Fitness Seller

Wat vind DBB van een Resource Based Economy?

corleoné jij zit al veel te lang binnen, het werkt zo niet en het kapitalisme ansich zorgt zeker niet voor een vertraging van technische ontwikkelingen,
bijvoorbeeld: het ene bedrijf maakt wel een hdd van 1 petabyte, dan moeten de andere wel mee, concurrentie zorgt juist voor innovaties, een geregelde economie doet dit niet

Idd, kennis wordt gewoon tegengehouden en technologie evolueert trager omdat de grote ondernemingen zoveel mogelijk omzet willen maken. Om nog maar een simpel vb te geven: harddisk fabrikanten hebben wss al de technologie klaar liggen om schijven van 1 Petabyte te fabriceren maar door de huidige economie gebeurt dat nu dus niet. In een RBE zou alles véél vlugger evolueren.

We kunnen ook allang tijdreizen, alleen wordt dit tegengehouden door de Amerikanen

:rolleyes: ga is wat meer naar buiten Corleoné

• Topic Starter Topic Starter
Als er geen geld meer zou zijn neem ik opeens genoegen met een flatje ipv een groot landhuis?
Dan word ik juist hebzuchtiger omdat toch alles voor het oprapen ligt en ik vind dat ik er net zoveel recht op heb als iedereen.
Zo denken bepaalde groepen in Nederland namelijk al zonder namen te noemen. ;):D

Zie ook niet in waarom we dan opeens spiritueler worden.
Om de tijd te doden die we anders aan werk zouden besteden :D?

Mensen zullen alles kunnen hebben wat ze nodig hebben, en dat in de best mogelijke kwaliteit. Wat moet je nu in godsnaam met 3 villa's, 5 auto's en een stuk grond van 10 hectare als je ook gewoon in het bos of park kan gaan wandelen, het is immers ook jouw bos of park... Mensen zullen nog wel privé eigendom en bezit hebben maar de drang om zoveel mogelijk te bezitten zal er niet meer zijn. De 1 zal ook wat groter wonen dan de andere afhankelijk van wat je bijdraagt aan de economie. Hoe men dit dan zal zien te regelen zonder geld weet ik ook nog niet.

Een hoe meer mensen zich bezighouden met spiritualiteit hoe gezonder, vrediger en productiever onze samenleving zal worden.

Kun je dit eens iets toelichten?
En hoezo de sprong van voorstander van het progressief liberalisme naar 'fan' van een RBE(lees, verbastering van het communisme)? je zegt zelf dat je je nog moet verdiepen, hoe kan je dan een fanatiek aanhanger zijn terwijl je niet eens voor jezelf op een genuanceerde manier de voor- en nadelen kunt overwegen.

Heb enorm veel respect voor de natuur en in de huidige economie is die er imo te weinig. & I know, maar na de informatie op de site van zeitgeist gelezen te hebben en dat filmpje bekeken te hebben lijkt het me gewoon iets enorm positiefs en was ik eig meteen verkocht en enorm enthousiast erover. Het lijkt mij drm ook zeer onwaarschijnlijk als ik me er meer in ga verdiepen dat ik plots op bepaalde zaken zal stoten waardoor ik toch mijn mening zal moeten herzien. En progressief liberalisme vind ik momenteel nog altijd de beste politieke ideologie waaruit je tegenwoordig uit kan kiezen.

Minder hebzucht? Right :p. Dan zullen bepaalde goederen snel de plaats van geld innemen, en begint heel het verhaal weer opnieuw. Eigendom is nu eenmaal essentieel voor vooruitgang. Zonder het begrip eigendom, krijg je mensen niet gemotiveerd om iets te doen.

Dat is ook een beetje het probleem met heel dat gedoe over bonussen van CEO's. Als een CEO een vast loon heeft, waarom zou hij dan zo effectief mogelijk werken? Als het met het bedrijf beter gaat profiteert niet hij van de winst, maar de aandeelhouders. Een bonus zorgt er (in theorie) voor dat de CEO zijn job goed blijft doen.

