Kvraag me af hoe de mensen die hiertegen zijn zullen reageren als een familielid omkomt bij een aanslag van de terrorsiten.
Wedden dat je dan op magische wijze mss marteling toch niet zo erg vindt?
Dat is inderdaad een hele moeilijke oefening, en ik vind dat je op zijn minst moet proberen er in dat geval toch nog tegen te zijn.
Dat is net hetzelfde als zeggen; als ze mijn kind verkrachten, dan sla ik hem ook dood.
Emotioneel ben ik geneigd het eens te zijn met het eerste... maar dan zit je in een straatje zonder einde. Want als ik iemand dood omdat hij mijn kind verkracht zou hebben, dan heeft de familie van die verkrachter in jouw visie evenzeer het recht mij te doden, ik heb immers hun familielid gedood.
Allemaal goed en wel, maar als iedereen dat recht van de sterkste toepast, is het hier binnen de korste keren terugkeer naar de Oertijd.
DUS; zelfs als familie van je omkomt in een terroristische aanslag zou je jezelf daarboven moeten kunnen stellen ZONDER daarom meteen iedereen die van terrorisme verdacht wordt te gaan martelen. Want dat is wat jij zegt.
Tenslotte zie ik niet echt de correlatie tussen een familielid dat omkomt bij terrorisme en andere mensen folteren ? het gaat hier toch niet om dezelfde mensen ? En daarenboven, wat is de waarde van een bekentenis afgedwongen dmv foltering (werd hierboven door iemand anders reeds aangehaald), inderdaad, nihil.
Het blijft een hele moeilijke evenwichtsoefening tussen de erkenning van fundamentele mensenrechten voor de ene dan wel voor de andere;
voor de ene; recht op een veilig leven, zonder aanslagen
voor de andere; verbod op foltering
B.