AndroidHealthClinic

Witte Huis keurt waterboarding goed (marteltechniek)

Stel je voor:

Een of andere malloot ontvoerd je hele gezin+familie+aller beste vrienden.

Deze kerel wordt opgepakt omdat hij VERDACHT is van ontvoering.

Je geliefden hebben nog voor 48 uur lucht. daarna zullen ze sterven.

De verdachte weigerd te praten.

Zou jij op dat moment niet in staat zijn hem zo erg te martelen tot hij zegt waar je geliefden zijn?

Ondertussen mag je op een internet site( en nee, de beelden van de site kunnen ze niet binnen 48 uur tracken waar deze vanaf verzonden worden) live meekijken hoe je geliefden opgesloten zitten in een afgekaaide soort van koelcel.

Wat een ongelooflijk simpele B-filmvergelijking.

Het gaat erom dat deze mensen opgepakt zijn. Soms zonder enige reden of omdat ze wel meevochten maar dan als simpele strijder die verder niets weet. Deze verdachten worden op een gruwelijke manier gemarteld om eventueel informatie los te krijgen.

-één vd 9/11 piloten had t overleeft ? waterboarding toegestaan om meer info uit hem te krijgen mbt opdrachtgevers e.d. ?

-een zelfmoord terorist pleegt een aanslag , maar overleeft ter nauwernood toch zijn verwondingen . Waterboarding ( na herstel ) toegestaan om achter zijn opdrachtgevers te komen ?

-Je hebt een pedo gevangen en 2 meisjes gevonden , echter heb je spullen van een derde meisje gevonden waarvan de pedo weigerd te vertellen waar zij zich bevind . Waterboarding toegestaan ?

-Een strijder van Al-qaida wordt gevangen genomen tijdens het strategisch planten van explosieven . Waterboarding toegestaan om achter andere doelen te komen ?

Wat ik bedoel is dus dat bij mensen die al schuldig zijn aan een ( terorisme ) misdrijf wat mij betreft deze methode mag worden toegepast om meer info te kunnen krijgen .

Bij mensen die enkel verdachte zijn gaat het imo te ver omdat er zoals eerder al gezegd nog te veel fouten gebeuren die er voor kunnen zorgen dat er onschuldige mensen verdacht worden en/of zelfs veroordeeld worden.

Wat een ongelooflijk simpele B-filmvergelijking.

Het gaat erom dat deze mensen opgepakt zijn. Soms zonder enige reden of omdat ze wel meevochten maar dan als simpele strijder die verder niets weet. Deze verdachten worden op een gruwelijke manier gemarteld om eventueel informatie los te krijgen.
Ik vraag gewoon of je het dan wel goed vind.

Inderdaad en zeker met Amerikanen die het toch al niet zo nauw nemen met de mensrechten en regelmatig fouten maken in rechtszaken waardoor onschuldigen in de gevangenis komen en zelfs ter dood gebracht worden.

Ten eerste: je info uit Hollywood films halen. Zeer overtuigend.

Verder: hoe weet jij hoe erg het is? Mensen die hun leven op het spel zetten voor hun overtuiging gaan opeens alles vertellen wat ze weten. Blijkbaar is het wel heel erg, anders zou het geen succes hebben.

Als er genoeg bewijzen zijn dat ze daadwerkelijk terroristen zijn, dan moeten ze voor een rechtbank komen. Waarom gebeurt dat niet, denk je? Daar kan maar 1 verklaring voor zijn: het bewijs is niet overtuigend. Vandaar dat er ook al mensen vanuit Guantanamo naar huis gestuurd zijn. Geen beschuldiging, geen rechtszaak, gewoon de deur uitgeschopt na een paar jaar vastgezeten te hebben. Die mensen waren blijkbaar onschuldig, maar ondanks dat zijn ze toch gemarteld.

Mogelijke redenen van waarom ze niet naar de rechtbank stappen..
Tijdnood ?
Bewijslast bij rechtbanken veel te hoog ?

Het is geen simpel onderwerp, al ben ik er principieel tegen. Maar ik durf niet te zeggen dat ik consequent zou handelen, maar dat is dan maar het onvolmaaktheid van de mens, niet :x

Stel je voor:

Zou jij op dat moment niet in staat zijn hem zo erg te martelen tot hij zegt waar je geliefden zijn?

