MuscleMeat

Weigeren om leefstijl aan te passen = sterven

Peiling Peiling Wat vind je ervan?

• Totaal stemmers
    90
Waarom moet een systeem eigenlijk een persoon van de drank afhelpen als de persoon in kwestie duidelijk geen zin heeft in die onthouding. Weer een moron minder, so what? Bespaart een berg kosten en ellende. Deden we dat maar meer, evolution does the job. Wordt het nog eens rustig en betaalbaar in Europa.

echt he

Kennelijk waren er niet genoeg levers beschikbaar, dan is het logischer om die aan iemand te geven die zichzelf niet kapotdrinkt. Met andere woorden voor alle zachte heelmeesters hier: van welk niet leververnietigend gedrag vertonend persoon hadden ze die lever moeten afnemen dan om hem aan die jongen te geven?

Wel bizar dat dit zo ver heeft kunnen komen.

Dan ga je maar dood...lutser

Terecht hoor vind ik.
Ik zou tenminste als gever van een donor niet willen hebben dat mijn lever naar iemand gaat die niet van de alcohol af kan blijven.
En jouw lever dan ook binnen een paar jaar naar de t*fus zuipt.

idd, ze hebben toch orgaandonoren te weinig
waarom zouden ze dan een gezonde lever liever aan een persoon geven die hem gegarandeerd binnen de kortste keren toch weer kapot zuipt ???

Als hij al neit een half jaar zonder drank kan dan had hij die nieuwe lever waarschijnlijk ook wel de t**fus in geholpen.
Die richtlijnen zijn er niet voor niets.

Als het dilemma/keuze was iemand helpen die zijn lichaam altijd goed heeft verzorgd of 1 of andere idioot die zich altijd kapot zuipt dan begrijp ik het en is de keuze snel gemaakt uiteraard.

Als het gebeurd is als protestactie om als principe of statement af te geven keur ik het af ---> waar leg je dan de grens?

Als het dilemma/keuze was iemand helpen die zijn lichaam altijd goed heeft verzorgd of 1 of andere idioot die zich altijd kapot zuipt dan begrijp ik het en is de keuze snel gemaakt uiteraard.

Als het gebeurd is als protestactie om als principe of statement af te geven keur ik het af ---> waar leg je dan de grens?

Het waren gewoon richlijnen.
Dokters laten echt niet iemand sterven voor een statement hoor.

Het is al belachelijk dat iemand die zijn lever verknalt door alcohol en wel stopt een nieuwe lever kan krijgen. Als ze echt zo'n ongelooflijk tekort hebben waarom delen ze ze dan uit aan mensen die het voor zichzelf hebben verknalt? Een van de redenen dat ik geen donor ben, je weet nooit waar je ingewanden terecht komen.

Het is al belachelijk dat iemand die zijn lever verknalt door alcohol en wel stopt een nieuwe lever kan krijgen. Als ze echt zo'n ongelooflijk tekort hebben waarom delen ze ze dan uit aan mensen die het voor zichzelf hebben verknalt? Een van de redenen dat ik geen donor ben, je weet nooit waar je ingewanden terecht komen.

WTF moet jij nog met die ingewanden dan?
Beter geef je die aan mensen die er nog wel profijt van hebben.
Daarnaast lijkt me de kans ook redelijkg root dat ze gewoon bij mensen komen die het niet zelf verpest hebben.

Mwah, die gast wist ook niet wanneer zn lever zou instorten he. Imo is het voldoende als hij na het eerste duidelijke alarmsignaal van een arts stopt met drinken. Als hij dan meteen te horen krijgt dat hij nog maar enkele weken te gaan heeft, staat hijzelf ook voor een voldongen feit. Ik geloof ook niet dat zo'n jonge kerel al meteen de gevolgen van zn alcoholmisbruik in kan schatten. Hierover valt te discussiëren imo, mits hij zich van dan af volledig van de alcohol houdt en een afkickprogramma volgt onder strenge begeleiding.

Als hij op voorhand niet voldoende gewaarschuwd werd zou ik eerder geneigd zijn om hem nog een kans te geven. Maargoed, mss zijn er ook hoopgevendere gevallen om die lever bij in te planten.

tja, lekker voor hem
maar kunnen de autoriteiten dan ook consequent zijn en alcohol in zijn geheel verbieden, verslavende rommel die niets positiefs toevoegt

Dat is een feit. Het had nooit zover moeten en mogen komen. De ouders hebben zwaar gefaald.

alsof ouders hun kinderen kunnen stoppen, we zijn allemaal jong geweest hier neem ik aan en we hebben allemaal de stoere 13-16 jarigen gezien die tof deden met hun bier/goldstrike... drinken=stoer/lekker(en verslavend) in de ogen van de jeugd, dus tenzij jij je kind opsluit gaat hij/zij 9 van de 10 keer ook aan de drank

Ben geen donor, maar voor klaaswitz maak ik een uitzondering.

