bruin. En je hoort al helemaal niemand zeggen: ja als ik door een speedboot wordt voortgetrokken win ik 10 gouden plakken op de spelen.
En dan zijn de pakken eigenlijk nog erger dan de bankdrukshirts. Die bestonden een paar decennia terug ook al dus kan je de prestaties wel vergelijken, bij zwemmen is het oneerlijk. Bovendien zijn de shirts er voor het voorkomen van blessures en Speedo pakken helemaal niet.
Tientallen procenten, bij 20% houdt het heel snel op. En vergeet niet dat wat Dries bijv. doet in Nederland gewoon verboden is: een denim shirt (veel stugger en sterker), voeten alleen met tenen op de grond, en vanaf de buik drukken i.p.v. de borst. Velen halen amper de 10%, zo ook Yzord.
haha... als je tijdens het benchen het gewicht naar beneden moet TREKKEN, moet jij dus energie leveren (in negatieve richting) om het pak te compenseren!Joopie zei:En wie moet dat gewicht dan naar beneden trekken, juist de lifter, die moet dus ook nog eens sterk in zijn lats worden. De oefening wordt veel completer.
Tijdens het zakken van het gewicht, remt het shirt. Een deel van de potentiele gewicht die de halter bovenaan heeft, zit als veerenergie in het shirt, als de halter onderin is. Dán, zodra je uitdrukt, gaat het shirt die energie weer inleveren.Joopie zei:Dit is onwaar. Jij stelt dat het benchshirt energie levert. Dat kan helemaal niet! Aan het begin en aan het eind van je lift heb je het halter met gestrekte armen is rust vast, bij beide situaties is de totale energie (potentiele energie van het halter plus veerenergie van het shirt) gelijk. Stel nu dat het shirt energie zou hebben geleverd tijdens het drukken dan had het shirt aan het eind van de lift een andere toestand dan aan het begin, dus als een batterij. Met andere woorden, het shirt zou stuk gaan aan de energie die het moet leveren, en dat doet het niet, je kunt er makkelijk een jaar in liften....
Dat zeg ik ook niet, gelukkig maar. Wat de lifters zeggen, kan mij ook weinig schelen. De vraag is wat wij van een benchshirt vinden en die vraag beantwoord ik.Joopie zei:De lifters willen ook in een shirt drukken. Een paar jaar geleden waren shirts verboden wegens een conflict met een sponsor, nu zijn ze weer toegestaan en iedereen wil er in drukken. Als jij nu gaat zeggen dat ze dat niet willen ben je een paria.
Dat geloof ik meteen, de feiten spreken voor zich en ik zeg ook nergens dat dit niet zo is...Joopie zei:Weer onzin. Als jij ooit zou hebben gezien hoe een shirt wordt aangetrokken zou je niet zeggen dat je je armen niet kunt bewegen. Bij het aantrekken gaan je armen werkelijk OVERAL heen om dat shirt goed strak te trekken. En als hij zijn armen door de spotters laat plaatsen is dat om te zorgen dat zijn open back shirt goed blijft zitten.
Hier een paar fotos van Gene Rychlaks oude record:
RAW liften is erg ongezond. Als ze zonder kniebanden gingen squatten, deden ze in Nederland nog steeds boven die 300 kg op diepte. Maar gingen wel alle kruisbanden, meniscusses, een aanhechtingen kapot. Zonder riem idem dito voor tussenwervelschijven. Squatsuit voor heupen, zeker als je breed staat.
Bankdrukshirt o.a. voor schouders. Veel lifters hebben schouder problemen, Wim Wamsteeker bijvoorbeeld. Hij drukt RAW 3x130 en dan met shirt 190 kg, niet omdat dat shirt alles voor hem drukt, maar omdat hij zelf sterk is. Iemand anders zou met 3x130 kg RAW 150 kg in zijn shirt halen, omdat die niet sterk genoeg is! Zijn triceps e.d. kunnen het bij lange na niet aan om zoveel te drukken.
