Ik heb ook nooit ontkent dat er een enorme radicalisering is binnen de Islam. Mijn argument was dat die radicalisering alleen maar aangemoedigt wordt door een film als die van Wilders, en dat de reactie van de coaltie en oppositie er daardoor meer een is van bezorgheid om (verdere) polarisatie te voorkomen die de radicalisering alleen maar in de hand werkt; te makkelijk om dan maar 'Islamlfobie' te gaan schreeuwen en uit het oog te verliezen dat de radicalisering binnen de Islam op een veel verstandigere manier aangepakt kan worden dan Wilders (of Bush wat dat betreft) dat doet.
Verder klopt het dat veel van de radicalisering ook ligt aan regeringen van moslimlanden, maar veel wordt ook bijgedragen door de wijze waarop het Westen de Islam en haar volgelingen in de populaire media en op politiek niveau afschildert. Met andere woorden, makkelijk om de eigen verantwoording wat betreft onze bijdrage hieraan over het hoofd te zien maar ze ligt er wel.
Terzijde, ik denk dat niemand kan beargumenteren dat de invasie en bezetting van Iraq niet enorm heeft bijgedragen aan de radicalisering binnen de Islam en evenzo zie ik niet in hoe de film van Wilders bijdraagt aan het terugdringen ervan. Voor diegenen die denken dat ze dat wel doet: ik hoor graag je argumenten.
P.S. We hadden het meer over de al dan niet 'schuld' van Wilders en niet de Islamitische regeringen.