AndroidHealthClinic

WW2

Bezoekers in dit topic

Zaterdag Auschwitz gezien.. Erg mooi om te zien allemaal maar het is niet dat ik er achteraf echt stil van was. Het meeste heb je in documentaires wel gezien dus echt nieuw is het niet. Vond het wel erg bijzonder om tussen de hekken die het kamp afschermde door te lopen bedenkende dat de gevangenen daar van ellende maar tegen aan sprongen om geëlektrocuteerd te worden. De kamers met alle persoonlijke bezittingen en zelfs een kamer met echt een shitload aan Joods haar waren wel bijzonder.

Birkenau was wel wat interessanter. Had absoluut niet verwacht dat dat zo enorm groot zou zijn. De helft van die kamers daar staan overigens wel op instorten en zijn echt aan onderhoud toe maar het gaf wel goed weer hoe erbarmelijk de omstandigheden waren.

Voor de rest nog wat gedaan in Polen?
 
Het tempo van de massamoord in Treblinka lag veel hoger dan in Auschwitz-Birkenau. Het aantal mensen dat in Treblinka in 13 maanden tijd werd vermoord, 800 duizend, was niet veel lager dan de miljoen doden die in Auschwitz-Birkenau in 33 maanden. Naar Treblinka werden voornamelijk Poolse Joden gebracht, en slechts een klein aantal uit het Reich en uit Bulgarije, terwijl in Auschwitz-Birkenau gevangenen afkomstig uit heel Europa terechtkwamen.

Hallucinant

1 op 5 Polen was dood toen ze werden bevrijd. Dat is exclusief de Polen die werden vermoord (of gedeporteerd) door de Sovjets tussen 1939 en 1941. En de zuiveringen na 1945, wederom door de Sovjets.
 
Voor de rest nog wat gedaan in Polen?

Ja salt mine gezien, joodse wijk, prachtige centrum van Krakau veel geweest.. Daarnaast ook een avond uitgegaan (shotjes voor een euro) en wat poolse chicks ontmoet.
 
Toch had imo de oorlog heel anders uit kunnen pakken als er een paar cruciale beslissingen anders waren genomen, paar dingen waar ik aan moet denken:

- Waarom werden ze geen bondgenoten met Oekraine ten tijde van het veroveren van Kiev en de rest, Oekraine heerste al een anti Rusland stemming.
- Waarom liet Hitler z'n troepen zonder degelijk materiaal achter in de koude winter van Rusland, waarom uberhaupt de winter niet laten passeren (oké hij wilde op tijd klaar zijn voor Amerika maar het was vrij kansloos)?
 
Reichsmarschall Hermann Göring
i4iudj.jpg
Reichsführer Heinrich Himmler
1z4d3zc.jpg
Slag om Guadalcanal (1942)
1zwnhcm.jpg
9lbr6x.jpg
Slag om Bougainville (1942)
xd8shk.jpg
Slag om de Gilberteilanden (1943)
24wd35e.jpg
2eed3d2.jpg
Slag om Saipan (1944)
684ln7.jpg
Slag om Iwo Jima (1945)
mk98o3.jpg
 
Coming of the third reich heb ik binnen.
Vanavond maar eens aan beginnen, ben benieuwd.
 
Het Pacifische theater vind ik ook altijd interessant. In Europe vaak wat onderbelicht gebleven. Vooral de veldslagen tussen Japan-USA.
 
Het Pacifische theater vind ik ook altijd interessant. In Europe vaak wat onderbelicht gebleven. Vooral de veldslagen tussen Japan-USA.

Heb een vermoeden dat dit in de VS zelf ook het geval is.
 
Patton is nooit actief geweest in Azië. ;)
 
Patton is nooit actief geweest in Azië. ;)

Ohja, ik las verkeerd. Nee, denk dat in USA wel veel aandacht is en was voor Japan. Denk alleen maar aan al de presidenten die hebben gevochten in de Pacific. En natuurlijk Pearl Harbour.
 
"Tijdens de nachtelijke gevechten werd de snelle torpedoboot PT-109, die onder bevel stond van luitenant John F. Kennedy, door een Japanse torpedobootjager overvaren. Het lukte Kennedy om de overlevenden op een nabijgelegen eiland aan land te brengen. Dankzij een Australisch kustpatrouilleschip werden ze zes dagen later gered."
 
Als ik me niet vergis heeft Reagan zo goed als geen klap uitgevoerd tijdens de tweede wereldoorlog.
 
Als ik me niet vergis heeft Reagan zo goed als geen klap uitgevoerd tijdens de tweede wereldoorlog.
Reagan was ordered to active duty for the first time on April 18, 1942. Due to his nearsightedness, he was classified for limited service only, which excluded him from serving overseas.

Het was in ieder geval geen Jimmy Stewart die van soldaat op klom naar kolonel tijdens WO II en na WO II zelfs nog generaal werd.
 
Nog een president die een war heeft meegemaakt. 2 zelfs

Ike als doughboy

0_0_288_396.jpg
 
Ironisch dat er bij de geallieerden zoveel middelmatige generaals rondliepen, terwijl Hitler de kwaliteiten van zijn briljante generaals compleet ondermijnde.

Het doet met denken aan Montgomery die binnen de 24 uur van de landing Caen wou veroveren. Hij heeft er uiteindelijk één maand over gedaan.
 
Back
Naar boven