'Met lichte hulp van spotters'. haha... daar heb je het dus al. Hij kan het niet alleen en heeft dus HULP nodig, van een shirt, danwel van spotters. Dat die vergelijking met een vorkheftruck belachelijk is, nu ja dat weet ik ook wel. Ik bekijk het vanuit natuurkundig oogpunt. Zoals ik eerder voor je uitlegde, een deel van de potentiele energie die het gewicht heeft wanneer je armen gestrekt zijn, zit wanneer je de bar hebt laten zakken als potentiele of veerenergie in het shirt. (tijdens het zakken hoef jij dus zelf minder energie te leveren, omdat het shirt een deel opvangt). Zodra jij uitstoot, drukt het shirt mee, dat moet immers zijn veerenergie kwijt, zodat eenmaal bovenin we weer op 0 staan.Joopie zei:En die vergelijking met een vorkheftruk is belachelijk, een vorkheftruk levert namelijk wél energie, de benzine raakt op. En bovendien resulteert het in gewichten die niemand zelf kan controleren, dat is bij een shirt niet zo. Sterker nog, het is zeer waarschijnlijk dat jij onder meer je botten breekt als je dat gewicht alleen maar uit zou pakken.
Een goed voorbeeld is wederom Mark Neele, de sterkste Nederlandse bankdrukker van dit moment, bij de laatste wedstrijd die hij deed scheurde de naad van zijn bankdrukshirt open toen hij 250 kg dood op zijn borst had.
Volgens jou zou hij dus onder het gewicht verpletterd moeten worden, maar dat gebeurde niet! Met lichte hulp van de spotters drukte hij hem zo omhoog.
Een betere vergelijking is olympisch boksen en dan het gezichtsmasker bij jezelf en de handschoenen bij de tegenstander. Deze zijn er primair voor de veiligheid. Het gevolg is dat boksers meer stoten kunnen verdragen dan ze zonder zouden kunnen, net als dat bandrukkers meer kilo's kunnen drukken. Maar niemand heeft een voordeel, want iedereen doet handschoenen aan, en iedereen kiest de handschoen die het meest bij hem past.
Ik smacht naar 'de gehaktmolen' D.. Dat weet je.
Ik lust je RAW
) mág gebruiken, je dat ook zeker moet doen omdat je dan jezelf dezeflde uitgangspositie geeft als je concurrenten.hey ja, daar was ik nog niet eens opgekomen. Maar goed, zo stoer is het tegenwoordig niet meer om continu zonder bescherming te knokken, omdat iedereen weet dat je eraan kapot gaat. Men vindt het eerder dom...Mans zei:Goede post Joopie. En de vergelijking met boksers is een juiste en geeft aan waarom veel mensen meer respect hebben voor atleten die hun sport beoefenen zonder gear (ook al was dat niet je bedoeling).
D. zei:hey ja, daar was ik nog niet eens opgekomen. Maar goed, zo stoer is het tegenwoordig niet meer om continu zonder bescherming te knokken, omdat iedereen weet dat je eraan kapot gaat. Men vindt het eerder dom...
Oke dan, kan het me goed voorstellen. Het is niet vet om te zien als het er niet raw aan toe gaat. Maar goed, ik zit dus 0,0 in vechtsporten...Mans zei:Nee joh vechtsport (vooral MMA) gaat juist een grote sprong in populariteit maken. Boksen is in populariteit aan het dalen vanwege de 'fixed fights', niet vanwege het gebrek aan bescherming.
Ja, dat heeft hij. Dat zou hij ook nodig gehad hebben als het een gewicht was wat hij raw kon drukken. Als je weleens serieus zou toppen, dan zou je weten dat elke onverwachte gebeurtenis (hoe miniem ook) al kan betekenen dat een poging niet gehaald wordt. Een shirt waarvan een naad explodeert (want zo klinkt en voelt het) is nogal ingrijpend. Het is onmogelijk om direct, dus compleet zonder vertraging, over te schakelen op een ander bewegingspatroon. Gevolg: je zal spotters nodig hebben. Ook al zou het gewicht in kwestie maar 90% van zn raw max geweest zijn.D. zei:'Met lichte hulp van spotters'. haha... daar heb je het dus al. Hij kan het niet alleen en heeft dus HULP nodig, van een shirt, danwel van spotters.
