MuscleMeat

zijn jullie ook zo extreem als je in de cut zit?

Klopt zeker, het grote kwaad was echter het koloniseren. Nu was dat op zich een vooruitgang, klinkt heel gek, maar er kwam infrastructuur voor de slavenhandel en het opzetten van buitenlandse handel. Maarrrrrr doordat er alleen maar blanke elite zaten en alle afrikanen dom werden gehouden (dom volk = makkelijker te beinvloeden) en uiteindelijk koloniseren verboden werd, zaten de afrikanen met hun handen in hun haar want ze wisten niet de know-how, want ze waren tientallen jaren dom gehouden.

Nou, nu houd ik ermee op met mijn geschiedenislessen hahaha :D. Hoop dat jullie er wat aan hebben ;)

http://books.google.be/books?id=FPA...e&q=africans cannot sell their onions&f=false

PAgina 56.
Lees je eerst eens in alvorens je woorden gebruikt die je zelf niet begrijpt.

---------- Post toegevoegd Sat 31 Mar 2012 om 13:25 ----------

Voor jouw informatie:

http://www.histotheek.nl/index.php?...&catid=13:tijd-van-jagers-en-boeren&Itemid=66

''Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen

Vanaf 10.000 vC ontstond de landbouw. Boeren vestigden zich op vaste woonplaatsen, waar ze gewassen verbouwden en vee hielden. De landbouwrevolutie (ook wel: agrarische revolutie) ontstond in de Vruchtbare Halvemaan, in het Midden-Oosten. Belangrijke uitvindingen uit deze tijd zijn de ploeg, het wiel, pottenbakken en de kalender.'

Pijnlijk, zo fout zijn.
hele grote zucht,
een agrarische samenleving is een samenleving waar de meerderheid van de bevolking leeft van het verbouwen van gewassen en het houden van vee. volgens mij zijn er in afrika niet echt veel accountants of ambtenaren? precies. en ik zeg dat een afrikaanse tomaat in afrika goedkoper is dan een europese tomaat in afrika. jij komt met een boek wat zegt dat een tomaat uit afrika in europa duurder is. nogal logisch. je rukt al mijn argumenten compleet uit de context en gaat niet in op mijn vraag.
waarom zou er geen actieve markt/vrijhandel kunnen ontstaan in afrika als er veel hardwerkende boeren zijn en mensen die eten nodig hebben?
ga gewoon op de discussie in en haal feiten niet uit hun context

Nee, er was toen geen grote voorsprong. Ghana was bv erg rijk met zijn goud en specerijen. Het heeft nogmaals een lang verhaal. Hoe het komt doordat ze waren uitgebuit had te maken met diverse stamhoofden die dachten rijk te worden met het leveren van slaven. Dit was echter je ziel verkopen aan de duivel want 1 man werd rijk ten koste van honderdduizenden... Later kwamen de engelsen, fransen etc landje pik doen en wappa, terug naar de tijd :).

Je merkt dat als je met geschiedenis en argumenten afkomt, hier weinig zinnige reacties krijgt.

Nee, er was toen geen grote voorsprong. Ghana was bv erg rijk met zijn goud en specerijen.

Rijkdom wil nog niet zeggen dat ze ook een voorsprong hadden op bijvoorbeeld technologisch gebied. Het westen had al beschavingen zoals dat van de Grieken en Romeinen achter de rug en waren aan het eind van de middeleeuwen.

Trouwens, de Amolraviden (berbers) hebben in de 11e eeuw het Ghanese Rijk veroverd. Pas in de 15e eeuw kwamen de Europeanen.

Klopt zeker, het grote kwaad was echter het koloniseren. Nu was dat op zich een vooruitgang, klinkt heel gek, maar er kwam infrastructuur voor de slavenhandel en het opzetten van buitenlandse handel.

Maarrrrrr doordat er alleen maar blanke elite zaten en alle afrikanen dom werden gehouden (dom volk = makkelijker te beinvloeden)...

In de 20e eeuw (na de slavenhandel), toen Ghana nog een Britse kolonie was, kwam er veel vooruitgang in Ghana op economisch en sociaal gebied en onderwijs (o.a. door Guggisberg). In 1950 ging 43.6% van de kinderen naar school.

Ghana werd het rijkste gebied van west afrika en het hoogst opgeleid.

Doordat de lokale elite hoger opgeleid was, werden ze ook kritischer op het bestuur en wilden ze onafhankelijkheid.

