XXL Nutrition

Wel of geen 'carbs' diréct na de cardio???

AntiVirus

Novice
Waardering
0
Lengte
1m77
Ik ben er nog steeds niet aan uit en wil eindelijk een goed en correct onderbouwd antwoord op mijn vraag, dus niet enkel 'ja' of 'nee' maar met duidelijke informatie...

Stel je bent aan het cutten en je eet 200 à 300 calorieën onder je onderhoud (BMR), maar je doet daarbij ook nog eens een korte cardio-sessie van een half uurtje waarbij je gemiddeld zo'n 300-350 calorieën verbrand;

Mijn eerste vraag is: stel als je je glucose direct aanvult na zo'n cardio sessie, zal je lichaam dan nog steeds optimaal vet blijven verbranden of belemmer je dit proces omdat je je glucose terug aanvult?

Ik hoor en lees vaak dat je je glucose-voorraad zo snel mogelijk moet aanvullen voor optimaal herstel (dat geloof ik ook wel) maar in hoe verre heeft dit impact op je vet verbranding?

Is het niet verstandig(er) om een uurtje af te wachten en daarna je koolhydraten aan te vullen?

En mijn 2de vraag is: stel als we er van uit gaan dat het aanvullen van je glucose direct na de training van levensbelang is maar dat je dit niet doet en in plaats daarvan direct voor- en na de cardio telkens 5 gram BCAA's neemt, in hoe verre of in welke mate zullen die aminozuren je spieren beschermen ten opzichte van als je het niet zou nemen?

Wat belangrijk is is dat je je lichaam voedt met de juiste dingen op het juiste moment. Zelf neem ik kort na het trainen (zo'n 10 minuten na m'n training) l-arginine o.a voor sneller herstel en om m'n spieren direct met de juiste aminozuren te voeden maar ook voor het afvoeren van afvalstoffen. Als je direct na je trainen veel kcal consumeert krijgt je lichaam hier geen kans voor (is echt belangrijker dan meeste mensen denken). Je moet je lichaam even de tijd geven dit te doen voor je kcal tot je neemt.

Bij mij ziet het er dus zo uit en dat bevalt me super:

Maaltijd

1/1,5u trainen
L-arginine (10-15 min erna)
Bron van eiwitten (mag.franse kwark bijvoorbeeld of tonijn, ca 45 min erna)

---------- Toegevoegd om 20:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:05 ----------

Maar om duidelijker antwoord te geven op je vraag; ja en nee. Als je kcal binnenkrijgt zal je lichaam dus weer beschikking krijgen tot je eerste energiebron (de carbs) maar omdat je hard getraind hebt heb je ook een flinke afterburn de dagen erna die je helpen bij het verbranden. Ik zou zeggen na het trainen, fiets lekker naar huis en neem een eiwitrijke maaltijd of snack. Als daar 40 min tussen zit doe je het prima, ik merk dat bij mezelf namelijk.

na cardio ?

niet.

Er is geen specifieke reden om carbs na cardio te nemen. (tenzij je cardio bestaat ui 2 uur hardlopen of zo)

• Topic Starter Topic Starter
na cardio ?

niet.

Er is geen specifieke reden om carbs na cardio te nemen. (tenzij je cardio bestaat ui 2 uur hardlopen of zo)

Waarom ben jij dan altijd voorstander geweest om wel dextrose na je training te nemen?

P.S.: voor alle duidelijkheid, ik doe cardio na de krachttraining...

Ik neem idd ook geen carbs meer naar een cardio sessie.
Heb liever de carbs daarvoo om toch nog wat beter te kunnen presteren voor mijn gevoel.

Heb liever de carbs daarvoor om toch nog wat beter te kunnen presteren voor mijn gevoel.

Zo denk ik er ook over, maar de vraag is welk methode is het meest efficiënte om optimaal vet te verbranden hehe

Ennn, het is uiteraard ook niet de bedoeling om je lichaam kapot te maken, daarom hoop ik nog steeds op goeie antwoorden:)

Laatst bewerkt:
Hou toch eens op met dit soort vragen over wat " wetenschappelijk onderbouwd" de beste methode is. Wetenschappelijk bewijs is niets anders dan een uitslag van gemiddelde cijfers. Drs. John Berardi komt nu ook terug op zijn nutrient timing systeem. De basis is al 100 jaar bekend: train met progressieve overload en zorg dat je dagelijkse totaalinname op orde is. Daarna kan je gaan experimenteren waar jij je het beste bij voelt en niet kijken waar Klaasje en Pietje zich het beste bij voelen.

