MuscleMeat

Ze deed het, Rutte nieuwe lijsttrekker VVD

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
Mark Rutte nieuwe VVD-leider
Uitgegeven: 31 mei 2006 19:33
Laatst gewijzigd: 31 mei 2006 19:53
AMSTERDAM - Mark Rutte is woensdagavond gekozen tot nieuwe lijsttrekker van de VVD. Voorzitter van de partij Jan van Zanen maakte dit woensdagavond bekend in het Amsterdamse Okura Hotel.

Mark Rutte kreeg 51 procent van de stemmen. Zijn belangrijkste rivaal, Rita Verdonk, kreeg 46 procent. De derde kandidaat, Jelleke Veenendaal, haalde 3 procent. Zo'n 75 procent (zo'n 30.000) van de bijna 40.000 VVD-leden heeft een stem uitgebracht. Dat maakte voorzitter Jan van Zanen woensdagavond bekend.

VVD-leden konden sinds 10 mei hun stem uitbrengen per post, via internet of telefoon. De leden kregen begin deze maand schriftelijk informatie over hoe dat precies moest.
Het was voor het eerst dat de lijsttrekker van de liberalen rechtstreeks door de leden werd gekozen. De strijd ging tussen minister Rita Verdonk, Tweede Kamerlid Jelleke Veenendaal en de uiteindelijke winnaar staatssecretaris Mark Rutte

nu.nl/algemeen | Mark Rutte nieuwe VVD-leider

Benieuwd hoe dit uitpakt voor de VVD op termijn, Verdonk schikt zich nu nog even in de rol van goede verliezer en benadrukt de eenheid te bewaren. Maar zie haar er wel voor aan om zelf een partij op te richten, ze heeft gelet op de uitslag aanhang genoeg.

Ja kreeg net een mailtje er over,

Die rutte denkt het even te maken.
Rita doet er goed aan optestappen en een eigen partij op te richten.

VVD is toch niet zo veel meer dan.

Idd, gewoon een eigen partij.

Was echt stomverbaasd dat Rutten had gewonnen.. bah.

Terecht; ze had die Ayaan zaak ook wat tactischer moeten aanpakken. Wel jammer, want de VVD zou zonder die hele shit; dik in te 2e kamer gekomen zijn.

Die "hele shit'' heeft de populariteit van de vvd helemaal niet negatief beinvloed en die van Verdonk al helemaal niet. Bovendien heeft Rita onder het volk en wellicht VVD-stèmmers (dus niet de leden) een grotere aanhand dan Rutte. Door al deze aandacht groeit de VVD als een gek, ze stonden in de peiling hoger dan het huidige aantal zetels en het verschil tussen vvd en pvda was historisch klein. De exacte aantallen weet ik niet, maar wat ik wil zeggen is dat Verdonk volgend jaar premier wordt. Lang leve de voorkeursstemmen!

Rare verkiezingen, je kunt je stem opnieuw uitbrengen... ???
Vraag me af in hoeverre dat democratisch is, ikzelf kan toch ook niet opnieuw stemmen in het stemhokje als ik al gekozen heb?
Ik vind dan dat dat ook voor zo'n verkiezing binnen een politieke partij moet gelden.
De VVD zal er denk ik niet zoveel mee opschieten met Rutte als lijsttrekker.
Wilders en de LPF zouden hier wellicht van kunnen profiteren.

Rutte is iemand die mijn stem krijgt:thumbs:

D. zei:
Die "hele shit'' heeft de populariteit van de vvd helemaal niet negatief beinvloed en die van Verdonk al helemaal niet....!

Allright; klopt. Maar de hele sheit heeft wel de partij in twee kampen gedeeld, en maakt alles moeilijk bestuurbaar. Kijk maar wat er nu in Wassenaar is gebeurd. Maar goed Rutte mag dan nu eindelijk de boel bijelkaar houden!

Ja dat vrees ik ook. Wat is er in Wnaar gebeurd dan? De boel is een beetje langs me heen gegaan.

Rutte is een man die een partij bij elkaar kan houden, denk ik en hoop ik...

Hmm misschien we een tactisch sterke zet.
Mensen die Verdonk te ver vinden gaan zien meer in Rutte. Plus de mensen die wel pro Rita zijn stemmen ook gewoon op VVD. Dus kan nu extra zetels opleveren. Alhoewel ik wel liever Rita als lijststrekker zie.

hahaha "Ries" jij stemt toch pvda

RichardV zei:
Hmm misschien we een tactisch sterke zet.
Mensen die Verdonk te ver vinden gaan zien meer in Rutte. Plus de mensen die wel pro Rita zijn stemmen ook gewoon op VVD. Dus kan nu extra zetels opleveren. Alhoewel ik wel liever Rita als lijststrekker zie.
Klopt maar ik denk dat Rutte breder georienteerd is...

Hehe op msn praten we wel verder kerel ;)

Gelukkig, maakt VVD tenminste weer een serieus alternatief voor de komende verkiezingen :thumbs:

D. zei:
Die "hele shit'' heeft de populariteit van de vvd helemaal niet negatief beinvloed en die van Verdonk al helemaal niet. Bovendien heeft Rita onder het volk en wellicht VVD-stèmmers (dus niet de leden) een grotere aanhand dan Rutte. Door al deze aandacht groeit de VVD als een gek, ze stonden in de peiling hoger dan het huidige aantal zetels en het verschil tussen vvd en pvda was historisch klein. De exacte aantallen weet ik niet, maar wat ik wil zeggen is dat Verdonk volgend jaar premier wordt. Lang leve de voorkeursstemmen!
:stupid:

Niet dat ik Verdonk pruim. :barf:

Ik ben bang dat Rutte een betere voor de VVD is.

Rutte is een klankbor voor de jongeren
Zou een van mijn redenen zijn om op hem te stemmen :thumbup:

Ik ben blij met de uitslag.

hmm jammer.. ik was er haast van overtuigd dat rita zou winnen. maar rutte presenteert het haast alsof ze het gewoon met zn tweetjes gaan doen, dus de vvd houdt mn stem nog wel.

Terug
Naar boven