Idem met jouw voorgesteld maatschappijconcept. Het werk enkel wanneer mensen zich effectief willen inzetten voor iets, maar weinig mensen hebben die houding wanneer er geen beloning (geld) tegenover staat.

Nu zal je de meerderheid idd niet gemotiveerd krijgen. Er is gewoon een volledige mentaliteitsverandering nodig.

& Dat is het nadeel natuurlijk van de huidige economie, dat veel CEO's bonussen nodig hebben om zo goed mogelijk te blijven presteren.

& Nu hebben idd nog maar weinig mensen die houding, maar ik ben er van overtuigd dat dit kan en zal veranderen.

Laatst bewerkt:
harddisk fabrikanten hebben wss al de technologie klaar liggen om schijven van 1 Petabyte te fabriceren maar door de huidige economie gebeurt dat nu dus niet. In een RBE zou alles véél vlugger evolueren.

Kun je dit effe toelichten aub. Waarom zou dat in een RBE vlugger evolueren?
Want 't is natuurlijk heel leuk om dit allemaal te vertellen maar zonder enige onderbouwing kunnen we die uitspraak natuurlijk als onzin beschouwen... dus graag uitleg aub.

Daarbij heb ik nog een vraag voor je ... In een RBE is alles gratis? De grondstoffen zijn immers voor iedereen, maar hoe wordt een mens in zo'n systeem gemotiveerd om bijvoorbeeld als baas te fungeren bij een groot productiebedrijf van TV's bijvoorbeeld ( waarbij veel verantwoordelijkheid en stress komt kijken ) in plaats van bijvoorbeeld bakker te worden?

Want 't is natuurlijk heel leuk om dit allemaal te vertellen maar zonder enige onderbouwing kunnen we die uitspraak natuurlijk als onzin beschouwen... dus graag uitleg aub.

Daarbij heb ik nog een vraag voor je ... In een RBE is alles gratis? De grondstoffen zijn immers voor iedereen, maar hoe wordt een mens in zo'n systeem gemotiveerd om bijvoorbeeld als baas te fungeren bij een groot productiebedrijf van TV's bijvoorbeeld ( waarbij veel verantwoordelijkheid en stress komt kijken ) in plaats van bijvoorbeeld bakker te worden?

Omdat technologische vooruitgang er prioriteit zal zijn. Bedrijven zullen ook niet meer zoveel mogelijk winst proberen te maken zoals nu door de capaciteit van harde schijven langzaam om de zoveel maanden te verhogen. In een RBE zal men altijd harde schijven leveren met de grootst mogelijke capaciteit en kwaliteit die ze tot dan toe kunnen realiseren.

Meer verantwoordelijk zal ook wel meer voordelen betekenen. Maar de motivatie zal vnl komen vanuit zichzelf, mensen zullen hun eigen kwaliteiten ten dienste willen stellen voor het algemeen welzijn en de toekomst van de mensheid.

PS:
Neem als voorbeeld de nieuwsgierigheid en belangstelling van kinderen Ze weten niet eens wat geld is ... moeten ze worden gemotiveerd door geld om te gaan verkennen/creëren? Nee, ze hebben een persoonlijk belang en ze streven dat na zonder beloning. In feite streefden de grootste bijdragers aan onze samenleving zoals Einstein, Newton of Galileo, dit ook na zonder enig financiëel belang. Ze deden dit omdat ze het wilden. De daad van het doen en het bijdragen hieraan was hun beloning.

