MuscleMeat

Zelf bedacht trainingsschema

Jordy1995

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m76
Massa
82kg
Hallo forumleden,

Graag wil ik jullie mening over een trainingsschema die ik heb opgesteld. Zitten er misschien nog fouten in of zijn er dingen die beter kunnen.

Hier het schema: Rood= push blauw= pull groen= core geel= legs

Maandag: Borst + triceps + voorkant schouders
Dinsdag: Benen + Biceps + onderarmen
Woensdag: Buikspieren + onderrug + cardio
Donderdag: midden/bovenkant rug + lats + achterkant schouders + zijkant schouders + trapezius
Vrijdag: rust

Graag train ik vier dagen met daarna 1 rustdag. Ik wil namelijk minimaal twee spiergroepen 2x per week aanpakken. Verder weet ik niet of borst i.c.m voorkant schouders juist is. Dit heb ik gedaan omdat ik na een borsttraining vaak veel spierpijn heb in mijn voorkant schouders, dus waarom niet samen trainen. Ook train ik liever niet mijn biceps i.c.m. met rug. Deze combinatie werkt naar mijn ervaring niet zo goed. Rug vergt te veel energie en kracht om daarna nog je biceps goed te trainen, die je ook al aanpakt met een rug training. Verder train ik als het goed is geen 'push spiergroepen' en 'pull spiergroepen' een dag na elkaar train.

Verder:
Ik train al 3 jaar en ben in die tijd zo'n 30 kilo vvm aangekomen. Omdat mijn voeding helemaal op orde is train ik soms anderhalf uur per dag. Dit is wel het maximum voor mij. Ik pak gemiddeld anderhalve minuut rust tussen sets. Ik doe best veel sets, meestal 7 oefeningen van 3 of 4 sets.

Alvast bedankt!

• Topic Starter Topic Starter
Hier de oefeningen die ik op dit moment doe. Doe wel bijna elke week/maand andere oefeningen en volgordes van oefeningen.

Maandag:
Borst:
Flat barbell bench press
Incline dumbell bench press
Cable crossover
Incline dumbell fly

Tricep:
Lying dumbell tricep extension
cross bench dips
chest dips

voorkant schouders:
dumbell press of one-arm kettlebelt press (1 oefening is voldoende na borst)

Dinsdag:
Benen (s'ochtends):
Leg extension
Lunches
Leg press
Standing calf raise
Seated calf raise

Biceps (s'avonds):
Olympic bar curl
Drag curl
Seated incline dumbell curl / concentration curl / preacher curl

Onderarmen (s'avonds):
Reverse grip EZ bar curl
Hammer curl

Woensdag:

Buikspieren:
cable crunch
oefening dat je met een wiel naar voren moet rollen en terug (weet de naam van de oefening niet)
high cable wood chop

onderrug:
back/hyper extension

Half uur tot uur cardio met hartslag tussen 130 en 140 (wil geen spierverlies door cardio)

Donderdag:

Lats en midden rug:
Wide grip pull up
BB bent over row underhand grip
one arm dumbell row
straight arm pulldown

Achterkant schouders + traps:
Reverse fly
face pull

Zijkant schouders:
Wide grip upright row (Ook voorkant maar goed i.c.m. rug workout)
side raise

Ik zou de buik lekker af en toe na een push of pull of benen mee pakken.
Onder rug hoeft niet persee apart, ik zou dan deadlift bij pull er in doen.

Dus dan zou je op een 3 daagse split komen. Dan heb je een net wat betere frequentie.

Biceps bij pull houden en triceps bij push houden.

Als je last heb van je biceps na rug dan is je uitvoering niet goed. Dan trek je teveel met de armen/biceps om het gewicht/stang naar je lichaam te trekken ipv met de rugspieren die de armen naar achteren trekken.
Je zou alleen de onder armen moeten gaan voelen vanwege de grip bij hoge weerstand.

Ik zou de buik lekker af en toe na een push of pull of benen mee pakken.
Onder rug hoeft niet persee apart, ik zou dan deadlift bij pull er in doen.

Dus dan zou je op een 3 daagse split komen. Dan heb je een net wat betere frequentie.

Biceps bij pull houden en triceps bij push houden.

Als je last heb van je biceps na rug dan is je uitvoering niet goed. Dan trek je teveel met de armen/biceps om het gewicht/stang naar je lichaam te trekken ipv met de rugspieren die de armen naar achteren trekken.
Je zou alleen de onder armen moeten gaan voelen vanwege de grip bij hoge weerstand.

Biceps bij pull vind ik niet fijn, omdat ik al een uur en kwartier bezig ben met rug, schouder en trapezius. Aan de uitvoering van rug oefeningen ligt het niet. Triceps bij push wordt dan ook iets te veel toch? Ik zou inderdaad graag alles in drie dagen trainen, maar dat wordt naar mening teveel. Wat betreft onderrug heb je denk ik wel gelijk, beetje onzin om die dag na rug training aan te gaan pakken.

Bedankt voor je reactie

Biceps bij pull vind ik niet fijn, omdat ik al een uur en kwartier bezig ben met rug, schouder en trapezius. Aan de uitvoering van rug oefeningen ligt het niet. Triceps bij push wordt dan ook iets te veel toch? Ik zou inderdaad graag alles in drie dagen trainen, maar dat wordt naar mening teveel. Wat betreft onderrug heb je denk ik wel gelijk, beetje onzin om die dag na rug training aan te gaan pakken.

Bedankt voor je reactie

Als je onderrug dan toch bij rug gewoon in past, heb je alleen buik nog over. Die kan je overal bij plaatsen of zelfs wat verdelen. Dan heb je je 3 daagse split al.

btw rug - schouders - trapezius ? Trapezius is gewoon rugspier he.

ik zie nu dat je een 5 daagse split heb? Waarvan 2 trainingen op de dinsdag?

Als je onderrug dan toch bij rug gewoon in past, heb je alleen buik nog over. Die kan je overal bij plaatsen of zelfs wat verdelen. Dan heb je je 3 daagse split al.

btw rug - schouders - trapezius ? Trapezius is gewoon rugspier he.

ik zie nu dat je een 5 daagse split heb? Waarvan 2 trainingen op de dinsdag?

Heb mijn schema veranderd, is dit beter?

Maandag: Borst + Triceps + voorkant schouders + zijkant schouders

Dinsdag: Rust

Woensdag: Rug(inclusief trapezius dan) + achterkant schouders + biceps + onderarmen

Donderdag: Benen + buik

Vrijdag: Borst + Triceps + voorkant schouders + zijkant schouders

Enzovoort.

Heb mijn schema veranderd, is dit beter?

Maandag: Borst + Triceps + voorkant schouders + zijkant schouders

Dinsdag: Rust

Woensdag: Rug(inclusief trapezius dan) + achterkant schouders + biceps + onderarmen

Donderdag: Benen + buik

Vrijdag: Borst + Triceps + voorkant schouders + zijkant schouders

Enzovoort.

Ja bijvoorbeeld.
Zo kom je al structureel aan een iets betere frequentie per spiergroep.
Deze verdeling is een standaard 3 daagse split, push-pull-legs. Al is lateral delts(zijkant schouder) dan eigenlijk weer meer pull.

Voordeel van deze verdeling is dat bijvoorbeeld op borstdag, de meewerkende spieren al goed opgewarmd zijn en soms lekker hebben meegewerkt in de borst press oefeningen en nog maar weinig nodig hebben om effectief te worden getraind.
Dus je hebt geen groot aantal oefeningen nodig om een overload te geven en groei te stimuleren.

Terug
Naar boven