MuscleMeat

Wielrenner en fitnessbal

Waardering
0
Hallo,

Daar ik aan wielrennen doe en vaak last heb in de rug, heb ik mij een fitnessbal aangeschaft. Kan iemand mij specifieke oefeningen aanraden? Zowel onder- als bovenrug moet versterkt worden.

Alvast bedankt,

Stijn

Deadlift.

Uitvoering Trunk extension:
Ga op je knieën zitten en zorg dat je bovenlichaam over de bovenkant van de gymbal ligt. Zet je handen achterop je hoofd. Til je borstkas omhoog tot je ruggengraat recht of lichtjes gerekt is. Daarna terug naar beginpositie.

Video : http://youtu.be/IZ8YPeons1M

Dat zou goed voor de rug moeten zijn :)

Je hebt geen bal aan zo'n bal.

Ga krachttraining doen en laat je begeleiden.

misschien je kont meer naar achteren tijdens het fietsen/onderrug wat aanspannen zodat je rug niet teveel bolt? en sowieso deadliften naast het squatten idd ;)

Alle oefeningen waarbij je je rug strekt, zie afbeelding. Bij die back extension op de bal kan je nog een rotatiebeweging toevoegen, door met je romp naar links-en rechts te roteren (ronddraaien).

http://www.nl.physio-netzwerk.de/homepages/146/images/untitled.jpg
http://www.sportzorg.nl/undefined

Je hebt geen bal aan zo'n bal.

Ga krachttraining doen en laat je begeleiden.

Ja, krachttraining gaat echt helpen bij een (rug)blessure.:rolleyes:

---------- Post toegevoegd Fri 31 Aug 2012 om 13:57 ----------

misschien je kont meer naar achteren tijdens het fietsen/onderrug wat aanspannen zodat je rug niet teveel bolt? en sowieso deadliften naast het squatten idd ;)

Helaas, oefeningen als de squat en deadlift zullen de 'core stability' niet zo heel veel verbeteren.:(

Traint andere spiervezels die je gebruikt bij krachttraining met gewichten.

[Link niet meer beschikbaar]
http://www.giantpt.com/training/buikspieren/kerntraining-met-zwitserse-bal

Zomaar iets uit je links geplukt hoor:

Pak je echter een losse halter, dan doet je lichaam een beroep op allerlei kleine spieren om te helpen de halter in balans te houden. Wil je de instabiliteit nog extremer voelen, dan moet je eens proberen bank te drukken met dumbbells!

Je punt was?

TS is geen bejaarde. Hij heeft 'wat last' van zijn rug, gewoon goede krachttraining heeft hij nodig. Daar heeft hij ook weer profijt van bij het wielrennen ;)

Mijn punt is dat met 'normale' krachttraining de core stability niet zal verbeteren.
En ja, je hebt gelijk, sportspecifieke krachttraining kan 'ts' zeker helpen met het wielrennen!

Mijn punt is dat met 'normale' krachttraining de core stability niet zal verbeteren.
En ja, je hebt gelijk, sportspecifieke krachttraining kan 'ts' zeker helpen met het wielrennen!

Core stability verbeterd natuurlijk wel van krachttraining met losse gewichten (dat staat in zelfs in je eigen link)

Maargoed jij helpt TS beter dan ik, want hij heeft die bal toch al aangeschaft dus ik moet niet zeuren :D

Core stability verbeterd natuurlijk wel van krachttraining met losse gewichten (dat staat in zelfs in je eigen link)

Maargoed jij helpt TS beter dan ik, want hij heeft die bal toch al aangeschaft dus ik moet niet zeuren :D

Nee, dat lees ik toch anders. De auteur geeft aan dat de core stability zich het meest verbeterd op een instabiele ondergrond. Hij maakt daarmee een vergelijking met apparaten en losse halters. Hij zegt dus niet dat de core stability verbeterd.
Maar misschien lees ik wel verkeerd.:o

Nee, dat lees ik toch anders. De auteur geeft aan dat de core stability zich het meest verbeterd op een instabiele ondergrond. Hij maakt daarmee een vergelijking met apparaten en losse halters. Hij zegt dus niet dat de core stability verbeterd.
Maar misschien lees ik wel verkeerd.:o

Maar even los daarvan, hoe meer ik frontsquat, hoe stabieler mijn core aanvoelt hoor. Oke misschien heb ik niet een even goed evenwichtsgevoel als iemand die zijn squats op een bosu-bal doet, maar die persoon heeft ook waarschijnlijk weer niet een net zo sterke rug als ik. Krachttraining met losse gewichten heeft imo het beste van beide werelden, maar meningen mogen natuurlijk verschillen.

Terug
Naar boven