Ondertussen mag je op een internet site( en nee, de beelden van de site kunnen ze niet binnen 48 uur tracken waar deze vanaf verzonden worden) live meekijken hoe je geliefden opgesloten zitten in een afgekaaide soort van koelcel.

Stel je voor... stel je voor... dat je helemaal niks hebt gedaan en ze sluiten je zomaar op. Je wordt gemarteld en je hebt totaal geen idee waarom dit met jou gedaan wordt. Dat lijkt me ook geen fijne ervaring.

De film die ik in dit topic aanraadde laat eigenlijk wel zien wat ik bedoel. Uiteraard is en blijft het een film, en overigens ook nog niet zo'n hele goede. Maar het zou echt wel ontzettend klote zijn als zoiets met je zou gebeuren, dat kan ik toch wel zeggen. :D

"Hoe welvarend een land is, is af te lezen aan de manier waarop haar gevangenen behandeld worden."

Ik vind martelen absoluut geen goede methode. Martelen kan zelfs zo ver gaan, dat het leidt tot valse bekentenissen...Wat bereik je daar mee?

Martelen, en dus ook waterboarding, is middeleeuws en achterhaald.

Volgens die gast in het filmpje is het wel vaak effectief...Ja, ammehoela, iemand met z'n ballen opknopen aan de kerstboom is ook effectief, maar dat doen ze toch ook niet (m.u.v. Guantanamo Bay, want wat daar gebeurt wil je volgens mij niet weten.).

Je gaat gelijk in het begin in de fout. Eerst zal er moeten gekeken worden of dit ook echt wel de dader is. Dus doen we het eens andersom: dit scenario is echt, en bij jou in de buurt. Ze zoeken iemand van jouw postuur, pakken jou op, en martelen je. Jij ontkent natuurlijk, want je hebt het niet gedaan. Dat geloven zij natuurlijk niet, want de echte dader zou ook ontkennen. Dus blijven ze je martelen, net zolang tot jij toegeeft het gedaan te hebben.* En dat terwijl je buurman de eigenlijke dader is. Dus een onschuldige word gestraft, EN de echte dader gaat vrijuit. Yay.

* Denk maar niet dat je het niet toegeeft. Anders stel ik een DBB martelkamp voor: ik beschuldig jou van de moord op Julius Caesar. Als het je lukt om het 8 uur lang te blijven ontkennen, dan krijg je E 100 van me.

Dit is namelijk het probleem van martelen, en tegelijk de reden waarom men het toch graag toepast: je krijgt altijd een bekentenis. Het kan een uur duren, het kan een jaar duren, maar uiteindelijk krijgt de ondervrager te horen wat hij wil. Dat lijkt mooi, maar niet als je beseft dat de antwoorden slechts zijn wat hij wil horen, niet noodzakelijkerwijs wat de waarheid is. Als ik gemarteld zou worden zou ik ook toegeven dat ik JFK en Willen van Oranje heb vermoord. Als ze maar ophouden.

Het wordt gebruikt voor mensen die verdacht zijn van terrorisme. Dus niet eens veroordeeld. Er hoeft geen rechter aan te pas te komen om te bekijken of ze wel echt iets met terrorisme te maken heeft. Ook achteraf hoeven de martelaars zich niet te verantwoorden. Dus ze kunnen ook jou oppakken omdat je gezicht hen niet aanstaat: er is NIETS wat ze tegen kan houden. Is dat dan rechtvaardig?

Nogmaals: een BEWEZEN terrorist, die veroordeeld is door een onpartijdige rechtbank, die mag wat mij betreft wel gemarteld worden. Iemand waarvan alleen vermoed wordt (en vaak op nogal zwakke gronden, zoek maar op) dat die iets met terrorisme van doen heeft martelen is wel een extreem zwaktebod. Echt een kenmerk van een samenleving die het niet lang meer gaat redden.

Soms kan de gerechtelijk systeem falen of te kort schieten. Kijk naar de zaak van Joran. Heel Nederland en op Aruba de advocaten en rechter zijn ervan overtuigd dat Joran met de dood van Natalee iets te maken heeft maar hij spreekt niet de waarheid, daarom kunnen ze hem nog steeds niet achtervolgen.