D. zei:Oke dan, kan het me goed voorstellen. Het is niet vet om te zien als het er niet raw aan toe gaat. Maar goed, ik zit dus 0,0 in vechtsporten...
Maar ik bedoel dus dat de boksers wel zoveel mogelijk beperken om 'raw' te knokken, omdat het zo slecht is... Er worden tegenwoordig door boksers toch ook veel minder wedstrijden gedraaid?
Keep on dreamingD. zei:

Kennelijk ben ik al een God met ca. 110 posts

Tsja, je had eigenlijk alleen maar waardeloze vergelijkingen.Ik had het niet over een deadliftsuit, ik maakte die vergelijking net als ik dat bij wielrennen deed.
Logisch dat je terugtrekt, je hebt immers geen poot om op te staan.Euh ja, knappe vent ook, maar het gaat ook niet om de 80k gewicht, om het idee (zeg ik in meer posts)
De vergelijking is niet 100% equivalent, de sporten verschillen veel. Zwempakken leveren wel een energie voordeel op. Door de verminderde wrijvingskracht van het water hoeft de zwemmer minder arbeid te verrichten => minder energie. Zwempakken leveren dus weldegelijk energie op voor de atleet, die energie hoeft de atleet niet zelf te leveren. En dat gepraat over procenten is erg misleidend. Een tweede of derde beurt missen op een wedstrijd, bijvoorbeeld bij het bankdrukken scheelt al snel 10% terwijl een hardloper die 10% meer vermogen kan leveren dan zijn tegenstanders enorm voorligt en zulke verschillen komen niet voor.Omdat de zwempakken geen energie meeleveren, tijdens geen enkel moment van de bewegingsbaan. Benchshirts wel. Dat is het enige verschil dat ik (nu al voor de derde keer?) aangeef. 20%, dat zijn tientallen procenten bij mijn weten... Ik maak die vergelijking met het zwemmen ook niet. En inderdaad, shirts zijn er ook tegen blessures. Even een kanttekening: Geweldig dat je op me ingaat, maar ik bevestig hier dingen, die ook ik niet heb gezegd...!
Ik heb ook altijd beweert dat de lifter de energie levert, en niet het shirt. Jij bevestigd dat hier nogmaals en geeft mij dus zonder het door te hebben gelijk!haha... als je tijdens het benchen het gewicht naar beneden moet TREKKEN, moet jij dus energie leveren (in negatieve richting) om het pak te compenseren!
Je hebt als professor natuurkunde steeds over die energie. Dan weet je ook dat de kracht die het shirt levert gelijk is aan de tegengestelde van de gradient van de veerpotentiaal. Dus het equivalent om te praten over krachten. Het shirt zorgt er voor dat je onderin minder kracht hoeft te leveren. Net zoals het zwempak er voor zorgt dat je minder kracht hoeft te leveren in het water.Tijdens het zakken van het gewicht, remt het shirt. Een deel van de potentiele gewicht die de halter bovenaan heeft, zit als veerenergie in het shirt, als de halter onderin is. Dán, zodra je uitdrukt, gaat het shirt die energie weer inleveren.
Je vindt vooral een hoop onzin. Nu ervaar je ook eens hoe het voor die n00bs op flabber of sugababes is die praten over iets waar ze geen verstand van hebben.Dat zeg ik ook niet, gelukkig maar. Wat de lifters zeggen, kan mij ook weinig schelen. De vraag is wat wij van een benchshirt vinden en die vraag beantwoord ik.
Uiteraard.Dat geloof ik meteen, de feiten spreken voor zich en ik zeg ook nergens dat dit niet zo is...
