Fitness Seller

Zuurstoftekort maakt krachttraining effectiever

Gevaarlijk voor blessures lijkt mij zo met die elastiek!
Je spieren krijgen minder bloed..

dat is inderdaad de bedoeling

---------- Toegevoegd om 22:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:10 ----------

Lol idd, als je gaat afknijpen en gaat trainen met meer dan 70% van je 1RM dan heeft het geen nut.

het is genoeg als je licht traint (20% 1RM). Zwaar trainen doe je een ander keeer maar weer.

Misschien begrijp ik het artikel verkeerd, maar kan men niet gewoon een masker opdoen zodat de zuurstof toevoer minder wordt. Ik denk dan aan die maskers tegen bijv vogelgriep.

Misschien begrijp ik het artikel verkeerd, maar kan men niet gewoon een masker opdoen zodat de zuurstof toevoer minder wordt. Ik denk dan aan die maskers tegen bijv vogelgriep.

Ik heb wel eens iemand met een half dichtgeplakt gasmasker zien trainen in een poging te weinig zuurstof te krijgen.

Zo'n mondkapje zal wel niet genoeg belemmeren.

Moet je gedurende de training de heletijd je spieren afgeknepen hebben? Of tussen sets door ook losmaken?

BTW, het afknijpen is niet zo erg, er moet echter wel op gelet worden dat de elastieken niet te strak zitten. Want bij het warm worden van de spieren zetten deze ook nog meer uit.

Ben benieuwd wat sommige guru's die tegenwoordig EPO bij KT aanraden hiervan vinden?

Ben benieuwd wat sommige guru's die tegenwoordig EPO bij KT aanraden hiervan vinden?

EPO heeft bij mijn weten geen extra invloed op KT, enkel enorm veel gevaar om dood te vallen ervan. Dan pak je beter wat good old testosteron.

Toch zie je het steeds vaker bij KT

EPO heeft bij mijn weten geen extra invloed op KT, enkel enorm veel gevaar om dood te vallen ervan. Dan pak je beter wat good old testosteron.

Het idee achter EPO gebruik voor KT zou zijn, meer rode bloedcellen meer zuurstoftoevoer en co2 afvoer.
maarja.....

Je kunt er van die fijne bloedproppen van krijgen... :eek:

Epo is een afgeleide van het hormoon epotoïne. In de bijnieren wordt de ph van het bloed gemeten. Bij een hoger co2 gehalte stijgt de ph. Er is dus meer vraag naar o2. De bijnieren geven dan epotoine af aan de bloedbaan. Epotoïne komt dan in het beenmerg en beinvloed daarmee de proliferatie en differentiatie van de pleuripotente stamcellen in de richting van de myeloïde celreeks. Oftewel, er worden meer rode bloedlichaampjes gemaakt.

Door synthetische epotoïne te gebruike stimuleer je de vorming van rode bloedcellen. Door de grote hoeveelheden epo worden er te veel bloedcellen gemaakt. De hematocriet waarden (de hoeveelheid cellen tov het totale bloevolume) worden te hoog, het bloed wordt stroperig. Het bloed kan te langzaam gaan stromen waardoor er bloedplaatjes aan de vaatwand gaan kleven en de stollingsreactie opgang komt. Gevolg; vorming van bloedproppen. Deze kunnen zorgen voor verstoppingen van aderen met hart- en herseninfarcten en longemboliën. Dit kan leiden tot de dood.

Epo is een afgeleide van het hormoon epotoïne. In de bijnieren wordt de ph van het bloed gemeten. Bij een hoger co2 gehalte stijgt de ph. Er is dus meer vraag naar o2. De bijnieren geven dan epotoine af aan de bloedbaan. Epotoïne komt dan in het beenmerg en beinvloed daarmee de proliferatie en differentiatie van de pleuripotente stamcellen in de richting van de myeloïde celreeks. Oftewel, er worden meer rode bloedlichaampjes gemaakt.

Door synthetische epotoïne te gebruike stimuleer je de vorming van rode bloedcellen. Door de grote hoeveelheden epo worden er te veel bloedcellen gemaakt. De hematocriet waarden (de hoeveelheid cellen tov het totale bloevolume) worden te hoog, het bloed wordt stroperig. Het bloed kan te langzaam gaan stromen waardoor er bloedplaatjes aan de vaatwand gaan kleven en de stollingsreactie opgang komt. Gevolg; vorming van bloedproppen. Deze kunnen zorgen voor verstoppingen van aderen met hart- en herseninfarcten en longemboliën. Dit kan leiden tot de dood.

Ja, ik weet wat epo is en hoe het werkt. Maar het ging me vooral om waarom epo zo gevaarlijk zou zijn bij KT. Maar dus niet meer risico dan gebruik bij bv. wielrennen?

Wat een onzin om je zuurstoftoevoer via de neus/mond te blokkeren. Als er nou iets is wat je niet moet doen... tenzij je misselijk wil worden en helemaal niet meer in staat wil zijn om te trainen.

Verder neem ik dit allemaal met een serieuze korrel zout, de schrijver van dit artikel kennende. Eerst maar eens de studie grondig doorlezen (full text) en kijken of dat wel toe te passen valt op ervaren krachtsporters en wat de effecten op lange termijn precies zijn. Maar eerste indruk geeft weer echt zo'n BS gevoel.

Ja, ik weet wat epo is en hoe het werkt. Maar het ging me vooral om waarom epo zo gevaarlijk zou zijn bij KT. Maar dus niet meer risico dan gebruik bij bv. wielrennen?

Als je weet hoe het werkt ken je de gevaren ook. Dan weet je ook dat bij het gebruik van epo er geen sport, van welke aard dan ook, nodig is om een trombose te veroorzaken.

Kaatsu is inderdaad een legitieme manier van trainen. In Japan wordt er veel onderzoek naar gedaan.
Het idee erachter is 'vasculaire occlusie'; het blokken van de bloedstroom in de spier, het tekort aan zuurstof hierdoor triggert spiereiwitsynthese. Dit kun je doen door de spier af te knijpen, in een zuurstofarme ruimte te trainen of door constante spanning te houden op de spier.

Terug
Naar boven