AndroidHealthClinic

wie weet raad?

liekske

Cool Novice
Waardering
0
Train nu al bijna zes jaar. Toch wil ik nu een echt doel gaan stellen en daarna naar toe werken zonder elke keer afgeleid te worden naar een ander doel.
Punt is gewoon dat ik graag meer massa erbij wil hebben maar dat ik aan de andere kant ook wel mijn buikspieren wil zien.
Samen dat gaat niet. Als ik ook maar iets aan mijn voeding toevoeg voor massa dan schiet mijn gewicht omhoog en ik ben bang dat nooit spiermassa kan zijn.
Wil geen bodybuilster worden maar ik wil wel dat er duidelijk te zien is dat ik er keihard voor train.
En dat je dat ook op foto's duidelijk kan zien want dat vind ik echt niets.
Mijn voeding ziet er als volgt uit:
Diep vol bord havermoutenpap(magere melk), eetlepel rozijnen en theelepel honing
10:00 halve bak kwark
11:00 boterham met mager vleeswaar
12:00 2 sneden brood met mager vleeswaar
14:00 1 snee brood met mager vleeswaar
15:00 1/2 bak kwark
16:00 2 sneden brood met mager vleeswaar
17:30 bord met rijst, kip, groente of pasta of aardappels
soms mager vlees, soms vet vlees
meestal mager vlees
Na training eiwitshake met 1/2 banaan
en tussendoor twee stuks fruit

Hallo Liekske,

Wanneer jij je lengte en gewicht en vetpercentage geeft dan kan ik je een algemeen advies geven.
Bij een specifiek advies kan je surfen naar www.deliwear.nl of www.desireedumpel.be

Met vriendelijke sportgroet,

deliwear.

Als je een goed trainingsschema hebt, kom je al een heel eind, dus trainen op massa.
Daarbij denk ik dat je eerst je eetschema eens na moet kijken,want ik mis er nogal wat in, oa fruit,rauwkost, je eetmomenten later op de avond en dat van 15 uur is geen maaltijd.
Ga uit van ong 6 eetmomenten op een dag ,om de 2,5 a 3 uur.
Probeer elke maaltijd koolhydraten en eiwitbronnen toe te voegen, houd je eiwitten goed in de gaten,en natuurlijk de nodige vetten...die zie ik hier ook niet in.
Veel water tot je nemen, multivitamine toevoegen.
Het kan zijn dat je inderdaad wat aankomt in vetgehalte,maar als je richting de zomer gaat ,kun je natuurlijk wel een cut houden.
Doormiddel van een ander eetschema en cardio...en natuurlijk wat aanpassing in je training.
Maar lukken moet t zeker :D

• Topic Starter Topic Starter
Hoi,

Ik ben 1.66 58kg en denk ongeveer 21% vet(weet het niet zeker)

Ik heb onderaan aan gegeven dat ik 2 tot 3 stuks fruit per dag eet.
Soms eet ik rauwkost, meestal zorg voor ongeveer 250 gr groente per dag
Tijdje heb ik noten gegeten, wil weer terug in gaan voegen

Je wilt geen bodybuilder worden, maar wel dusdanige spiermassa kweken dat mensen kunnen zien dat je keihard traint??!!!!??!!!?? Wil je zeggen dat je dat na 6 jaar trainen nog steeds niet bereikt hebt??!! No offence kerel, maar ik zou toch maar gaan leven als een bodybuilder...dus train zwaar...eet veel (boven onderhoudsniveau) en schoon voer en houdt voldoende rust/slaap. Je verandert echt niet van de 1 op andere dag in een monster, maar het mag duidelijk zijn dat jouw methode in 6 jaar tijd weinig teweeg heeft gebracht.

Edit: Oeps...zie nu pas dat je een vrouw bent! Hahaha sorry!