Hou toch eens op met dit soort vragen over wat " wetenschappelijk onderbouwd" de beste methode is. Wetenschappelijk bewijs is niets anders dan een uitslag van gemiddelde cijfers. Drs. John Berardi komt nu ook terug op zijn nutrient timing systeem. De basis is al 100 jaar bekend: train met progressieve overload en zorg dat je dagelijkse totaalinname op orde is. Daarna kan je gaan experimenteren waar jij je het beste bij voelt en niet kijken waar Klaasje en Pietje zich het beste bij voelen.

+1.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Je kent je eigen lichaam het beste wat voor de een werkt hoeft nl voor de ander helemaal niet te werken.
Dus leer goed te luisteren naar je eigen lichaam!
Persoonlijk zou ik niet direct carbs nemen na een cardio workout.
Gewoon je eiwitten en daarna weer eten volgens je schema.

Wetenschap is belangrijk man, stel als je gaat kuren (is maar een stelling), ga jij dan ook zo maar experimenteren waar jij je het beste bij voelt, djeezus :S

Je kan zeggen dat elk persoon anders is en elk persoon anders reageert maar het gaat hier om wat de beste methode is in het algemeen...

Waar zijn die ervaren bodybuilders hier op het forum die een duidelijk antwoord kunnen geven, als je ze nodig hebt dan zie je ze niet, pfff:o

Hahaha wou je nou kuren gaan vergelijken met carbs voor of na cardio nemen?? Srs??
Anyhow, antwoord is al gegeven denk ik..nu zelf gaan ervaren waar jij dus goed op reageert.

Ik zit met dezelfde vragen en ben ook een beetje aan het experimenten op het moment. Ik neem tijdens mijn krachttraining ook BCAA's, 'Muscle Protect' van body en fit. Deze drink ik op tijdens mijn KT en daarna doe ik 45 min cardio. Daarna fiets ik naar huis (15 minuten) en dan neem ik pas een whey shake en meestal een maaltijd. Ik ben aan het afvallen maar heb niet het gevoel dat ik spiermassa verlies. Integendeel, ik denk dat zij gelijk blijven of iets groeien. Ik heb een klein overschot aan eiwitten per dag in mijn voeding wat naar mijn mening denk ik wel helpt. Ik zit rond de 300 kcal onder mijn onderhoud, en verbrand rond de 600 kcal per cardio.

Wetenschap is belangrijk man, stel als je gaat kuren (is maar een stelling), ga jij dan ook zo maar experimenteren waar jij je het beste bij voelt, djeezus :S

Je kan zeggen dat elk persoon anders is en elk persoon anders reageert maar het gaat hier om wat de beste methode is in het algemeen...

Waar zijn die ervaren bodybuilders hier op het forum die een duidelijk antwoord kunnen geven, als je ze nodig hebt dan zie je ze niet, pfff:o

Het bewijs dat lezen een vak is. Heb duidelijk gesteld dat het nutrient timing systeem achterhaald is. Wil je hier meer over weten, wees dan niet zo'n lui varken en google op de naam. Wil je wetenschappelijk bewijs, ga dan naar pubmed. Kun je alles vinden , maar aangezien je lees niveau niet zo hoog is kan je maar beter wachten op de ervaren body builders....

Waarom ben jij dan altijd voorstander geweest om wel dextrose na je training te nemen?

P.S.: voor alle duidelijkheid, ik doe cardio na de krachttraining...

Oh, dat had ik niet gelezen, ja daar ben ik nog steeds voorstander van. Ik weet niet of het veel verschil maakt met een echte maaltijd, maar ik vind het wel makkelijk. KT is catabool, en KH's remt dat effect. Maar goed dat is ook afhankelijk van of en hoeveel je wanneer voor je training gegeten hebt, en 3XL is al helemaal geen voorstander van carbs na de training.

