Fitness Seller

Klein Marokko in Amsterdam

Bezoekers in dit topic

Geen respect van mij.
 
Bekend verhaal, ik wordt er strontziek van. Ik woon nog wel tegenover een moskee en zie allerlei vrome, baarddragende, ingepakte oudjes maar tot één tot of andere niet-bestaande cultheld op hun knieën bidden. Bidden, biden en nog eens bidden, het lijkt wel of ze er het er om doen en zo lekker uit de harde realiteit van hun eigen kroost te kunnen ontsnappen.

Het is treurig en een terugdraaiproces naar 'hoe het destijds wél had gemoeten' gaat inderdaad minimaal 4 generaties of meer duren. Gelukkig gaat er nog wel een boel goed, maar ik beken eerlijk dat als ik s'weekends naar Hilversum ga voor vrienden en familie, ik me heel opgelucht en een stuk lekkerder voel. Dat komt omdat ik ineens omringd ben met mensen die wél hun huisje binnen én buiten netjes houden, die zich wel enigzins naar de algemene mode-maatstaven kleden, die wel weten hoe je 'pardon' of 'sorry' zegt, die niet alles maar op schreeuwerige toon denken te moeten zeggen en die wel een vrolijke en (redelijk) positieve gelaatsuitdrukking hebben.
 
Bekend verhaal, ik wordt er strontziek van. Ik woon nog wel tegenover een moskee en zie allerlei vrome, baarddragende, ingepakte oudjes maar tot één tot of andere niet-bestaande cultheld op hun knieën bidden. Bidden, biden en nog eens bidden, het lijkt wel of ze er het er om doen en zo lekker uit de harde realiteit van hun eigen kroost te kunnen ontsnappen.

Het is treurig en een terugdraaiproces naar 'hoe het destijds wél had gemoeten' gaat inderdaad minimaal 4 generaties of meer duren. Gelukkig gaat er nog wel een boel goed, maar ik beken eerlijk dat als ik s'weekends naar Hilversum ga voor vrienden en familie, ik me heel opgelucht en een stuk lekkerder voel. Dat komt omdat ik ineens omringd ben met mensen die wél hun huisje binnen én buiten netjes houden, die zich wel enigzins naar de algemene mode-maatstaven kleden, die wel weten hoe je 'pardon' of 'sorry' zegt, die niet alles maar op schreeuwerige toon denken te moeten zeggen en die wel een vrolijke en (redelijk) positieve gelaatsuitdrukking hebben.

Zie hier, het ongemakkelijke gevoel van de blanke maatschappij op eigen grond. Angstige gevoelens en onrust verspreid vanuit geheimzinnigheid die verder en verder oprukt.
 
Diep respect voor deze man, ik zou niet in zijn schoenen willen staan! Helemaal niet, omdat ik de buurt zo goed ken, ik kom er zelf vandaan. Hij is 10 jaar lang agent geweest in Amsterdam, als marokkaan. Ongelooflijk, ik kan me niet eens voorstellen wat voor een hel dat moet zijn.
Ik hoop dat hij en die imam wat mensen kunnen wakker schudden. Niet alleen moslims, ook de nederlanders die er wonen. Op dit moment loopt iedereen langs elkaar heen, er is geen contact. Iedereen klaagt naar en over elkaar, maar niemand die naar een oplossing zoekt.

Deze man wel. Mijn steun heeft hij.
 
Dit is wel een goed stukje dat toont, dat Islam niet om geweld draait;)
Voor de rest heb ik alleen maar diep respect voor mensen als deze...
:bow::bow::bow:;)

Dit keer pakt imam Ben het nog grondiger aan.
Allereerst het extremisme, het geweld tegen niet- en anders gelovigen. ‘Giftige tongen’ die beweren dat de koran dergelijke gedrag voorschrijft, dienen niet te worden geloofd. Geweld, aldus de imam, hoort juist typisch niet bij moslims. En dan die jonge moslims, die ‘gestolen goed van niet-moslims als oorlogsbuit’ beschouwen: helemaal fout en anti-islam. Of die jongens die ‘s avonds alleen maar thuis komen om te eten en hun ouders vervolgens geld vragen.
 
