AndroidHealthClinic

Sticky WW2

Meer propaganda plaatjes plz

De Amerikaanse propaganda, tegenover de japanners, komt akelig dicht in de buurt van die van de nazi's. Kan me zelfs geen poster voor de geest halen waarin de nazi's het woord 'extermineren' expliciet gebruiken.

WW2-Propaganda.jpg

Meer US propaganda

4r9duq.jpg
52hvrq.jpg
rscwmh.jpg
2njaety.jpg

Geen wonder dat ze de Japanners als 'subhuman' aanzagen.

Nog eens wat cijferwerk opgezocht i.v.m. met het zinken van de Wilhelm Gustloff. Het schip had een capaciteit van 2000 mensen, en zonk op, de voor nazi's symbolische datum, 30 januari 1945.

- 5300 tot 7400 doden v.d. 6600 tot 9000 aan boord* (Beevor, Berlin: The Downfall, 2002)
- 5300 doden v.d. 6600 aan boord (Evans, The Third Reich at War, 2008)
- 7000 doden v.d. 8000 aan boord (Kershaw, The End, 2011)

*In The Second World War (2012) heeft Beevor het over hetzelfde aantal doden maar met een onbekend aantal mensen aan boord.

Van Wikipedia bij references

Interessant, thanks. Het blijft gissen en het doet er verder ook niet zo heel veel toe natuurlijk bij welke ramp de meeste doden vielen. Ben op dit moment toevallig bezig in The Second World War van Beevor, wat een top historicus is dat toch.

Alleen jammer van het grote gebrek aan (bruikbare) kaarten. :( Hij maakte ook een grote fout over Reinhard Heydrich, ik denk dat Robert Gerwarth een traantje heeft gelaten.

Vond het achteraf een ietwat onevenwichtig boek, over sommige dingen (o.a Market Garden) ging hij te snel heen.

Minister Joachim von Ribbentrop & Joseph Stalin (Molotov-Ribbentroppact, Moskou, 1939)
4v4r55.jpg
Gestapobeul Hauptsturmfhrer Klaus Barbie (Lyon, Frankrijk, Jaren 80')
vn1hxj.jpg
Kampbeul Hauptsturmfhrer Wilhelm Boger (Frankfurt proces, Jaren 60')
4uufqh.jpg
Nazificatie v.h. Oostenrijks leger
fvbha8.jpg
Duitse charge
2jbmwzc.jpg
Geraakte Landser
hwbuzd.jpg
Gesneuvelde Landser
14uj3gn.jpg
Gesneuvelde (of gexecuteerde) Waffen-SS'ers
zuhvg3.jpg

21 jaar later in dezelfde krant.

v7z7rr.jpg

Nog een goeie die te zien is op Netflix?

Reichsmarschall Hermann Goring
i4iudj.jpg

"Hess was slightly off balance for as long as I can recall. Why the Fuhrer kept him on as head of the party was a mystery to most people, but to me I always felt it was Hitler's loyalty to his old friends. I remember Hess had a bright idea once in treating me for some neuralgia that I had at the time. It was in 1936 or so. Anyway, one day lots of pots and pans arrived of all different sizes. I didn't know what they were for. One was for soaking my arm, another my forearm, another size for my leg, my thing, and so on. I called him up and asked him what he had sent me so many pots for - did he think I wanted to start an aquarium? But Hess explained that I told him I had neuralgia and that this was the treatment for it. I thanked him over the telephone and laughed for days."

Dan kijk ik liever naar 'Allo 'Allo!

Sovjet Parade
20934pj.jpg
2d6sktk.jpg
Ivan's op weg naar het front
oqd4z8.jpg
Sovjet charge
2dkya7o.jpg
Troepen v.d. as capituleren
23gy83m.jpg

Hongerwinter
28kr1js.jpg
De oogst van Stalingrad
25hmkcl.jpg
334lw1i.jpg
'Australian soldiers blown into the air'
6fxq4o.jpg

'Sad tale of the punctured chin'
2dan1ah.jpg
'They salute with both hands now.'
9lgxuv.jpg
'This man is your friend - He fights for freedom'
oka6a.jpg

Nog een paar (toekomstige) 'celebrity's' in legerdienst.

Paul Newman (acteur)
256yemd.jpg
Charles 'Bronson' Buchinsky (acteur)
5akl20.jpg
Joseph Ratzinger (paus)
2qa4r2p.jpg
James 'Jimmy' Stewart (acteur)
i737kh.jpg
Kurt Waldheim (links) (politicus)
x3y4ax.jpg
Max Schmeling (bokser)
24zjeix.jpg