Laatst bewerkt:
Maar goed...ik zal eens kijken:

Je voedingsschema is niet optimaal!
- Allereerst moet je de voedingswaarden (eiwitten/ carbs/ vetten in grammen) in beeld brengen en de daarbij behorende kcals. Bereken eerst je basisbehoefte (dus kcals die je verbrand per dag) en ga daar zo'n 500 kcals boven zitten als je in spiermassa wil aankomen. Je hebt al een vrij fors vetpercentage...dus misschien eerst cutten (onder je basisbehoeften gaan zitten met kcals, zodat je vet verbrand).
- Ok...je hebt 7 maaltijden, das goed, maar de verdeling is niet goed...hou tussen iedere maaltijd zo'n 2 a 3 uur aan.

- Verder zal ik toch maar eens op het forum zoeken...er is zat te vinden over cutten, bulken...het opstellen van voedingsschema's en trainingsschema's.

Succes!

hum ik weet geen raad maar herken je probleem. Ik ben echter pas net begonnen met hard trainen. Ik wil ook spiermassa aanzetten maar ben ook erg bang dat ik alleen maar dikker wordt door dat vele eten...
Beetje tegenstrijdig om de weegschaal meter omhoog te zien vliegen en daar dan blij om te moeten zijn! Ik ben in een paar weken drie kilo aangekomen maar of dat nou spieren zijn dat vraag ik me ten zeerste af..Ik merk wel dat ik sterker wordt maar zie in de spiegel geen verschil. En na 6 jaar geen verschil zien? Nou zakt de moed me wel in de schoenen moet ik zeggen! Hoe train je dan? Het kan niet alleen in de voeding zitten lijkt me?
Moeilijk!

Kom op dames, niet zo snel de moed opgeven he :)
Je kan moeilijk verwachte verschil te zien als je elke dag voor de spiegel staat :D

Aan je voedingsschema zou ik nog wel wat veranderen liekske.
Je eet maar liefst elk uur :eek:
Je kunt beter naar wat grotere porties gaan elke 2,5 a 3 uur, grotere porties zorgen voor de uitstoot van meer groeifactoren.
Bijv:
9.00
12.00
15.00
18.00
en ongeveer een uur na het trainen nog een maaltijd.

En ja het is spiermassa aanzetten of vet verliezen, beiden tegelijkertijd zou ideaal zijn maar werkt in de praktijk niet. Als je spiermassa wilt aanzetten, zorg gewoon dat je goed eet en houdt je vetpercentage in de gaten. Meet het bijvoorbeeld wekelijks, als het omhoogschiet ga dan iets terug in je calorien. In het begin zal je snel veel aankomen, maar dit is vooral te danken aan je glycogeenvoorraaden die groter worden. Glycogeen wordt opgeslagen met veel water dus vandaar snel die extra kilo's :)

qwert55 zei:
Edit: Oeps...zie nu pas dat je een vrouw bent! Hahaha sorry!
gheghe... het staat ook niet voor niets in de vrouwensectie he ;)

Btw je kunt je vragen over voeding ook gewoon stellen in de sectie 'voeding en dieten'. Kans dat er dan iets meer gereageerd wordt...

black weet altijd raad :D!
Ik heb ook nog een vragie :p Ik weet dat het vast al wel ergens staat maar ik ben leeslui...
Hoe meet je je bodyvet en hoe stel je je dagelijkse basisbehoefte in kcal vast!?
thnx~! :cool:

Snoepje zei:
black weet altijd raad :D!
Ik heb ook nog een vragie :p Ik weet dat het vast al wel ergens staat maar ik ben leeslui...
Hoe meet je je bodyvet en hoe stel je je dagelijkse basisbehoefte in kcal vast!?
thnx~! :cool:
Vooruit dan maar :o

Een simpele manier om je basisbehoefte te berekenen is je BM te vermenigvuldigen met een factor1,3/1,5/1,7 naargelang je activiteit. Duidelijk?;)

Je BM is je Basaal Metabolisme, oftewel het minimum aan calorien dat je binnen moet krijgen. Is geslachts/gewichtsgebonden. Voor vrouwen:
Gewicht (in kg)/BM(in kcal/dag)
50/1250
55/1290
60/1330
65/1370
70/1410
75/1450
80/1500
Hoger hoef ik niet te gaan hoop ik ;)

Dan nog de mate van activiteit:
Gematigd actief (inactief beroep, thuis licht actief, af en toe sport) = 1,5 x BM
Actief (actief beroep of regelmatige lichaamsbeweging, elke dag sport) = 1,7 x BM
Dit is het onderhoudsgewicht. Om spiermassa aan te zetten moet je dus iets boven je BM gaan zitten.