In een rbe is er volgens mij geen sprake van concurrentie je wil gewoon het beste en efficiëntste product maken. je hoeft je geen zorgen te maken dat je winst maakt. zie het als een soort van stam, iedereen werkt samen en iedereen heeft een taak, het doel zal zijn om dus zo goed mogelijke producten te maken want je doet jezelf een plezier en de 'stam' een plezier want je hoeft zelf minder te produceren als je producten minder snel kapot gaan. als jij niks uitvoert zal je geen gebruik mogen maken van wat de 'stam' heeft geproduceert. nu kan je zeggen ja maar niemand gaat de vuile klusjes doen. dat klopt, de rede dat er vuile klusjes zijn is omdat het hele huidige systeem anders niet kan draaien omdat er anders niet genoeg banen zijn. we hebben volgens mij de mankracht grondstoffen en kennis om alle vuile klusjes door technologie te laten doen. wat we krijgen is denk ik dat er veel minder 'taken(banen)' overblijven en er veel minder uitbuiting corruptie en 'parasiten' zullen zijn.

corleoné jij zit al veel te lang binnen, het werkt zo niet en het kapitalisme ansich zorgt zeker niet voor een vertraging van technische ontwikkelingen,
bijvoorbeeld: het ene bedrijf maakt wel een hdd van 1 petabyte, dan moeten de andere wel mee, concurrentie zorgt juist voor innovaties, een geregelde economie doet dit niet

We kunnen ook allang tijdreizen, alleen wordt dit tegengehouden door de Amerikanen

:rolleyes: ga is wat meer naar buiten Corleoné

Ga elke dag buiten:dunno:

In een RBE zullen ze ook zoveel mogelijk trachten te innoveren en zal dit sneller gaan juist omdat er geen concurrentie meer zal zijn. Men zal alle krachten samenbundelen om het best mogelijke te maken en het constant opnieuw te proberen overtreffen.

Laatst bewerkt:
Het is duidelijk dat het huidige systeem niet werkt. En als je snapt hoe het monetary system in elkaar zit is het snel duidelijk waarom. Een resource based economy zoals wordt voorgesteld zou in ieder geval een enorme vooruitgang zijn. We denken dat we al zo geavanceerd zijn maar we kunnen nog niet iedereen van de wereld eten geven terwijl het eten er wel is.

Het idee is prachtig, maar het is naar mijn mening utopisch, de mens zoals jij hem beschrijft herken ik niet. Ik zie het ook niet gebeuren dat er meer technologische vooruitgang komt in een RBE.
Hoe zie je het overheids systeem voor je in een RBE? Jij hebt het ook over de toekomst, denk je dan aan 100 jaar of aan 1000 jaar? Er moet veel te veel veranderen aan de aard van de mens om een maatschappij als dat te verwezenlijken. Voor dat we zo ver komen, bestaat onze hele soort niet eens meer.

Het idee is prachtig, maar het is naar mijn mening utopisch, de mens zoals jij hem beschrijft herken ik niet. Ik zie het ook niet gebeuren dat er meer technologische vooruitgang komt in een RBE.
Hoe zie je het overheids systeem voor je in een RBE? Jij hebt het ook over de toekomst, denk je dan aan 100 jaar of aan 1000 jaar? Er moet veel te veel veranderen aan de aard van de mens om een maatschappij als dat te verwezenlijken. Voor dat we zo ver komen, bestaat onze hele soort niet eens meer.
dat is het probleem de mens die beschreven wordt bestaat niet omdat hij is groot gebracht in het huidige systeem.

dat is het probleem de mens die beschreven wordt bestaat niet omdat hij is groot gebracht in het huidige systeem.
Het soort mens dat beschreven wordt heeft ook nog nooit geleefd. Waar komt jou overtuiging vandaan dat mensen zo kunnen zijn?

zou ideaal zijn zoiets en ik zou serieus "gratis" gaan werken als het echt werkte zonder corruptie maar helaas de mensen kennende zit het er nog lang niet in.