Zie hier, het ongemakkelijke gevoel van de blanke maatschappij op eigen grond. Angstige gevoelens en onrust verspreid vanuit geheimzinnigheid die verder en verder oprukt.

Tja, terwijl ik altijd door mensen om mij heen altijd als 'linkse rakker' werd afgeschilderd..:(

Trouwens, ik heb wel altijd geprobeerd redelijkheid in redenaties te proberen te betrachten. Het is makkelijk anderen de schuld te geven, zelf ben ik eigenlijk ook schuldig door het alleen te constateren en over te klagen, maar gelijkertijd de ontsnappingsclausule meer dan eens te gebruiken en lekker naar mijn oude vertrouwde blanke wijkje in Hilversum of Blaricum (waar ik oorspronkelijk vandaan kom) te gaan. Zo'n man doet dat niet, waarvoor mijn respect ook al komt 'ie wel érg laat met zijn constatering én is 'ie zelf van de PvdA.

Ik ben zelf bedrijfsleider van een Dirk van den Broek op het Waterlooplein geweest en ook al ben ik daar destijds he-le-maal doorgedraait....ik heb wél een inzicht gekregen in hoe die marokkaanse jeugd opgroeit en zo ontspoort raakt. Eveneens dat er onder die domme petjes en achter die achtelijke straattaal en macho-gedragjes óók gewoon een klein kind zit dat schreeuwt om liefde en respect. Door die probleemjeugd niet maar gewoon als trash te bestempelen maar echt diep in de gevoelsoorzaak van hun drang naar niet-aanpassen-aan-een-maatschappij alsmede in dat ouderlijke middeleeuwen-gedachtengoed te duiken, kan er misschien eerder dan die vier generaties bereikt worden.

Want wacht je écht vier generaties, dan is de bom allang gebarsten en is het allemaal niet meer nodig!
 
Zie hier, het ongemakkelijke gevoel van de blanke maatschappij op eigen grond. Angstige gevoelens en onrust verspreid vanuit geheimzinnigheid die verder en verder oprukt.

Waar kwam jij ook alweer vandaan?

Wel eens een probleemwijk ingeweest in een grote stad?
 
Waar kwam jij ook alweer vandaan?

Wel eens een probleemwijk ingeweest in een grote stad?

Neuh, jij waarschijnlijk ook niet, of sinds wanneer heb jij daar iets te zoeken?

Ging me er om dat vrijwel elke Nederlander, big city of platteland, dit herkent. Ongeacht het feit dat de criminaliteit in de steden vast veel verder gaat. :)
 
ik merk er anders geen **** van MD. Het is zeker een probleem, maar het is natuurlijk overdreven dat 'de blanke maatschappij' overal in de verdrukking is.
 
ik merk er anders geen **** van MD. Het is zeker een probleem, maar het is natuurlijk overdreven dat 'de blanke maatschappij' overal in de verdrukking is.

Mwa, wat denk jij dan als je bus weer eens stopt bij een halte bij een asielzoekerscentrum en er stappen weer 3 van die norskijkende Halib's of Hassan's in en gaan tegenover je zitten en stiekem doen en smoezen in hun taaltje? Voel je je dan prettig ??? Daar ging het me om.
 
Neuh, jij waarschijnlijk ook niet, of sinds wanneer heb jij daar iets te zoeken?

Ging me er om dat vrijwel elke Nederlander, big city of platteland, dit herkent. Ongeacht het feit dat de criminaliteit in de steden vast veel verder gaat. :)

Ja gaat heel erg ver, het is onleefbaar geworden hier. :rolleyes:

We hebben in Nederland probeemwijken maar zeker nog geen probleemsteden. Ik herken het overigens totaal niet. Heb in probleemwijken gewoond en werk momenteel in een wijk die niet bij de beteren hoort van Den Haag. Maar op 1 knalpartij van Murat D. na zie ik weinig van de zogenaamd herkenbare zaken.