Dat is weer onzin. Ik heb alleen een duidelijke bovengrens gesteld van de steun die het shirt => weinig steun. Het is logisch dat de spotters hem gepakt hebben, hij kon immers zijn shirt wel gescheurd kunnen hebben vanwege een blessure en je hoor het shirt scheuren. In dit geval geen explosie. Hij had dus geen kans om hem uit te drukken, dat wil niet zeggen dat hij hem niet had kunnen uitdrukken! Dat neem jij in al je vooringenomenheid aan.'Met lichte hulp van spotters'. haha... daar heb je het dus al. Hij kan het niet alleen en heeft dus HULP nodig, van een shirt, danwel van spotters.
Als het gewicht zakt levert het het gewicht energie, jij ontvangt. Het shirt levert geen energie, het zorgt er voor dat je minder kracht moet leveren. En het beschermt je tegen blessures.Dat die vergelijking met een vorkheftruck belachelijk is, nu ja dat weet ik ook wel. Ik bekijk het vanuit natuurkundig oogpunt. Zoals ik eerder voor je uitlegde, een deel van de potentiele energie die het gewicht heeft wanneer je armen gestrekt zijn, zit wanneer je de bar hebt laten zakken als potentiele of veerenergie in het shirt. (tijdens het zakken hoef jij dus zelf minder energie te leveren, omdat het shirt een deel opvangt). Zodra jij uitstoot, drukt het shirt mee, dat moet immers zijn veerenergie kwijt, zodat eenmaal bovenin we weer op 0 staan.
De argumentatie dat gear een in andere sporten ongekend voordeel geeft is onhoudbaar gebleken!Die vergelijking met olympisch boksen snap ik. Maar ik zei dus zelf ook al, dat wanneer je een shirt (of een heftruck) mág gebruiken, je dat ook zeker moet doen omdat je dan jezelf dezeflde uitgangspositie geeft als je concurrenten.
Dit was nog niet zo moeilijk hoor... Maar ik verfoei die shirts niet als het op blessurepreventief trainen aan komt ofzo. Ik maak alleen die natuurkundige vergelijking, maar die ga ik niet voor de derde keer uitleggen...
Dit is wel 1 van de mindere beweringen zeg. De potentiele energie zoals die is opgeslagen in het gewicht bestaat uit de zwaartekracht die aan het gewicht trekt. Tijdens het moment van zakken moet de PL-er energie leveren om ervoor te zorgen dat het gewicht niet met 9,81 m/s omlaag valt. Naarmate het gewicht meer omlaag gaat, bouwt de spanning in het shirt zich op. In het begin "werkt" het shirt nog een beetje tegen, zodra het gewicht meer omlaag komt wordt deze spanning groter. De totale kracht die een persoon moet gebruiken om de boel op te vangen is een lineaire functie met als parameters de afgelegde weg, de massa en de zwaartekracht van het gewicht. Zonder een shirt zouden dit de enige spelers zijn. Maar nu bench je mèt shirt. Naarmate het gewicht omlaag gaat, bouwt de spanning in het shirt zich op EN tegelijkertijd de energie die het shirt in zich opneemt in de vorm van een soort van veer. Nu kun je weer emmeren dat een shirt geen energie kan leveren, maar het shirt bevat op dit laagste punt een hele zooi aan energie. Als je op dit moment de stang met gewichten zou wegtoveren, zou het shirt zich ontdoen van deze energie door met een rotgang omhoog te springen. Het is net wat je zegt, onderin de beweging gaat het allemaal makkelijker, daardoor kun je het gewicht makkelijker wegduwen.Joopie zei:Als het gewicht zakt levert het het gewicht energie, jij ontvangt. Het shirt levert geen energie, het zorgt er voor dat je minder kracht moet leveren. En het beschermt je tegen blessures.
