AndroidHealthClinic

Wedstrijdzwemmen

T1M

Dutch Bodybuilder
Waardering
25
Weet iemand hoe ik het beste zou kunnen trainen voor wedstrijdzwemmen? En dan bedoel ik qua sets en reps.

Zelf dacht ik aan 3 keer per week full body en dan 3 x 20 per oefening met een redelijk licht gewicht voor het spieruithoudingsvermogen. Hoe denken jullie hierover?

Ik denk dat je zowel op maximale kracht (dus <5 reps) als op spieruithouding (rond de 20-25) moet trainen. Sowieso niet 1 van beide. Nadruk moet je denk ik leggen op je lats en in mindere mate borst.

Is er geen zwemforum ofzo ?

• Topic Starter Topic Starter
Je hebt verschillende dingen nodig. Zowel explosieve kracht, vooral vanuit je benen voor de start en de keerpunten, maar daarnaast heb je ook uithoudingsvermogen nodig om het vol te kunnen houden. Ik zou oefeningen zoals squat en deadlift op lage reps trainen met explosiviteit, bijvoorbeeld, 10 sets van 3 reps met zoveel mogelijk snelheid, en misschien bij squats 1 set van 20 reps op het einde, als je dit nog kan. Andere oefeningen zoals die voor je schouders, armen etc. zou ik wel wat hoger in reprange gaan. Ik weet niet wat voor afstanden je zwemt en hoeveel tijd er tussen je wedstrijden zit, anders zou je dit nog per wedstrijd aan kunnen passen.

Combineer zwemmen en bb goed. Je zal merken als je een periode alleen bb hebt gedaan, dat je erg stijf bent. En dat kan je niet gebruiken. Wat The Rock al zegt, met zoveel mogelijk snelheid trainen voor de soepelheid.

En verder uiteraard gewoon zwemmen. Borstcrawl, schoolslag, rugcrawl, vlinderslag, benen om-en-om, borstcrawl-benen/armen apart, schoolslag-benen/armen apart, ga zo maar door. Banen onder water zwemmen, enz. Maar dat zal je zelf ook wel weten denk ik;)

Combineer zwemmen en bb goed. Je zal merken als je een periode alleen bb hebt gedaan, dat je erg stijf bent. En dat kan je niet gebruiken. Wat The Rock al zegt, met zoveel mogelijk snelheid trainen voor de soepelheid.

En verder uiteraard gewoon zwemmen. Borstcrawl, schoolslag, rugcrawl, vlinderslag, benen om-en-om, borstcrawl-benen/armen apart, schoolslag-benen/armen apart, ga zo maar door. Banen onder water zwemmen, enz. Maar dat zal je zelf ook wel weten denk ik;)

Als hij op een wedstrijdzwemvereniging zit, zal hij wel onder een trainer zwemmen die hem een programma geeft wat hij moet zwemmen. Kan hij waarschijnlijk dus niet zelf bepalen ;)

Hij heeft het over gericht trainen voor zwemmen, das dus geen BB

Als hij op een wedstrijdzwemvereniging zit, zal hij wel onder een trainer zwemmen die hem een programma geeft wat hij moet zwemmen. Kan hij waarschijnlijk dus niet zelf bepalen ;)

Heb zelf ook op snelzwemmen gezeten. Weet niet op welk niveau hij zwemt. Op wat lager niveau zullen trainers niet een speciaal programma hebben maar enkel doen wat hun goed lijkt.

Hij heeft het over gericht trainen voor zwemmen, das dus geen BB

Ik denk dat BB je niet sterker maakt in zwemwedstrijden, aangezien je geen fysieke duels hebt zoals met waterpolo.

Heb zelf ook op snelzwemmen gezeten. Weet niet op welk niveau hij zwemt. Op wat lager niveau zullen trainers niet een speciaal programma hebben maar enkel doen wat hun goed lijkt.

Ik denk dat BB je niet sterker maakt in zwemwedstrijden, aangezien je geen fysieke duels hebt zoals met waterpolo.