Soms weten ze dat iemand de dader is maar het valt moeilijk juridisch te bewijzen. onnodige lange juridische procedures kunnen er soms toe leiden dat de dader nooit wordt aangehouden.

Stel je voor:

Gast je kijkt teveel tv. :rolleyes:

Mogelijke redenen van waarom ze niet naar de rechtbank stappen..
Tijdnood ?
Bewijslast bij rechtbanken veel te hoog ?

Het is geen simpel onderwerp, al ben ik er principieel tegen. Maar ik durf niet te zeggen dat ik consequent zou handelen, maar dat is dan maar het onvolmaaktheid van de mens, niet :x

My god tijdnood? Die gasten zitten een paar jaar voor niks vast, lijkt me niet echt dat ze daar met een deadline zitten... :rolleyes:

Je gaat gelijk in het begin in de fout. Eerst zal er moeten gekeken worden of dit ook echt wel de dader is. Dus doen we het eens andersom: dit scenario is echt, en bij jou in de buurt. Ze zoeken iemand van jouw postuur, pakken jou op, en martelen je. Jij ontkent natuurlijk, want je hebt het niet gedaan. Dat geloven zij natuurlijk niet, want de echte dader zou ook ontkennen. Dus blijven ze je martelen, net zolang tot jij toegeeft het gedaan te hebben.* En dat terwijl je buurman de eigenlijke dader is. Dus een onschuldige word gestraft, EN de echte dader gaat vrijuit. Yay.

* Denk maar niet dat je het niet toegeeft. Anders stel ik een DBB martelkamp voor: ik beschuldig jou van de moord op Julius Caesar. Als het je lukt om het 8 uur lang te blijven ontkennen, dan krijg je E 100 van me.

Dit is namelijk het probleem van martelen, en tegelijk de reden waarom men het toch graag toepast: je krijgt altijd een bekentenis. Het kan een uur duren, het kan een jaar duren, maar uiteindelijk krijgt de ondervrager te horen wat hij wil. Dat lijkt mooi, maar niet als je beseft dat de antwoorden slechts zijn wat hij wil horen, niet noodzakelijkerwijs wat de waarheid is. Als ik gemarteld zou worden zou ik ook toegeven dat ik JFK en Willen van Oranje heb vermoord. Als ze maar ophouden.

WTF??? Baltazar! Ben jij het echt? :D

My god tijdnood? Die gasten zitten een paar jaar voor niks vast, lijkt me niet echt dat ze daar met een deadline zitten... :rolleyes:

Heb jij het over de guantanamo bay ofzo, want ik niet...

Het gaat er om dat Bush nu de mogelijkheid heeft om toestemming te geven tot waterboarding, maar enkel "under extraordinary circumstances" en "in extreme cases, such as when there is belief that an attack might be imminent".

Enkel dan willen ze de lijfstraffen uitvoeren. Dus tijdnoood speelt wel een (grote) rol.

Heb jij het over de guantanamo bay ofzo, want ik niet...

Enkel dan willen ze de lijfstraffen uitvoeren. Dus tijdnoood speelt wel een (grote) rol.

Ze voeren helemaal niks in want deze praktijken zijn al jaren aan de gang, waar? Nou oa in Guantanamo bay idd. Het is niet iets nieuws wat ze gaan proberen of zo. Het is alleen in de media opgedoken en nu moeten ze daarop reageren.

De Verenigde Staten mogen in de toekomst de 'waterboarding', het simuleren van verdrinking, gebruiken bij het "verhoor" van terreurverdachten. Dat heeft het Witte Huis woensdag meegedeeld. De regering-Bush weigert aldus de praktijk als foltering te erkennen.

Het al dan niet gebruiken van waterboarding "hangt af van de omstandigheden", meende woordvoerder Tony Fratto, die verwees naar het bekende Jack Bauer-moment: "Als je denkt dat een aanslag imminent is, dan is dat een praktijk die je moet overwegen".

Volgens Fratto gaat president Bush te rade bij de deskundigen van de inlichtingendiensten en van het ministerie van Justitie om de "wettelijke implicaties van het gebruik van deze techniek" te bespreken.

Hoezo waren ze hiermee dan al mee bezig ? Officieus misschien wel, maar officieel niet.

Terug
Naar boven