Zijn denk ik wel meer discussies over geweest op DBB.. misschien moet je daar eens op zoeken.

Als je doel afvallen is dan geen carbs na de training als je spiernassa wilt dan wel na je cardio carbs eten omdat de glycogeen voorraden in je spieren leeg zijn en dienen te worden bijgevuld

Als je doel afvallen is dan geen carbs na de training als je spiernassa wilt dan wel na je cardio carbs eten omdat de glycogeen voorraden in je spieren leeg zijn en dienen te worden bijgevuld

Kun je dit verder uitleggen?
Waarom hebben je spieren tijdens het cutten geen nieuwe glycogeen voorraad nodig en tijdens het bulken wel?

Kun je dit verder uitleggen?
Waarom hebben je spieren tijdens het cutten geen nieuwe glycogeen voorraad nodig en tijdens het bulken wel?

Het is eenvoudig: je lichaam gaat eerst koolhydraten verbranden alvorens het de vetreserves gaat aanspreken in je lichaam.
Stel je wilt afvallen/cutten dan moet je er simpel gezegd eerst voor zorgen dat je glycogeen/koolhydraat depots zo laag mogelijk zijn. dat realiseer je door dus na een cardio sessie en trainingssessie geen koolhydraten meer te eten. je lichaam gaat dan sneller vetten verbranden omdat de primaire energiedepot, de glycogeenvoorraden laag zijn.

Bij het bulken wil je gewicht bijkomen. Carbs houden vocht vast, dus na de training en cardio carbs innemen resulteert in een soort spons effect in je spieren waardoor deze sneller voller worden. Meer koolhydraten, dus meer energie, meer vocht en dus meer kracht om zwaarder en intensiever te kunnen trainen voor massa.
Om zwaarder te kunnen trainen en voor spieropbouw heeft het lichaam ook energie voor nodig en laat deze energie nu dus ook net uit carbs komen.

Het is eenvoudig: je lichaam gaat eerst koolhydraten verbranden alvorens het de vetreserves gaat aanspreken in je lichaam.

nee.

Stel je wilt afvallen/cutten dan moet je er simpel gezegd eerst voor zorgen dat je glycogeen/koolhydraat depots zo laag mogelijk zijn. dat realiseer je door dus na een cardio sessie en trainingssessie geen koolhydraten meer te eten. je lichaam gaat dan sneller vetten verbranden omdat de primaire energiedepot, de glycogeenvoorraden laag zijn.

Het "moet" niet, maar er zit een zekere kern van waarheid in. Dat is een van de mechanismes in UD2.0.
Maar je valt ook prima af op een high-carb cut-schema (niet dat ik dat adviseer, maar als je het zou doen zou het nog werken ook. Hele volksstammen zijn afgevallen op een low-fat high-carb dieet).

Bij het bulken wil je gewicht bijkomen.

nou spieren, niet "gewicht".

Carbs houden vocht vast, dus na de training en cardio carbs innemen resulteert in een soort spons effect in je spieren waardoor deze sneller voller worden. Meer koolhydraten, dus meer energie, meer vocht en dus meer kracht om zwaarder en intensiever te kunnen trainen voor massa.

huh ?

Om zwaarder te kunnen trainen en voor spieropbouw heeft het lichaam ook energie voor nodig en laat deze energie nu dus ook net uit carbs komen.

Zolang je niet geheel low-carb gaat ... zoveel carbs heb je niet nodig per setje (2.5 gram of zo ?)

Kcal in vs kcal out.

Niet te moeilijk doen. als je carbs na je cardio of KT wilt lekker doen. zolang het in je schema past.

Na een kortdurende cardio sessie van zo'n 30 minuten is het niet erg interessant om direct carbs aan te vullen. Mits je geen klachten hebt in het kader van glycogen depletion hebt. Oftewel, de wel gekende muur tegenkomen. Kom je dit wel tegen, dan is de kans groter dat echter de rest van je voedingsschema een issue is.

Persoonlijk vul ik iig nooit direct na kortdurende cardio sessions (< 90 minuten) carbs aan. En bij langere (low intensity) sessies eet ik iedere 60 minuten ca. 200 - 300 kcal carb/eiwit rijk.

Terug
Naar boven