MuscleMeat

Zembla, Char ontmaskerd (Randi)

Bezoekers in dit topic

-Ma3stro-

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
8 okt 2002
Berichten
2.370
Waardering
11
Deze zondag 21:45 op Ned. 2 eindelijk een rationeel tegengeluid tegen de zweverige bullshit programma's als die van Gellar.

De trucs van Char, het medium - 23 maart 2008

[Afbeelding niet meer beschikbaar]





Programma’s als ‘De nieuwe Uri Geller’, ‘Het Zesde Zintuig’, ‘Char, het medium’ en ‘Astro-tv’ trekken miljoenen kijkers. Is dit onschuldig amusement of volksverlakkerij? ZEMBLA duikt in de wereld van het Amerikaanse medium Char.

In haar RTL 4-programma nodigt zij mensen uit die een dierbare hebben verloren met wie Char in contact kan komen. ZEMBLA laat zien dat de readings van Char en andere mediums gebaseerd zijn op tactieken die nagenoeg iedereen kan aanleren.

'Coldreading'
De Amerikaan James Randi is een beroemde criticaster van helderzienden. In ZEMBLA laat hij aan de hand van een recente uitzending van Char zien dat het medium helemaal niet met de doden communiceert. De mensen vertellen zelf hoe het zit, legt Randi uit: "Char hanteert de ‘coldreading’ techniek. Ze vist naar letters, maskeert fouten en stelt tientallen vragen."

Marian van den Hul kreeg een ‘reading’ in het programma van Char. Haar man overleed twee jaar geleden en ze bleef achter met twee jonge kinderen. ZEMBLA spreekt haar een half jaar later. Marian is niet overtuigd dat Char contact heeft gelegd met haar overleden echtgenoot. "Ik vond dat ze heel zwak was, ze zei niets concreets."

Marian vertelt dat de reading drie kwartier duurde. In de uitzending duurde het gesprek zeven minuten. Volgens Marian zijn de stukken, waar Char er naast zit met haar vragen, eruit geknipt.

Spijt
Yoeri van der Sman heeft spijt dat hij aan de show van Char heeft meegewerkt. Hij wilde weten waarom zijn vader, die zelfmoord heeft gepleegd, geen afscheid heeft genomen. Yoeri schreef een brief aan Char en werd door de redactie uitgenodigd voor een screening.

"In dat voorgesprek werden mij allemaal vragen gesteld", vertelt Yoeri in ZEMBLA. Door de bespreking vooraf werd Yoeri argwanend, wat tijdens de uitzending ook duidelijk aan hem te zien was.

Yoeri: "Char zei dingen over mijn vader die helemaal niet klopten. Ik werd steeds chagrijniger en keek niet al te vriendelijk meer." Reden voor het programma om Yoeri helemaal uit de uitzending te knippen.
 
In amerika zijn Char en Geller al vaker tegen de lamp gelopen, maar mensen die iets heel graag willen zullen er toch altijd op blijven hopen dat het wel echt waar is.
 
Afschieten.
 
Cool, ga ik zeker kijken, thnx voor de tip! :thumbs:

Heb zelf ook een boek over coldreading liggen, echt cool om te lezen en ook erg leerzaam (en handig).
 
Ik ga het denk ik ook bekijken, altijd leuk zulke documentaires.
 
In amerika zijn Char en Geller al vaker tegen de lamp gelopen, maar mensen die iets heel graag willen zullen er toch altijd op blijven hopen dat het wel echt waar is.
Uiteraard. Wat ik erg jammer vind is dat deze mensen te vaak een platform krijgen om hun oplichterij te presenteren op t.v. zonder daarbij een kritische noot. Daarom is het mooi dat er nu een tegengeluid komt. Denk alleen dat het een beetje "preaching to the choir" is. Mensen die geloven in een char, of in een Geller kijken over het algemeen niet naar Zembla heb ik zo het idee.