In een rbe is er volgens mij geen sprake van concurrentie je wil gewoon het beste en efficiëntste product maken. je hoeft je geen zorgen te maken dat je winst maakt. zie het als een soort van stam, iedereen werkt samen en iedereen heeft een taak, het doel zal zijn om dus zo goed mogelijke producten te maken want je doet jezelf een plezier en de 'stam' een plezier want je hoeft zelf minder te produceren als je producten minder snel kapot gaan. als jij niks uitvoert zal je geen gebruik mogen maken van wat de 'stam' heeft geproduceert. nu kan je zeggen ja maar niemand gaat de vuile klusjes doen. dat klopt, de rede dat er vuile klusjes zijn is omdat het hele huidige systeem anders niet kan draaien omdat er anders niet genoeg banen zijn. we hebben volgens mij de mankracht grondstoffen en kennis om alle vuile klusjes door technologie te laten doen. wat we krijgen is denk ik dat er veel minder 'taken(banen)' overblijven en er veel minder uitbuiting corruptie en 'parasiten' zullen zijn.

Aan dit heb ik niks.. dit staat vol met aannames.

Zoals pokerladron al aangaf.. T systeem wat jullie zo graag willen zal moeten bestaan uit mensen die over een mentaliteit moeten beschikken dat nu uiterst zeldzaam is of simpelweg niet bestaat.

Als die mensen niet bestaan, hoe weet je dan dat 't mogelijk is..

Jullie doen net alsof wanneer we ander Economisch systeem hanteren dit één vredige wereld wordt... Maar 't blijft nog steeds dezelfde wereld waarin gemoord wordt & oorlogen blijven bestaan.

Het systeem is het product van de mens, de mens niet het product van het systeem. Het is nou ook weer niet dat we van de 1 op de andere dag besloten om over te gaan op het huidige kapitalistische systeem. De basis is al vele duizenden jaren geleden gelegd en de Romeinen hadden een systeem dat in grote lijnen lijkt op het huidige kapitalistische systeem. Gaan we nu zeggen dat de Romeinen het dus al fout hadden en in feite gevormd werden door het systeem? Of was het systeem gewoon een product van de mens en de Romeinen in het bijzonder?

Ik zie niet in hoe het elimineren van geld de wereld beter zou kunnen maken. Geld is echt niet het probleem, mensen zijn het probleem. Beter elimineer je daar zoveel mogelijk van als je een hoop wereldproblemen wilt oplossen.

Bovendien sluit het gebruik van geld niet een vorm van ruilhandel uit. Maar alleen een ruilhandel is gewoon zoveel onpraktischer in alle opzichten. Om over oneerlijkheid jegens talent nog maar niet te spreken. En wat gebruik je voor waardebepaling van grondstoffen en vooral arbeid? Je kunt niet simpelweg in mensuren rekenen, er zijn mensen die gewoonweg minder waard zijn dan anderen. Een cardioloog redt nou eenmaal meer levens dan een strontschepper. En een mensenleven lijkt het meest waardevolle bezit op aarde te zijn.
Er zijn overigens niet genoeg grondstoffen voor iedereen op aarde, ik weet niet waar die claim op gebaseerd is. Het tekort aan grondstoffen of de mate van onbereikbaarheid door technologische onkunde is juist de grootste, enigste?, drijfkracht achter de alsmaar groter wordende concurrentie op de arbeidsmarkt.

Geld, de ongrijpbare vloeistof, is echt een van de prachtigste, simpelste maar toch ook onbegrijpelijkste uitvinding van de mens in mijn ogen.

Verder is een mate van oneerlijkheid tegenover de minder begaafden een natuurlijk iets, het recht van de sterksten geldt voor alle dieren en dus ook voor ons. In welke zin sterk dan ook geinterpreteerd mag worden.

Couldn't disagree more , geld (en zeker in dit systeem) is het grootste probleem. Wil je onderdak/eten/energie of wat dan ook dan heb je geld nodig. Wat als je dit geld niet kan krijgen? Dan ben je ben je inderdaad ****ed. Hier in het westen en andere rijkere landen lukt het om deze dingen te verkrijgen , maar in gebieden zoals Afrika is dat een heel ander verhaal. En het is geen kwestie van er is daar geen eten , het is een kwestie van dat ze geen geld hebben om eten te kopen.

Je kunt wel afkomen met begrippen als 'wet van de sterkste' maar we zitten (of we denken dat we) al verder staan dan bv dieren waar deze regel wel nog geld. Ipv competitie zou er beter samenwerking zijn om voor iedereen een beter bestaan te creëren.

