Fitness Seller

Wil tot macht, een noodzakelijke illusie? + Normen/Waarden

Corleoné

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
1.273
Lengte
1m77
Massa
82kg
Vetpercentage
20%
Nietzsche zegt dat in alles de wil tot macht zit. Maar als je jou iets toe-eigent, bv macht over een steen, dan ben je toch nooit zeker van je macht daarover, dus is het een illusie? In feite is alle wil tot macht dus een soort noodzakelijke illusie om te kunnen leven..?

Hier heb ik nog een interessant stukje tekst gevonden:
Eigenlijk is alles slechts een illusie, alle waarheden zijn illusies waarvan men dit gewoon vergeten is omdat zij normen geworden zijn. Volgens Nietzsche is het noodzakelijk dat deze toestand van normen en waarden verdwijnt. Dan ontstaat het nihilisme. God moet dood, in de plaats van dat we ons uitleveren aan een bovenzinnelijke macht, moeten we het ideaal zoeken in de *bermensch als een wezen dat de aarde trouw blijft. Er moet iets in de plaats komen voor God, en dat is de *bermensch. De dood van God is een noodzakelijke stap in het proces van zelfverwerkelijking. God maakte alles krom wat recht is en pas nadat de mens deze God heeft afgestoten, kan hij rechtop lopen en zich verzoenen met de wereld. De mens moet zichzelf kunnen worden en dit betekent dat hij moet ronddwalen in het verbodene, alles wat de waarden en normen steeds hebben verbannen. De *bermensch is hiermee dus niet een bepaald individu of type van de mensheid, maar een hogere toestand die we zouden moeten zien te bereiken, al is het maar voor één moment. De enige manier waarop de mens dus nog van God kan spreken, is niet die van een drijvende kracht of laatste grond, maar van een maximale toestand binnen hen, die berust op de wil om alle eerdere, veilig aanvoelende bindingen die zijn zelfvervreemding in de hand hebben gewerkt, af te werpen. Hierna heeft hij macht over zichzelf en creëert de wereld. God is dus vermoord door de mensen, want zij hebben de normen en waarden achter zich gelaten, zij geloven niet meer in een bovenzinnelijke macht en gaan zo steeds verder boven zichzelf uitstijgen.

Maar als alle waarden en normen verdwijnen, hoe voorkom je dan dat iedereen zijn zin doet en je terechtkomt in een soort wildernis? Er moeten toch bepaalde waarde, normen zijn.. Als iedereen zijn eigen wereld wil creëren dan kom je er toch niet, of iedereen moet over een eigen wereld beschikken maar dit is onmogelijk..

Btw: De *bermensch volgens Nietzsche heeft toch ook bepaalde waarden, bv: verstenliefde ipv naastenliefde enz..

Dan geld gewoon de wet die al miljoenen jaren hier geld ... de wet van de sterkste.

Het idee van 'de wil' heeft Nietzsche overgenomen van zijn leraar Schopenhauer.

Waar komt het citaat in je post vandaan?

Daarbij denk ik dat het losmaken van de slavenmentaliteit van het joden/christendom een speerpunt vormt in de filosofie van Nietzsche. Ook de moraal die daaruit voortkomt moet verworpen worden. Wat krom is, maakt god niet recht (al probeert de slavenmentaliteit dat te bewerkstelligen)
Maar ik ben echt een beginneling in zijn ideeën. God is dood, heeft een andere betekenis voor Nietzsche dan algemeen aangenomen wordt als in: God bestaat niet. (al was hij een atheïst) Het was een verachting van hetgeen hij zag gebeuren op basis van die ideeën. 'De moraal' bestaat volgens Nietzsche niet eens. Nietzsche was een vrij elitair denker, verwierp de democratie en ging uit van de übermensch die zijn eigen moraal schept, verheven boven de wil van het gepeupel. Waar die op uitloopt hoor ik morgen, als ik naar stage fiets en lezingen over hem door m'n MP3 speler schallen. Als ik erachter ben zal ik het posten :D

correct me if I'm wrong. I'd like to learn about this man :D

• Topic Starter Topic Starter
Het idee van 'de wil' heeft Nietzsche overgenomen van zijn leraar Schopenhauer.

Waar komt het citaat in je post vandaan?

Daarbij denk ik dat het losmaken van de slavenmentaliteit van het joden/christendom een speerpunt vormt in de filosofie van Nietzsche. Ook de moraal die daaruit voortkomt moet verworpen worden. Wat krom is, maakt god niet recht (al probeert de slavenmentaliteit dat te bewerkstelligen)
Maar ik ben echt een beginneling in zijn ideeën. God is dood, heeft een andere betekenis voor Nietzsche dan algemeen aangenomen wordt als in: God bestaat niet. (al was hij een atheïst) Het was een verachting van hetgeen hij zag gebeuren op basis van die ideeën. 'De moraal' bestaat volgens Nietzsche niet eens. Nietzsche was een vrij elitair denker, verwierp de democratie en ging uit van de übermensch die zijn eigen moraal schept, verheven boven de wil van het gepeupel. Waar die op uitloopt hoor ik morgen, als ik naar stage fiets en lezingen over hem door m'n MP3 speler schallen. Als ik erachter ben zal ik het posten :D

correct me if I'm wrong. I'd like to learn about this man :D

[Link niet meer beschikbaar]

Idd, maar je bent toch enigszins beperkt als "*bermensch" dan door de normen, waarden van het gepeupel..