Die knalpartij van Murat D. was natuurlijk wel erg extreem, maar een incident en geen terugkerende zaak.

Sluit ik mijn ogen dan voor de 'herkenbare zaken'? Nee want ik begeef me ook regelmatig in de wijken die echt bekend staan als slechte wijken. Het is daar inderdaad onveiliger dan in mijn eigen buurt, maar het is nog geen no-go area. Wel een pestbende soms, zoals Spiertje beschreef in een aantal van zijn belevingen.

Maar heb eerlijk gezegd ergere zaken meegemaakt een jaar of 25 geleden toen ik nog in Spoorwijk woonde. Die wijk was in die tijd soms echt een no-go area. Veroorzaakt door de autochtone bevolking. Ik deed toen overigens net zo hard mee.

Een stukje hoe Spoorwijk in die tijd was :

Spoorwijk heeft een traditie van rumoer en rellen. Reeds aan het eind van de jaren zeventig - toen de wijk nog voornamelijk wit was - deden er zich zware onlusten voor. Jongerenwerker Van Blitterswijk, diel vijftien jaar in de wijk werkt en in zijn vrije tijd de supportersvereniging van FC Den Haag voorzit: 'Het liep gigantisch uit de hand. De politie stelde een soort avondklok in: wie zich na een bepaald uur op straat begaf, werd zo'n beetje in zijn huis teruggeslagen. Zo angstig heb ik het nadien niet meer meegemaakt.'

[Link niet meer beschikbaar]

Die kloppartijen van de ME heb ik ook live mogen meemaken. Meerdere malen net op tijd de deur dicht kunnen doen terwijl de knuppels naar beneden kwamen. Dat was chaos en ghetto-like, zie dat tegenwoordig toch nog weinig gebeuren.
 
na mijn studie bij cultuurinleving ben ik tot 1 conclusie gekomen .

heb je problemen met jonge turken , praat met hun imam
heb je problemen met mocro jongeren , vergeet die imam maar ! niemand heeft vat op ze
 
@MD:
nee zeker niet. ik geef alleen aan dat ik er hier in het noorden weinig van merk. Wellicht plaatst dat de situatie wat meer in perspectief. Overigens merk ik wel dat bij het uitgaan vaak de allochtonen zijn die zich niet normaal kunnen gedragen. Then again, ik heb veel meer positieve ervaringen met allochtonen dan negatieve. Sterker nog, een groot gedeelte van mijn vriendengroep heeft een kleurtje en ik geniet van de allochtone vrouw met volle teugen.

Problemen? Zeker! Rampscenario? Ik denk van niet.
 
Het word tijd dat ze er iets aan doen. Hier in Belgie denken ze ook allemaal dat ze alles mogen: niet aanpassen? Opsturen! Niet willen? Dwingen!!!
Oja bij pakt dat niet zo van die gastjes die denken dat ze alles mogen en dan ruzie zoeken, er zijn er al veel tanden kwijt, gebroken neuzen..
Maar niet iedereen over dezelfde kam scheren, er zijn ook zo Belgen en Nederlanders.
ik werk samen met een Turk, spreekt Nederlands en is een goeie collega, zo zie je maar met een goeie inzet wat je krijgt.
 
@MD:
nee zeker niet. ik geef alleen aan dat ik er hier in het noorden weinig van merk. Wellicht plaatst dat de situatie wat meer in perspectief. Overigens merk ik wel dat bij het uitgaan vaak de allochtonen zijn die zich niet normaal kunnen gedragen. Then again, ik heb veel meer positieve ervaringen met allochtonen dan negatieve. Sterker nog, een groot gedeelte van mijn vriendengroep heeft een kleurtje en ik geniet van de allochtone vrouw met volle teugen.

Problemen? Zeker! Rampscenario? Ik denk van niet.

Lang geleden boogie, maar ben het volledig eens. :)

Die 'angst' die ik bedoelde, dat onprettig voelen van autochtonen met allochtonen in de buurt wordt imo op het platteland voornamelijk gevoed door de schrikverhalen vanuit de Randstad en het uitgaanscircuit, zoals Eric al zei 'incidenten' en het heimelijke gedrag van de allochtonen zelf.