Terecht hoor vind ik.
Ik zou tenminste als gever van een donor niet willen hebben dat mijn lever naar iemand gaat die niet van de alcohol af kan blijven.
En jouw lever dan ook binnen een paar jaar naar de t*fus zuipt.

Dan ben je dood, who cares?

on-topic: Het eerste wat ik dacht: ha! prima zo. Maar er zijn goede redenen om de 'gutfeeling' aan kritische ondervraging te onderwerpen. Meer dan eens praat het gevoel poep.

Een vraag die me belangrijk lijkt: is een verslaving een ziekte?

Binnen de psychiatrie is er een bekend en veel voorkomend probleem: verslaafde psychiatrisch patiënten: het psychiatrische ziekenhuis wil ze niet hebben omdat ze verslaafd zijn, de afkickkliniek kan ze niet helpen vanwege een psychiatrische aandoening. Kip en ei probleem.
Wat ik daarmee wil zeggen: om van z'n verslaving af te komen heeft de jongen klaarblijkelijk een nieuwe lever nodig. Als er gegronde reden is om een verslaving tot de 'ziekten' te rekenen (en die is er volgens mij wel) is het verwijt van drinken aan de jongeman net zo zinvol als iemand die z'n been breekt te verwijten dat hij niet hard genoeg kan rennen om voor gips in aanmerking te komen.

Zeker, er is een tekort aan donoren en er moet gezift worden in de wachtlijsten. (behalve als het gaat om Belgische organen) Maar dat houdt ook in dat een passende donor nog zeldzamer is. Het is niet zomaar vast te stellen dat de lever die hij nodig heeft anderen van de lijst zal 'stoten' (m.a.w. zijn leven voor dat van een ander), al is die kans natuurlijk redelijk groot.

Moeilijke kwestie, maar één conclusie kan ik met zekerheid trekken:
Het feit dat deze discussie gaande is houdt ook direct in dat de in dit geval Engelse maatschappij te weinig organen afstaat.

Wat mij betreft een hachelijke en bijzonder belachelijke zaak. Want, als dergelijke verantwoordelijkheden belangrijk zijn, is bijv. het onschuldige kind dat sterft omdat er geen donor voorhanden is op conto van de niet-donoren te schrijven. In die zin valt er net zoveel of zelfs meer te zeggen voor een niet-donor-geen-orgaan aanpak. (bestel dus hier je nier: http://www.donorregister.nl/uwregistratie/default.aspx )

Het Belgische voorbeeld volgen is het minste wat we kunnen doen. Hulde aan La Begique! ;) Dan kan je iig uitgaan van een veel grotere kans dat je een orgaan krijgt, tenzij je bewust kiest om geen donor te zijn.

Als deze patiënt sterft is het onderbuikgevoel gesust, maar daarmee is de kwestie nog niet af...

Ohwja: zullen we nu gewoon afspreken dat we in dergelijke discussies niet het argument van 'de evolutie en selectie bla bla bla' gebruiken? Beetje jammerlijk argument.

Fout van de ouders en van zichzelf. Dit hoef je niet op de regering af te schuiven. Zuipt zich kapot en wilt dan maar even een nieuwe lever die al heel schaars zijn en die net zo goed zou kunnen gaan naar iemand die niet schuld heeft aan het kapot maken van eigen lever. En om de nieuwe dan vervolgens weer kapot te zuipen zeker? Ondertussen gaat een ander dood omdat die 'm niet kreeg. Geen respect voor dit soort mensen sorry.

Maar je wil wel ontvangen en zelf geen donor zijn?? Ook niet helemaal eerlijk he

Wat een reacties hier!

Ik zou jullie eens willen zien in zijn plaats!

Als ge u vanaf u 13de zit te coma bezuipen dan ist toch duidelijk dat de man een probleem heeft en niet zichzelf zomaar even door een of andere domme actie de dood heeft ingejaagd zoals vele reacties het hier lijken te doen verdraaien (''eigen fout etc..''). (En dan nog? Sterven door iets stoms dat ge uzelf dan nog onnodig aandoet .. vind ik juist extra tragisch ..)

Heel het feit dat iemand vanaf zijn 13de hiermee in zulke mate bezig kan zijn dat zijn lever het op zijn 22ste begeeft is niets anders dan een weerspiegeling van de aard van diezelfde maatschappij die met de consequente slimme beslissing afkomt. Wat tegenstrijdig imho

Ik wil jullie eens zien verliezen en dan zien zeggen: ''pff..eigen schuld?'' **** it..Wat maakt dat nu uit?

Terug
Naar boven