XXL Nutrition

Zwakke / pijnlijke polsen

Jitsu

Cool Novice
Waardering
2
Ik zit met het volgende probleem: Ik heb een tijdje gewerkt met sets van 4*5 reps, ofwel met zwaardere gewichten dan normaal. Ik merk een goede krachttoename, maar de keerzijde is dat mijn linkerpols erg zwak aanvoelt, en ook erg pijn doet als ik mijn biceps train met gewichten.

Om de een of andere reden lijkt mijn pols het gewicht niet te kunnen dragen, en het doet in ieder geval enorm veel pijn. Wat is hier de beste remedie tegen? Totale rust of toch zo licht mogelijk trainen?

En hoe lang duurt een dergelijke blessure in het algemeen? Ik vermoed dat jullie nog wat meer informatie nodig hebben om die vraag te beantwoorden, graag hoor ik wat je moet weten.

Alvast bedankt!

Ik heb hetzeflde probleem. In mijn geval had ik niet goed opgewarmd en gelijk naar het echte werk gegaan. Als oplossing zijn er elastische polsbandjes die je kan vast zetten. dit helpt enorm. Waar die pijn vandaan komt is wss van een overbelaste pees althans dat was het bij mij. Ik heb er nog geen rust ofzo voor genomen gewoon een beetje ontwijken tijdens het trainen.

succes

ik herken het ook, sinds ik een week of twee geleden hammer curls deed met 26 kg en dbpress met 34 is mijn rechter pols zwak, heb idd polssteunen besteld bij fitnesseller en dat helpt. na twee weken voorzichtig trainen is het wel minder geworden.
volgens mij komt het van 'gooien'met te zware gewichten, probeer het nu te voorkomen en pols op slot te zetten.

iemand een theoretische onderbouwing?

d

ik heb 1,5 jaar last gehad van mn pols na een wedstrijdje armworstelen, sinds ik begon met trainen is het weggegaan.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor het advies. Nu ik dit zo lees besef ik dat ik eigenlijk zeer onverantwoord train, met name wat betreft de warming up. Voor de duidelijkheid, ik train enkel thuis met wat gewichten naast mijn reguliere jiu-jitsu training, en ik moet eerlijk zijn, ik klooi eigenlijk maar wat aan. Zal zeker even navraag doen over die polsbanden.

Zelf dacht ik ook al aan een ontstoken pees, dus dat zal het wel zijn. Iemand enig idee hoe lang zoiets normaal gesproken duurt? En is er bijvoorbeeld voeding die dat proces kan versnellen?

Nogmaals alvast bedankt.

Even wat meer informatie.

Peesontsteking of tendinitis is ontsteking van een pees. Het wordt gekarakteriseerd door pijn op de aanhechtingsplek van een pees aan het bot. Een veelvorkomende plek voor een peesontsteking is de aanhechting van de extensoren van de pols

De meest voorkomende oorzaak van een peesontsteking is overbelasting door het maken van repeterende bewegingen, zware voortdurende belasting, vibraties of langdurige blootstelling aan kou. Daarnaast kunnen ook psychosociale factoren een rol spelen, zoals eentonig werk, hoge werkdruk en een slechte relatie met de direct leidinggevende.

Er zijn verschillende mogelijkheden tot behandeling, welke als doel hebben het verminderen van de pijn en het herstellen van de functie:

- Relatieve rust. Er zijn hiervoor geen specifieke richtlijnen, echter tenminste het voorkomen van pijnlijke handelingen lijkt noodzakelijk.
- Het gebruik van pijnstilling. NSAID's (Nonsteroidal anti-inflammatory drugs) worden vaak voorgeschreven omdat deze naast de pijnstillende ook een ontstekingsremmende werking hebben.
- Spalken of immobilisatie.
- Injectie met corticosteroïd, bij patiënten waarbij conservatieve therapie zoals rust niet heeft geholpen.

Het beste lijkt me dat je even wat lichtere oefeningen doet en kijkt wat het effect hiervan is op je polsen.

• Topic Starter Topic Starter
Even wat meer informatie.

Peesontsteking of tendinitis is ontsteking van een pees. Het wordt gekarakteriseerd door pijn op de aanhechtingsplek van een pees aan het bot. Een veelvorkomende plek voor een peesontsteking is de aanhechting van de extensoren van de pols

De meest voorkomende oorzaak van een peesontsteking is overbelasting door het maken van repeterende bewegingen, zware voortdurende belasting, vibraties of langdurige blootstelling aan kou. Daarnaast kunnen ook psychosociale factoren een rol spelen, zoals eentonig werk, hoge werkdruk en een slechte relatie met de direct leidinggevende.

Er zijn verschillende mogelijkheden tot behandeling, welke als doel hebben het verminderen van de pijn en het herstellen van de functie:

- Relatieve rust. Er zijn hiervoor geen specifieke richtlijnen, echter tenminste het voorkomen van pijnlijke handelingen lijkt noodzakelijk.
- Het gebruik van pijnstilling. NSAID's (Nonsteroidal anti-inflammatory drugs) worden vaak voorgeschreven omdat deze naast de pijnstillende ook een ontstekingsremmende werking hebben.
- Spalken of immobilisatie.
- Injectie met corticosteroïd, bij patiënten waarbij conservatieve therapie zoals rust niet heeft geholpen.

Het beste lijkt me dat je even wat lichtere oefeningen doet en kijkt wat het effect hiervan is op je polsen.

Thanks! Erg handige info.

Zal voorlopig nog even rustig aan doen (nu inmiddels 2 weken last), en als het dan niet ophoudt even langs de huisarts.

..

Laatst bewerkt:
heb niet alles gelezen

maar heb je het enkel met een barbell?
zoja, dan zijn het je flexors
ik heb het ook.

gebruik dan een EZ-bar.

en zoals neluss zegt, spalken enzo kan helpen

Ik zit met het volgende probleem: Ik heb een tijdje gewerkt met sets van 4*5 reps, ofwel met zwaardere gewichten dan normaal. Ik merk een goede krachttoename, maar de keerzijde is dat mijn linkerpols erg zwak aanvoelt, en ook erg pijn doet als ik mijn biceps train met gewichten.

Om de een of andere reden lijkt mijn pols het gewicht niet te kunnen dragen, en het doet in ieder geval enorm veel pijn. Wat is hier de beste remedie tegen? Totale rust of toch zo licht mogelijk trainen?

En hoe lang duurt een dergelijke blessure in het algemeen? Ik vermoed dat jullie nog wat meer informatie nodig hebben om die vraag te beantwoorden, graag hoor ik wat je moet weten.

Alvast bedankt!

heb ik ook! mijn linkerpols! heb ik al een half jaar ofzo..

na een weekje of 6, 7 neem ik altijd een week rust, in die periodes herstelt deze blessure gewoonweg niet.

elastische polsbandjes zijn zeker een uitkomst, zo wordt de blessure iig niet erger en kan je gewoon zwaar gaan trainen zonder pijn or what so ever.

Ik heb het ook heel erg gehad. Misschien ff tijdje lichter trainen met meer reps ofzo?

Ik krijg last wanneer ik flys doe, krijg precies een enorme durk op mijn polsen. Iemand tips hiertegen.

Terug
Naar boven