Zo makkelijk is dat anders niet, jij doet het bijvoorbeeld helemaal fout. En als het wel makkelijk is moeten anderen mensen het eigenlijk voor mij doen, want D.s argumenten zijn allemaal door te prikken. Alleen durft niemand het, ze denken dat DBC01 verstand heeft van gehaktmolens.Red devil zei:Joopie, het is wel erg makkelijk om iemand op zijn terminologie te pakken en een paar punten in de argumentatie telkens op te rakelen.
Uiteraard.Red devil zei:Je stelt dat het een shirt van zichzelf geen energie kan leveren. Natuurlijk kan een shirt dat niet, het is een dood ding, bestaande uit een paar lappen sterke stof aan elkaar genaaid mbv een hele zooi stiksels.
Terwijl opslaan in casu het "een vooraad vormen van" is.Van Dale zei:le·ve·ren
0.1 ter beschikking stellen
0.2 verschaffen, bezorgen
0.3 produceren
Waren er dan nog meer? Als je meer kritiek hebt hoor ik het graag!Red devil zei:Dit is wel 1 van de mindere beweringen zeg.Joopie zei:Als het gewicht zakt levert het het gewicht energie, jij ontvangt. Het shirt levert geen energie, het zorgt er voor dat je minder kracht moet leveren. En het beschermt je tegen blessures.
Vage uitspraak. De potentiële energie is de energie die vrijkomt als de zwaartekracht het gewicht tot op de borst zou laten zakken.Red devil zei:De potentiele energie zoals die is opgeslagen in het gewicht bestaat uit de zwaartekracht die aan het gewicht trekt.
Fout, foud, vaud. Ten eerste is het geen 9.81 m/s. De zwaartekracht laat niets met 9.81 m/s vallen. De zwaartekracht zorgt dat vrije voorwerpen na 1 seconde vallen met 9.81 m/s gaan. Er is dus een zwaartekrachtsversnelling van 9.81 meter per seconde per seconde!Red devil zei:Tijdens het moment van zakken moet de PL-er energie leveren om ervoor te zorgen dat het gewicht niet met 9,81 m/s omlaag valt.
Uiteraard.Red devil zei:Naarmate het gewicht meer omlaag gaat, bouwt de spanning in het shirt zich op. In het begin "werkt" het shirt nog een beetje tegen, zodra het gewicht meer omlaag komt wordt deze spanning groter.
Nu gebruik je kracht waar je energie had moeten zeggen en later doe je het weer andersom. De potentiële energie is het product van de verticaal afgelegde weg, de zwaartekrachtsversnelling en de massa. Het gewicht is trouwens de kracht die het halter uitoefent op zijn grondvlak, wat de handen van de powerlifter zijn. En het gewicht is dus al het product van de massa en de zwaartekrachtsversnelling, maar goed.Red devil zei:De totale kracht die een persoon moet gebruiken om de boel op te vangen is een lineaire functie met als parameters de afgelegde weg, de massa en de zwaartekracht van het gewicht. Zonder een shirt zouden dit de enige spelers zijn.
Dat riep ik al:Red devil zei:Maar nu bench je mèt shirt. Naarmate het gewicht omlaag gaat, bouwt de spanning in het shirt zich op EN tegelijkertijd de energie die het shirt in zich opneemt in de vorm van een soort van veer.
Joopie zei:Dan weet je ook dat de kracht die het shirt levert gelijk is aan de tegengestelde van de gradient van de veerpotentiaal.
Dat heb ik nooit ontkend, het shirt ontlast je spieren en pezen door een deel van hun stress op zich te nemen.Red devil zei:Nu kun je weer emmeren dat een shirt geen energie kan leveren, maar het shirt bevat op dit laagste punt een hele zooi aan energie.
Toch is het niet zo simpel. Jullie denken allemaal dat het shirt een soort magisch springveer is die alles wel even oplost. Maar die spanning die in het shirt zit, die maakt je zelf. Je moet zelf goed plaatsen en goed spannen. Als je een crashdummy een shirt aantrekt en je laat 250 kg los van bovenin stort het gewicht dwars door die crashdummy heen. Met bijna 9.81 m/s/s versnelling.Red devil zei:Als je op dit moment de stang met gewichten zou wegtoveren, zou het shirt zich ontdoen van deze energie door met een rotgang omhoog te springen.