Onwetendheid en onzekerheid zijn grote vermenigvuldigingsfactoren om met een vooroordeel en enkele feiten een angstig idee op te wekken.

Is het dan idd zo erg? Nee, natuurlijk niet. Lijkt het veel erger en is er (in bepaalde situaties, bijv snachts) meer vrees of afkeer naar allochtonen onder de bevolking? Ja, dat wel.

Geniet je van Islamitische vrouwen? Mag dat wel ???
 
Het topic gaat trouwens over Amsterdam en het Klein Marokko dat zich hier al lang en breed gevestigd heeft. Het lullige is dat de plaatselijke overheid geen fat heeft heeft op deze ontwikkeling én dat een groot deel van de mensen dat in dat klein Marokko leeft, totaal geen fat op de eigen ontwikkeling meer heeft.

Zoals je een Little China of Chinatown hebt, zou dat misschien met dat klein marokko gepoogd kunnen worden en er toch nog iets toegankelijks en uitdagends van te maken. Het aantal autochtonen dat deze stad is ontvlucht, komt toch niet meer terug. Het zijn de allochtonen en dus ook de mensen uit dat Klein Marokko dat hier de boel draaiende houden.

Het is hier een ongelooflijke teringzooi maar blijft onder alle troep toch een mooie stad. Daarom blijf ik hier nog wel even.


Aan de andere kant bedenk ik me wel steeds vaker wat de uitdaging van moslims moet zijn om de nederlandse cultuur te adepteren, ik vind die namelijk onderhand tot een nulwaarde verworden. Het is niets of amper iets en wordt onderhand vooral gekenmerkt door schandalige trekpleisters, vooral als ik de TV aanzet. Áls ik die nog aan durf te zetten... :p
 
Laatst bewerkt:
Verschil met een Little China of Chinatown is dat daar middenstanders de situatie verbeteren of goed houden. Van een achterstandsbuurt waar een groot gedeelte van de Marokkaanse bevolking in Amsterdam (of andere grote steden) maak je niet zomaar even een goede of minimaal redelijke buurt.

Die buurten waren meestal ook al verrot toen er nog hoofdzakelijk autochtone bewoners gehuisvest waren.
 
DBC wordt het geen tijd dat je zelf in de politiek gaat?
Je standpunten zijn dan wel duidelijk, maar het is toch wel heel simpel om op constante basis af te geven op "wat links uitgespookt heeft" of "wat het huidige systeem teweegbrengt".

(beschouw dit niet als een aanval, maar het valt me gewoon op)
 
Lang geleden boogie, maar ben het volledig eens. :)

Die 'angst' die ik bedoelde, dat onprettig voelen van autochtonen met allochtonen in de buurt wordt imo op het platteland voornamelijk gevoed door de schrikverhalen vanuit de Randstad en het uitgaanscircuit, zoals Eric al zei 'incidenten' en het heimelijke gedrag van de allochtonen zelf.

Onwetendheid en onzekerheid zijn grote vermenigvuldigingsfactoren om met een vooroordeel en enkele feiten een angstig idee op te wekken.

Is het dan idd zo erg? Nee, natuurlijk niet. Lijkt het veel erger en is er (in bepaalde situaties, bijv snachts) meer vrees of afkeer naar allochtonen onder de bevolking? Ja, dat wel.

Geniet je van Islamitische vrouwen? Mag dat wel ???
ik geniet met volle teugen. sterker nog, mijn huidige vriendin heb ik hoogstpersoonlijk uit turkije opgesnuffeld.
 
ik geniet met volle teugen. sterker nog, mijn huidige vriendin heb ik hoogstpersoonlijk uit turkije opgesnuffeld.

Mooi is dat dan, het stikt hier van die lui, en haal jij de ook nog eens eentje op!!!!
Ook nog helemaal uit turky land.......???
 
Back
Naar boven