Ik heb ook op wedstrijdzwemmen gezeten (zelfs nog een keertje aan een NK mee gedaan :P ), maar je mocht toch echt niet zelf weten wat je ging doen. Van het opwarmen tot de laatste baan stond van tevoren op papier uitgewerkt.

En BB kan je wel degelijk sterker maken met zwemmen. Als je veel en explosief kan squatten, zal je sprong- en afzetkracht verbeteren, waardoor je betere starten en keerpunten krijgt.

Ik heb ook op wedstrijdzwemmen gezeten (zelfs nog een keertje aan een NK mee gedaan :P ), maar je mocht toch echt niet zelf weten wat je ging doen. Van het opwarmen tot de laatste baan stond van tevoren op papier uitgewerkt.

En BB kan je wel degelijk sterker maken met zwemmen. Als je veel en explosief kan squatten, zal je sprong- en afzetkracht verbeteren, waardoor je betere starten en keerpunten krijgt.

Haha oke. Ik was toen ook nog jong, daar zal het waarschijnlijk aan liggen!

Ja dat is waar, een goede afzet kan je zo een paar meter schelen. Maar ik weet niet of het voordelen heeft tijdens het zwemmen zelf. Een sterke borst kan denk ik wel prettig zijn met vlinderslag.

Kijk anders hier eens:

[Link niet meer beschikbaar]
(of zo)

Haha oke. Ik was toen ook nog jong, daar zal het waarschijnlijk aan liggen!

Ja dat is waar, een goede afzet kan je zo een paar meter schelen. Maar ik weet niet of het voordelen heeft tijdens het zwemmen zelf. Een sterke borst kan denk ik wel prettig zijn met vlinderslag.

Ik ook hoor (van m'n 8ste tot m'n 12e), maar scheelt dan per vereniging denk ik. Maar goed, ook tijdens je slag kan het voordelen hebben denk ik. Hoe harder jij het water naar achter kan duwen, des te harder stuw je jezelf voort, mits je snelheid in de slag houdt natuurlijk.

Ik ook hoor (van m'n 8ste tot m'n 12e), maar scheelt dan per vereniging denk ik. Maar goed, ook tijdens je slag kan het voordelen hebben denk ik. Hoe harder jij het water naar achter kan duwen, des te harder stuw je jezelf voort, mits je snelheid in de slag houdt natuurlijk.

Zolang alles binnen proporties blijft;)

ik werd een baksteen in het water toen ik extra bb ging doen, gelukkig deed ik waterpolo en kwam die logheid alsnog van pas :P

• Topic Starter Topic Starter
Je hebt verschillende dingen nodig. Zowel explosieve kracht, vooral vanuit je benen voor de start en de keerpunten, maar daarnaast heb je ook uithoudingsvermogen nodig om het vol te kunnen houden. Ik zou oefeningen zoals squat en deadlift op lage reps trainen met explosiviteit, bijvoorbeeld, 10 sets van 3 reps met zoveel mogelijk snelheid, en misschien bij squats 1 set van 20 reps op het einde, als je dit nog kan. Andere oefeningen zoals die voor je schouders, armen etc. zou ik wel wat hoger in reprange gaan..
Bedankt! Hier kan ik wel wat mee, maar moet ik de andere oefeningen voor mijn bovenlichaam dan ook met snelheid maken?
Ik weet niet wat voor afstanden je zwemt en hoeveel tijd er tussen je wedstrijden zit, anders zou je dit nog per wedstrijd aan kunnen passen.
Ik zwem alle afstanden tussen de 50 t\m 400 meter, maar wil me voornamelijk op de sprint (50m vrij vooral) richten. Ik zwem elke week/2 weken een wedstrijd, maar ik wil alleen op de belangrijke wedstrijden pieken. Dat betekent dus een week voor de wedstrijd het iets rustiger aan gaan doen, maar dat kan niet elke week.:D
Ik maak mijn schema's zelf, maar dat zit wel goed allemaal.;)

Kijk anders hier eens:

[Link niet meer beschikbaar]
(of zo)
Bedankt! Zitten een paar goede tips tussen.

Terug
Naar boven