De rekentabel voor het aantal grammen koolhydraten/eiwit/vet tegen het aantal kcal:
1 gr koolhydraat = 4 kcal
1 gr vet = 9 kcal
1 gr eiwit = 4 kcal
(en 1 gr alcohol = 7 kcal)

Nou succes met rekenen :) Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van om je basisbehoefte uit te rekenen, er zijn tig manieren met vaak totaal verschillende uitkomsten. Luister gewoon goed naar je lichaam en houdt je vet in de gaten. Zo zit ik zelf ver boven het aantal kcal dat wordt aangeraden 'door de tabelletjes'. En het ging altijd prima, totdat de weegschaal vanmorgen op mijn nuchtere maag ineens doorsloeg naar de 99,1 :eek: . Dan weer iets zakken in de kcal dus ;)

De beste manier om je vet te laten meten is het onder water wegen. Aan de hand van je normale gewicht, je gewicht onder water en de volumeverandering wordt dan je vetpercentage berekend. Waar je dat kan laten doen? Geen idee ;)
De op een na beste manier is de huidplooimeting, mits gedaan door een deskundig persoon. Vraag het de trainer in de sportschool eens.
De slechtste manier is die met de twee elektroden. Aan de hand van een stroompje door je lichaam en de weerstand die het ondervindt word dan je vetpercentage zogenaamd berekend. Omdat er nog tal van andere factoren zijn die de weerstand bepalen is dit zeer onnauwkeurig.

Nou succes ermee en houd ons op de hoogte van de vorderingen :)

je bent een schat :D en zal ik doen!

Black Knight zei:
Vooruit dan maar :o

Een simpele manier om je basisbehoefte te berekenen is je BM te vermenigvuldigen met een factor1,3/1,5/1,7 naargelang je activiteit. Duidelijk?;)

Je BM is je Basaal Metabolisme, oftewel het minimum aan calorien dat je binnen moet krijgen. Is geslachts/gewichtsgebonden. Voor vrouwen:
Gewicht (in kg)/BM(in kcal/dag)
50/1250
55/1290
60/1330
65/1370
70/1410
75/1450
80/1500
Hoger hoef ik niet te gaan hoop ik ;)

Dan nog de mate van activiteit:
Gematigd actief (inactief beroep, thuis licht actief, af en toe sport) = 1,5 x BM
Actief (actief beroep of regelmatige lichaamsbeweging, elke dag sport) = 1,7 x BM
Dit is het onderhoudsgewicht. Om spiermassa aan te zetten moet je dus iets boven je BM gaan zitten.

De rekentabel voor het aantal grammen koolhydraten/eiwit/vet tegen het aantal kcal:
1 gr koolhydraat = 4 kcal
1 gr vet = 9 kcal
1 gr eiwit = 4 kcal
(en 1 gr alcohol = 7 kcal)

Nou succes met rekenen :) Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van om je basisbehoefte uit te rekenen, er zijn tig manieren met vaak totaal verschillende uitkomsten. Luister gewoon goed naar je lichaam en houdt je vet in de gaten. Zo zit ik zelf ver boven het aantal kcal dat wordt aangeraden 'door de tabelletjes'. En het ging altijd prima, totdat de weegschaal vanmorgen op mijn nuchtere maag ineens doorsloeg naar de 99,1 :eek: . Dan weer iets zakken in de kcal dus ;)

De beste manier om je vet te laten meten is het onder water wegen. Aan de hand van je normale gewicht, je gewicht onder water en de volumeverandering wordt dan je vetpercentage berekend. Waar je dat kan laten doen? Geen idee ;)
De op een na beste manier is de huidplooimeting, mits gedaan door een deskundig persoon. Vraag het de trainer in de sportschool eens.
De slechtste manier is die met de twee elektroden. Aan de hand van een stroompje door je lichaam en de weerstand die het ondervindt word dan je vetpercentage zogenaamd berekend. Omdat er nog tal van andere factoren zijn die de weerstand bepalen is dit zeer onnauwkeurig.

