XXL Nutrition

What the health! Feit of fictie?!

Arsenic zit ook in bijvoorbeeld rijst. De meeste groente bevatten wel een vorm van gif (afweerstoffen tegen insect, dier en mens). Het ene dier kan er wat beter tegen dan de ander, dus ik denk niet dat je eerdere blanket statement met groente is gezond heel accuraat is.
Inderdaad, maar afspoelen en koken verminderd dat.

En voor ons mensen zijn de groenten die we hier eten allemaal gezond. Behalve salade, dat is nutteloos.

Inderdaad, maar afspoelen en koken verminderd dat.

En voor ons mensen zijn de groenten die we hier eten allemaal gezond. Behalve salade, dat is nutteloos.
Ook niet, weinig zin om onderzoeken erbij te gaan betrekken, maar het low fodmap dieet is niet voor niks uit gevonden natuurlijk. Erg dood ga je niet van onze groente op korte termijn, maar langdurige inflammatie van high fodmap foods gaat je levensduur niet verlengen.

Dan moeten we plastic ook vermijden. Zo'n beetje alles is nu BPA-vrij, maar de opvolger BPS is net zo schadelijk of zelfs erger:

Geblikt voedsel ook vermijden want de coatinglaag van het blik lekt in het eten. Ik denk dat we zo nog wel kunnen doorgaan :D
We moeten uiteindelijk sowieso plastic vermijden en zeker in contact met voeding door de weekmakers. Maar als er geen zure voeding in contact mee komt (zoals tomaten) of iets warms valt dat goed mee.

Die coatinglaag zit ook in melkpakken en drankblikjes. Beter glas idd. Tomatenpuree doe ik altijd glas bv, smaakt ook beter.

Ook niet, weinig zin om onderzoeken erbij te gaan betrekken, maar het low fodmap dieet is niet voor niks uit gevonden natuurlijk. Erg dood ga je niet van onze groente op korte termijn, maar langdurige inflammatie van high fodmap foods gaat je levensduur niet verlengen.
Je kan uitvinden wat je wil natuurlijk. Er bestaat ook carnivoordieet.. wat we niet zijn.

Bij low fodmap zie ik vooral koolydraatrijke producten terug als trigger. Als je tegen bepaalde groente niet kan moet je het natuurlijk niet eten.

Lijsten online lopen nogal uiteen, maar kan me erin terugvinden wat ik zelf wel en niet eet.
FODMAP-laag.jpg

Laatst bewerkt:
Allemaal fearmongering bullcrap

Als je minder vlees eet ga je meestal ook meer groenten eten en andere bronnen van eiwitten en vetten, wat meestal een algemeen gezond effect heeft. Vooral groenten hebben een sterk positieve impact, maar noten bv ook.
Veel mensen die (veel) vlees en/of bewerkt vlees eten eten minder groenten, maar als je nu vlees eet en je eet dit wel met veel groeten, noten, variatie in eiwitbronnen en peulvruchten is daar iets over bekend?

Veel mensen die (veel) vlees en/of bewerkt vlees eten eten minder groenten, maar als je nu vlees eet en je eet dit wel met veel groeten, noten, variatie in eiwitbronnen en peulvruchten is daar iets over bekend?
Ja, dat is gewoon gezond. Mediteriaans dieet bestaat daar vooral uit en natuurlijk olijfolie.

Beide kan dus. Het is als je teveel vlees eet ga je meestal minder van andere dingen eten.

Dus evenwicht, ongeacht of je vlees eet of niet. En ja, vlees kan je perfect vervangen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...n-dat-doe-je-toch-maar-beter-niet-zegt-het-v/

“Maar bij het federaal voedselagentschap (FAVV) verslikten ze zich in hun koffie toen ze dat hoorden. Doe het niet, klinkt het daar stellig. "Kerstbomen zijn helemaal niet bedoeld om in de voedselketen terecht te komen", benadrukt woordvoerster Hélène Bonte.”

Het is hetzelfde met andere eetbare dingen die worden opgekweekt voor of in de sierteelt, zoals bv. fuchsia en fazantenbes: je blijft er beter af want je weet niet wanneer en met wat ze behandeld zijn. Die oproep om naalden van je kerstboom op te eten (hier het oorspronkelijke bericht voor de liefhebbers: https://stad.gent/nl/groen-milieu/nieuws-evenementen/na-de-feestdagen-wat-met-de-restjes) is gewoon onverantwoord, en kunstsneeuw of brandwerende spray is niet het enige waar je voor moet opletten.

Ik geloof best dat te veel rood vlees en dan vooral bewerkt vlees niet het beste is voor je gezondheid, maar ik denk dat claims als “ 50 gram geeft 30% (ofzo) meer kans op kanker” vooral stemmingmakerij is.
Met de hoeveelheid vlees die ik heel m’n leven al eet heb ik dan circa 376452 % meer kans op kanker.
Rood vlees is juist super goed voor je gezondheid en naar mijn mening de beste proteïne sources naast eieren

Is dit niet anderhalf uur lang luisteren naar cherrypicking icm conformation bias?

• Topic Starter Topic Starter
Oké, plan is nu de dag te blijven beginnen met overnight zaden en pitten met kurkuma, gember en honing. 2de ontbijt Brinta, rice powder, whey en melk.
Op het werk hopen fruit en wat yoghurt en 's avonds een warme maaltijd met aardappelen/rijst/bonen of linzen, groenten en een vleesje 🦍

Oké, plan is nu de dag te blijven beginnen met overnight zaden en pitten met kurkuma, gember en honing. 2de ontbijt Brinta, rice powder, whey en melk.
Op het werk hopen fruit en wat yoghurt en 's avonds een warme maaltijd met aardappelen/rijst/bonen of linzen, groenten en een vleesje 🦍
Volgens mij gebruik jij toch o.a. bloedverdunners, dan kan kurkuma weleens voor bloedingsrisico’s zorgen.

• Topic Starter Topic Starter
Terug
Naar boven