Trouwens (uit wikipedia):

Well endowed with natural resources, Ghana has more than twice the per capita output of the poorer countries in West Africa.[46] Known for its gold in colonial times, Ghana remains one of the world's top gold producers.[47] Other exports such as cocoa, crude oil, natural gas, timber, electricity, diamond, bauxite,[48] and manganese are major sources of foreign exchange, even though Ghana continues to experience electricity and gas shortages, and remains a developing nation after 55 years of independence from the declining British Empire.[49]

Rijkdom wil nog niet zeggen dat ze ook een voorsprong hadden op bijvoorbeeld technologisch gebied. Het westen had al beschavingen zoals dat van de Grieken en Romeinen achter de rug en waren aan het eind van de middeleeuwen.

Trouwens, de Amolraviden (berbers) hebben in de 11e eeuw het Ghanese Rijk veroverd. Pas in de 15e eeuw kwamen de Europeanen.

In de 20e eeuw (na de slavenhandel), toen Ghana nog een Britse kolonie was, kwam er veel vooruitgang in Ghana op economisch en sociaal gebied en onderwijs (o.a. door Guggisberg). In 1950 ging 43.6% van de kinderen naar school.

Ghana werd het rijkste gebied van west afrika en het hoogst opgeleid.

Doordat de lokale elite hoger opgeleid was, werden ze ook kritischer op het bestuur en wilden ze onafhankelijkheid.

Trouwens (uit wikipedia):

Well endowed with natural resources, Ghana has more than twice the per capita output of the poorer countries in West Africa.[46] Known for its gold in colonial times, Ghana remains one of the world's top gold producers.[47] Other exports such as cocoa, crude oil, natural gas, timber, electricity, diamond, bauxite,[48] and manganese are major sources of foreign exchange, even though Ghana continues to experience electricity and gas shortages, and remains a developing nation after 55 years of independence from the declining British Empire.[49]

Dat is een mooi verhaal maar wat concludeer je hier uit?

hele grote zucht,
een agrarische samenleving is een samenleving waar de meerderheid van de bevolking leeft van het verbouwen van gewassen en het houden van vee. volgens mij zijn er in afrika niet echt veel accountants of ambtenaren? precies. en ik zeg dat een afrikaanse tomaat in afrika goedkoper is dan een europese tomaat in afrika. jij komt met een boek wat zegt dat een tomaat uit afrika in europa duurder is. nogal logisch. je rukt al mijn argumenten compleet uit de context en gaat niet in op mijn vraag.
waarom zou er geen actieve markt/vrijhandel kunnen ontstaan in afrika als er veel hardwerkende boeren zijn en mensen die eten nodig hebben?
ga gewoon op de discussie in en haal feiten niet uit hun context

Waarom begrijp jij bewust mijn argumenten niet?

Amerika subsidieert enorm zijn boeren, net als Europa. Hierdoor kunnen Europeanen hun groenten goedkoper verkopen op het Afrikaans continent. Afrikanen kunnen hun eigen producten niet verkopen op de Europese markt omdat ze enorme importtaksen moeten betalen. er is dus oneerlijke concurrentie. Oxfam en andere gelijkaardige organisaties klagen dit trouwens al tientallen jaren aan.

In Afrika kunnen boeren geen landbouw doen op grote schaal omdat ze hun producten niet verkocht krijgen.

Amerika subsidieert enorm zijn boeren, net als Europa. Hierdoor kunnen Europeanen hun groenten goedkoper verkopen op het Afrikaans continent. Afrikanen kunnen hun eigen producten niet verkopen op de Europese markt omdat ze enorme importtaksen moeten betalen. er is dus oneerlijke concurrentie.

Die taksen zijn het probleem niet (meer). Zie initiatieven zoals:

- Economic Partnership Agreements
Deze zorgen voor vrijhandel tussen de EU en o.a. Afrika.

-Everything but arms
Belastingvrije invoer naar de EU voor de minst ontwikkelde landen, behalve voor wapens.

Het probleem zit er meer in dat Afrikaanse landen hun markten open moesten stellen zonder handelsbelemmeringen en moesten gaan concurreren met de sterke Europese landbouw, die ondersteund wordt.

Wat hoogleraren hierover:

http://www.viceversaonline.nl/2012/...m-maar-de-kleine-boeren-delven-het-onderspit/

http://www.viceversaonline.nl/2011/12/column-paul-hoebink-eu-landbouw/

Kritiek hierop:

http://www.viceversaonline.nl/2012/03/bert-meertens-ongelijke-competitie-eu-ontgaat-janssen/

Dacht dat dit een bodybuilding forum was en niet een de-historiek-over-de-landbouwontwikkeling-in-de-wereld forum

Waar is de negatieve karma als je het nodig hebt? Die iwj wordt echt met de dag irritanter.

gewoon kogel door de kop, iedere minuut die ze nu nog leven verbruiken ze onze dierbare zuurstof.. Nergens voor nodig die waste

mooie praatjes allemaal, moet je is naar afrika gaan.