Nou succes ermee en houd ons op de hoogte van de vorderingen :)

IMO vind ik dit niet de juiste manier om dit uit te rekenen lieverd want een BBér kan al de BMI niet gebruiken :D

(zoek eens op mijn naam ik heb er een heel duidelijk schema ooit van gepost voor div mensen hier )

Het is niet dat ik naar zes jaar geen verschil zie.
Het eerste jaar trainde ik maar 1x per week, dat is veel te weinig voor enige resultaat.
Het tweede jaar ging ik 2x in de week trainen ook niet echt vaak, maar wel met resultaten. Ben toch wel ongeveer 12kg aan vet kwijt, je kan ook wel zien dat ik train, zo is het ook weer niet. Heb wel goeie rug en krijg over mijn triceps vaak complementjes.
Het is gewoon niet zoals ik het wil hebben, ik wil gewoon wat forser worden qua spieren zodat het beter opvalt. Maar ja misschien komt het ook omdat je het zelf op den duur niet meer ziet van jezelf. Mijn vriend denkt ook dat hij niet vooruit gaat en die is wel degelijk gegroeid

SCREWBEAST zei:
IMO vind ik dit niet de juiste manier om dit uit te rekenen lieverd want een BBér kan al de BMI niet gebruiken :D

(zoek eens op mijn naam ik heb er een heel duidelijk schema ooit van gepost voor div mensen hier )

Ik denk dat je BM (Basaal Metabolisme) verward met BMI (Body Mass Index) :)
Geeft niet hoor, ik houd nog steeds van je :heart:

Kan je even aangeven wanneer je ongeveer iets gepost hebt over BMI? Ik heb weinig zin om al die 3.297 posts van je door te bladeren tot ik de BMI tegengekomen ben ;)

(note:
BMI wordt gebruikt om te kijken of je geen overgewicht hebt, maar dit is idd totaal onbruikbaar voor een BB'er omdat deze geen rekening houdt met de verdeling spiermassa/vet.)
BM (basaal metabolisme, of grondstofwisseling) is de hoeveelheid energie die je per dag nodig hebt om je lichaamsfuncties in stand te houden)

Laatst bewerkt:
liekske zei:
Het is niet dat ik naar zes jaar geen verschil zie.
Het eerste jaar trainde ik maar 1x per week, dat is veel te weinig voor enige resultaat.
Het tweede jaar ging ik 2x in de week trainen ook niet echt vaak, maar wel met resultaten. Ben toch wel ongeveer 12kg aan vet kwijt, je kan ook wel zien dat ik train, zo is het ook weer niet. Heb wel goeie rug en krijg over mijn triceps vaak complementjes.
Het is gewoon niet zoals ik het wil hebben, ik wil gewoon wat forser worden qua spieren zodat het beter opvalt. Maar ja misschien komt het ook omdat je het zelf op den duur niet meer ziet van jezelf. Mijn vriend denkt ook dat hij niet vooruit gaat en die is wel degelijk gegroeid

Regelmatig foto's maken, dan kun je zien wat je progressie is.
Post anders eens wat foto's op het forum :)

liekske zei:
Hoi,

Ik ben 1.66 58kg en denk ongeveer 21% vet(weet het niet zeker)
wel ik heb even nagegaan en je hebt een middeltje van 70cm om die 21% te halen...21% bij een vrouw kan je vergelijken met 8% bij een man!! Ik denk dus ook dat je er vrij droog moet uitzien. :D
Erm.. niet helemaal. Het verschil zal 5-6% zijn, meer niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
jerommeke zei:
wel ik heb even nagegaan en je hebt een middeltje van 70cm om die 21% te halen...21% bij een vrouw kan je vergelijken met 8% bij een man!! Ik denk dus ook dat je er vrij droog moet uitzien. :D

ik denk het niet eerlijk gezegd

Terug
Naar boven