Hoe het nu is werkt voor maar heel weinig mensen. Bv the USA heeft 14-15 trillion dollars aan schuld. 'Het machtigste land van de wereld'. En het is maar een kwestie van tijd voordat het huidige geld systeem in elkaar valt , constant geld blijven pompen in de economie kan niet blijven duren. Want de waarde van geld wordt bepaald door de hoeveelheid die in circulatie is. En als je dan snapt dat je moet lenen om dat geld te verkrijgen + inflatie is het een vicieuze cirkel. Bv die bank/land bailouts zijn lachwekkend.

Couldn't disagree more , geld (en zeker in dit systeem) is het grootste probleem. Wil je onderdak/eten/energie of wat dan ook dan heb je geld nodig. Wat als je dit geld niet kan krijgen? Dan ben je ben je inderdaad ****ed. Hier in het westen en andere rijkere landen lukt het om deze dingen te verkrijgen , maar in gebieden zoals Afrika is dat een heel ander verhaal. En het is geen kwestie van er is daar geen eten , het is een kwestie van dat ze geen geld hebben om eten te kopen.

Je kunt wel afkomen met begrippen als 'wet van de sterkste' maar we zitten (of we denken dat we) al verder staan dan bv dieren waar deze regel wel nog geld. Ipv competitie zou er beter samenwerking zijn om voor iedereen een beter bestaan te creëren.

Hoe het nu is werkt voor maar heel weinig mensen. Bv the USA heeft 14-15 trillion dollars aan schuld. 'Het machtigste land van de wereld'. En het is maar een kwestie van tijd voordat het huidige geld systeem in elkaar valt , constant geld blijven pompen in de economie kan niet blijven duren. Want de waarde van geld wordt bepaald door de hoeveelheid die in circulatie is. En als je dan snapt dat je moet lenen om dat geld te verkrijgen + inflatie is het een vicieuze cirkel. Bv die bank/land bailouts zijn lachwekkend.
Als je geen geld kunt krijgen, ben je dus automatisch niets waard. Daar verandert een "RBE" niets aan, of hoe zie jij dat?

Verder zei ik al dat achter het zogenaamde probleem met geld het echte probleem zit, en dat is de mens zelf.

Het eeuwige, zielige Afrika-verhaal dat blanke mensen blijven opdreunen wordt ook wel afgezaagd, vooral omdat het 9/10 onzin-verhaaltjes zijn.
Vanaf de eerste rij maak ik mee hoe de meeste mensen in Afrika zijn. (Welk deel van Afrika hebben we het hier precies over? Griekenland is Duitsland niet...) De meeste vooroordelen die wij hier van ze hebben op het gebied van parasitair gedrag en luiheid kloppen gewoon. Het is daar ook echt niet onmogelijk om geld te verdienen of om uit het in westerse ogen uitzichtloze bestaan te klimmen. Sterker nog, als je een beetje slim bent kun je daar een hoop geld verdienen, ook legaal. Zijn zat voorbeelden van.
Ook is het niet een kwestie van te weinig geld hebben maar het hebben van te weinig waarde in welke zin van het woord dan ook. Een tandarts daar is echt niet geinteresseerd in een stoofpot met poendoe of semoul in ruil voor een nieuw gebit, sociale zekerheid en lijfveiligheid is wat hij wil.
Er wordt niets van waarde door die mensen zelf geproduceerd en daarom is er geen sprake van ontwikkeling.
Overigens zijn JUIST die landen met veel grondstoffen corrupt en niet ontwikkeld, grote delen van Afrika zijn hier het beste voorbeeld van. Bergen met goud, diamanten en veel voor de industrie onmisbare grondstoffen maar het enige wat dat uitlokt is een eeuwigdurende stammenstrijd. Zoek maar eens naar "Resource Curse".

