Fitness Seller

Zou iemand kunnen helpen voor een goed en duidelijk trainingsschema voor mij als beginner?

Iman1998

Novice
Waardering
0
Massa
65kg
Goedemiddag allemaal,

Sinds een half weekje ben ik bezig met bodybuilden, ik ga samen met een vriend die nu een jaar bezig is
en ook al stukken groter is dan mij. Dinsdag ging ik voor het eerst mee ik deed alle oefeningen die hij deed alleen dan wel met een stuk lagere gewichten, mijn plan is om 3 keer per week te gaan.

Bijv.

Dinsdag: borst en biceps
Donderdag: rug en triceps
Zaterdag: benen en schouders

Dinsdag heb ik dus ook borst en biceps gedaan en heb vandaag (Donderdag) 2 dagen later nog steeds fikse spierpijn, nu vraag ik mezelf af is het goed om meteen hard te beginnen of moet ik het rustig op gaan bouwen en dan pas meer uit de spieren gaan halen dan ze kunnen? Of moet ik elke spiergroep gaan trainen die 3 dagen zodat de spieren het snelst opbouwen? Kortom welk trainingsschema raden jullie mij aan?

Zoals jullie misschien wel merken is dat ik echt heel weinig van bodybuilden af weet het verschil tussen bulken en cutten weet ik maar weet niet of ik dat bijv. ook moet doen?

Ik heb dinsdag 4 verschillende oefeningen gedaan en dan 10 reps maar ik zie hier en daar dat mensen het over sets hebben word een oefening een set genoemd of word het bedoeld als: 4 keer een bep. oefening 10 keer herhalen?

Ik ben 16 jaar 178 cm lang en weeg 65 kilo, om een beeld erbij te krijgen heb ik mijn profielfoto ge-update.

Ik zou het super fijn vinden als iemand mij een beetje op weg zou kunnen helpen zodat ik niet totaal verkeerd begin en blessures ga ontwikkelen de oefeningen mogen gewoon in het Engels genoemd worden ik kijk wel op youtube wat de oefening inhoud! ;)

Alvast Super bedankt voor jullie tijd!:)

Een rep is 1 beweging
Een set is een aantal bewegingen

Tussen de sets zit een minuut (of twee, of drie, ...) rust

Je doet een oefening voor x-aantal sets met x-aantal reps.

Ik zou je stronglifts 5x5 aanraden www.stronglifts.com

Bulken = meer eten dan je lichaam verbruikt om zo reserve te hebben dat je lichaam gebruikt om spiermassa te laten groeien EN wat van die reserve op te slaan als vetmassa

Cutten = minder eten dan je lichaam verbruikt, om zo vetmassa te verliezen (en liefst zo weinig mogelijk spiermassa)

Focus je eerst op het aanleren van de oefeningen en doe elke oefening bvb 3x14 (3 sets, 14 reps) met een licht gewicht, tenzij je stronglifts of een ander schema gaat doen, dat staat piekfijn op de website uitgelegd

---------- Toegevoegd om 17:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:24 ----------

Btw jij moet dus gaan "bulken", maar weet niet of je zo ineens je voeding en al wilt gaan aanpassen, heb je natuurlijk beter en vlugger resultaat mee...

geen 3 dagen split gaan doen, ga je spijt van krijgen. ga voor FB of UB/LB (4 dagen)

stickyz lezen

• Topic Starter Topic Starter
Een rep is 1 beweging
Een set is een aantal bewegingen

Tussen de sets zit een minuut (of twee, of drie, ...) rust

Je doet een oefening voor x-aantal sets met x-aantal reps.

Ik zou je stronglifts 5x5 aanraden www.stronglifts.com

Bulken = meer eten dan je lichaam verbruikt om zo reserve te hebben dat je lichaam gebruikt om spiermassa te laten groeien EN wat van die reserve op te slaan als vetmassa

Cutten = minder eten dan je lichaam verbruikt, om zo vetmassa te verliezen (en liefst zo weinig mogelijk spiermassa)

Focus je eerst op het aanleren van de oefeningen en doe elke oefening bvb 3x14 (3 sets, 14 reps) met een licht gewicht, tenzij je stronglifts of een ander schema gaat doen, dat staat piekfijn op de website uitgelegd

---------- Toegevoegd om 17:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:24 ----------

Btw jij moet dus gaan "bulken", maar weet niet of je zo ineens je voeding en al wilt gaan aanpassen, heb je natuurlijk beter en vlugger resultaat mee...
Allereerst super bedankt voor alle informatie! :)

Ik denk dat ik een FullBody schema ga doen, hoelang zou je aanraden om met zo'n Fullbody bezig te gaan?

Is zo'n Full body schema echt specifiek voor beginners om kracht te krijgen en de beginnende massa te bouwen of is dit een schema die je een paar jaar kunt doen door steeds de gewichten te verhogen?

Als een Fullbody echt alleen is om jezelf "op te bouwen" om een goede start te maken zonder als een dolle bezig te gaan en blessures te krijgen wat en wanneer raad je me aan om naar een ander schema te gaan en welke?

Niet zo ver vooruit kijken, richt je op nu. Zoals DiSTuRBeD zegt, begin met stronglifts. Dit schema is speciaal gemaakt voor beginners om massa en kracht mee op te bouwen. Alles staat prima uitgelegd op de site van stronglifts.

Succes!

1 jaar full body lijkt mij optimaal, daarna 2 jaar ub/lb, daarna eventueel split schema's

Terug
Naar boven