En als die *bermenschen samen bv een nieuwe norm creëren waar je als alleenstaande *bermensch niet akkoord mee bent, hoef je je toch te schikken naar die waarden.. (anders bv straf) Dus dan geld ergens dan de wet van de kudde, afgezien van het feit of die wet sterk of zwak is... ???

Welke lezingen zijn dit wel? Al beginnend Nietzsche-ontdekker ben ik hier wel geïnteresseerd in!!:D

alle *bermenschen gaan de gevangenis in

wanneer je God wilt doden en richting nihillisme wil gaan, ontdoe je je ook van de belangrijkste regel: de normen & waarden.

als dat het waard is, leef lekker verder in je illusie........
:)

wanneer je God wilt doden en richting nihillisme wil gaan, ontdoe je je ook van de belangrijkste regel: de normen & waarden.

Klusmier. S. T. *. U.

Please. no offence.

Nietzsche veegt de vloer aan met die slavenmoraal. Blijft niets van over.

Maar als alle waarden en normen verdwijnen, hoe voorkom je dan dat iedereen zijn zin doet en je terechtkomt in een soort wildernis?

dat is een beetje de essentie van nihilisme he, zoals hierboven al ergens staat, het recht van de sterkste.
Doel lijkt me achter de hele bermensch, geen religie, geen normen en waarden die hierop gebaseerd zijn (al ben je atheist, de meeste van onze normen en waarden hebben toch een christelijke oorsprong) en op naar Darwin.

Veel van dat latere Nietsche werk kwam uit een periode dat zijn hersens al in een ver gevorderd stadium waren aangetast door de sief.

Ubermenschen ftw.

• Topic Starter Topic Starter

Ja!!, maar Nietzsche heeft wel een oplossing gegeven tegen het Nihilisme in zijn boek Aldus Sprak Zarathoestra, hoe de übermensch moest leven enz.. Nihilisme is wel het laatste wat Nietzsche wilde, hij wilde namelijk een soort nieuw geloof creëren met andere waarden (betere waarden), namelijk die van de *bermensch.

In het derde deel van Zarathoestra is er namelijk een deel met 30 nieuwe wetten..

Ja!!, maar Nietzsche heeft wel een oplossing gegeven tegen het Nihilisme in zijn boek Aldus Sprak Zarathoestra, hoe de übermensch moest leven enz.. Nihilisme is wel het laatste wat Nietzsche wilde, hij wilde namelijk een soort nieuw geloof creëren met andere waarden (betere waarden), namelijk die van de *bermensch.

In het derde deel van Zarathoestra is er namelijk een deel met 30 nieuwe wetten..
waarom zoveel nieuwe wetten?

aan 1 heb je al genoeg!
;)
"heb uw naaste lief als uw zelf!"

daaruit volgt al het andere, toch?
:thumbs:

[off-topic]
Jezus is al 2000 jaar dood en het enige dat overgebleven is, is een sprookjesboek.
[/off-topic]

je erkent Jezus wel, althans je zegt dat hij geleefd heeft en al 2 duizend jaar dood is................maar zijn geschiedenis noem je een sprookje?

valt niet echt met elkaar te rijmen kerel......
;):D

ONTOPIC:
naastenliefde is de hoofdregel waaruit al het andere onstaat:
"heb uw naaste lief zoals uw zelf lief gehad wil worden"

je erkent Jezus wel, althans je zegt dat hij geleefd heeft en al 2 duizend jaar dood is................maar zijn geschiedenis noem je een sprookje?

valt niet echt met elkaar te rijmen kerel......
;):D
Ik erken em helemaal niet. Haal het gewoon uit dat sprookje.

ONTOPIC:
naastenliefde is de hoofdregel waaruit al het andere onstaat:
"heb uw naaste lief zoals uw zelf lief gehad wil worden"
Goede gedachte, moest nu iedereen zo eens denken hé...

Goede gedachte, moest nu iedereen zo eens denken hé...

tja................als niemand al naar Jezus wil luisteren, hoe denk je dan de wereld vrede te kunnen brengen?

2 duizend jaar bracht God zijn zoon als goede voorbeeld, en wat deden de Joden?

ze hingen hem aan het kruis, omdat ze graag zelf wilden bepalen hoe ze wilden leven.

en is het er echt beter op geworden sinds die tijd?

dacht van niet.............maar wie niet wil luisteren, moet maar voelen!
:D

Hoe bedoel je dit?
Hebben de Joden volgens jou hem aan het kruis gehangen?

lees jij geen Bijbel kerel?
:eek::o

de Joden zitten vol met regeltjes, op de sabbat mag je niet werken, besnijdenis enz.

ze geloofden Jezus niet en accepteerden Hem niet als Zoon van God..........omdat ze dan hun regeltjes en oude leefpatroon moesten laten vallen!
;)

de Joden zitten vol met regeltjes, op de sabbat mag je niet werken, besnijdenis enz.

ze geloofden Jezus niet en accepteerden Hem niet als Zoon van God..........omdat ze dan hun regeltjes en oude leefpatroon moesten laten vallen!
;)
Dus je punt is?
Waren het niet de Romeinen die Hem aan het kruis hebben gehangen?
Je vergist je met de Joden.

Terug
Naar boven