Een economie die gebaseerd is op het maken van producten uit grondstoffen blijft de welvarendste in alle opzichten, omdat er in een zo'n land juist sprake is van waardebepaling naar productiecapaciteit in de vorm van geld. In dit verhaal kun je geld natuurlijk ook vervangen door een universele grondstof die je om kunt toveren in alles wat je maar wilt. Op productiecapaciteit is namelijk makkelijk een waarde te zetten, op grondstoffen niet.

De mens is een te hebberig wezen om eerlijk met grondstoffen om te gaan die "van de aarde" zijn. Grote corporaties zorgen wellicht juist voor vrede omdat het dan tenminste duidelijk is van wie die grondstoffen zijn. Net als dat sommige landen absolute heersers nodig hebben, heeft de mens in z'n algemeenheid misschien wel onderdrukking nodig. Zonder gemeenschappelijke onderdrukking slachten we elkaar allemaal af, al is nog maar de vraag of dat zo erg is...

Als je geen geld kunt krijgen, ben je dus automatisch niets waard. Daar verandert een "RBE" niets aan, of hoe zie jij dat?

Verder zei ik al dat achter het zogenaamde probleem met geld het echte probleem zit, en dat is de mens zelf.

Het eeuwige, zielige Afrika-verhaal dat blanke mensen blijven opdreunen wordt ook wel afgezaagd, vooral omdat het 9/10 onzin-verhaaltjes zijn.
Vanaf de eerste rij maak ik mee hoe de meeste mensen in Afrika zijn. (Welk deel van Afrika hebben we het hier precies over? Griekenland is Duitsland niet...) De meeste vooroordelen die wij hier van ze hebben op het gebied van parasitair gedrag en luiheid kloppen gewoon. Het is daar ook echt niet onmogelijk om geld te verdienen of om uit het in westerse ogen uitzichtloze bestaan te klimmen. Sterker nog, als je een beetje slim bent kun je daar een hoop geld verdienen, ook legaal. Zijn zat voorbeelden van.
Ook is het niet een kwestie van te weinig geld hebben maar het hebben van te weinig waarde in welke zin van het woord dan ook. Een tandarts daar is echt niet geinteresseerd in een stoofpot met poendoe of semoul in ruil voor een nieuw gebit, sociale zekerheid en lijfveiligheid is wat hij wil.
Er wordt niets van waarde door die mensen zelf geproduceerd en daarom is er geen sprake van ontwikkeling.
Overigens zijn JUIST die landen met veel grondstoffen corrupt en niet ontwikkeld, grote delen van Afrika zijn hier het beste voorbeeld van. Bergen met goud, diamanten en veel voor de industrie onmisbare grondstoffen maar het enige wat dat uitlokt is een eeuwigdurende stammenstrijd. Zoek maar eens naar "Resource Curse".

Een economie die gebaseerd is op het maken van producten uit grondstoffen blijft de welvarendste in alle opzichten, omdat er in een zo'n land juist sprake is van waardebepaling naar productiecapaciteit in de vorm van geld. In dit verhaal kun je geld natuurlijk ook vervangen door een universele grondstof die je om kunt toveren in alles wat je maar wilt. Op productiecapaciteit is namelijk makkelijk een waarde te zetten, op grondstoffen niet.

De mens is een te hebberig wezen om eerlijk met grondstoffen om te gaan die "van de aarde" zijn. Grote corporaties zorgen wellicht juist voor vrede omdat het dan tenminste duidelijk is van wie die grondstoffen zijn. Net als dat sommige landen absolute heersers nodig hebben, heeft de mens in z'n algemeenheid misschien wel onderdrukking nodig. Zonder gemeenschappelijke onderdrukking slachten we elkaar allemaal af, al is nog maar de vraag of dat zo erg is...

Geld is een noodzaak voor iedereen. Als je geen of onvoldoende geld kunt krijgen betekent dat natuurlijk niet dat je niets waard bent. Dan schort er iets aan het systeem. (belachelijk systeem) In een resource based economy moet er niemand meer vrezen dat ze geen eten of onderdak meer hebben. Dus verandert alles juist.