Ik heb zelden zoveel luie mensen bij elkaar gezien, ze voeren allemaal geen fl**ker uit. Als je geld doneert voor scholen dan gaat dat linea recta naar corrupte bestuurders, als er zelf een project gestart wordt om iets te bouwen wordt het dezelfde dag nog uit elkaar gesloopt.

Het is een grote bodemloze put en de bevolking heeft een mentaliteit van een stel apen. Precies de reden waarom ze een derde wereld land zijn.

+1

:)

Die taksen zijn het probleem niet (meer). Zie initiatieven zoals:

- Economic Partnership Agreements
Deze zorgen voor vrijhandel tussen de EU en o.a. Afrika.

-Everything but arms
Belastingvrije invoer naar de EU voor de minst ontwikkelde landen, behalve voor wapens.

Het probleem zit er meer in dat Afrikaanse landen hun markten open moesten stellen zonder handelsbelemmeringen en moesten gaan concurreren met de sterke Europese landbouw, die ondersteund wordt.

Wat hoogleraren hierover:

http://www.viceversaonline.nl/2012/...m-maar-de-kleine-boeren-delven-het-onderspit/

http://www.viceversaonline.nl/2011/12/column-paul-hoebink-eu-landbouw/

Kritiek hierop:

http://www.viceversaonline.nl/2012/03/bert-meertens-ongelijke-competitie-eu-ontgaat-janssen/

Is stand, partially corrected. Ik ga je links zeker nog eens doornemen. Ik sta altijd open om bij te leren.

De verhalen die ik over Afrika gehoord heb van meerdere vrijwilligers die daar een paar maanden mee hebben geholpen aan projecten waren niet best.
Ze willen daar geen fl**ker leren en ze zijn te lui om te werken. Maar wel met mobieltjes rondlopen natuurlijk...

Één zo'n gast vertelde mij over een landbouwproject. Hij zei dat die grond zo vruchtbaar is daar, dat je bij wijze van spreken een fietsband in de grond kunt stoppen en er groeit een fiets uit ;)
Dus hij die mensen vertellen: 'S avonds als de zon onder is, dan alle plantjes water geven, want overdag is het veel te heet en verdampt alles. En ja hoor, te lui om 's avonds water te geven, dus 's morgens gaat hij checken. Is de grond nat. "Hebben jullie net water gegeven ipv gisterenavond?" Nee hoor! Gisterenavond pas!
Ze willen gewoon niet.

Het mooie is dat ze dus 30km lopen naar een of andere halfgare markt waar ze simkaartjes etc kunnen ruilen voor eten. Dingen die ze dus gewoon zelf kunnen verbouwen vertikken ze gewoon uit luiheid om zoiets te moeten onderhouden. Dan maar liever 30km lopen, want dat is schijnbaar minder ingewikkeld. Hoef je nergens over na te denken.

Het mooiste was nog wel iemand die vertelde dat ze daar elke morgen bidden tot God dat ze niet hoeven te werken. Als ze die dag inderdaad niet gewerkt hebben bidden ze weer tot God om hem te bedanken.

Ik heb dan ook nog nooit een enkel positief verhaal gehoord over dat soort projecten daar. Volgens mij laten veel mensen die projecten ook zogenaamd succesvol overkomen, omdat ze óverpositief en vooral veel te naïef in het leven staan.

Kijk naar de geschiedenis. Hoe lang zijn we nou al bezig met al die ellende daar. Rationeel gezien maken we het juist veel erger door de splinter in de wond alleen maar te overgieten met alcohol. Die splinter moet eruit, en dat heet gewoon alle toestroom naar die corrupte bende daar stopzetten. Waarom kan de overheid daar zo corrupt zijn, terwijl er een zwaar grote meederheid in armoede leeft? Omdat de nood gewoon voor die mensen nog niet hoog genoeg is. Ze hebben nog te eten en ze kunnen overleven. Pas wanneer ze echt allemaal neervallen van de honger krijg je een opstand tegen de macht die daar heerst.

Zet een stop erop en uiteindelijk lost het zich wel op. Ja, het klinkt niet mooi en zeker niet etisch/politiek correct, maar rationeel gezien lijkt het mij uiteindelijk de beste oplossing.

Het wordt tijd dat ze eens gaan bidden the The Jesus aka 1001101!

gingen alle marokkanen maar in honger staking

Terug
Naar boven