Zo makkelijk is dat allemaal niet. Als je een ongetraind persoon bijvoorbeeld een Rage X geeft en 80 % van zijn RAW max gaat het onderin echt niet makkelijker. 10 tegen 1 dat hij hem niet meer controleert en dat hij over zijn gezicht heen schiet.Red devil zei:Het is net wat je zegt, onderin de beweging gaat het allemaal makkelijker, daardoor kun je het gewicht makkelijker wegduwen.
Het levert geen energie, het slaat een deel van de energie op, net als en ter ontlasting van spieren en pezen.Red devil zei:Levert het shirt dus ACTIEF energie? NEE! Ik heb nog nooit een shirt zien benchen. Levert een shirt dan uberhaupt energie? JA NATUURLIJK!
Die redenatie is vals. Een belangrijke oorzaak dat je in een shirt meer kunt drukken is dat het stabiliteit biedt.Red devil zei:Alleen het feit al dat je er meer van kunt drukken geeft al aan dat er een bepaalde vorm van energie in het shirt verborgen zit die de lifter helpt het gewicht omhoog te duwen.

Joopie zei:
Om ambiguïteit te voorkomen zal ik de Van Dale citeren:
Terwijl opslaan in casu het "een vooraad vormen van" is.
Energie leveren is dus energie pruduceren die er niet was.
Waarom zo formeel?
En die energie zit niet in het object als het nog bovenin bengelt? Lijkt me wel.Vage uitspraak. De potentiële energie is de energie die vrijkomt als de zwaartekracht het gewicht tot op de borst zou laten zakken.
Goed, taaltechnisch gezien heb je gelijk, zullen we het woordje energie zo nu en dan door kracht vervangen en kijken of het verhaal dan wel klopt?De powerlifter levert geen energie tijdens het zakken. Hij levert bij aanvang van het zakken minder kracht dan het product van de massa en de zwaartekrachtsversnelling, anders versnelde het halter niet naar beneden. Toen het halter nog in de steunen hing leverden de steunen dus meer kracht, maar uiteraard leveren de steunen geen energie. Anders hing met in krachtcentrales grote gewichten op aan steunen...
Zie vorig punt.Nu gebruik je kracht waar je energie had moeten zeggen en later doe je het weer andersom. De potentiële energie is het product van de verticaal afgelegde weg, de zwaartekrachtsversnelling en de massa. Het gewicht is trouwens de kracht die het halter uitoefent op zijn grondvlak, wat de handen van de powerlifter zijn. En het gewicht is dus al het product van de massa en de zwaartekrachtsversnelling, maar goed.
Volgens mij kun je de 2 gevallen afzonderlijk bekijken. Je zult idd meer kunnen drukken/tillen als er sprake is van meer stabiliteit omdat een deel van de gebruikte energie ooops sorry kracht, in de stabilisatie van het object gaan zitten. Echter, in het geval van een BP shirt ben ik van mening dat de stabiliteit meer een gevolg is van veerwerking van het shirt. Je hoeft, relatief gezien, als het gewicht op zijn laagste punt is minder kgs weg te drukken. Je zegt immers zelf al dat het voor een ongetraind persoon niet makkelijk zal zijn de volledige potentie van een BP shirt te benutten? Dit rijmt niet met je stabilisatie verhaal. Of dit zou een pure gewenningskwestie moeten zijn.Die redenatie is vals. Een belangrijke oorzaak dat je in een shirt meer kunt drukken is dat het stabiliteit biedt. Met dezelfde redenatie zou je immers tot de conclusie komen dat een riem ook energie levert omdat mensen er meer mee kunnen deadliften en kniebuigen.
Haha ik huil niet vanwege discussies op het internet.