Het 'eeuwen oude' verhaaltje over Afrika is één waarover veel gepraat geweest is maar nog te weinig voor gedaan is. Sommige landen bv Zuid-Afrika , staat dan wel al veel verder maar dan nog is het contrast groot in vergelijking met hoe wij leven. Vriend van me was daar voor een paar maanden en zei dat er duidelijk 2 kanten zijn. Met name het rijkere (hoofdzakelijk blanke mensen) en armere (hoofdzakelijk zwarte mensen). Als je voor 1-2 euro per dag 12-15 uur moet werken zou je voor minder 'lui' worden. Dit noem ik trouwens niet lui , want dat is pure slavernij. En corruptie is overal , nog een bijkomstige zaak van geld. (wat veel misdaad ook is - een gebrek aan)

Olie hebben we in principe niet meer nodig (elektrische auto) , maar olie is een miljarden handel dus dit verdwijnt niet zomaar. Energie kan worden geproduceerd zonder fossiele grondstoffen maar wederom is het een miljarden handel. De wereld rondom ons gebruiken om energie te maken brengt niets op en daarom gebruiken we het niet. We zijn een typ 0 civilization , enkel onze wereld gebruiken (geen fossiele grondstoffen) om energie te wekken zou een goeie stap zijn in de richting van een typ 1 civilization. En de technologie is er , alleen staat ons geld systeem en dus onze (globale) lust om geld in de weg.

Ik snap trouwens het probleem dat veel mensen hebben met een resource based economy niet. Iedereen heeft eten en onderdak. Misdaad zou sterk afnemen. We vervuilen de aarde minder enz enz. Zoals ik al zei in m'n eerste post , hoezo zijn geavanceerd dat we iets als geld (en zeker als je weet hoe het systeem werkt) laten beoordelen wie leeft of sterft. Want daar komt het op neer. Stel je bent in zo'n land geboren , je mag niet naar school (niet kunnen lezen/schrijven) omdat je moet werken voor je familie. Zal je hoogstwaarschijnlijk heel je leven armoede kennen omdat je capaciteiten te laag zijn om een goed betalende job te vinden. En dat is een vicieuze cirkel , hun kinderen gaan hetzelfde lot tegemoet. Dat is het grote probleem ivm geld of geen geld in zo'n landen.

Idd, kennis wordt gewoon tegengehouden en technologie evolueert trager omdat de grote ondernemingen zoveel mogelijk omzet willen maken. Om nog maar een simpel vb te geven: harddisk fabrikanten hebben wss al de technologie klaar liggen om schijven van 1 Petabyte te fabriceren maar door de huidige economie gebeurt dat nu dus niet. In een RBE zou alles véél vlugger evolueren.
Geen idee waar dit vandaan komt, maar er klopt niets van en dat is eenvoudig aan te tonen. Als jij een betere hdd kan produceren zodat je de concurrentie voor bent dan doe je dat, en wel zo snel mogelijk. De reden dat je dat bijv. niet doet is te hoge kosten, waardoor het lanceren van zo'n product (nog) niet interessant is. Niemand gaat iets produceren wat verlieslatend is, of waarvan de marge te klein is.

Kapitalisme en dus competitie is de beste motor voor technologische evolutie. In alle denkbare aspecten van het leven. Hoe meer individuele vrijheid, en hoe vrijer de markt is, hoe sneller technologie evolueert, en hoe sneller de levensstandaard stijgt. Dit is perfect historisch aan te tonen.

Je kan best eens wat basis boeken gaan lezen. Zelfde voor insanityy, joranr... Want het is bijna pijnlijk om dit allemaal te lezen voor iedereen met een basiskennis in economie.

“It pays to keep an open mind, but not so open your brains fall out.”
― Carl Sagan

zoals eerder gezegd: geld is niet het probleem... het zijn de mensen. Een monetair systeem werkt prima, maar niet als de mensen die de touwtjes in handen hebben zwaar corrupt zijn en alleen maar denken aan zichzelf.. wat dus wel het geval is...

Terug
Naar boven