Kwam deze quote net tegen op de Randi site, vond hem wel quotewaardig:
Those of us trying to maintain our life raft of sanity in an ocean of stupidity have probably developed a sense of being "comfortably numb," as Pink Floyd once said. If rationality is represented by low-lying land mass, and woo-woo is represented by the ocean, then the more I look around, the more I'm convinced that we're suffering Intellectual Global Warming
 
Tsja, nu met die programma's zoals Uri Geller en Het 6e zintuig wordt het natuurlijk steeds aantrekkelijker voor kwakzalfers om bekendheid te krijgen. Gewoon uitstekend zakelijk instict, deze mensen zijn schatrijk.
 
Hoezo is mijn reactie verwijderd? Nogmaals...dat ze mag branden in de hel. Wat denkt ze wel niet om familie of kennissen in de maling te nemen door te zeggen dat ze kan communiceren met hun dierbaren. En ze verdient er ook nog miljoenen mee...triest en kleinzielig k*twijf.
 
Hoezo is mijn reactie verwijderd? Nogmaals...dat ze mag branden in de hel. Wat denkt ze wel niet om familie of kennissen in de maling te nemen door te zeggen dat ze kan communiceren met hun dierbaren. En ze verdient er ook nog miljoenen mee...triest en kleinzielig k*twijf.

Omdat je je reactie ook anders kan formuleren. Je kan ook je mening geven zonder met ziektes te gaan schelden, daar kunnen mensen namelijk aanstoot aan nemen.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f15/net-m-n-moeder-verloren-157434/

Om maar een voorbeeld te geven...
 
Tijd geleden stond er een stuk in de volkskrant, daarin hadden ze een heel gesprek van char uitgeschreven, als je het dan zo leest, vraag je je ook af waar het in godsnaam over gaat als mensen dit nog geloven :rolleyes:
 
Omdat je je reactie ook anders kan formuleren. Je kan ook je mening geven zonder met ziektes te gaan schelden, daar kunnen mensen namelijk aanstoot aan nemen.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f15/net-m-n-moeder-verloren-157434/

Om maar een voorbeeld te geven...

Ok...mn excuses, had ik zeker niet moeten doen. Maar je bent het toch met me eens dat het een zware oplichster is. En dit dan ook nog doen bij dode mensen vind ik echt te triest voor woorden (waar ze vervolgens ook nog miljoenen mee verdient).
 
Beetje haar slaatje slaan uit mensen die overleden zijn. Best triest als je er over na denkt.
 
Mja, het is natuurlijk beetje moeilijk om er over te oordelen of het nu ethisch verantwoord is of niet. Kijk, bijna al haar klanten gaan naar huis als gelukkiger mens, ze zal altijd positieve cold readings geven en beetje zeggen wat mensen willen horen. Voor veel mensen geeft dit gevoel van closure ofzo. De mensen die bij haar komen geloven toch al in het idee dat hun geliefde nog ergens in het hiernamaals rond zweeft, anders zouden ze ook niet zo makkelijk te cold readen zijn. Het is ook niet dat ze haar mening aan mensen op dringt, die mensen komen bij haar. Dat er zo veel mensen zo dom zijn om haar te geloven en zij aan die lui haar geld verdient vind ik alleen maar een strakke actie van haar. Cold reading is een leuk iets en zij is er donders goed in. Het is een vak, het is entertainment. Een gochelaar beweerd ook dat hij kan toveren, en zo beweerd zij ook dat ze contact heeft met de doden. Natuurlijk is het een ander iets, maar zo lang ze zich aan de ethische normen van cold reading houd en zorgt dat iedereen met een goed gevoel bij haar weg loopt het ik er geen problemen mee.
 
Ik vind het gewoon waardeloos. Wat zal je je als kandidaat daar k*t voelen als ze allemaal bullshit lult over bijvoorbeeld je overlede vader.
 
Heerlijk, dat moet ik gaan zien. (en meteen m'n goedgelovige vriendin mee laten kijken.....)
 
interessant :)
 
ongelooflijk dat zulke crap zendtijd krijgt.
 
Jammer dat ik het niet kan zien die avond, binnenkort is op uitzending gemist kijken!
 
Back
Naar boven